X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הפסיכולוג הקליני, סמי ארגון, מתייחס לקטעי הצחוק העקיף והמרומז בספר הספרים, המסווה מאחורי טכניקות שונות: משנינה ומשל ודו-משמעות, ועד לאירוניה וסאטירה פוליטית
▪  ▪  ▪
"דאחקות" בתנ"ך? [צילום: פלאש 90]
אף שהמילה "הומור" אינה מופיעה בתנ"ך, נזכרת בו המילה "צחוק" כתריסר-פעמים, לא במובן של תגובה להומור, אלא בהקשרים אחרים, לרוב שליליים

האם, אומנם, קיים הומור בסיפורי התנ"ך? - בסוגייה זו מתחבטים סקרנים רבים: פילוסופים ןאנשי-מחקר, אנשי-הומור ואוהבי-מקרא, מאמינים ולא-מאמינים.
"כוורת", כתב העת של בית הספר למדעי ההתנהגות במכללה למינהל, נדרש לסוגייה זו בגיליונו החדש, במאמרו של הפסיכולוג הקליני, סמי ארגון.
את הסיטואציה ההומוריסטית הראשונה במקרא מצא ארגון בספר "בראשית", פרק כ"ד, בפסוק המתאר כיצד רבקה אמנו, הנדהמת למראה יצחק, צונחת מן הגמל. בלשון העם מתפרש הדבר כהחלקה על בננה, בעיקר לאחר שפעת סיפורי המקרא הראשונים, שחלקם הם טרגדיות של רצח, גילוי-עריות ושאר מרעין-בישין.
במאמרו חושף סמי ארגון חוקרי מידע מודרניים, שמאמריהם בנושא הופיעו באסופה "ההומור במקרא", כשהם תמימי-דעים שהתנ"ך רווי בהומור עקיף ומרומז, המסווה מאחורי טכניקות שונות - משנינה ומשל ודו-משמעות, ועד לאירוניה וסאטירה פוליטית.
ארגון מטעים כי אף שהמילה "הומור" אינה מופיעה בתנ"ך, נזכרת בו המילה "צחוק" כתריסר-פעמים, לא במובן של תגובה להומור, אלא בהקשרים אחרים, לרוב שליליים; למשל, במובן של אי-אמון ופקפוק, כמו בדבריה של שרה, שעה שהתבשרה על הריונה: "צחוק עשה לי אלוהים, כל השומע יצחק לי" [בראשית כ"א, ו']; או במובן של לגלוג, כשלוט מזהיר את חתניו, אך נותר בעיניהם כמי ש"מצחק" בם [שם י"ט, י"ד]; או בצחוקו של בנה של הגר המצרית, בן אברהם, שנראה "מצחקק" בלידת יצחק לאביו, בן ה-99, ולאמו החורגת, בת ה-89. מסתבר שהצחוק הזה עלה לו בגירושו אל המדבר במצוות שרה הנעלבת.
הצחוק מופיע בתנ"ך גם בהקשר מיני, כמו האזכור שיצחק נראה "מצחק את רבקה אשתו" [שם כ"ו, ח'] וכן בהקשר מלגלג ומיני כאחד, כאשר אשת פוטיפר, שניסתה לשווא לעגוב על יוסף, אומרת לאנשי-ביתה הנזעקים לקראתה "ראו הביא לנו איש עברי לצחק בנו" [שם ל"ט, י"ד].

הומור משובח

אליבא דסמי ארגון, ניתן למצוא לפחות עוד כשמונה אזכורי-צחוק בשאר ספרי המקרא, כולם בהקשרים דומים, שחלקם אומנם עשויים לעורר גיחוך-מה, אך אינם קשורים להומור.
גם המושג "היתול", המופיע בפועל, כמו "ויהתל", אצל אליהו ונביאי הבעל, אינו קשור, למעשה, להומור אלא ללעג. כך גם המילה "שחוק". ואכן, חוקרת המקרא, עתליה ברנר, שבדקה את הופעת הפעלים "התל", "שחק" ו"מצחק", הגיעה למסקנה שהשימוש בפעלים אלה במשמעות שלילית, הינו כביטוי של בוז וגיחוך מרובים מאשר במשמעות חיובית.
ארגון קובע כי המספר המקראי מרבה להשתמש באירוניה ובשאר אופני ההומור, כך שהוא יכול להיחשב, בפירוש, כבעל הומור משובח ביותר. מסתבר שהדוגמאות לאירוניה רבות מספור: אפשר להתחיל מ"בראשית", כאשר מתואר "משחק המחבואים" בין אלוהים לאדם הנשאל "אייכה" [שם ג', ט'-י"ג], כאילו אינו יודע היכן הוא ומה עשה; או שאלתו של אלוהים את קין: "איה אחיך", ותשובתו המיתולוגית של זה [שם ד', ט'].
אירוניה מעניינת אפשר למצוא בסיפור אתונו של בלעם [במדבר ל"א], או אף בשמות כמו מחלון וכיליון [מגילת רות א', ג'] - אותם בנים של אלימלך, שירד מהארץ, אשר לקחו להם נשים נוכריות ומתו בנכר. אפשר גם לראות אירוניה צינית בדברי הלעג של אליהו הנביא לנביאי הבעל: "ויהי בצהריים ויהתל בהם אליהו ויאמר: 'קראו בקול גדול...אולי ישן הוא וייקץ'" [מלכים א', י"ח, כ"ח].
גם מקומה של הסאטירה לא נפקד בתנ"ך. אפשר לראות, למשל, את עילות שמשון הגיבור [שופטים י"ד-ט"ו] כדרמה סאטירית, שכן על דרך הסאטירה ניתן להתיר ולהבין את התמיהות שמעוררת עלילתו של נזיר-אלוהים זה, שהלך אל הפלשתים הערלים להתרועע עימם ולקח לו לאישה אחת מהן.

