X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תשעת השופטים בדיון אתמול [צילום: עמית שאבי, פול]
בג"ץ בדרך לקבלת העתירות בנוגע לגיוס החרדים
דבריהם של כל תשעת השופטים בדיון אתמול, ובעיקר הכמות והמהות של חלוקת השאלות אל מול הצדדים, מלמדים שבקרוב יינתן פסק דין שירעיד את הזירה הפוליטית

בדרך כלל קשה לצפות את הכרעתו של בית המשפט העליון על בסיס דבריהם של שופטיו בדיון. הם מקשים על כל הצדדים, וגם שאלות ואפילו אמירות שנראות נחרצות - הן לרוב כדי לאתגר ולחדד. אבל בזהירות הראויה ניתן לומר, שבדיון אתמול (2.6.24) על גיוס החרדים - עמדות השופטים היו ברורות וכך גם נראית התוצאה הצפויה.
תשעה שופטים דנו בסוגיה העיקרית של המשך הפטור לחרדים מן הגיוס ובסוגיית-המשנה של התמיכה בישיבות כנגד תלמידיהן שאינם מתגייסים. אפשר להסתפק במדד פשוט אך יעיל: הכמות והמהות של השאלות שהפנו לצדדים. עו"ד דורון טאובמן, המייצג את הממשלה משום שעמדתה מנוגדת לחלוטין לזו של גלי מיארה, כמעט שלא יכול היה להציג את הטיעון שהכין מראש, כי כל השופטים הפציצו אותו בשאלות ובאמירות נחרצות: המצב הוא בלתי חוקי ובלתי נסבל, עמדתה של הממשלה חסרת בסיס משפטי ומתעלמת מן המציאות.
עוה"ד שמואל הורביץ ודוד שוב, שייצגו איגודי ישיבות חרדיים, נאלצו גם הם להתמודד עם מטחים מן הדוכן. לעומת זאת, היו חיים הרבה יותר קלים לנציגי היועצת המשפטית (ומשרדי הממשלה וצה"ל), עוה"ד אבי מיליקובסקי וענר הלמן, כמו גם לבאי-כוח העותרים. הפער היה גדול מאוד, בולט מאוד ואפילו חריג מאוד. בשל כך, ניתן להניח במידה משמעותית של סבירות, שהעתירות יתקבלו - אולי אפילו פה אחד.
בהקשר זה חשוב לציין, שהייתה עוד נקודה גלויה לעין: הביקורת על הממשלה באה הן מצד ה"ליברלים" (עוזי פוגלמן, יצחק עמית, דפנה ברק-ארז ועופר גרוסקופף) והן מצד ה"שמרנים" (נעם סולברג, יעל וילנר, דוד מינץ, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ). היו אלו דווקא סולברג ו-וילנר הדתיים-לאומיים שהוסיפו מימד רגשי לדיון, אשר בא לידי ביטוי הן בתוכן והן בטון של דבריהם (סולברג כמעט זעק כאשר שאל מדוע הממשלה אינה מוכנה להתחייב אפילו לגיוס 3,000 חרדים בשנה הקרובה כמו בשנים הקודמות).
הערה מן הצד: סולברג ו-וילנר ביטאו את קולה האמיתי והוותיק של הציונות הדתית, הרואה ערך עליון בשירות בצה"ל ומשלמת מחיר דמים קשה במיוחד גם בחרבות ברזל, וזאת בניגוד למנהיגים פוליטיים בכירים הנושאים לשווא את שמה ומוכנים לתמוך בפטור לחרדים.
נחזור לדיון. הנטייה המסתמנת של בג"ץ לפסוק נגד הממשלה (והחרדים) ניצבת על שתי רגליים: חוקי ועובדתי. כמה מן השופטים הדגישו את העובדה הפשוטה שגם טאובמן אינו יכול להתכחש לה: אין כיום בסיס חוקי לפטור לחרדים. אבל טאובמן טען, שהפוקד - הגוף הצה"לי המופקד על הגיוס - יכול להפעיל שיקול דעת ולהחליט את מי הוא מגייס ושהממשלה אינה מתערבת בהחלטותיו. השופטים הגיבו כמעט בבוז: זה לא מה שנהוג מזה עשרות שנים, הממשלה עצמה ציינה בתגובתה שהיא מקבלת את ההחלטות, איש אינו חושב שזו רק החלטה טכנית של קצין, וגם אם כן - היא חייבת לעמוד בכללי המינהל התקין (שוויון וסבירות).

