X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שהחל לובש גוון פוליטי. חשבנו שרק השמאל (מפ"ם), יש בידו את הכוח, היכולת וההסכמה האידיאולוגית ליצור את הדו-קיום בנגב. מהר מאוד הסתבר לנו שללא "המוכתר" שלנו, הקיבוצניק, דובר הערבית ובוגר קורס המוכתרים, איש שהכיר את המנהגים, התרבות והקודים החברתיים השבטיים לפני לפנים, לא נוכל לקדם את המטרות בהם האמנו ואף לא לזכות באהדתו האלקטוראלית של השבט, במפ"ם
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

בשנות החמישים ירדנו לנגב לטיולי התנועה ושם לראשונה, נפגשנו עם השבטים הבדואים שנותרו בתחומי המדינה. עבורנו, המפגש היה בעיקרו פולקלוריסטי והאירוח במאהלים, הפיתה הבשר והאורז, השמלות המקושטות ברקמה הצבעונית - שבו את ליבנו וכלל לא הבחנו כי השבטים חיים כפי שחיו מאות בשנים קודם לכן, ללא תשתית וללא מבנים קבועים ללא כבישים וללא מרפאות ובתי ספר. בעת שרותנו הצבאי, נקראנו לסייע בגירוש שבט שחדר מגבול מצריים ושוב יחסנו אליהם התבסס על עוינות ואי אמון. בעת שהצטרפנו לקיבוצי הנגב המזרחי, החילונו ליצור עם השבטים קשר עמוק יותר שהחל לובש גוון פוליטי. חשבנו שרק השמאל (מפ"ם), יש בידו את הכוח, היכולת וההסכמה האידיאולוגית ליצור את הדו-קיום בנגב. מהר מאוד הסתבר לנו שללא "המוכתר" שלנו, הקיבוצניק, דובר הערבית ובוגר קורס המוכתרים, איש שהכיר את המנהגים, התרבות והקודים החברתיים השבטיים לפני לפנים, לא נוכל לקדם את המטרות בהם האמנו ואף לא לזכות באהדתו האלקטוראלית של השבט, במפ"ם. מעתה והלאה, יצא המוכתר בראש החבורה שלנו, שביקשה ליצור קשר עם השכנים וללמוד את רוחות חיים, ושניסתה לקיים, הלכה למעשה, את רעיון "הדו-קיום".

הנגב בשנות החמישים

עם הקמת המדינה היו בנגב 27 יישובים קטנים ובה כ-1200 מתיישבים. הרבה מהנקודות נהרסו במלחמה וכמויות המים המזעריות לא אפשרו הקמת חקלאות אינטנסיבית. החל מ, חלה התאוששות מסוימת עת בשנת 1954 הוזרמו לנגב מי הירקון וכן נקדחו בארות בערבה. הצבא באמצעות הנח"ל והתנועות המיישבות החל פורס יישובים לאורך גבולות מצרים וירדן. הושלמה תוכנית ארצית לבנייה – "תוכנית האדריכל אריה שרון" והיא הציעה להקים את באר שבע כעיר גנים וכבירת המחוז וכן לפזר בנגב עיירות עבור העולים, "עיירות פיתוח". עד אמצע שנות החמישים מצב התעסוקה והביטחון בנגב היה רע למדי. המסתננים ("פדאיונים") חדרו ליישובים למטרות פגיעה ברכוש ובנפש וצה"ל הגיב בפעולות תגמול שהוליכו למבצע סיני בשנת 1956.
רוב היישובים החדשים הוקמו בלב קרקעות הבדואים והמתיישבים העבריים בחרו מקרבם "מוכתר", לא כתפקיד רשמי אלא כצורך קיומי של היישוב. תפקידו היה בסיוע שומר שדות שמירה על היבול בשדות; אבטחת התנועה בכבישים; מניעת גניבות; והבאת ידיעות עבור המודיעין הישראלי. המוכתר המקומי הציע לראשי השבטים סיוע בתחום הבריאות, החקלאות והשגת ציוד לגנים ולבתי הספר. מוכתרים אלה, שלפני המלחמה מילאו תפקיד רשמי מטעם המנדט היו עתה למקשרים ולמתווכים עם האוכלוסייה הבדואית במטרה לשלבם בחברה הישראלית הצומחת. בגבעת חביבה, המרכז הסמינריוני של השומר הצעיר התקיים בראשית שנות החמישים קורס להכנת מוכתרים מכל רחבי הארץ בדגש על תכנים שאפיינו את מפ"ם – דו-קיום ושוויון אזרחי. נוצר מצב "שהממשל הצבאי" עסק בעיקר בהיבטים ביטחוניים ובפיקוח ומעקב אחר השבטים ובריכוזם של הבדואים ב"אזור הסייג". המדינה הייתה עסוקה מעל ראשה בקליטת העולים החדשים ואל החלל שנפער – נכנסו מוכתרי היישובים (הקיבוצים) והתקבלו בדרך כלל בזרועות פתוחות.
על-מנת ללמוד על סבך היחסים בין יהודים לבדואים בנגב מתום מלחמת העצמאות ועד הקמת שדה התעופה בנבטים סברנו כי באמצעות סיפורו של מוכתר ישראלי באחד הקיבוצים במזרח הנגב, שהיה מוקף שבטים בדואים נבהיר את הבעיות המרכזיות שהעסיקו את שני המגזרים באזור:
שאלת הבעלות על הקרקעות; קבלת סיוע מהמדינה ומהמועצה האזורית בכל הקשור בתחומי פיתוח חקלאות מודרנית ותפעול כלים חקלאיים חדשים לשבט; הקמת מערכת בריאות כולל מרפאות בכל שבט; ייסוד מערכת חינוך מהגנים ועד לתיכון גם בשבטים וגם שילוב בבתי הספר בבאר-שבע ; שיפור מערכת הולכת המים לשתייה ולעדרים; תכנון והקמת עיירות ייחודיות עבור השבטים; שילוב הצעירים בני השבט במקומות עבודה ובצה"ל. שני המגזרים ידעו כי מחיר ההשתלבות בחברה הישראלית ידרוש מהשבטים וויתורים על מנהגים ומסורות בני מאות בשנים וההתנגשות בתחום זה בין המדינה לשבט היא עלולה לגרום למתח מתמיד. בחרנו לספר את סיפורו של "מוכתר" קיבוץ להב, דודיק שושני אשר בשנים אלה היה לדמות מרכזית שפעלה בין המגזרים על-מנת לקדם את המטרות של כל צד.

