X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אין יד מכוונת לתעופה הישראלית והצרות הגדולות ממש בפתח איך שני גורמים - משרד התחבורה והממונה על ההגבלים העסקיים - פועלים בכיוונים מנוגדים וחונקים את התעופה הישראלית
▪  ▪  ▪
אל-על

יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, ולעתים גם אצבע אחת באותה יד לא יודעת מה שכנתה עושה. זה התיאור הטוב ביותר שניתן לשלוף בתגובה להתנהלות של ממשלת ישראל מול ענף התעופה בישראל.
אתה מדמיין ממשלה כגוף הרמוני שעובד על-פי היררכיה. יש ראש ממשלה, יש ישיבות ממשלה, החלטות מתקבלות ומישהו דואג שהן תבוצענה. אם יש עדיין פתי שמאמין שכך זה עובד, שיסתכל על מה שקורה דווקא בתחום פחות "סקסי" מהמגעים עם הפלשתינים או מהגרעין האירני.
בחודש הבא תגיע לישראל משלחת בכירה של רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב, כדי לבדוק אם נעשה די כדי להחזיר לישראל את הקטגוריה של בטיחות התעופה שנשללה ממנה לפני כשלוש שנים. השלילה הייתה מוצדקת, שכן במשך שנים לא עשו כמעט דבר בתחום. אבל בעוד שמאז השלילה של סיווג הבטיחות של ישראל נעשו כמה צעדים קדימה ואלו עשויים לרצות את המשלחת האמריקנית, הרי שבתחום ענף התעופה כולו העסק פשוט לא עובד.

ברדק מרקיע-שחקים

הבידוד הנוכחי של ישראל לא מפתיע. בנוסף לטעויות שהשלטון עושה בכל הנוגע לטיפול בכמה בעיות ביטחוניות-מדיניות, נעשות כאן - בעיקר בשל חוסר אכפתיות של הנבחרים - טעויות גדולות בכמה תחומים כלכליים. אחד מהם הוא המדיניות העקומה בתחום התעופה. התוצאה: בידוד תעופתי של ישראל.
מדיניות השמיים הפתוחים של משרד התחבורה מביאה לכך שבכל כמה שבועות מאשרים לחברת תעופה זרה נוספת לטוס לישראל. אלו צעדים בהחלט חיוביים, אבל בישראל כמו בישראל עושים חצי או רבע עבודה. די להסתכל על מצבן של חברות התעופה הישראליות כדי להבין עד כמה המצב הזה חמור והזוי.
בכל העולם, חברות תעופה נערכות במסגרת בריתות תעופה; בכל העולם חברות תעופה עושות הכל כדי למזג יכולות, לחסוך בעלויות ולתת לציבור מוצר מגוון ואטרקטיבי יותר. בישראל, ההבנה שזה מה שצריך לעשות נעצרה על גבולות המדינה. אל-על לא מצליחה להתקבל לאף אחת מבריתות התעופה הגדולות. היא ושתי החברות הקטנות - ארקיע וישראייר - בוהות בדאגה אל מול הכניסה המהירה של חברות תעופה זרות לשוק הישראלי. הדוברים של חברות תעופה זרות אלה מספרים כמה השוק הישראלי טוב. בהנהלות של חברות התעופה הישראליות מגרדים את הראש בניסיון למצוא חבל הצלה.
זוכרים את האצבעות שלא יודעות מה קורה לאלו שלידן באותה יד? לא צריך בישראל שלוש חברות תעופה, אבל בגלל כל מיני תקנות מוזרות ומנותקות מהמציאות של חוקי ההגבלים העסקיים, אסור להן אפילו לשתף פעולה, שלא לדבר על מיזוג. הממונים על ההגבלים העסקיים פועלים כאילו הם מצויים במדינה אחרת ולא באותה מדינה בה יושב גם משרד התחבורה. אין יד מכוונת. ראש הממשלה עסוק מדי מכדי לכנס את כל הגורמים ולתת להם שעה לפתור את הבעיה תוך אולטימטום שמי שלא ישתף פעולה יצטרך לכתוב מכתב התפטרות.
בהיעדר בעל-בית, המצב מחמיר מחודש לחודש. אין מילה אחת לתאר את המצב אלא "ברדק". זה אולי לא בעברית תקנית, אבל זה מתאר את המצב בצורה הכי טובה.
וכך, בהיעדר יכולת להתאים עצמן למציאות התעופתית העולמית, עושות חברות התעופה הישראליות צעדים שבמקרה הטוב ניתן לכנותם "מוזרים". כך למשל החליטה חברת אל-על לבצע טיסות מנתב"ג לאילת. כך למשל החליטה ארקיע לטוס לעקבה. אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק.
הצעדים האלה לא ישפרו את מצבן של החברות, גם אם חלקם כבר בוטלו בלחץ המציאות, אבל עצם ההחלטה עליהם נובעת ממצב בלתי אפשרי, בו שתי חברות תעופה קיקיוניות מתחרות בחברת תעופה קטנה במונחים בינלאומיים, שלא יכולה ליהנות ממה שבריתות התעופה הגדולות נותנות לחברות בהן. חברת אל-על נאלצה לבטל עסקה לרכישת מטוסים ואופציה שהייתה לה לרכישת מטוסים מדגם אחר. הכל מצביע על מצוקה.

