X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הוליכו שולל זה את זה [צילום: יונתן זינדל וקוקו, פלאש 90]
סיכום חקירותיו של נוני מוזס בתיק 2000
האם חקירתו של מוזס תסייע דווקא לאלוביץ
מוזס אישר שצפה שיפור בסיקורו של נתניהו בידיעות אחרונות ואף רמז לו על כך, אך טען שלא היה לכך קשר להגבלות על ישראל היום האופי הרגוע של חקירות מוזס עשוי להעלות טענה של "חקירה בררנית" ביחס לחשודים האחרים

1. עשר חקירותיו של בעלי ידיעות אחרונות, נוני מוזס, בתיק 2000 עסקו בשני נושאים מרכזיים: האם הייתה זיקה בין שיפור הסיקור של בנימין נתניהו בעיתון ובאתר ynet לבין קידומו של חוק ישראל היום; והאם נתניהו ניסה לסייע למוזס למכור את השליטה בקבוצה. המדינה סבורה שהתשובה חיובית, ולכן לשיטתה מוזס הציע לנתניהו שוחד בדמות סיקור חיובי תמורת הסכמתו להטיל מגבלות על ישראל היום. עוד היא טוענת, כי נתניהו ביצע עבירה של מרמה והפרת אמונים כאשר ניהל שיחות אלו למרות שלא נענה להצעה.
מוזס לא הכחיש שכל האירועים הללו התרחשו במקביל, אבל עמד בתוקף על כך שמדובר בקווים מקבילים שלא נפגשו. לפי גרסתו, הוא היה מעוניין להגיע לשני הישגים בשיחותיו עם נתניהו: לקדם את חוק ישראל היום בצורה זו או אחרת, ולהסיר את החרם של נתניהו מעל הקבוצה. אם נתניהו היה מוכן ליצור קשרי עבודה רגילים עם ידיעות אחרונות, הסביר מוזס, הסיקור שלו היה משתפר מאליו. הוא עצמו רצה בכך בלי שום קשר לישראל היום: האינטרס של ידיעות הוא לתת ביטוי לכל הקבוצות, כולל לימין, ובוודאי שהוא רוצה קשר שוטף עם ראש הממשלה.
את בעיית ישראל היום (מנקודת מבטו של מוזס) צריך היה לפתור - בלי קשר ליחסים עם נתניהו. הוא טען, כי לא הייתה לו שום כוונה להביא לסגירת העיתון, כי תחרות רק עושה טוב לידיעות אחרונות. הוא כן רצה שהתחרות תהיה על התוכן, ולא בדמות חלוקת ישראל היום חינם או גביית מחירי היצף על המודעות בו. מבחינת מוזס, הכי טוב היה אילו ניתן היה לאסור חלוקת חינמונים; שיימכרו בשקל אחד, אבל שיימכרו. כחלופה הוא היה מוכן להסתפק באיסור על מכירת מודעות בהיצף או על הגבלת תפוצתו של העיתון. אבל גם בהקשר זה, טען מוזס, הוא לא הציע לנתניהו תמורה כלשהו.
2. אז למה שנתניהו יסייע למי שהוא עצמו הציג כאויבו המר ביותר? למי שעל-פי עדותו של מוזס (מפיו של דובי אייכנוולד, מנכ"ל ידיעות ספרים) שרה נתניהו כינתה "נאצי" והבטיחה שהוא יפול אם בני הזוג יפלו? למוזס היה הסבר מעניין ואף מקורי. הוא סבר, כי נתניהו חשב בעת הקמתו של ישראל היום, שהוא יוכל לשלוט בעיתון - אבל "הגולם קם על יוצרו" (כלשונו) והוא מצא את עצמו נתון בידי הבעלים שלדון אדלסון.
נתניהו לא היה מסוגל לנרמל את היחסים עם ידיעות, טען מוזס, כי אז היה נדרש לספק הסברים לישראל היום ולבעליו. אם הגבלת ישראל היום הייתה עוברת בחוק, נתניהו יכול היה להציג זאת כמשהו שנכפה עליו. אבל גם כאן הוא לא רצה לפעול בלי אישורו של אדלסון - שאותו לא קיבל. חוץ מזה, המשיך מוזס, נתניהו לא הצליח להתגבר על ההתנגדות בליכוד להגבלות כאלו על העיתון. הניסיון לקדם את החוק היה מפגש אינטרסים ולא עסקה מושחתת, אך הוא לא עלה יפה - טען מוזס.

