X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מתחם עירית תל אביב וגן העיר כאן באזור זה וסביבתו שכן גן הדסה [צילום: אלי אלון]
רצח ה"מרגל" הפולני ומציאת גופתו ב"גן הדסה" בת"א
לפני קרוב ל-70 שנה, חודשים ספורים לפני הקמת המדינה התגלתה על-ידי תלמידים שבאו לטייל ב"גן הדסה" בתל אביב גופת גבר נקובת כדורים שזוהתה כיאן מרקוביץ (מרקושיץ) בחור ממוצא פולני בן 30 שעבד בבתי קפה ובבתי תושבים בעיר. ככל הנראה נרצח על-ידי אחד מארגוני המחתרות בחשד לריגול ושיתוף פעולה עם כנופיות ערביות

ביום שלישי 13 בינואר 1948 בסביבות השעה 10:00 בבוקר התגלתה סמוך לשיחים ב"גן הדסה" בתל אביב, גופת גבר כשהיא נקובת כדורים, מוטלת בתוך שלולית גדולה של דם. עיניו ופיו היו קשורים במטפחות וידיו היו קשורות. ליד הגופה, נמצא שק מגואל בדם שבו ככל הנראה הובא הנרצח לגן. מטרים ספורים מגופתו התגלתה אחת מנעליו. על-פי סימנים נראה שהנהרג שהיה בריא גוף, נאבק עם תוקפיו.
את הגופה גילתה קבוצת תלמידים שבאו בליוויי מורם לטייל ב"גן הדסה". "גן הדסה" למי שאינו יודע, השתרע על השטח בו שוכנים כיום בניין עיריית תל אביב ומתחם "גן העיר" ברחוב אבן גבירול בתל אביב.
למקום הוזעקה המשטרה הבריטית שהחלה בחקירה .על גופתו לא נמצאו תעודות מזהות כלשהם. בידיעה על אירוע המתפרסמת בעיתון "הבוקר" בגיליונו מתאריך יום ד' 14.1.48, למחרת מציאת הגופה, מצוין כי בבגדיו של הנרצח נמצא פתק ובו רשום שם של בחורה ותרשים של מרפסת שדרכה אפשר יהיה להיכנס לדירת הבחורה. בפתק היה מצוין גם שם הרחוב בו היא מתגוררת.
רופא ממשלתי שהוזעק למקום, קבע בבדיקה ראשונה כי ההרוג נורה על-ידי כשמונה כדורים. ארבעה כדורים פגעו בזרוע ידו, שני כדורים בפניו, ואחרים בחלקי גוף אחרים. ידו הימנית נמצאה שבורה. על פניו נמצאו סימני אלימות ונראה כי הוכה כהוגן. הנרצח זוהה כיאן מרקוביץ, עובד בבתי קפה בת"א. תוך זמן קצר זוהתה גופתו של ההרוג. היה זה יאן מרקוביץ בחור פולני בן 30. (בכמה עיתונים מופיע הנרצח בשם יאן מרקושיץ א.א) השוטרים הבריטיים הכירוהו מאחר שכמה שבועות לפני הרצח נעצר לחקירה לאחר שנמצא בסביבות השעה 4 לפנות בוקר משוטט בנסיבות מחשידות ביפו. יאן מרקוביץ היה מוכר לתושבי תל אביב לא מעטים, ובמיוחד ליושבי בתי הקפה הקבועים בעיר .הוא עבד כשוטף כלים וכעובד כללי בשורה של בתי קפה בעיר .בעלי בתי הקפה, כך נמסר, שמחו לקבלו לעבודה שכן נחשב לעובד צנוע, חרוץ ומסור לעבודתו שאינו בוחל בשום עבודה. בין בתי הקפה שבהם עבד יאן היה בית קפה "כתר" לשעבר "אדמוני בר" ובית קפה "חינגה בר" שברחוב גאולה בת"א. בנוסף כך מספרים היה, מצחצח נעליים ברחובות תל אביב ויוצא ובא בין בתים בעיר שם עסק בעבודות כלליות שונות.
גופתו של יאן הועברה לחדר המתים של בית חולים "הדסה" בתל אביב. ובערב כך דווח זוהה על-ידי בעל "קפה כתר" בו עבד יאן לפני הירצחו.
ההרוג יאן מרקוביץ שירת בעבר בצבא הפולני - צבא אנדרס התגורר זמן מה במלון ויקטוריה ברחוב אלנבי, אך היה ידוע כי התגורר גם ביפו שם היו לו ידידים וקשרים רבים עם פולנים ששירתו עמו בצבא הפולני והתגוררו במקום ועם ערבים תושבי המקום. ההערכה היא כי יאן שהיה בקשרים טובים עם אנשי כנופיות ערביות נרצח על-ידי אנשי אחת ממחתרות של אירגוני "הפורשים" בחשד כי ריגל או שיתף פעולה לטובת כנופיות ערביות. ככל הידוע הוא נחטף כיומיים -שלושה ימים לפני הירצחו, ב-10-11 בינואר 1948 לערך, על-ידי אנשי אחת המחתרות, בפינת הרחובות אלנבי ונחלת בנימין מול שוק הכרמל. הוא הוכנס לרכב, הובא למקום כלשהו, נחקר וכנראה אף הוכה נמרצות במהלך חקירתו לבסוף נרצח ביריות כדורים. לא ברור אם נרצח קודם שהובא ל"גן הדסה" וגופתו הושלכה לאחר מכן ב"גן הדסה" או שהובא חי כפות ל"גן הדסה" ושם נרצח ביריות.
נתינים פולנים נוספים נחשדו בריגול ושיתוף פעולה עם הערבים
אם אכן נרצח הפולני יאן מרקוביץ על-ידי אחד ממחתרות "הפורשים" בחשד בריגול ושיתוף פעולה עם כנופיות ערביות הוא לא לבד. מספר נתינים פולנים נוצרים שנכנסו לארץ חלקם כחיילים בצבאו של אנדרס(הצבא הפולני) שנכנס לארץ בראשית שנות ה-40 נשארו להתגורר בארץ גם לאחר שהצבא הפולני עזב. כמה מהם נחשדו כמשתפי פעולה עם הבולשת הבריטית או עם הכנופיות הערביות.
ביום שני, 5 ינואר 1948, מתפרסמת ידיעה בעיתון המשקיף תחת הכותרת "הוכה מרגל פולני". בידיעה נאמר בזו הלשון "פולני נוצרי מחוסר הכרה נמצא אור ליום אתמול מוטל על הכביש ליד רוממה. המשטרה אספתו והביאה אותו לתחנת מ.ד.א. במקום. שהכרתו הושבה אליו. הוא זוהה כלודוויג קאשובה, בן 34, לשעבר קצין בצבאו של אנדרס. נתברר כי הוא נתפס בבלשו עמדות יהודיות לצרכי הערבים, והוכה מכות רצח במכשיר כהה". הוא הועבר לביה"ח הממשלתי. אין סכנה לחייו.
שלושה ימים לאחר אירוע זה ב-8 בינואר 1948 רצחו אנשי לח"י נתין פולני בשם במיכאל קליזיצין שעה שישב בבית קפה ברחוב בן יהודה בירושלים. הוא נחשד כאיש גסטאפו שעבד עם הבולשת הבריטית והיה מדריך כנופיות ערביות.
בפברואר 1948 הודיע הלח"י כי הוציא להורג את הקונסול הפולני הכללי ויטולד הולאניצקי ומנהל סוכנות הידיעות הפולנית סטפן ארנולד שניהם ממוצא פולני שהתגוררו בירושלים.
גופותיהם של השניים נמצאו באחד הבתים העזובים בשיח' באדר כשידיהם כפותות מאחוריהם. אלמוני התקשר למשטרת מחנה יהודה והודיע כי שני בוגדים פולניים הוצאו להורג בשיח' באדר.

