X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אסונות מיותרים לחלוטין [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
רופאים ורבנים שופכי דמים
ספרו של עו"ד אבי רובינשטיין על רשלנות רפואית מצביע על שתי תופעות חמורות במיוחד: שקרים וזיופים כדי להתחמק מאחריות, ורבנים המתיימרים לפסוק בענייני רפואה

טעויות קורות. תאונות מתרחשות. רופאים שוגים. מנתחים מתרשלים. התוצאות עלולות להיות איומות ונוראות, עד כדי אובדן חיי אדם. מה קורה אחר כך? האם הלקחים מופקים? האם האחראים נענשים? האם המערכות משתפרות? אנחנו רוצים להאמין שהתשובות חיוביות. אנחנו בעצם משוכנעים שהתשובות חיוביות. הרי עסקינן בשאלות של חיים ומוות, פשוטו כמשמעו. הרי משגה שמתרחש פעם אחת, הוא גם הזדמנות למנוע את התרחשותו בפעם השנייה. הרי הרופאים מסורים להצלת חיים וצריכים להיות להוטים לכל הזדמנות ללמוד ולהשתפר.
זה לא המצב, או לכל הפחות זה לא המצב במלואו - טוען ד"ר עו"ד אבי רובינשטיין, נירוכירורג שהפך למשפטן המטפל בתביעות רשלנות רפואית. ספרו "הניתוח הצליח, החולה מת" מלא וגדוש במקרים מזעזעים ומטלטלים, לעיתים מרגשים עד דמעות, של רשלנות רפואית שגרמה לאסונות מיותרים לחלוטין. רשלנות של חוסר ניסיון, של שחצנות, של היררכיה נוקשה, של התעלמות. רובינשטיין מדגיש שמדובר ביוצאים מן הכלל, אבל גם מפנה את תשומת הלב לשתי תופעות חמורות שהן ממש לא חריג. האחת: הנכונות של מוסדות ורופאים לשקר במצח נחושה בתביעות רשלנות. השנייה: התערבות של רבנים חסרי כל ידע ברפואה וחסידים שוטים שאינם מוכנים לזוז בלעדיהם.
זה לא בטעות אלא במזיד
מונעים הפקת לקחים [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

הממסד הרפואי יעשה כמעט הכל כדי להדוף תביעות, ולא רק משיקולי כסף אלא גם משיקולי יוקרה – זו המסקנה העולה מבין דפי הספר. וזה הכל כולל הכל. מומחים בעלי שם המעידים מטעם הנתבעים לא מהססים להתעלם מרישומים רפואיים מפורשים, להטיל את האחריות על החולה ובני משפחתו, להוציא עובדות מהקשרן, להסתיר ספרות מקצועית רלוונטית, אפילו להמציא הסברים מופרכים וטיפולים שלא היו ולא נבראו. לעיתים זה קורה לאחר שבתי חולים מזייפים את הרשומות ומעלימים ראיות – ממש כך. מן הצד השני, התובעים מתקשים מאוד לגייס מומחים, שכן הרוב המכריע של הרופאים אינם מוכנים להעיד נגד חבריהם. מי שעושים זאת – מסתכנים בהוקעה כ"משת"פים", כאילו החובה העליונה היא לעמיתים ולמקצוע, לא למטופלים ולאמת.
הבה נקרא לילד בשמו: בתביעות בטענה לרשלנות רפואית, יש מקרים בהם עדים מטעם הנתבעים מוסרים עדויות שקר ובהם נתבעים משבשים הליכים ומבצעים עבירות זיוף. מי שעושה את זה, צריך להישלח לכלא. נזכיר שעדות שקר היא עבירה חמורה, שהעונש המירבי עליה הוא שבע שנות מאסר (כמו מתן שוחד). אבל זוהי אות מתה: קשה להיזכר מתי לאחרונה מישהו הועמד לדין עליה. "אתה צפוי לעונשים הקבועים בחוק", האזהרה ששומע כל עד בבית המשפט, היא כבר אפילו לא בדיחה.
ברור לגמרי מדוע המחוקק התייחס בכזו חומרה לעדות שקר: משום שהיא שומטת את הקרקע מתחת להליך המשפטי. אם מי שזורק נעל על נשיאת בית המשפט העליון – כמובן מעשה חמור מאוד – נשלח לשלוש שנות מאסר, מה אמור להיעשות במי שמשקר לבית המשפט, עלול לגרום להרשעת זכאי או לזיכוי עבריין, עלול לקבל כסף שאינו מגיע לו או לא לשלם את המוטל עליו?
כאשר עסקינן ברופאים המשקרים בתביעות רשלנות, יש לכך משנה חומרה. זה לא רק שהם עלולים למנוע מן המטופל ומשפחתו את הפיצוי המגיע להם, אלא שהם גם מסייעים לטייח את שאירע ולמנוע הפקת לקחים. שהרי אם הרופא ובית החולים הרשלנים לא יידרשו לשאת במחיר, פשוטו כמשמעו, תפחת משמעותית נכונותם לתקן את עצמם. גם הפסיכולוגיה עובדת כאן: הם כל כך ישתכנעו מהמומחה (השקרן) שלהם, כל כך יאמינו לתיעוד (הכוזב) שהם עצמם מציגים – עד שיגיעו למסקנה שאין להם מה לתקן.
את זה צריך לשנות. נניח בצד את שאלת הטיפול בעדי שקר בכלל (במשפט אחד: במקרים קיצוניים מן הראוי שבית המשפט יפנה את תשומת ליבן של המשטרה והפרקליטות לעדויות שקר שנשמעו בפניו). נתמקד במקצת הרופאים, ובמיוחד בכמה מן העדים המומחים שביניהם. הללו לא טועים תחת לחץ, מתוך חוסר ניסיון או בשל אי-הבנה. הללו משקרים במצח נחושה, בקור רוח, בכוונה תחילה ובהכנה מדוקדקת. לא כולם כמובן, אבל גם לא מיעוט מבוטל. את אלה צריך להשליך לכלא וכמובן לשלול את רשיונותיהם. חיי אדם, כבר אמרנו.