האם ניצל את הפרנויות של נתניהו
לא משנה מי ישלוט; רק לא מוזס

3. מרכיב מרכזי ביחסיהם של מוזס ונתניהו, לפחות בעיניו של מוזס, היה שנתניהו ייחס לו יכולות וכוחות אדירים שלמעשה אין לו. גם בחקירותיו של נתניהו ניכר היה שיש לו אובססיה, אולי אפילו פרנויה, מול מוזס. לדברי האחרון, נתניהו ייחס לידיעות אחרונות את נצחונו בבחירות 1996 ואת הפסדו בבחירות 1999, היה בטוח שמוזס מנהל מדי ערב ישיבה ("קונסיליום") בנוגע לפרסומים נגדו ביום המחרת, ואף סבר שביכולתו לשכנע ב-2013 את יאיר לפיד ונפתלי בנט להצטרף לממשלתו. מוזס ניסה שוב ושוב לשכנע את נתניהו שאין אמת בדברים, אך לשווא.
טענה זו הובילה את החוקרים לקו מעניין: אתה ניצלת את הפרנויות של נתניהו כדי ללחוץ עליו וליצור אצלו את הרושם שאתה אכן יכול לספק את מבוקשו, טענו. מוזס לא השיב בשלילה מפורשת, הסיט שוב ושוב את השיחה לגוזמאות של נתניהו, אמר שהוליך שולל את נתניהו כשם שהלה הוליך שולל אותו. לבסוף אמר מוזס: "גרמתי לו להבין שהסיקור יהיה פחות עוין". אבל, הדגיש מוזס, לא הייתה לו שום כוונה להתערב בתכנים של ידיעות אחרונות (ב-99.9% מהמקרים אני רואה את העיתון לראשונה כשהוא מגיע הביתה בבוקר, טען). הוא סבר שהתמונה הכוללת תשתנה ממילא, פשוט בגלל שנתניהו יתראיין ואולי גם יספק לעיתונים כותבי מאמרים מן הימין.
4. לגבי האפשרות של מכירת הקבוצה אמר מוזס, כי הוא משער שנתניהו עמד מאחורי חלק ממי שפנו אליו – או משום שהיה זה ארי הרו (ראש הסגל דאז ומי שהקליט את השיחות בדצמבר 2014) שיצר את הקשר, או משום שארנון מילצ'ן ידע על מקצת המגעים וניתן לשער שהוא עדכן את נתניהו. למה? כי מבחינת נתניהו לא משנה מי ישלוט בידיעות, כל עוד זה לא מוזס.
לדברי מוזס, מבין כל אלו – היחיד שהשיחות איתו היו רציניות היה פול מרינלי, נציגו של המיליארדר לארי אליסון (מייסד אורקל), אבל הן נפלו על שאלת המחיר. מוזס סירב בתוקף לומר כמה ביקש וכמה הציע מרינלי, בנימוק שמדובר בסוד מסחרי. החוקרים טענו שהוא ביקש 400 מיליון דולר ומרינלי אמר שהמחיר המירבי יהיה 300 מיליון דולר, כפוף לבדיקת נאותות; מוזס סירב לאשר או להכחיש.

החוקר התקשר מיד לרופא
בני הזוג אלוביץ. יחס קשה בהרבה [יונתן זינדל, פלאש 90]

