X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חלק מהבנות נכנסו למים העמוקים שם מצויים בורות לפתע, החלו כמה מהן לטבוע, ככל הנראה, בשל מערבולת, במרחק של כמה עשרות מטרים משפת הים הן החלו לזעוק לעזרה
▪  ▪  ▪
מוות ידוע מראש? [צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ]

בימים אלה מלאו 55 שנים, לאסון טביעת 9 תלמידות הסמינר הדתי "בית יעקב" שבבאר יעקב בעת שרחצו במסגרת טיול כיתתי בימה של תל אביב מול חוף שרתון.
אסון זה, המזכיר בקווים כללים את אסון השיטפון בנחל צפית שאירע לפני מספר ימים, נשכח עם השנים כלא היה, ויש הטוענים שהוצנע במכוון.
סיפור האסון
האסון התרחש ביום שני 22 באפריל 1963. בבוקרו של אותו יום יצאו לטיול כיתתי 42 נערות תלמידות סמינר "בית יעקב" השייך לרשת החינוך העצמאי של "אגודת ישראל", בגילאי 17-14. הן נסעו לרמת גן באוטובוס בלווית שתי מדריכות ומורה. המורה שליוותה את הקבוצה נפרדה מן הנערות בשעה 12 בצהריים, והנערות בלווית שתי המדריכות המשיכו בטיול ונסעו לכיוון חוף הים בתל אביב.
בסביבות השעה 14:30 אחר-הצהריים הגיעו הנערות אל חוף שרתון בתל אביב כדי לטבול בים. לנערות לא היה בגד ים והן נכנסו לים בחלוקים. בחוף מול מלון שרתון לא היה אז מציל. רוב רובן של הבנות בקבוצה לא ידעו לשחות. חלק מהבנות נכנסו למים העמוקים שם מצויים בורות. לפתע, החלו כמה מהן לטבוע, ככל הנראה, בשל מערבולת, במרחק של כמה עשרות מטרים משפת הים. הן החלו לזעוק לעזרה. כמה מחברותיהן חשו לעזרתן, אולם גם הן נלכדו במערבולת או שטבעו במים העמוקים משאיפת כמות מים גדולה לריאותיהן. התוצאה הייתה איומה - כמה מהנערות איבדו הכרה והכחילו. נערים שהיו בקרבת מקום קפצו למים והחלו להוציא את הטובעות אך חלק מהן לא היו בחיים.
למקום הוזעקו אמבולנסים של מגן דוד אדום ובהם רופאים וצוות אחיות ומתנדבים של מד"א. אנשי מד"א ושוטרים שהגיעו למקום מצאו את הנערות מוטלות על החוף כ"שפניהן כחולות ובדיקה ראשונה הראתה כי אחדות מהן היו כבר חסרות דופק". אנשי צוות מד"א החלו מיד בהנשמה מפה לפה על החוף, ובהעברת הנערות באמבולנסים לבית החולים איכילוב. 8 תלמידות הובאו במצב ללא רוח חיים או במצב קשה, ורופאי בית החולים קבעו את מותן. 14 בנות נוספות שנמשו מן המים הועברו גם הן לבית החולים איכלוב לטיפול והשגחה. רבות מהן סבלו מהלם. שאר בנות הקבוצה ניצלו והוחזרו לפנימית בית הספר שבבאר יעקב.
אחת הניצולות ש.מנטל בת 15 סיפרה ש-5 מתוך ה-8 הנערות שטבעו קיפחו חייהן כאשר חשו להצלת 3 מחברותיהן שנלכדו במערבולת.
מנהל המוסד בית יעקב הרב משה יעקובוסון ואשתו הגיעו לבית החולים איכלוב וזיהו את ההרוגות. מברקים נשלחו מיד אל הרבנים במקומות הישובים שבהן התגוררו הנפטרות בבקשה להודיע להוריהן על האסון. אל בית החולים הגיעו לבקר ולעמוד מקרוב אחר מצבן של הנערות אישי ציבור וחברי כנסת.
בתוך כך התברר כי תלמידה אחת שהגיעה עם הקבוצה ונכנסה למים, מזל ניסים בת 15 מגן יבנה, נעדרת והוחל בחיפושים וסריקות אחריה. צוללנים הגיעו למקום. בחיפושים השתתפו מטוסי סיור, ספינות וסוסים שסרקו את חופי הים מבת ים עד הרצליה בתקווה לגלות את הנערה.
עד שעות הערב נמשכו סריקות חיפושים אחריה אולם ללא תוצאות. ביום ד' 24 באפריל יומיים לאחר האסון, נפלטה מן הים לחוף ליד גשר רידינג בצפון תל אביב גופתה של התלמידה מזל ניסים והתגלתה על-ידי שוטר מיחידת הפרשים. הגופה הועברה למכון הפתולוגי באבו כביר, שם זוהתה על-ידי רעייתו של הרב יעקובסון מנהל סמינר "בית יעקב" שבבאר יעקב.
הלוויות ההרוגות באסון
למחרת האסון, יום ג', 23.4.1963, נערכו הלוויותיהן של שמונה התלמידות שטבעו בחוף שרתון בתל אביב. הבנות הובאו לקבורה כל אחת במקום מגוריה. ואלה שמותיהן כפי שפורסמו בעיתונות דאז: מזל טייב בת 15 מבאר יעקב, מרים אוזן, בת 15 מעכו, צדקה הרמז בת 14 מגן יבנה, ג'ינה מימון בת 17 מצפת, מרים קעיד בת 14 מגן יבנה, רחל עדני-שלום בת 15 מגן יבנה, שושנה בן חיים בת 14 מחצור, פנינה ממן בת 17 מצפת.
