X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ארדואן. עיקש כפרד [צילום: AP]
Type ארדואן
איזה מין טיפוס הוא ארדואן? מברקים שנשלחו מהשגרירות האמריקנית באנקרה חושפים עדויות על אישיות בעייתית הנתונה להתקפי זעם ועל נפוטיזם שלא היה מבייש אף רודן מוסלמי. ולמה הסיג אסד את כוחותיו מרמת הגולן?
מקור העובד בצמוד לראש הממשלה ה טורקי אמר לדיפלומט אמריקני שארדואן עיקש כפרד, אי-אפשר לשנות את דעתו. עם זאת, האיש הוא אמן ביחסים בין-אישיים המשתמש בכישרונו להשפיע על מנהיגים זרים. מוכשר עד כדי כך שהצליח לגרום לראש ממשלת רוסיה הקר כקרח, ולדימיר פוטין, לחבק אותו

הוא לא מפסיק לאיים. על ישראל, על קפריסין, על האיחוד האירופי. המחשבה שלחופי קפריסין מצוי מצבור גז ענקי אך ל טורקיה אין בו דריסת רגל פשוט משגעת אותו. הוא דורש שיעצרו הכול וימתינו עד שיושג הסכם שלום בין היוונים ל טורקים בקפריסין. כי גם ל טורקים מגיע. זה יכול לקחת עוד שנים ארוכות, אבל לו זה לא משנה. הוא לא ייתן לאיש לקדוח, גם אם יש הסכמה בינלאומית מקיר לקיר שזו זכותה הריבונית של ממשלת קפריסין היוונית. העובדה שלקפריסאים יש שיתוף פעולה ישראלי בעניין רק מוציאה אותו מדעתו עוד יותר, והוא מאיים לשלוח את ספינות הצי ה טורקי.
האם הוא בטרנס או שזה פשוט סגנונו של האיש? בניסיון לפענח את תעלומת רג'פ טאיפ ארדואן, האיש מאחורי מופע הזעם והאיומים, פניתי השבוע אל המקור האולטימטיבי - מסמכי ויקיליקס, והם לא אכזבו.
במברק המוגדר "סודי", מתאר היועץ הפוליטי בשגרירות ארה"ב באנקרה מפגש עם מקור העובד בצמוד לארדואן, יום-יום, והמספק הצצה למה שהמברק מכנה "סגנונו האישי" של ראש ממשלת טורקיה. לדבריו, ארדואן הוא בוס קשוח השואף לשלמות, "וורקוהוליק" שהצוות במשרדו אינו מהין לעזוב הביתה עד שמגיעה הידיעה שהבוס נכנס למיטה, בדרך כלל סמוך לחצות.
וכאן אנו מגיעים לאבחנה שאולי אפשר היה ללמוד מאירועי השבועות האחרונים: מדובר באגוז קשה במיוחד לפיצוח. האיש עקשן, אמר המקור לדיפלומט האמריקני, לא סתם עקשן - עיקש כפרד. מרגע שהחליט על קו פעולה, או חשוב מזה - ברגע הוא מאמין במשהו, אין דרך בעולם שתצליח לגרום לו לשנות את דעתו. עם זאת, ארדואן הוא אמן ביחסים בין-אישיים, והוא משתמש בכישרונו להשפיע על מנהיגים זרים. הוא כל כך מוכשר, לדברי המקור, שהצליח אפילו לגרום לראש ממשלת רוסיה הקר כקרח, ולדימיר פוטין, לחבק אותו.
יש עוד כמה מנהיגים שרצו לחבק את ארדואן - לחבק אותו עד שתפרח נשמתו. למשל ברק אובמה והילרי קלינטון, שהעבירו ל טורקי מסר חד-משמעי בסגנון "תרגיע את עצמך" בכל הקשור לאיומים על קפריסין או על חברת 'נובּל אנרג'י' - חברה אמריקנית שבסיסה ביוסטון ושהחלה בקידוח ניסיון ב'בלוק 12' מול חופי קפריסין.
וכאן אנחנו מגיעים לחלק המעניין יותר במברק הסודי. המקור, שכאמור עובד בצמוד לארדואן, חושף תקרית יוצאת דופן ברמדאן של שנת 2007, אז נלכד ארדואן ברכב השרד המשוריין שלו בדיוק בשעה שסבל מהתמוטטות עקב צניחת הסוכר בדמו - מצב חירום אמיתי שגרם לשומר ראשו, חאליט, לתפוס את הפטיש הראשון שנקלע לידיו ולרסק את זכוכית החלון המשוריין (במאמר מוסגר במברק נאמר שלשומר הראש לקח שש דקות בלבד לרסק את חלון המכונית - מה שגרם עוגמת נפש רבה ליצרנית הרכב, חברת מרצדס).
בעיתונות ה טורקית עשו כמובן מטעמים מהאירוע, ואכן נזכרתי שלאחר מבצע עופרת יצוקה ביקרה בארץ משלחת עיתונאים מ טורקיה. אחד הסיפורים החוזרים ששמעתי מהם אז היה קשור למצבי הרוח ולהתקפות הזעם של ארדואן, שהוסברו כתגובה לסוכרת הבלתי מאוזנת שממנה, לדבריהם, הוא סובל. הדבר הזכיר לי בזמנו מכתם של ידידתי ז"ל, הסופרת והמתרגמת יעל לוטן, שנהגה במקרים כגון דא לחתום בברכת "תיחנקו ותהיו בריאים".

