X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דוח "קשב" על סיקור חוק ועדות הקבלה: "בזמן שייתכן שדיון ציבורי יכול היה להשפיע - מרבית כלי התקשורת המרכזיים לא עסקו כלל בנושא"
▪  ▪  ▪
התקשורת הישראלית לא העניקה סיקור הולם להצעת החוק [צילום: פלאש 90]

"התקשורת הישראלית המרכזית בחרה שלא לאפשר לצרכניה להשתתף בדיון על אופי המשטר במדינת ישראל", כך קובע דוח של עמותת "קשב" - מרכז להגנת הדמוקרטיה בישראל, שבחן את סיקור הצעת חוק הסדר ועדות הקבלה ביישובים קהילתיים קטנים.
על-פי הדוח, שנערך על-ידי שירי אירם ועופר ולודבסקי, התקשורת הישראלית לא העניקה סיקור הולם להצעת החוק, שמאפשרת לוועדות קבלה ביישובים לדחות את קבלתם של מועמדים שאינם מתאימים לדעתן.
מבדיקת "קשב" עולה כי ארבעה גופי תקשורת מרכזיים בישראל, מהדורות החדשות בשלושת ערוצי הטלוויזיה והעיתון מעריב, נמנעו לחלוטין מלסקר את אישור הצעת החוק בשלהי אוקטובר 2010, הן לפני לאישורה בוועדת החוקה של הכנסת והן לאחר האישור.
"משמעות הדרת הצעת החוק השנויה במחלוקת - חמורה", נכתב בדוח. "מתברר כי חלק נרחב מצרכני התקשורת, אולי מרבית אזרחי ישראל, לא יכלו לקבל מידע בסיסי על הנושא ולהשתתף בדיון ציבורי הכרחי על הפנים העתידיות של החברה והמשטר בישראל. הימנעות כלי תקשורת אלה מסיקור נושא קונטרוברסלי כזה, שעורר ביקורת בקרב אנשי ציבור ומשפטנים, אינה ראויה מהבחינה העיתונאית והציבורית כאחד".
עוד עולה מן הדוח כי שני כלי תקשורת אחרים, העיתונים ידיעות אחרונות ו"ישראל היום", אומנם סיקרו את הצעת החוק, אך דחקו את הסיקור אל עומק גליונותיהם (עמ' 18 בידיעות אחרונות ועמ' 17 ב"ישראל היום"). יתר על כן, בעוד הסיקור בידיעות אחרונות נגע בסוגיית הפגיעה של הצעת החוק בעקרונות הדמוקרטיה, הסיקור הראשוני ב"ישראל היום" לא כלל דיון במשמעויות ההצעה והשלכותיה, ולא נתן מקום לטענות מבקריה.
רק לאחר אישור הצעת החוק השתנה טון הסיקור, והוצגה הביקורת, אלא שלצד הידיעה הביקורתית יחסית, ניתן מקום לטור דעה מאת ד"ר אביעד הכהן, שתמך במהלך.
העיתון היחיד, כך עולה מבדיקת "קשב", שהעניק סיקור בולט ומעמיק יחסית להצעת החוק, היה הארץ. מהדוח עולה כי לפני אישור הצעת החוק הוקדש לה מאמר המערכת של העיתון, תוך שהוא מבקר את המהלך. כן פורסמה ידיעה על ההצעה.
"אולם", נכתב בדוח, "המשמעות הציבורית של החוק או הטענה כי מדובר בפגיעה בערכי הדמוקרטיה לא הובלטו בעמודי החדשות. [...] כותרת הכתבה ציינה רק כי 'הערבים מוחים', כמו אין זה נושא שנוגע לכלל אזרחי המדינה, ומבלי להסביר את מהות המחאה [...] רק בעומק הטקסט מוזכר כי יוזמי החוק טענו כי 'מדובר בחוק לשימור המעשה הציוני ודחו את הביקורת על היותו חוק מפלה כלפי הציבור הערבי' - ומובאת גם הביקורת עצמה. כאן גם מסתבר שלא רק 'הערבים מוחים'".
לאחר אישור הצעת החוק, גברה בולטות הסוגיה בעמודי החדשות. מחברי הדוח מצאו כי הכתבה שפורסמה באותו יום בהארץ "מביאה באופן נרחב התנגדויות של ארגוני זכויות אדם ואזרח לחוק זה, ומביאה גם את עמדותיהם של התומכים בחוק. כך בחר 'הארץ' לפרט ולהדגיש את המשמעויות הציבוריות של הסוגיה דווקא לאחר שהצעת החוק כבר אושרה בוועדת החוקה של הכנסת".
בדברי הסיכום כותבים מחברי הדוח כי "לפני אישורה של הצעת החוק בוועדת החוקה של הכנסת, בזמן שייתכן שדיון ציבורי יכול היה להשפיע על אופן ההתייחסות אליה, מרבית כלי התקשורת המרכזיים לא עסקו כלל בנושא, וכך צרכני התקשורת בישראל לא נחשפו למשמעויות הציבוריות של חוק זה ולביקורת עליו. הן לא נידונו במהדורות החדשות (בעיתונים ובטלוויזיה). התקשורת הישראלית המרכזית בחרה שלא לאפשר לצרכניה להשתתף בדיון על אופי המשטר במדינת ישראל".
רשימות קשורות:
- אם היינו יודעים – לא היינו מסקרים
- לא היה סקס, מה אתם רוצים
- ארץ קשוחה
- הם יורים גם בעיתונאים
- מקהלה מדברת

תאריך:  03/03/2011   |   עודכן:  03/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
לפני כמה שנים סיפרתי את סיפורו של סופר היידיש הנשכח חנן קלנבורט, חונקה איילתי. ראו "מכות רצח בגן שמואל", הדף הירוק 2010,"אחשוורוש המודרני", חוליות, 2008, ועוד מאמרים באינטרנט. על הסיפור ההוא ניתן כעת להוסיף עוד פרק מעניין. פרשת יחסיו של חנן איילתי-קלנבורט עם ההוגה היהודייה המפורסמת חנה ארנדט
ד"ר מירב פז
יש לנקות את הידיים לעיתים קרובות ולייבשן במגבת נייר    מקומות עבודה שרוצים למקסם את ההיגיינה ולצמצם את האפשרות של התפשטות וירוסים, יכולים להתקין מתקנים ללא מגע בחדרי השירותים
נחום שחף
בדוח המשטרתי לבדיקת ארועי הירי במאחז חוות גלעד נטען כי הכדורים נורו באופן מדוד וזהיר כאשר לשוטרים שנכחו במקום נשקף איום ממשי    כן נטען כי לא היו פצועים בתקרית    מה אומרות התמונות?    הרי הן לפניכם...
יורם דורי
כדורגל אחד, כר דשא ירוק רחב וריחני, וילדים - ישראלים, ירדנים ופלשתינים - משחקים    התוצאות: מדהימות - דעות קדומות מוסרות, תופעות שנאה ממוזערות וחששות ופחדים מוקטנים    היוזמים: המשרד לשיתוף פעולה אזורי ועמותת "מפעלות חינוך"
יובל לובנשטיין
שמן הקנולה הוא שמן חדש יחסית. הוא קיים בשוק המזון במשך 40 שנה בלבד, ותחילה שווק כשמן למכונות ולמנועים    עדיין לא נצבר מספיק ידע על השפעותיו ולכן הכרזתו כמלך המטבח עדיין מוקדמת
רשימות נוספות
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
המטה הקטן   /  אורן פרסיקו
"מניעים פסולים ומוח קודח"   /  אורן פרסיקו
ראה זה פלא  /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il