X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עמותת 'בִּמְקוֹם' יחד עם לובי של תושבי הנגב, בדואים ויהודים, מביעים התנגדותם להחלטות המועצה הארצית לתכנון בנוגע לקריית המודיעין, וכעת מנסים יחד להחזיר למתחם את ייעודו האזרחי תוך הצעת חלופות של חלוקה צודקת יותר לנגב ולתושביו
▪  ▪  ▪
חזון הנגב או קומבינה?
[צילום ארכיון: פלאש 90]

לאחר ההחלטה ההיסטורית להוריד את בסיסי ההדרכה דרומה, ולאחר כל ההתנגדויות הסביבתיות, אנו עדים לעבודה מאסיבית באתר עיר הבה"דים. במקביל, מסתיים בימים אלו שלב התכנון של קריית המודיעין הצפויה להיבנות בין אזור התעשיה של היישוב היהודי 'עומר' לבין היישוב הבדואי 'לקיה'. קריית המודיעין אמורה לאגד את כל בסיסי המודיעין בארץ לכדי מתחם צבאי אחד.
ביום א' (13.2.11) הסתיים סבב הגשת ההתנגדויות למועצה הארצית לתכנון ובנייה, בעניין הקמת קריית המודיעין בנגב. תוכנית המתאר שהופקדה פעמיים עומדת להתנגדויות, וכפי הנראה תעורר מחלוקת על עצם המיקום, חלוקת המשאבים וניצול עתודות אזרחיות לפיתוח מטרופולין ב"ש. עמותת 'בִּמְקוֹם - מתכננים למען זכויות אדם' יחד עם לובי של תושבי הנגב, בדואים ויהודים, מביעים התנגדות להחלטות המועצה הארצית לתכנון, וכעת מנסים יחד להחזיר למתחם את ייעודו האזרחי תוך כדי הצעת חלופות של חלוקה צודקת יותר לנגב ולתושביו.
בשונה מעיר הבה"דים, קריית המודיעין תוכננה על מסדרון אדמה צפוף המעורר מחלוקות ציבוריות. מדינת ישראל מתפארת בעוצמת המודיעין קבל עם ועולם, ותוך כדי מפרה זכויות, מספחת קרקעות מייעוד אזרחי לצבאי, ופותרת בעיה של צפיפות במרכז הארץ בבעיה דומה בדרומה.

שוב: הנצחת פערים חברתיים בנגב

בסיס ההחלטה עלול להנציח את הפערים החברתיים והכלכליים בנגב. החזק זוכה בנתחי ארנונה שמנים, בעוד החלש מודר ממקורות כאלה. מיקום הקריה בסמוך ליישובים מבוססים, במקום ליד ישובי ספר המשוועים למשאבים, מריח שוב ריח רע בחסות חזון הנגב. האם מדובר בעוד קומבינה? מה חשבו מקבלי ההחלטות? מה הן הבעיות העיקריות בתוכנית זו ומי הם המרוויחים העיקריים?
1. השטח המיועד עבור 'קריית המודיעין' המכונה "לקית" נמצא בין אזור התעשיה של עומר, לבין היישוב הבדואי לקיה בואכה צומת שוקת, שטח זה יועד תחילה עבור מטרות אזרחיות בתוכנית תמ"מ 14/4 - עבור התרחבות תוכנית 'מטרופולין ב"ש'. עם הזמן הוכנס בו תיקון (סעיף 9.6) המאפשר את שינוי ייעודו מאזרחי לצבאי.
2. המרוויחות העיקריות מתשלומי הארנונה של הצבא יהיו שוב המועצות העשירות: 'עומר' צפויה לשלשל לכיסה 40% מהכנסות הארנונה והמועצה האזורית 'בני שמעון' 60%. העיר ב"ש והיישוב לקיה לא ייהנו ככל הנראה מהקריה המתפתחת להן מול הבית, ערי הפיתוח יישארו עניות ומוחלשות - שוב פיתוח הנגב ואוכלוסייתו עף לכולנו מעל הראש!
3. היבט נוסף כנגד המיקום המוצע עוסק בצפיפות האתר ומוגבלותו להתרחבות עתידית. אזור זה, המונה 5,070 דונם, אמור להכיל את כל בסיסי המודיעין של צה"ל לרבות מנחת מטוסים. בעיות אלו באזור עירוני וכפרי מבשרות על בעיות דומות אותן מכירים המתכננים במטרופולין ת"א, כמו: שדה דב, חוות מיכלי הדלק פי גלילות ומפעלי התע"ש ברמת השרון.
4. בתיקון 74 בתוכנית זו (תמ"מ 14/4) ביקש שר הפנים, בניגוד ובחריגה לסמכותו, לעצור את התפתחות היישוב לקיה עד לסיום והוצאתה לפועל של תוכנית קריית המודיעין, על-אף שלא קיימת חפיפת שטחים או קשר כלשהו בין השניים. התערבותו של שר הפנים בהחלטה לשינוי ייעוד (ישיבה מס' 522 - מיום 1.6.10) תמוהה ומעלה תהייה בקשר לשקיפותה, שכן פיתוח מסוג זה נעשה לפי עיקרון שגוי.
5. העתקת בסיסי צה"ל דרומה אמורה לייצר מקומות עבודה בנגב ובכך לתמרץ מספר ישובים רב ככל האפשר ולספק מקורות תעסוקה לתושבי הנגב. במקום זאת, מצופפים הפוליטיקאים את הבסיסים לתוך מסדרון כביש 6 ורכבת ישראל, ובכך יוצרים כוח עבודה שְיוֹמְם ממרכז הארץ בִּמקום לטפח סביבת מגורים עבור אוכלוסיה חדשה וטיפוח הון אנושי איכותי מהסביבה הקיימת. לפיכך, קיים סיכוי גבוה כי תושבי הנגב ימלאו את המשרות הזוטרות של עובדי קבלן, שימשיכו לחדד את הפערים הקיימים. הכסף הגדול שוב ינוע צפונה!
כפי שאנו שומעים חדשות לבקרים, מדינת ישראל רוצה ומעוניינת להפריח את הנגב ולקדם את הפריפריה, גם אם המניע פינוי אדמות יקרות לנדל"ן - דיינו. אבל החלטות הרות-גורל לעתידם של התושבים בנגב לוטות בערפל ומוטלות בספק. ראשיתן בהחלטה בעייתית של מיקום עיר הבה"דים, שאת מרבית הארנונה תקבל מועצת 'רמת נגב' העשירה. כעת, הפרת זכויות אדם וחלוקה בלתי צודקת של משאבי המדינה מעמיקה את הפערים ומנציחה את יחסי הניצול בין הנגב לבין המדינה ובתוך הנגב מאז היווסדה. לצערנו, משאבי הטבע בנגב מנוצלים לשם מיון, הפרדה ופיקוח, תחת אפשרות לקיימות, שגשוג ושוויון זכויות.