תאריך:  27/08/2017   |   עודכן:  27/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רצח ה"מרגל" הפולני ומציאת גופתו ב"גן הדסה" בת"א
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מדוע הרג לח"י חבר של יאיר *
מיכה כרמון  |  27/08/17 21:33
2
על : מיכאל קליצ'ון ומרקוביץ
מיכה כרמון  |  27/08/17 22:22
 
- צ"ל : בכתבה למעלה של אלי אלון ל"ת
מיכה מתקן  |  27/08/17 22:51
3
קליצ'ון ; "זיכל";אוסטר ; זלדה
מיכה כרמון  |  27/08/17 22:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גבאי
המשורר והפילוסוף עלי אחמד אסבר מבכה את מצבה של הלאומיות הערבית. הוא מפרסם את דבריו במדור מדאראת בעיתון אל חיאת הלונדוני
עליס בליטנטל
עיבודו ובימויו של ציון אשכנזי את "קברט חיינו ומותינו" על-פי המחזה "יובל" מאת ג'ורג' טאבורי, המכיל צירוף של אמיתות שנשכחות מתוך רצון או בורות. אך גאונותו של הבימאי מלכדת את הפרטים לכדי אירוע מסעיר ומטלטל, השונה מהמחזה המקורי ובעל ישות עוצמתית משל עצמו
חיים נוי
הבמאי המוכשר שוקי וגנר להטט עם להקת שחקנים-זמרים-רקדנים משובחת והתוצאה היא נופת צופים, ממש ברודווי. היירספריי הוא מעין בבואה של סרט קומיקס והדמויות הם מוחצנות, הזויות לפרקים וגם מלאות רגש
איתמר לוין
בנימין נתניהו הגדיר את אירן כאיום קיומי - אבל לא הצליח לעצור את מרוץ הגרעין שלה וכעת היא מתייצבת על גבולנו. כישלון שכזה מחייב אותו להסיק את המסקנות
יואב יצחק
היועץ המשפטי לממשלה אמור להכריע בימים הקרובים בתיק מעונות ראש הממשלה ובהמלצת המשטרה להעמיד לדין את שרה נתניהו    ארבע פרשות נדונו בחקירה זו, ומה שנותר מהן להכרעה בעיקר הוא: האם אכן שרה נתניהו היא האחראית להזמנת חמגשיות בהיקף 158 אלף ש"ח, שלא כדין    בגלל חקירה מגמתית וכושלת אין בידי היועמ"ש תמונת מצב אמיתית: מי באמת נהנה מהחמגשיות שהוזמנו; והאם הנהנה הוא שביצע את העבירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il