ביום 25.4.63 הובאה לקבורה בבית העלמין בגן יבנה מזל ניסים ההרוגה התשיעית באסון שגופתה נפלטה לחוף. היא נקברה בסמוך לשלושת חברותיה מגן יבנה שנספו אף הן באסון זה.
חקירת המשטרה
מפקד הנפה הצפונית של משטרת ישראל, רב-פקד חיים פלסר אמר לעיתונאים כי המקום בו התרחצו הנערות אינו מיועד כלל לרחצה גם בעונת הקיץ וכי אין שם מציל.
נשמעו תלונות מצד תושבים ואחרים כי במקום אין שלטי אזהרה האוסרים כניסה ורחצה למים. נציגי עיריית תל אביב טענו בתגובה כי הם הציבו ומציבים שלטי אזהרה במקום האוסרים כניסה למים אולם "פרחחים הסובבים בשטח עוקרים מידי פעם את השלטים"...
ימים ספורים לאחר התרחשות האסון עצרה המשטרה את סימון כהן בת 26 ורינה אליהו בת 19, שתי מדריכות שליוו את טיול הנערות לחוף ים תל אביב והן הובאו בפני שופט השלום ד"ר עזריאל גרשוני כחשודות בגרימת מוות מתוך חוסר זהירות. נציג המשטרה רב סמל משה בן-עזרא טען כי המדריכות היו אחראיות על קבוצה של 42 צעירות מן הפנימיה החינוכית "בית יעקב" בבאר יעקב וכי הרשו לנערות להיכנס לימה של תל אביב שהרחצה בו אסורה וכתוצאה מזה טבעו 9 נערות. השופט גרשוני הורה לשחרר את המדריכות בערבות 1,000 לירות לכל אחת, שניתנה על-ידי הרב יעקובסון מנהל סמינר בית יעקב. לא ברור לי אם המדריכות הועמדו בסופו של דבר לדין ואם כן, איזה עונש נגזר עליהן.
ועדת חקירה פנימית של "אגודת ישראל"
מספר ימים לאחר האסון פורסם בעיתונות כי ועדת חקירה פנימית של "אגודת ישראל" בת 8 חברים, בראשות חבר הכנסת הרב ש. לורנץ, מונתה לבדוק נסיבות אסון הטביעה. הוועדה (כך נמסר בעיתונות דאז) תבדוק "מדוע עזבה המורה את תלמידות בית הספר התיכון בית יעקב שעה קלה לפני שהתלמידות הלכו לרחוץ בים". "אנו מתכוונים לברר אם מישהו היה אשם באסון או שהוא בא מן השמיים", אמר יו"ר הוועדה הרב לורנץ בתשובה לשאלות עיתונאים. בין העדים שהוזמנו להעיד בוועדה מנהל מוסד ופנימיית "בית יעקב" בבאר יעקב הרב יעקובסון ורעייתו הרבנית.
דובר משרד החינוך מסר בתגובה לאסון כי, "על אף שמוסדות החינוך העצמאי של אגודת ישראל אינם מוסדות רשמיים במסגרת משרד החינוך והתרבות חלות גם על רשת זו הוראות המשרד בדבר כללי זהירות ברחיצה תלמידים בים, בבריכה וכדומה".

תאריך:  30/04/2018   |   עודכן:  30/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסון תלמידות "בית יעקב" [1963]
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המסקנה
שמ   |  30/04/18 17:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי קורציק
נוכח המפגעים הקשים כתוצאה מבעירת המדורות, דומה, כי הגיעה השעה להגביל את מוקדי חגיגות ל"ג בעומר    יש לאזן בין הרצון לחוג סביב המדורה לבין הנזקים האקולוגיים והאחרים כתוצאה מהבערת מדורות במספר בלתי מבוקר
אלי אלון
אחד השיטפונות הגדולים באזור דרום הארץ התרחש באזור שארם א-שייח' באוקטובר 1979 ובו קיפחו חייהם חיילת ואזרח    כן דווח על שני נעדרים    השיטפון גרם גם לנזקים כבדים ברכוש    חוף נעמה נהרס כליל    כבישים המוליכים לאופירה ונעמה נהרסו, חלקם נסחפו לים    עמודי חשמל נעקרו
אורי סלע
בשחייה בשיטת WEST, בדומה לרכבת, מפעילים את פלג הגוף העליון, הקטר, בזוויות מסוימות אשר יוצרות תנועתיות של הגוף ועוזרות לשחרר את הגב התחתון ולהפחית את הלחץ בחוליות
מאיר כהן
האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית קורא לציבור לא להתפתות למבצעים ומתנות חינם    יש לבצע הזרקות אצל רופא בעל תואר מומחה בכירורגיה פלסטית
צילה שיר-אל
תקופת הנסיגה היא תמיד תקופה סוערת ומלאת התרחשויות המשפיעות על האדם בעיצוב חייו לשנים הבאות    בשלב הנסיגה, רצוי שכל אחד ישאל את עצמו מה הוא אמור ללמוד מההתרחשויות וכדאי ומומלץ שכל אחד יבדוק מהי הנקודה החלשה שלו כדי שיוכל לתקן אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il