סאטירה במקרא
סאטירה. מגילת אסתר

האם מגילת אסתר איננה גם היא סאטירה, המשולבת בתיעוד היסטורי? זוהי סאטירה כה מבריקה, שהקנתה לעם ישראל את חג הפורקן המשעשע והמצחיק שלה

כדרך הסאטירה, על דרך הרמיזה בלבד, ייתכן שהסופר המקראי בחר להציג את שמשון הגיבור כמעין קריקטורה של דמות הגיבור המיתי, פרא האדם הסורר, וכך אולי להעצים את הלעג, אך בעיקר את הרחמים שמעוררת דמותו כשופט, שאמור להושיע את ישראל, אבל ש"הכשיל את עצמו ונכשל".
גם את ספר "איוב" ניתן לראות כדרמה סאטירית. נראה כי מחבר הספר מסתתר מאחורי סוגייה זו, כדי שיוכל להתפלמס בבטחה ובנועזות עם חכמי-דורו, הרואים בניסיון שהאל מנסה את הצדיק את הפתרון הטוב ביותר לסוגיית הגמול הקלאסית של צדיק ורע לו;
והאם מגילת אסתר איננה גם היא סאטירה, המשולבת בתיעוד היסטורי? זוהי סאטירה כה מבריקה, שהקנתה לעם ישראל את חג הפורקן המשעשע והמצחיק שלה.
אין ספק, קובע סמי ארגון, כי התנ"ך הוא הספר שרבים היו, בוודאי, ממליצים לקחתו לאי הבודד הקלאסי. בדיחה המתהלכת ברחבי האקדמיה הישראלית אומרת, כי אלוהים לא היה זוכה לעולם לקידום אקדמי, רק משום שכתב ספר אחד ויחיד, וגם זה בעברית בלבד (ולא באנגלית, כפי שמחייב הסדר האקדמי העולמי). ואולם, לאור נפלאותיו, אין ספק כי מי שכתבו אותו זכאים, מזה זמן רב, לפרס נובל לספרות, ואולי גם להומור משובח, אילו אכן היה, באמת, פרס שכזה.

תאריך:  02/08/2010   |   עודכן:  02/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסתורי ההומור של התנ"ך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הומור בתנ"ך
פרטיטה  |  4/08/10 10:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זיו יצחקי
התככים, הריבים, הבריתות והחצים הפיזיים והמטאפוריים שירו שורדי האולסטארס אמש גנבו את הרעם ממי שבאמת מגיע לה כבוד על הניצחון בחסינות    וגם: מירית חיה באשליות ושפקס בסכנת הדחה
עליס בליטנטל
הצגה נדירה ביופייה בסמינר הקיבוצים, עם שחקנים מוכשרים, תלבושות מדהימות וגם סממנים מעשירים מן התרבות הצרפתית
נועם בדין
מנהל 'שדרות - מרכז תקשורת חברתית' מתאר את חורבן המרכז ההידרותרפי במכללת ספיר אשר שימש ילדים, נכים ובעלי צרכים מיוחדים אחרים    הלם מעורב בנס
אמנון לורד
חוקר האנטישמיות רוברט ויסטריך התחיל את חייו במסלול הידוע. בית סוציאליסטי, רדיקליות סטודנטיאלית, 68' בחוצות פריז. ואז, בפראג, הוא חתך. ספרו החדש, הענק, הוא אנציקלופדיה של האנטישמיות העכשווית, כולל הסוגים שאסור לדבר עליהם: האנטישמיות השמאלנית, היהודית, האקדמית והאיסלאמית. הספר מייאש, המסר אופטימי
שרון גוטליב
כל יום נושרות כ-100 שערות ומי שלא מסתרקת מדי יום צוברת שערות שאמורות לנשור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il