X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
צרפתי. "אני אקרא הכל"
שיפוט מהיר / שי צרפתי
"בוא נתמקד בתביעה פה"
סבלנות מרובה לצד תקיפות במקום הנכון, מובילות את הרשם הבכיר שי צרפתי לנהל בצורה מרשימה דיוני תביעות קטנות

השופט: הרשם הבכיר שי צרפתי, בית משפט השלום בירושלים
המועד: יום רביעי, 16.11.2022, שעה 09:00
הנושא: תביעות קטנות
המדור עמד מספר פעמים על המשימות הייחודיות הניצבות בפני השופטים והרשמים הבכירים הדנים בתביעות קטנות, במיוחד לנוכח העובדה שהצדדים אינם מיוצגים ואינם מתורגלים בהופעה בבית המשפט. במשפט אחד ניתן לומר, שעל היושב בדין לאזן בין זכויות הצדדים, הכללים והיעילות - ולרוב נדרשת ממנו סבלנות יתרה. הרכיב האחרון מצוי ברוחב יד באולמו של הרשם הבכיר שי צרפתי.
הדיון הראשון מצריך בירור מוקדם. הנתבע בתיק זה הוא גם צד בהליך שאיננו תביעה קטנה, הוא דובר ערבית אך לא ביקש מראש מתורגמן ועורכת דינו בתיק האחר התייצבה באולם. צרפתי חושב תחילה לאחד את הדיונים, אך פוסל את האפשרות מיד כאשר נאמר לו שהתביעה האחרת איננה קטנה. הוא מוכן לחכות למתורגמן (ולזכות המערכת יש לומר שאכן נמצא כזה למרות ההתרעה המיידית) ובינתיים מבהיר לעורכת הדין: "את משקיפה בלבד, את לא מתערבת, כי זו תביעה קטנה". מיד נראה שצרפתי חזה את הנולד.
התביעה עוסקת בתאונת דרכים, צרפתי פותח באומרו שקרא את כתבי הטענות ומבקש מהצדדים לתאר מה אירע; אתה יכול להדגים באמצעות שני פלאפונים, הוא מציע לתובע. הקלדנית מעירה שצריך לתרגם לנתבע, אך צרפתי מבקש ממנה באדיבות שלא להתערב - ומבטיח לסייע לה אם תתקשה לשמוע את הצדדים. הוא גם מוודא שהנתבע מבין את הנאמר; הקושי שלו בעברית הוא בדיבור, לא בשמיעה.
יש לצרפתי לא מעט שאלות לתובע: "דיברתם? מישהו התנצל? הוא ביקש סליחה? אתה אומר שהוא ביקש סליחה, אז מבחינתך הוא הודה באשמה? עכשיו קח שני פלאפונים על השולחן הזה ותראה לי בדיוק איך הייתה התאונה. תצייני" - הוא פונה לקלדנית - "התובע מדגים. בסדר, ראיתי את התיאור. הוא [הנתבע] הגיש תביעה בנפרד, אני לא עוסק בזה".
מורה לעורכת הדין לצאת
הנתבע מבקש להציג תמונות. "זה תמונות חדשות, או תמונות שיש בכתב ההגנה? אז אין צורך לצרף, אם זה מופיע בתיק". הוא שב ומבקש להדגים בעזרת הפלאפונים ושואל את הנתבע: "יכול להיות שבגלל שאין לך שדה ראייה לא ראית, בגלל הגובה של המשאית? אמרת לו שאתה מבקש סליחה?".
עורכת דינו מתערבת וטוענת שהתרגום לא היה מדויק. צרפתי: "הוא המתורגמן מטעם בית המשפט, הוא אובייקטיבי". כעת היא פונה ללקוח שלה וצרפתי שם לב מיד ומגיב כראוי: הוא מבקש ממנה לצאת מהאולם. "כשאמרתי לך שאת משקיפה, את לא יכולה להתערב. אז שרק הצדדים יהיו, לא בסדר שיש ייעוץ לאחד הצדדים". בנימוס אך בתקיפות הוא עומד על כך שהיא תצא מהאולם. כעת הנתבע טוען, כפי שאמרה לו עורכת דינו, שהתמונות אינן בתיק. צרפתי מאפשר לו להציג אותן, והתובע אומר שהן כן בתיק.
"טוב, לשבת בבקשה. אני מנהל את הדיון. אני יכול לתת פסק דין לפי סעיף 79א, שזה פסק דין לא מנומק עם סיכויי ערעור קטנים מאוד למחוזי, ואני צריך את הסכמת הצדדים. אפשרות שנייה היא פסק דין מנומק שאפשר לערער עליו. בדרך כלל אני מציע לצדדים בתביעות קטנות לתת לפי 79א, זה יותר מהיר, אני מתחשב גם בשיקולי צדק ולא תמיד יש הוצאות". אבל הנתבע עומד על פסק דין מנומק, צרפתי אינו לוחץ ומסיים: "שיהיה לכם יום טוב".
אישה קשת יום נגד הדואר
התיק הבא הוא של אישה מבוגרת וקשת יום, התובעת את דואר ישראל (בסכום המירבי לתביעה קטנה - 34,600 שקל) בטענה שלא קיבלה הרבה מכתבים חשובים. "בבקשה, גבירתי, תתארי בקצרה את כתב התביעה ואיך הגעת לסכום התביעה", אומר לה צרפתי בחביבות. היא קצת מתפרסת בטענותיה וצרפתי מתערב: "גבירתי, בואי נתמקד בתביעה פה. מה הטענות שלך כלפי דואר ישראל. מה הטענה כלפי הדואר? אז למה 34,000 שקל? מה הנזקים?". צרפתי נותן לה לטעון ולבסוף מנסה בסבלנות להושיב אותה. "יש לי מלא נזקים ועוגמת נפש", היא ממשיכה. "בסדר, תודה, גבירתי", הוא משיב.
צרפתי נאלץ לבקש מן התובעת שלא להפריע לנציגת הדואר, המסבירה שעל-פי החוק אחריותו היא כלפי השולחים ולא כלפי הנמענים. "מכבדים את בית המשפט ואת הצד השני", אומר צרפתי לתובעת. בהמשך אומרת נציגת הדואר את הטענה המובנת מאליה: לא הוכח דבר, ודאי שלא הוכח נזק. לזכותה יש לומר, שהיא מביעה אמפטיה לתובעת, לצד העלאת הנימוקים המאוד-משכנעים של הדואר.
"בסדר, הבנתי גבירתי, את יכולה לשבת", חותך צרפתי. הוא מסביר גם להן את האפשרויות שלפניהן: 79א או פסק דין מנומק. השתיים מתווכחות וצרפתי נאלץ להשתיק אותן, במיוחד את התובעת. הוא שב ואומר שעדיף פסק דין בלתי מנומק שיינתן בו ביום, אך נציגת הדואר שבגלל סכום התביעה - היא מחויבת לבקש פסק דין מנומק.
צרפתי מנסה לסיים: "פסק דין מנומק יישלח לצדדים, שיהיה לכם המשך יום טוב". אבל התובעת לא סיימה. צרפתי מנסה שוב: "גבירתי, הדיון הסתיים". היא ממשיכה לדבר. צרפתי: "אני מודה לך מאוד, שיהיה לך יום טוב". כעת היא מראה לצרפתי מכתב כלשהו והוא משיב: "אני אקרא הכל, הטענות ברורות, אני אתן פסק דין".
השורה התחתונה:
השורה התחתונה: ניהול מרשים של תביעות קטנות, כאמור - בעיקר תוך הפגנת סבלנות רבה. ראויה לציון התקיפות שגילה צרפתי כלפי עורכת הדין בדיון הראשון, ובמקביל - הבנתו האנושית לתובעת בתיק השני.
יעילות: 9.
מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  03/01/2023   |   עודכן:  03/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"בוא נתמקד בתביעה פה"
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
ונותרה רק שאלה "קטנה"
שאול א.  |  3/01/23 11:49
 