5. ככל שניתן לשפוט מן התמלילים, שכמובן אין בהם כדי לבטא קולות וטונים, החוקרים התייחסו למוזס בכבוד ובנימוס. מוזס בהחלט קיבל יחס טוב בהרבה מאשר כל החשודים האחרים בתיקי האלפים, למעט נתניהו: הוא לא נעצר, הוא לא שוחרר בתנאים מגבילים, רכושו לא נתפס, בני משפחתו לא נחקרו ולא נעצרו, הוא קיבל הפסקות אוכל ארוכות (ואפילו נשאל מכמה ביצים להכין את החביתה), החוקרים התחשבו בו כאשר לא חש בטוב.
אירוע קטן אחד בלט במיוחד. בחקירה ב-24.1.17 ביקש מוזס לקחת כדור נגד צרבת. רב-פקד דני יופה השיב שהוא מחויב לקבל אישור לכך, משום שהוא אחראי למוזס, והתקשר מיד: "נחקר שלי רוצה לקחת כדור שנקרא קולוטל, שהוא אומר שזה נגד צרבת. אני רק רוצה לדעת שזה בסדר, הכדור הזה. אנחנו במהלך חקירה. אולי נסתכל רגע בגוגל או משהו כזה, נראה מה זה?". יופה קיבל מספר טלפון של רופא וגם אליו התקשר מיד: "רציתי להתייעץ איתך. יושב פה מולי נחקר שרוצה לקחת כדור קולוטל נגד צרבת. בסיידר? מעולה". בתשובה לשאלותיו אמר מוזס שאינו צריך לאכול לפני כן, שהוא יכול לקחת שלושה ביום וזהו השני. יופה סיים את השיחה ואמר למוזס: "תתפנק, הוא אומר".
לשם השוואה, כאשר ניר חפץ התלונן על גירודים קשים בשל עקיצות פשפשים בבית המעצר, החוקרים התייחסו בזלזול. רק לאחר מספר ימים נבדק בידי רופא, שהביע כעס רב על שחפץ לא נשלח אליו קודם לכן. בעדויותיהם בבית המשפט טענו החוקרים, כי ביחידת להב 433 אין רופא אלא רק חובש, ואמבולנס מוזעק רק כאשר הנחקר ממש במצב קשה. אבל כאשר מוזס היה צריך לקחת כדור, התברר – הפלא ופלא – שיש ייעוץ רפואי זמין ומיידי.
6. שיהיה ברור: היחס למוזס הוא זה שניתן לצפות לו לכל נחקר, ודאי לא בעבירות מסכנות חיים, במדינת חוק מערבית דמוקרטית. האם יש משמעות משפטית לכך שכאמור כמעט כל החשודים האחרים נחקרו בצורה הרבה יותר תקיפה, ויש שיאמרו אף ברוטלית? האם הם יוכלו לטעון לחקירה בררנית?
טענת ההגנה מן הצדק מעוגנת בסעיף 149(10) לחוק סדר הדין הפלילי, המאפשר לבית המשפט לזכות נאשם אם "הגשת כתב האישום או ניהול ההליך הפלילי עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית". החקירה היא ודאי חלק מן ההליך הפלילי. המדינה נדרשת תדיר בידי בתי המשפט להסביר מדוע היא עוצרת מעורב פלוני ולא מעורב אלמוני באותה עבירה. הימנעות מהגשת כתב אישום נגד מעורבים יכולים להוות אכיפה בררנית, המצדיקה זיכוי או הקלה בעונש.
על פניו, יש יסוד לטעון שהחשודים האחרים – שאול אלוביץ ואיריס אלוביץ, ניר חפץ ושלמה פילבר – הופלו לרעה ביחס למוזס. יש לזכור, שמדובר באותה יחידה חוקרת, בחשדות למעורבות בשוחד לאותו אדם מרכזי (בנימין נתניהו), בחשד לאותה שיטת שוחד (סיקור אוהד) ותמורת צעדים שלטוניים/רגולטוריים. העובדה שתיקים 2000 ו-4000 נכללים באותו כתב אישום מלמדת טוב מכל, שלדעת המדינה מדובר באותה מסכת. אז כיצד יוסבר ההבדל התהומי הזה בניהול החקירות?
7. מוזס עצמו הניח בחקירות את היסודות לטענת אכיפה בררנית שעשויה ההגנה להעלות בהמשך הדרך: בינו לבין ראשי ישראל היום. הכיצד הוא חשוד במתן שוחד לנתניהו בדמות הבטחה לסיקור אוהד (הוא כפר בכך שבכלל יש כזה דבר), בעוד ישראל היום משרת לחלוטין את נתניהו במשך שנים ומקבל גישה בלעדית אליו? אני לא אומר שצריך לחקור אותם, הדגיש, אבל אני לא מבין למה כן חוקרים אותי. ייתכן בהחלט שעוד נשמע לא מעט על הטענה הזאת.

"נתניהו בטוח שיש אצלי קונסיליום לפרסומים נגדו"
[קישור]
"אצל נתניהו עיתונאות לגיטימית היא מזימה אפלה"
[קישור]
"גרמתי לו להבין שהסיקור יהיה פחות עוין"
[קישור]
אכיפה בררנית מול יחסי נתניהו עם ישראל היום
[קישור]
תאריך:  13/03/2023   |   עודכן:  13/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם חקירתו של מוזס תסייע דווקא לאלוביץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
איתמר לוין
מוזס הביע תמיהה מדוע הוא נחקר – ולא היחסים בין נתניהו לאדלסון ועיתונו    הכחיש מתן סיקור אוהד לאיתן כבל במקביל לחוק ישראל היום    שיער שנתניהו עמד מאחורי האפשרות שאליסון ירכוש את ידיעות ושמילצ'ן סיפר לו על שיחותיהם
איתמר לוין
מוזס אישר שהשתמש במה שכינה הפרנויה של נתניהו כדי לגרום לו לחשוב, שזו תהיה התוצאה של נרמול היחסים עם ידיעות אחרונות וקידום חוק ישראל היום    הדגיש: זה היה קורה מעצמו אם נתניהו היה מנרמל את היחסים – ואינטרס גם של העיתון
איתמר לוין
מוזס העיד: נתניהו קישר ב-2009 בין סיקורו בבחירות לבין מניעת מהדורת סופ"ש של ישראל היום    מנכ"ל ידיעות ספרים ציטט את שרה נתניהו, אשר כינתה את מוזס "נאצי"    מוזס העריך שנתניהו סבר שיוכל לקבל מאדלסון את כל מבוקשו אך התבדה
איתמר לוין
נוני מוזס חשף שנתניהו ביקש ב-2013 את סיועו בהקמת ממשלה עם לפיד ובנט, מתוך אמונה כוזבת שהם פעלו יחדיו נגדו    טוען שביקש להסדיר את היחסים העיתונאיים עם נתניהו ולהביא לתחרות הוגנת עם ישראל היום – בלא קשר בין הדברים
איתמר לוין
החקירות לא סייעו לנתניהו לשפר את מצבו: היו בהן סתירות וגרסאות מתפתחות, לצד תיאור של התערבות נרחבת ובעייתית בשוק התקשורת    תיאור החברות עם מילצ'ן עלול להפוך לחרב פיפיות, ואילו כלפי מוזס הפגין נתניהו כמעט פרנויה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il