פוגלמן טרף את הקלפים של נתניהו
הפגנת חרדים אתמול בעת הדיון בבג"ץ [צילום: אריק מרמור, פלאש 90]

ממלא-מקום הנשיא עוזי פוגלמן טרף את הקלפים של הממשלה בהערה שעברה כמעט ללא תשומת לב, אך בהמשך קיבלה חיזוק מצד שופטים נוספים. בנימין נתניהו מנסה להרוויח זמן על-ידי החייאתו של מתווה בני גנץ מן הממשלה הקודמת ובהבטחה להפוך אותו לחוק עד סיום מושב הכנסת בסוף חודש יולי. פוגלמן הבהיר: ראשית, אנחנו לא עוסקים בחקיקה עתידית. שנית, אין לנו כוונה לגרור את ההכרעה. וגם די ברור מן הדברים אתמול, שבג"ץ יפסול במהירות חוק שכזה – בשל הרגל השנייה: העובדתית.
כמה מן השופטים הזכירו את המובן מאליו: הוויכוח על גיוס החרדים במהדורת 2024 שונה לחלוטין מכל אלו שהתנהלו במשך עשרות שנים. אם עד עכשיו המוקד היה שוויון בנטל, כעת עומדים במרכז הצרכים הדחופים והחיוניים של צה"ל בשל מלחמת חרבות ברזל והשינויים באסטרטגיה הביטחונית וביישומה לאחר המלחמה. צה"ל צריך הרבה אלפים של חיילים ומכביד מאוד את הנטל על אנשי הסדיר והמילואים.
במצב הזה, ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה את המותרות של 63,000 צעירים חייבי גיוס שלא נותנים אפילו יום אחד. אז נכון שבמקרה הטוב יתגייסו כמה אלפים ורובם המכריע לא לקרבי, אבל ברור שתוספת כזאת תאפשר לנייד חיילים אחרים לתפקידים הנחוצים. המצב העובדתי גם נותן רוח גבית ציבורית חסרת תקדים לדרישה לגייס את החרדים, ומותר להניח שיש לזה השפעה – לפחות תת-הכרתית ולפחות על מקצת השופטים.
כמה מן המשיבים ניסו לטעון שאין זיקה בין הגיוס לבין התמיכות, אך ניתן היה להתרשם שגם בנקודה זו השופטים סבורים אחרת. בהקשר זה בלטו מאוד חילופי דברים בין שוב לבין ברק-ארז: עורך הדין טען שהתמיכה היא דיני נפשות מבחינתם של מקבליה, והשופטת השיבה מיד שמדובר בדיני נפשות של רבים אחרים. גם הערה זו מלמדת שהזירה הפעם איננה רק משפטית אלא גם ציבורית: הרוב הגדול של אזרחי ישראל פשוט לא ישלימו עם המשך המצב ועם העיוורון והאטימות של נציגי החרדים.
בשולי הדברים, חלק אחד מפסק הדין העתידי ברור לחלוטין, כי פוגלמן אמר זאת במישרין: בג"ץ יבהיר שאין מצב בו הממשלה יכולה לקבל ייעוץ מעורך דין פרטי, אלא רק ייצוג ורק על-פי הנוהל המחייב את אישורה של היועצת המשפטית לממשלה. טאובמן הבהיר בתחילת הדיון שהוא מייצג רק את הממשלה כגוף ולא את המשרדים הפרטניים ואת צה"ל (כפי שדרשה מיארה ובניגוד להחלטת הממשלה בנושא); סביר להניח שהוא לא הסכים לפעול בניגוד להנחיות היועצת. מאחר שבפני בג"ץ תלויה ועומדת גם עתירה בנושא הזה, השופטים יקבעו במפורש מהם גבולות הגזרה של הייצוג הנפרד.
אז מה יהיה פסק הדין בליבת העתירות? קשה מאוד לדעת. בג"ץ יכול ללכת עד הקצה ולהורות לצה"ל להוציא צווי גיוס לרבבות חרדים לעצור לחלוטין את התמיכות במוסדות הרלוונטיים (כפי שלמעשה עשה בצו ביניים). הוא יכול להסתפק בהנחיה לגייס את 3,000 החרדים שצה"ל הצהיר שביכולתו לגייס בשנת הגיוס שהחלה השבוע ולהורות על קיצוץ יחסי בתמיכות. ויש מנעד רחב של אפשרויות נוספות. אבל כאמור, לא יהיה זה הימור פראי מדי לשער שיהיה כאן פסק דין ברור עם הנחיות לפעולה, שהוא יינתן בקרוב ושהוא ירעיד את הזירה הפוליטית.