- כי פחדן חסר מוטיבציה לא יכול ל
ירון ב  |  19/05/23 18:12
 
- תגובה
מירי2  |  24/06/23 18:16
 
- שופט מעולה!!!
מירי11  |  24/06/23 18:39
2
באמת
שושי  |  3/01/23 20:39
 
- תגובה
פיני נורית  |  9/01/23 17:53
3
בושה כבר לא מאיימת
דורון לפס  |  6/05/23 10:12
 
- שופט מעולה!!!
מירי1  |  24/06/23 17:56
4
תגובה לתגובה
נטלי א  |  24/06/23 19:21
5
בפרוטוקול הכל שגוי
אמן  |  28/02/24 12:26
6
הרושם מהשופט אוהב לצדד בצד האג
Orshsh  |  16/03/24 08:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שיפוט מהיר
איתמר לוין
הפלאפונים המצויים כמעט בידי כל אדם מאפשרים להציג תמונות וסרטונים בתביעות אזרחיות, וחובה למצוא דרך רוחבית לתעד אותן    ומתי תביעות הפח יפסיקו לזלול משאבים?
איתמר לוין
עורכי דין המתנהגים בצורה לקויה חוטפים על הראש מהשופט גלעד לובינסקי-זיו. כאשר מגיעים לגופם של דברים, הוא מתנהל ביעילות ובענייניות, ומסייע לצדדים בתיק חדלות פרעון להגיע להסכמות ריאליות
איתמר לוין
בעיה רוחבית בימי מוקד פלילי: נאשמים שאינם מיוצגים ממתינים במשך שעות לדיונים קצרצרים    וגם: השופטת אחינועם צוריאל אינה מאפשרת לתביעה להתעלם מזכויות נאשמים
איתמר לוין
מפגן מרשים של בקיאות, כישורי מו"מ ואווירה נעימה מצידו של שופט העבודה הבאר-שבעי עדו בן-צור - אם כי יש לציין שהתיקים היו קלים מאוד לניהול
איתמר לוין
אולם המעצרים של השופט יניב בן-הרוש מתנהל באווירת שוק ובמהומה בלתי פוסקת, שהוא אינו עושה דבר כדי להפסיק אותה. הדבר מעיב על האופן המרשים בו הוא מנהל תיקים פרטניים
רשימות נוספות
"אולי יש משהו שאני לא יודעת"  /  איתמר לוין
"ממני אדוני לא יבקש גזר דין"  /  איתמר לוין
"מה זה נראה לכם פה?!"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il