תאריך:  16/02/2011   |   עודכן:  16/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רכבת ישראל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריית המודיעין - טובה לנגב?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עמותת במקום- מארגוני הקרן החדש ל"ת
צהלה  |  16/02/11 15:42
2
די ברור שזה אכן טוב לנגב
ציוני  |  16/02/11 18:55
 
- לציוני
מורה נבוכים  |  16/02/11 21:06
3
עוד מחדל לחמסתן הנגב!!!
בר דרור דוד  |  17/02/11 07:38
4
10 שנים אמן לא עובר לדרום בתא
המהדי 12הנסתר  |  14/02/14 18:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
המחזמר עטור הפרסים "שיקגו", שמוצג בסטודיו יורם לוינשטיין שבשכונת התקווה, מביא משב-רוח של ברודווי לתל אביב    המקצועיות במשחק, בבימוי, בריקוד ובמוזיקה החיה על הבמה - מרנינים כמו ישבנו וצפינו בו בברודווי
יובל לובנשטיין, ערן יהב
מרבית דגי הסלמון גדלים כיום בכלובי גידול. לבשרם מוסיפים צבעי מאכל ממשפחת הקרטנואידים כדי לשמור על צבעו הוורוד-כתום    לחומרי מאכל אלה פוטנציאל לגרום נזק לעין    מדינות רבות דורשות לציין במפורש על גבי האריזה מה מקור הקרטנואידים - מדוע לא קיים נוהג זה גם בישראל?
אורן פרסיקו
מועצת העיתונות דנה במקרים של התנכלות שלטונות הצבא לעיתונאים בשל עבודתם    "אם כל אחד ייענש על מה שהוא חושב בקשר לאלוף הפיקוד, מי יודע לאן נגיע", אמר יעקב אחימאיר בישיבת מועצת העיתונות שדנה בנקמנות אנשי צבא כלפי עיתונאים
איתמר לוין
המדור ביקש להיכנס לאולמותיהם של כמה משופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, אך גילה שלא תמיד יש רשימות של דיונים; ואם יש רשימות - הן לא בהכרח מעודכנות; ואם הן מעודכנות - קרוב לוודאי שהדיון לא יתחיל בזמן
אלעזר לוין
הקניון אמור היה להיפתח בדצמבר 2010 ועד היום, פברואר 2011, לא נפתח    שורה שלמה של נתונים אינם מתחברים זה עם זה    יש גם סתירות בולטות    לא נאה לאפריקה-ישראל, חברה ציבורית ותיקה ומכובדת, להציג נתונים מבולבלים אלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il