X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
במשך השנים חלק פנחס את הידע שצבר במחקריו עם חוקרים והיסטוריונים, הרצה בהתנדבות ב"מוזאון ההיסטורי לתולדות תל אביב" וב"מכון אבשלום" והציג את אוסף השקופיות העצום שברשותו בפני הציבור הרחב
▪  ▪  ▪
[צילום: באדיבות המשפחה]

בתל אביב הלך לעולמו בשבוע שעבר ( 27.12.17 ) פנחס ("פיני") בן שחר מחוקרי תל אביב-יפו הבולטים, בעל עיטור אות יקיר העיר תל אביב. בן 92 היה במותו.
סיפור חייו של, פנחס בן שחר, שזור בסיפורן של העיר תל אביב-יפו ושל מדינת ישראל. במשך עשורים חקר, תיעד וצילם את תולדותיה וקורותיה של תל אביב-יפו, ולזכותו נזקפות תגליות היסטוריות חשובות בתולדות העיר.

פנחס בן שחר - פרקי חייו
בשנת 1990 הוציא לאור את הספר: "בתי יפו תל-אביב מספרים", אלבום ייחודי מסוגו המפרט בתצלומים צבעוניים ובשחור-לבן, בטקסט ובנתונים את בתייה הראשונים של העיר
▪  ▪  ▪

פנחס "פיני" בן שחר נולד בשנת 1925 בפולין גדל והתחנך בתל אביב את לימודיו התיכוניים עשה בתיכון הריאלי "מונטיפיורי". בגיל צעיר הצטרף לארגון ההגנה, היה חניך בקורס למפקדי כיתות שנערך בחולדה בשנת 1941 ובהמשך שירת בצבא הבריטי בחזית המצרית במשך כארבע שנים. עם שובו ארצה שובץ ליחידה המיוחדת של החי"ש והשתתף בפעולות מחתרתיות נועזות ברחבי תל אביב. במהלך מלחמת העצמאות שירת כמפקד מחלקה בגדוד 42 בחטיבת קרייתי. לאחר המלחמה גויס לשב"כ ומילא תפקידים שונים. בהמשך עסק בפרדסנות ויזמות.
לאחר הריסת בניין גימנסיה הרצליה בשנת 1958 החל לחקור את פינותיה הגלויות והנסתרות של תל אביב-יפו על-מנת לחשוף קורותיה של העיר העברית הראשונה. לזכותו נזקפים גילויים וחשיפת אתרים כגון זיהויו של בית העלמין הפרוטסטנטי של יפו ביפו ומצבות קבריהם של הבריגדיר-ג‘נרל הבריטי, אדוארד תומאס מיצ‘ל ושל ד“ר תומאס הודג‘קין, רופאו וידידו של משה מונטיפיורי, איתור הסטודיו ומקום מגוריו של הצלם המיתולוגי של תל אביב אברהם סוסקין, איתור ביתו של הפרדסן היפואי, אנטון איוב, בו התגוררה קבוצת הבילויים הראשונה שהגיעה ארצה, חשיפת מצבת קברו של יוסף שלוש אחי אהרון ועוד כהנה וכהנה.
פנחס בן שחר הוא מחברם של שני ספרים משמעותיים העוסקים בתל אביב-יפו. בשנת 1990 הוציא לאור את הספר: ”בתי יפו תל אביב מספרים“, אלבום ייחודי מסוגו המפרט בתצלומים צבעוניים ובשחור-לבן, בטקסט ובנתונים את בתייה הראשונים של העיר מול מצבם כיום והאם נהרסו, שוקמו או נותרו על תילן.
ספרו השני, "צפונותיה של העיר העברית הראשונה מארכיונו של חוקר תל אביב-יפו", ראה אור בשנת 2012 וכלל תצלומים רבים שצילם בפינותיה החבויות של העיר.
במשך השנים חלק פנחס את הידע שצבר במחקריו עם חוקרים והיסטוריונים, הרצה בהתנדבות ב"מוזאון ההיסטורי לתולדות תל אביב" וב"מכון אבשלום" והציג את אוסף השקופיות העצום שברשותו בפני הציבור הרחב.