מוכתר צעיר

מפגשו הראשון של דודיק שושני עם הבדואים התרחש בשנת 1952 בעת שקבוצת צעירים יצאה מקיבוץ שובל לאתר את שטח ההתיישבות החדש המיועד לקיבוצם. הוא עמד על התל החשוף עם קבוצת חברי הגרעין להתיישבות של השומר הצעיר "להב" כדי לסקור את השדות, לאתר את קו הגבול ("הקו הירוק") ולהחליט היכן בדיוק יש לנטוע את אוהלי הקיבוץ ביום העלייה. בעודם מדברים הגיח לפתע רוכב בדואי על סוסו, שבריה למותניו ושאלם לפשר מעשיהם. דודיק, שידע ערבית מהבית, ענה לו כי כאן יקום בקרוב קיבוץ ושומר השדות, חוסיין אל-אסד שמח ובמקום נשכר לשמש "כשומר השדות" של קיבוץ להב. אך טבעי היה כי לחגיגת יום העלייה הוזמן להשתתף השייח' סולימאן אל-הוזייל, שישב סמוך לקיבוץ שובל ושמר על קשר הדוק עם קיבוצי השומר הצעיר ומפ"ם.
שנים ראשונות
דודיק דיבר היטב ערבית, היה בעל השכלה חקלאית כבוגר כדורי וידע למצוא פתרונות לבצורת הקשה שפקדה את הבדואים בשנת 1953. כך אירע עת גמליו של שייח' עאודה אבו-מעמר חיפשו אזור רעייה ונעצרו ליד שער הקיבוץ. דודיק שיצא אליהם ערך עם השיח הכרות שנמשכה עשרות שנים. השבטים נזקקו בעיקר למים עבור השבט והעדרים, למזון בסיסי (קמח, שמן סוכר ועוד) ודודיק אלתר פתרונות בשטח. כך גם נוצר קשר טוב עם שבט הרמאדין שהועתק מאתר קיבוץ להב אל מעבר לגבול מזרחה בעקבות הסכמי רודוס. בשלהי אותה שנה נבחר דודיק למוכתר קיבוץ להב ובשנת 1954 אף מונה למרכז ענף הפלחה והוזמן להשתתף בקורס מוכתרים שנערך בגבעת חביבה. באותה שנה, בעקבות קשריו הטובים עם השייח' עאודה אבו-מעמר, השאיל האחרון כמה מגמליו הטובים ביותר לטיול של "השומר הצעיר" בנגב בין שדה בוקר לאילת וזאת ללא תשלום.
השקפת עולם – השומר הצעיר ומפ"ם
השקפת עולמו של דודיק באשר ליחסים בין יהודים ובדואים עוצבה על-ידי ערכיה של התנועה וכן על-ידי אישיותו ומורשתו של דוד קרון (מפקד יחידת מודיעין בצה"ל ולימים איש המוסד), מוכתר קיבוץ כפר מנחם. קרון הדגיש בפני דודיק את עיקר תפקידו של המוכתר: הפחתת העוינות בין יהודים לבדואים ואיסוף מידע ביטחוני. עוד היה על המוכתר לשמור על שדות הקיבוץ ורכושו ובעיקר בתקופת המרעה ומתן היבולים. יותר ויותר נדרש דודיק לתפקידי תיווך בין בעלי העדרים שעלו על שטחי הקיבוץ הזרועים בעונת המרעה וגרמו נזקים לבין החברים ועובדי ענף הפלחה שחמתם בערה בהם בראותם כיצד עמלם היה לשווא. קור רוחו, איפוקו והבנתו של דודיק מהו עולם המסורת של איש המדבר, שיככו את הזעם ושמו כמתווך הוגן יצא למרחוק. לאחר שהושגה הבנה זכו הבדואים לסיוע בריאותי במרפאת הקיבוץ ולתיקון כלים חקלאיים במוסך הקיבוץ ומאידך הם סיפקו ידיעות מודיעיניות חשובות ערב מבצע קדש וערב מלחמת ששת הימים. בשנת 1954 החל דודיק לפעול באופן חלקי עם פעילי המחלקה הערבית של מפ"ם, לצידם של יוסי צור ומחליפו ברוך חכים משובל, וניסה לקרב את השבטים לרעיונות הדו-קיום והשוויון מבית מדרשה של המפלגה. הקשרים החמים הביאו לכך שבשנת 1955, עת התחתנו בלהב חמישה זוגות יחדיו ובינהם דודיק שנשא לאישה את זהבה, הוזמן השייח' אל הוזייל (שלא הגיע) וקרוב משפחתו סאקר אל-הוזייל.