תן גז, רג'פ

בנוסף לסגנון אישי ומחלות מטבוליות, יש בוויקיליקס מברק המלמד על החיבור העמוק של ראש ממשלת טורקיה לא רק לקידוחי גז, אלא לעסקי האנרגיה בכלל. סגנונו העסקי של ה טורקי, כך עולה מן המסמך, כולל סידור פרויקטים למעגל של מקורבים. ותודה לדורון פסקין מ'אינפופרוד' שהסב את תשומת לבי למברק זה.
המברק, שנשלח משגרירות ארצות הברית באנקרה, נושא את התאריך 22 בפברואר 2009, כלומר לפני שנה וחצי בלבד. המברק מצטט ידיעה שפורסמה בעיתונות ה טורקית שלפיה לאחר משא-ומתן שנמשך קרוב לשנתיים, החליטו טורקיה ואירן על הקמת מיזם משותף בתחום הגז הטבעי שבמסגרתו יונח צינור שיוביל גז מאירן לאירופה דרך טורקיה.
הידיעה צדה את עינה של הנספחת הכלכלית בשגרירות האמריקנית, דייל אפלר, והיא ניסתה לדלות מידע נוסף על המיזם. היא פנתה ליו"ר חברת האנרגיה ה טורקית, אך להפתעתה נענתה כי החברה אינה מעורבת בפרויקט וכי הוא ניתן לחברה טורקית פרטית. הנספחת לא התעצלה, ופנתה בעניין ליועץ שר האנרגיה ה טורקי, מוסא גונאידין, הנחשב אדריכל יחסי המסחר עם אירן. אלא שזה סירב לענות לפניות השגרירות האמריקנית בנושא.
לאחר תחקיר מאומץ התברר שהחברה ה טורקית שזכתה במיזם עם האירנים נקראת 'סום פטרול' והיא שייכת לאיש העסקים סידקי עיאן – חבר אישי של ארדואן עוד מימיהם כתלמידים שחבשו יחדיו את ספסל הלימודים בתיכון הדתי אימאם חאטיפ שבאיסטנבול. עיאן, כך על-פי המברק, הוא אחד מאנשי המעגל הקרוב של ארדואן הכולל גם את אחיו מוסטפה ארדואן ואת אנשי העסקים צ'יהאן קאמר ומוחאיט אסלאן.
מהמברק עולה שאין זה המקרה היחיד שבו דאג ארדואן לחבריו הקרובים. התחקיר שערכה הנספחת הכלכלית אפלר מלמד על מקרה נוסף: בשנת 2007 חתמה חברת ייצוא החשמל ה טורקית 'קארטט' חוזה עם חברת החשמל האירנית הממשלתית לייבוא חשמל מאירן ומכירתו ב טורקיה. אולם כשהחברה הגישה לממשלת טורקיה בקשה לקבלת רישיון לייבוא חשמל, למרבה הפלא היא נענתה בשלילה. ומי קיבל את הרישיון בסופו של דבר? חברה טורקית בשם 'סוואק חשמל', שבירור של השגרירות העלה כי היא נמצאת – ניחשתם נכון – בבעלות חברו הקרוב של ארדואן, צ'יהאן קאמר.
אבל האירנים לא פראיירים. מן המברק של השגרירות האמריקנית עולה עוד שהאירנים לא אהבו את העובדה שה טורקים מחברים אותם עם חברות על בסיס קִרבתן לארדואן, ובסופו של דבר הפרויקט לא יצא אל הפועל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  12/10/2011   |   עודכן:  12/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
Type ארדואן
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הראשון לקרוב היחסים
יהוידע  |  13/10/11 10:09
2
ולמה הסיג אסד את כוחותיו מרמת
שכחת  |  13/10/11 10:49
 
- לא שכחתי
פזית רבינא  |  13/10/11 19:10
3
למה הסיג אסד את כוחותיו מהרמה?
הניה  |  13/10/11 10:57
4
אהבתי. ל"ת
אלישמע  |  14/10/11 11:15
5
מסכנים הטורקים
כובשים בדם  |  4/03/13 12:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דנה מלמד
אז עמנואל רוזנצוייג לא ניצח ב"מאסטר שף", אבל מבחינתו הוא לגמרי זכה: בחברים, בהכרה ובחוויה. כדי להמשיך לראות אותו תצטרכו כנראה לטוס, כי מסעדה זה לא ממש בתכנון שלו
ניב שטנדל
אף אחד לא צפה את עסקת השחרור של גלעד שליט. גם לא יונית לוי שהתחתנה אמש. בסיקור המתמשך דני קושמרו ותמר איש שלום ניהלו, הכתבים והפרשנים כיכבו, התמונות של שליט וצילומים מאוהל המחאה שלטו ואפילו הערוץ הראשון הצטיין
ד''ר עתליה קונלי
יש להכניס ולהוציא מהרכב את סלי הקניות או לחלופין את התינוקות, כאשר הרגליים בפסיעה, וכף רגל אחת מונחת על המדרגה של הרכב    במהלך העבודה במטבח רצוי לעבוד כשאתם נעולים בנעלי ספורט או כפכפים    להלן מספר טיפים לגב בריא בתקופת החגים
מור דואני
על-מנת שכל התפקודים המוחיים שלנו יהיו במיטבם, יש צורך בתזונה המאזנת בין רכיבי התזונה השונים, מבחינת אספקת הפחמימות, החלבונים, השומנים, המים, הויטמינים והמינרלים
צילה שיר-אל
תקופת החגים ידועה כתקופה לחוצה ומרובה בחיכוכים עם הקרובים אלינו. התאמת המזלות נועדה לעזור לנו להכיר את האפשרויות הקיימות במערכות היחסים. על-ידי הכרה ובחירה של המזל הנכון לנו, אנו יכולים לעזור לעצמנו לבנות מערכת יחסים בריאה ומאושרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il