מלחמה חזיתית לשם שינוי

במקום להגביל את צעדיהן של החברות האלה בנימוקים של תחרות חופשית, צריך משרד התחבורה ליזום שינוי ולהילחם חזיתית בכל מי שמונע את השינוי, כולל הפקידים שאמורים לפקח על ההגבלים העסקיים בישראל. זה צריך להיות תחליף לעובדה שאף חברת תעופה ישראלית לא תוכל להתקבל לברית תעופתית בינלאומית. אבל למשרד נוח להודיע מדי כמה שבועות על פתיחה נוספת של השמיים, מה שסוגר יותר את האופק של חברות התעופה הישראליות.
במציאות בה ישראל יכולה להיות נתונה לחרם כלכלי בינלאומי קטן או גדול בספטמבר, כאשר כנראה תוכרז מדינה פלשתינית, חייב מישהו למצוא דרך לשמור על חברות התעופה הישראליות בצורה הגיונית, עם מחשבה והבנה של התעופה הבינלאומית. עד כה, זה ממש לא קרה.

תאריך:  26/06/2011   |   עודכן:  26/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משרד התחבורה
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
ריח החציר הוא מעין זיכרון ילדות רחוק אצלי, השמור במעין כספת. בעונת האביב, כשהקומביינים החדישים לקציר החציר פושטים בשדות, הכספת הסודית שלי, כספת ריחות-הזיכרון, נפתחת כמאליה, ונענית לניחוחות המגרים הפושטים בעמק לפני חג הפסח
אלי אלון
לכפר הנוער "ניר-העמק" בעפולה עבר היסטורי חשוב בתולדות היישוב    נותרו בו מספר מבנים מתקופת "משק הפועלות" שפעל שם, אך הם אינם בשימור ואפילו שלט-הנצחה אין
מכון ויצמן למדע
חוקרים גילו לאחרונה כי הפרוטיאזום (המערכת הראשית של התא ל"חיסול פסולת") והליזוזום (ממחזרת נוספת שגם היא מבצעת פעולות פירוק) אכן יכולים לסייע אחד לשני בעת הצורך. לעיתים מתקשה הפרוטיאזום לבצע את תפקידו, וחלבון המיועד לפירוק מצטבר בתא. במקרה זה נכנס הליזוזום לפעולה. בעתיד ניתן יהיה להתבסס על ממצאים אלה לפתח גישות לטיפול במחלות המאופיינות בפירוק לא תקין של חלבונים
ליאון אלי
זהו אלבומה השלישי הכולל עיבודים לחליליות מסוגים שונים של שירים ידועים, מנגינות מפורסמות ויצירות מקוריות של זר-אביב. דיסק באיכות מצוינת, רב-גוני ובעיבודים נהדרים. תענוג לאוזן
אריאל כהנא
סגן שר החוץ דני איילון אינו מוטרד מספטמבר. לדבריו, המפולת שישראל חששה ממנה נבלמה, וגם המדינות שהביעו תמיכה בצעד הפלשתיני כבר מחפשות סולם כדי לרדת מן העץ. "גם אם תתקבל החלטה בעצרת האו"ם", הוא סבור, "היא תצטרף למאות אותיות מתות של החלטות חד-צדדיות נגד ישראל. מעמדנו המדיני לא ייפגע"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il