עשייה אמיתית – חינוך לילדי הבדואים
משנת 1955 הגביר דודיק את פעילותו בקרב השבטים והחל להתרכז בהקמת גנים ובתי ספר עבור ילדי השבטים. היותו חבר קיבוץ בתחום המועצה האזורית "בני שמעון" אפשרה לו לקבל את תמיכת המועצה והוא החל בדרכים לא שגרתיות, כמו פנייה ישירה לשרים, לראשי משרד החינוך, למנהלי בתי ספר ולעמותות שפעלו בקרב השבטים להתגייס למען רעיון הקמת מערכת חינוך יסודית ועל תיכונית בקרב הבדואים. משרד החינוך הערים קשיים על קבלת בדואים בבתי הספר התיכוניים בבאר שבע וכן מנע הקמת בתי ספר נפרדים לבדואים בשטח. דודיק גייס את עמותת "איחוד יהודי-ערבי" ובסיוע אישי ציבור וראשי מפ"ם תבע את זכותם לחינוך ילדיהם על-פי חוקי המדינה. בשנת 1958, התחיל דודיק בצעדים ראשונים על-מנת לבנות את בית הספר הבדואי הראשון בשבטים בחסות מפ"ם.
במאי 1961 שיגר דודיק מכתב לשר החינוך אבא אבן בו טען כי ראש העיר באר שבע (אליהו נאווי) ומנהלת בית הספר התיכון גב' פועה מנצ'ל מוכנים לקלוט את ילדי הבדואים בבתי הספר בעיר אך משרד החינוך מונע זאת. מדוע שואל דודיק על 50 ילדי הבדואים להיטלטל לנצרת[ חיפה או טירה ואינם יכולים ללמוד בעיר השכנה באר שבע. דודיק הדגיש בפני השר כי כשכן החי לידם כבר תשע שנים הוא בטוח שצעד מעין זה, או קליטתם בבתי הספר בעיר או בניית בית ספר מיוחד עבורם תשפר מאוד את יחס הבדואים למדינה. משרד החינוך נעתר לצעד הראשון ושישה תלמידי ראשונים בני השבטים נקלטו לבית הספר התיכון שבהנהלת מנצ'ל. הייתה זו הכרה עקרונית של הממשלה בזכותם של הבדואים כאזרחים להשתלב במערכת החינוך הישראלית. ביוני 1961 נחנך בית ספר ששושני ניהל בחסות מפ"ם באל-עטונה . בטקס הפתיחה נוכחו רבים: הנדבן הבריטי מר שיין, שר הפיתוח מרדכי בנטוב, אנשי ציבור ועיתונאים. ד"ר שמעון שרשבסק'י מירושלים (מנאמני "ברית שלום"), מזכיר אגודת "איחוד" והמו"ל של כתב העת "נר – עיתון יהודי ערבי", שהרבה לסייע לבדואים נעדר מהטקס בשל היותו שומר מצוות. מפא"י שהתחרתה עם מפ"ם על הקול הבדואי, נאלצה (בתמיכה ממשלתית) לפתוח שבעה בתי ספר דומים בשבטים אבו-רביעה, העזאזמה, אבו-רקייק ועוד.
העמקת הקשרים והמעורבות
בשנים 1958 – 1960 שררה בצורת קשה בנגב ודודיק תבע במפגיע ממשרד החינוך לשפר במהירות את תזונת הילדים הבדואים הרעבים. במכתב לשר משה דיין טען דודיק כי "הממשל הצבאי" מקשה על הבדואים להתפרנס ואין הוא מביא תועלת ביטחונית. כמה משרדים נענו לפניות ועם חלוף הבצורת בשנת 1960, החלו בממשלה לתכנן את יישוב הקבע של הבדואים בנגב. בשנת 1955 נפגש דודיק בדך לא דרך עם מוכתר שבט הראמדינים שהיה בתחום ירדן והתבקש לסייע להם. דודיק תיווך בין השבט לצה"ל על-רקע של סכסוכים ומעבר גבול של עדרים. שבט הראמדין העריך את רצונו של דודיק בדו-קיום ומסר לו הודעות חשובות בעלות אופי ביטחוני ערב מלחמת ששת הימים. יחסי האמון שנוצרו בין השבטים בצפון הנגב לבין דודיק הפכו אותו לאישיות רצויה ומכובדת והבדואים לא היססו לפנות אליו בבעיות הקשורות "בכבוד המשפחה", סכסוכי קרקע, נקמת דם ועוד. דודיק השכין לא פעם שלום בית בין משפחות, השיב כלה שברחה מפני חתנה, והחזיר נערים שברחו מהבית לעבר ירדן או למרכז הארץ.