רבנים פועלים בניגוד להלכה
לא העסק שלהם [צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי, פלאש 90]

כאמור, רובינשטיין שומר המצוות (אחיו של השופט אליקים רובינשטיין) מפנה את תשומת הלב גם להתערבות של רבנים בהחלטות רפואיות דחופות וקריטיות. הללו נכנסים לתמונה כאשר בני משפחה פונים אליהם להתייעצות, כולל במצבי חירום. יולדת שנזקקה לניתוח מיידי כדי להציל את חיי הוולד. חולה שעמד לעבור ניתוח מוח מסובך. זקנה שנזקקה לניתוח בעמוד השדרה. קשישה שהרב הורה לכרות את שדה למרות שניתן היה להסתפק בהוצאת גידול. ילדה עם פגיעה מוחית קשה שהעיכוב עלה בחייה.
קשה לבוא בטענות לבני המשפחה, המצויים במצוקה; בחוגים רחבים מדי, כולל במה שהיה פעם הציונות הדתית, השתרש ההרגל המגונה של פנייה לרב גם בנושאים שאין כל קשר בינם לבין ההלכה. אשמים הרבנים, אשר מוכנים לענות ביום-יום על שאלות רפואיות, חינוכיות, מוסריות ואפילו משפטיות שאין להם כל ידע בהן. אשמים הרבנים, שאינם מודיעים בפה מלא ובקול גדול: ברפואה נשמעים לרופא; בספק-ספק של פיקוח נפש לא מחכים אפילו דקה.
זה בדיוק מה שאומרת ההלכה, כולל בדיני שבת ויום הכיפורים. זה בדיוק מה שאומרים שניים מגדולי הפוסקים בדורנו, אותם מצטט רובינשטיין. האחד הוא הרב שלמה דיכובסקי, לשעבר אב בית דין בבית הדין הרבני הגדול ומנהל בתי הדין: "קורה לא אחת שעקב ההמתנה [לתשובת הרב] הולך החולה לעולמו. כשם שאין הרופא והחולים בעלים על גופו של אדם, כך גם הרב אינו בעלים עליו... לא מצאתי שמצוות 'עשה לך רב' דוחה פיקוח נפש". השני הוא הרב יעקב אריאל, הרב הראשי לרמת גן: "רב אינו רופא, ובמקרים בהם יש רופא הקובע כי יש לנהוג כך וכך, במצבי חירום, אין מקום כלל לפנות לרב. מי שפונה ומעכב בכך את הריפוי, הריהו שופך דמים".
ואנו נוסיף: רב שמתיימר לתת ייעוץ רפואי, ובשל ייעוצו נגרם נזק או חלילה החולה נפטר – מבצע עבירה פלילית חמורה במיוחד. זו יכולה להיות גרימת חבלה חמורה, זו יכולה להיות אחת מעבירות ההמתה. אם רופאים נתקלים ברב כזה, עליהם להתלונן במשטרה. דינו צריך להיות מאסר ממושך. אפשר גם לשקול האם למצות את הדין עם בני משפחה, אשר עיכבו טיפול בשל פנייה לרב או מנעו אותו על-פי עצתו של רב. כי כפי שאומר הרב אריאל: זו שפיכות דמים. ועל זה צריך להעניש ולהרתיע כאן ועכשיו.

עו"ד ד"ר אבי רובינשטיין, "הניתוח הצליח, החולה מת: רשלנות רפואית ותוצאותיה", הוצאת מטר, תשפ"ג-2022.
תאריך:  20/02/2023   |   עודכן:  20/02/2023
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
רופאים ורבנים שופכי דמים
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
אם לא ביבי - איתמר כותב היטב
mozer  |  21/02/23 17:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מבחירת השופטים, דרך פסילת חוקים ופסקת התגברות ועד להקלת העומס בבתי המשפט    ההצעה של החתום מטה לרפורמה במערכת המשפט
ד"ר אריאל סובלמן, תומר זלמנסון
"ברית השבבים" בהובלתה של ארה"ב קורמת עור וגידים, במטרה להבטיח את עליונות המערב מול סין    ישראל צריכה לפתח שיח עימן, להבליט את יתרונותיה ואף ליישר קו במאבק עם סין
ד"ר ערן לרמן
אירן קרובה מאי פעם לנשק גרעיני, וכשלון המו"מ איתה מעניק לישראל הזדמנויות יוצאות דופן    יתר הנושאים, ובמיוחד בעיות פנים, צריכים לחכות לשנת 2025
איתמר לוין
ההפיכה המשטרית, תמונת מצב: מה באמת רוצים לוין ורוטמן? כיצד תיראה הפשרה של הרצוג? מדוע חיות שותקת? אלו מתנות נותן בן-גביר ל-BDS? והאם הצלקות יגלידו אי-פעם?
מירב ארד
משפחת ביסטריצר ועסקי הנדל"ן שלה נכנסים פעם אחר פעם לרשימות בעלי הנכסים הגרועים ביותר. קרן מרצ'ינסון שנמצאת בשליטתם, מעורבת בשורה של חקירות והצעות רכש מפוקפקות. בחינה של דרך ניהול העסקים שלהם מלמדת, כי הם משקיעים בעיקר על-מנת להרוויח מההרס שהם גורמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il