יקיר העיר תל אביב-יפו
[צילום: באדיבות המשפחה]

בתמונה
פיני בן שחר וראש עיריית תל אביב שלמה להט.

"פיני חשף את צפונותיה של העיר העברית הראשונה, אני חבה לו את אהבתי לתל אביב"
▪  ▪  ▪

על מפעל חייו ותרומתו הרבה לחקר ההיסטוריה של תל אביב הוענק לו ביום העצמאות שנת 2017 בטקס חגיגי שנערך ב"בית האופרה" בתל אביב במעמד ראש העיר רון חולדאי, אות יקיר העיר תל אביב.
ב-2011 הלכה לעולמה רעייתו לאה בן שחר שהייתה בעבר במשך שנים רבות מנהלת הספרייה של האקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב.
שולמית (שולה) וידריך חוקרת תולדות העיר תל אביב-יפו, כותבת בדף הפייסבוק שלה, עם היודע דבר מותו של פיני בן שחר: "פיני בן שחר יקיר העיר תל אביב, מורי ורבי איננו. פיני חשף את צפונותיה של העיר העברית הראשונה. אני חבה לו את אהבתי לתל אביב"
תמר טוכלר, מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל כותבת בדף הפייסבוק על פיני בן שחר: "איש יקר מאוד היה, אהב את תל אביב והיא אותו. הוא לימד אותי כבר כילדה את אהבת חקר העיר המיוחדת הזו. הייתה זו צוואתו שנשלים את שימור בית הבילויים. נחשוב יחדיו איך להנציח את מפעל חייו".
ב-1965 אומר פנחס בן שחר בראיון עיתונאי לכתב מעריב אברהם רותם: "לתדהמתי הרבה התברר לי שישנם או שהיו הרבה מבנים אשר מחוסר ידע או עניין נהרסו כליל ונעשו כאן דברים, הייתי אומר ברבריים. האמנם אין מי שידאג לשמור על בניינים שכאלה והרי כל אחד מהם מהוה חתיכת היסטוריה של העם היהודי בארץ ישראל".
פיני בן שחר הובא למנוחות בבית העלמין בקריית שאול.

תאריך:  01/01/2018   |   עודכן:  01/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית כהן
מה פשר הזיקה בין יופי ומוות? על הסרט 'חדר המוזיקה', יצירה הודית בעלת משמעויות יהודיות
אלי אלון
שמעון בן צבי, ראש המועצה הספיד את ההרוגים וכך אמר "פקד אותנו הלילה אסון גדול, מלאך המוות המשתולל בדרכים הגדיל לעשות הלילה
צילה שיר-אל
בשנה הקרובה אתם עומדים ליהנות בעיקר מכל הקשור לנושאים אישיים חברתיים משמעותיים שקורמים עור וגידים אחרי שלעיתים הייתם בטוחים שאין לכם יכולת לייצר מערכות יחסים טובות ואמינות
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש שאיבד את "המדינה האיסלאמית" בעירק ובסוריה מתחזק מאוד באפגניסטן, בלוב ובצפון סיני. גורמי המודיעין המערביים מעריכים כי מנהיג הארגון אבו בכר אלבגדדי נותר בחיים והוא שמנסה לשקם את הארגון. העובדה שמקום מחבואו איננו ידוע נחשבת לכשל מודיעיני
נעם סולברג
השופט נעם סולברג מציע עיון מקראי ומשפטי בנאומו של יהודה בפני יוסף: האם טענות משפטיות לפנינו, או שמא בקשת חסד וחנינה? מה מסתתר מאחורי דבריו של יהודה ומה רוחש במעמקי ליבו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il