תכנון הבית, השכונה והעיירה
כמוכתר ששמו יצא למרחוק היה דודיק מעורב בתכנון הקמת בתים ושכונות בעיירה חדשה עבור הבדואים. באוקטובר 1960 דווח בעיתונות על תוכניות להקמת כפר חדש בקרקעות שבט אל-עטואנה וכן סופר שם על דגם הבית החדש עבור משפחת הבדואי שמחקה בעקרון את האוהל על מרכיביו. המתכננים, חבר הכנסת מטעם מפ"ם רוסתום בוסתוני והאדריכל שמחה יום-טוב מקיבוץ דליה נעזרו בקשריו של דודיק עם השבטים ולמדו מניסיונו הרב. תוכניתם של השניים שימרה את כלל הברזל השליט במבנהו של האוהל: "השיק, אוהל האירוח המרכזי, ימצא תמיד בצפון המאהל וכך, כל אורח שיסב לאהל יכנס בלא לפגוע בפרטיותן של הנשים. התוכניות שונו ושופרו גם בעת בניית תל שבע בשנת 1968 וגם בעת הקמת רהט בשנת 1972. בעת פינוי תל מלחתה בשלהי שנות השבעים, הסתייע דודיק בעזרתו של שיח' מוסה אל עטאונה שנטל חלק בהדברות עם התושבים והסביר להם את יסודות התכנון החדש של הבית, השכונה והעיר החדשה המתוכננת.
מנהלת הפינוי
ניסיונו הרב עמד לו עת הוא מונה על-ידי שר החקלאות אריק שרון ומנכ"ל משרדו מאיר בן מאיר, בשנת 1979, לעמוד בראש מנהלת פינוי השטח בנבטים לקראת הקמת שדה תעופה חדש במקום. נוצר כאן תקדים כאשר אריק שרון בחר איש מקצוע מהשמאל (מפ"ם) אשר לא היה ספק ביכולתו וניסיונו. מינויו של דודיק נעשה על-פי דרישת השייח'ים המרכזיים שהכירו בכוחו למצוא פתרון הוגן לשני הצדדים. כתוצאה ממאמציו שנמשכו שלוש וחצי שנים, הצליח דודיק לפנות כ – 800 משפחות (7000 נפש) משטח של 48,000 דונם וזאת ללא תקריות ופגיעה בנפש. על-אף שהופעלו על דודיק לחצים לפנות את הבדואים במהירות הוא התעקש לעשות זאת באופן מכובד תוך מתן פתרון הולם והוגן לכל משפחה. במהלך הפינוי נפגש דודיק עם ידיד ותיק – שיח' עאודה אבו-מעמר שתמך בפינוי ואף הביע רצון למצוא דיור חליפי לבני שבטו. ישוב זה אכן הוקם כמה שנים לאחר מכן וניתן לו השם "שגב שלום".
מנער התנועה – למוכתר בעל משקל והשקפת עולם מתקדמת
ראינו אם כן, דרך סיפור חייו של דודיק שושני, שהתחיל את חיי בגרותו בהקמת קיבוץ בנגב המזרחי(1952), בקרבת שבטי הבדואים, את מאמציו הראשונים ליצירת קשר, הבנה, מתן כבוד הדדי ויישום הערך "דו-קיום" עם השבטים. הנער הצעיר היה לאישיות מוכרת ומכובדת גם בקרב השבטים וגם בקרב שרי ממשלה, ראשי ועדות ממשלתיות, חברי כנסת, חוקרים עיתונאים ואנשי ציבור ונהגו להזעיק אותו להתייעצות גלויה או סודית בארץ או מחוץ לגבולותיה במרבית הנושאים הרגישים שנותרו ללא פתרון לאחר מלחמת העצמאות: שאלת הבעלות בקרקע, ריכוז הבדואים בעיירות והוצאתם מההסגר הכפוי "בסייג", זכותם למערכת חינוך תקנית מגיל הגן ועד לבגרות ומימוש סיוע בתחומים של חקלאות, הובלת מים, בריאות, ועוד. אמונתו ב"דו-קיום" אותה רכש עת היה נער בתנועת השומר הצעיר ליוותה אותו בדרכו ואפשרה התקדמות (לא מספקת) לקראת הפיכתם של הבדואים בנגב לאזרחים ישראלים שווי זכויות.