תאריך:  03/06/2024   |   עודכן:  03/06/2024
+פחות מרבע מהחרדים מסכימים לגיוס מי שאינם לומדים
08:21 03/06/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

רוב קטן (54%) מהחרדים יתמכו בסביבתם הקרובה אם יתגייסו בעקבות המלחמה  ▪  רק 37% מן החרדים חשים כי ההנהגה הפוליטית החרדית מייצגת אותם בסוגיית המלחמה  ▪  החרדים רואים עצמם כמי שנושאים על גבם את הנטל הביטחוני באופן השווה אם לא גובר על זה של עמיתיהם החיילים

הפגנת הפלג הירושלמי בירושלים נגד גיוס חרדים [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ בדרך לקבלת העתירות בנוגע לגיוס החרדים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חוקי פלסטלינה
שלמה  |  3/06/24 08:13
2
צבא יהודי זה טוב
יהודית  |  3/06/24 13:03
3
צבא יהודי זה טוב
יהודית  |  3/06/24 13:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
איתמר לוין
שידור חי: השופטים לוחצים לגייס בשנה הקרובה 3,000 חרדים כפי שנאמר בתשובתו של צה"ל; נציג הממשלה: לפוקד יש שיקול דעת, אבל זו תהיה טעות קשה    המדינה: זהו מספר מינימום, צה"ל שואף למספר גבוה יותר בשל צרכיו    פוגלמן: אנחנו רוצים להכריע בסוגיות העקרוניות ולא שהעתירות יתגלגלו עד קץ כל הדורות
רבקה שפק-ליסק
זאת ממשלה שחלק ממנה לא שירתו בצבא או היו ג'ובניקים ומה שחשוב לא פחות - בניהם אינם משרתים בצבא כעת, כאשר אנו במלחמה וחסרים לצבא אלפי חיילים
איתמר לוין
חוזרת בבג"ץ על עמדתה של מיארה: אין סמכות להימנע מגיוס החרדים, אך אין חובה לגייסם מיד ובצורה גורפת    צה"ל יוכל לקלוט 3,000 חרדים בשנה המתחילה בחודש הבא
איתמר לוין
מבקשת מבג"ץ לבטל את החלטת הממשלה, לפיה עורך דין פרטי ייצג לא רק אותה כגוף אלא גם את משרדיה ואת צה"ל    טוענת: עורך דין כזה יוכל להנחות לפעול בצורה בלתי חוקית
עידן יוסף
הראשון לציון תוקף את בג"ץ על שלילת תקציבי הישיבות ונגד כינוס הוועדה למינוי דיינים ואומר כי נכון היה לפרוש מהממשלה    הממשלה תדון בחוק הגיוס, גלנט מתנגד לחוק ללא הסכמה, גם אם גנץ יפרוש    גלנט טוען להסכמת החרדים על 50% גיוס בתוך 5 שנים, גורם חרדי בכיר מכחיש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il