לעיון נוסף

  • זיוון ז', יחסי היישוב היהודי והדווים בנגב, עבודת מ.א., אוניברסיטת בן-גוריון, באר שבע 1990.
  • נמרודי, מסע חיי, א', אור יהודה, 2003.
  • פורת ח', הבדווים בנגב: בין נוודות לעיור, באר שבע, 2009.
  • פורת ח', המוכתרים העבריים בנגב, המועצה לשימור אתרים, מקווה ישראל, 2015
  • צור י', קואופרטיב חקלאי ראשון של הבדואים בנגב, (נוסד ב – 1956), שובל, חוברת, 1991.
  • שושני ד', חיי עם הבדואים, (ח' עמית, עורכת), ירושלים 2010.
  • ראיון עם דודיק שושני, ארכיון ע"ש טוביהו, תיק מס, 14- 0955, יוני 2005.

תאריך:  09/08/2016   |   עודכן:  09/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דודיק שושני: "מוכתר המוכתרים"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כשכתבת "בלב אדמות הבדואים.."
פרשנדתא  |  9/08/16 14:39
 
- תגובה לאדמות הבדואים
חנינא פורת  |  10/08/16 21:57
 
- הסכמה עם בדואי-כשהוא מפחד ממך
ב.ניצן  |  14/08/16 11:21
 
- שמירה על כללים
חנינא  |  15/08/16 18:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
המראה המהודר של מסעדת "אתניקה" החדשה שבהרצליה פיתוח עלול, מן הסתם, להטעות את סועדיה. מאחוריו מסתתרת לה קולינריה בינונית למדי, שאינה מצליחה להעפיל לגבהים

חן מחלב
כיצד בוחרים ילקוט? מומחי מכון התקנים הישראלי מסייעים להורים
ארי בוסל
גם למי שהוא חלק מהעיר בורלי הילס, אך אינו שייך לאותה קבוצה קטנה יחסית של אלו המיוחסים, הכל ישמע זר, לא מוכר
צילה שיר-אל
אין כמו הכוכב מארס להוסיף תחושה טובה    כל נושא שהיה נראה פעם קשה ובעייתי הופך להיות קליל ואפשרי
אלי אלון
לא מכבר הסתיימו עבודות ההרחבה והשימור של "בית האיכרים" ברחוב קפלן 8 בתל אביב שנמשכו כשנתיים וחצי והוא נפתח מחדש-סיפורו של המבנה ההיסטורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il