X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ים המלח. הולך ומתייבש [צילום: פלאש 90]
חופים הם לפעמים געגועים למים
ישראל מקדמת במרץ את ים המלח בתחרות 'שבעת פלאי עולם הטבע' שתוכרע בעוד שבועיים, אך בעשרות השנים האחרונות היא ייבשה את מימיו באופן הרסני. רק כעת נזכרה הממשלה לשבור את הראש מי ישקיע מיליארדים בקצירת המלח בבריכות. האם זכייה בתחרות תציל את רצועת התכלת? אחד מרעיונות ההצלה: בקבוק מים ענק מטורקיה
חוצפה ישראלית
מי שמבקר בים המלח חושב ודאי שיש מעט חוצפה ביוזמה הישראלית לפנות לאומות העולם בבקשה להעלות את הים לראש שמחתן. ישראל, כמו גם ירדן שותפתה להרצת הים לתחרות, ייבשה ומייבשת את הים באופן שככל הנראה איננו בר-תיקון

האם ניתן לאחד את העם היושב בציון סביב מועמד מקובל בבחירות חופשיות ודמוקרטיות? זה אומנם לא דמוקרטי במיוחד, אבל לפעמים אין ברירה: הרי לא תצביעו בעד הגרנד-קניון האמריקני ותשאירו את ים המלח שלנו בצד. הנה הסבר, למי שלא עודכן.
קרב ההכרעה בתחרות 'שבעת פלאי עולם הטבע' קרוב לשיאו. בעוד כשבועיים, לאחר ארבע שנים של מאבקי קידום וניפוי מועמדים אחרים, ייבחרו שבעת המופלאים. 28 אתרים מרחבי העולם עלו לגמר, בתחרות מטעם הקרן הבינלאומית של 'שבעת פלאי תבל'. ים המלח ביניהם, כבר אמרנו?
המועמדות הישראלית של ים המלח, יש לציין, יצאה דופן ברצינותה: בתמיכת ראש הממשלה ובהובלת משרד התיירות (אפילו יו"ר האופוזיציה טרם מצאה סיבה לצאת נגד הפרויקט) השקיעה המדינה, כמו גם אנשים פרטיים רבים שהתגייסו לעניין, בקידום יחסי הציבור של ים המלח, בעיקר בחו"ל. זאת, בתקווה שהמוני מצביעים (300-400 מיליון לפחות) יסמסו 'ים המלח', 'DEAD SEA' או 'بحر الميت', ובכך יכניסו את הימה המצטמקת לרשימת שבעת המופלאים.
עם זאת, מי שמבקר בים המלח חושב ודאי שיש מעט חוצפה ביוזמה הישראלית לפנות לאומות העולם בבקשה להעלות את הים לראש שמחתן. ראשית, ישראל, כמו גם ירדן שותפתה להרצת הים לתחרות, ייבשה ומייבשת את הים באופן שככל הנראה איננו בר-תיקון. למעט ההשקעה בבניית מפעלי ים המלח והקמת אזור התיירות סביב בריכות האידוי של המפעלים (שאינן חלק מים המלח כלל) אי שם בשנות ה-70, התעלמה ישראל מהים כערך לאומי ומצרכיו כערך טבע.

אידוי–פינוי?
[צילום: איתמר לוין]

תעלת שפכים אומללה
ים המלח זקוק ללא פחות ממיליארד וחצי קוב מים כדי לשמור על מפלסו הנוכחי, אך מקבל כ-100 מיליון קוב בלבד מנביעות עינות-צוקים ומשפך הירדן – שאף הוא הפך לתעלת שפכים אומללה

רוב רובו של ים המלח משתרע בתחום יהודה, ששוחררה ב-67', אך לאורך כל השנים מאז לא פותח הים, למעט מספר קיבוצים שהוקמו לאורכו, מסיבות פוליטיות. למפרע, יש בכך היגיון מסוים: חסימת מקורות המים של ים המלח הביאה לנסיגת קו המים ולחשיפת שטחים עצומים שהיו בעבר קרקעית הים.
אם עומדים בצפון, במה שהיה לפני 30 שנים חוף הים, ומביטים, מתגלה במרחק-מה רצועה תכולה שהולכת ומצטמקת. ים המלח ידע בעבר עליות וירידות טבעיות, אולם הירידה הנוכחית אינה דומה להן. הים, שזקוק ללא פחות ממיליארד וחצי קוב מים כדי לשמור על מפלסו הנוכחי, מקבל כ-100 מיליון קוב בלבד מנביעות עינות-צוקים בצפון ומשפכי הירדן, שאף הוא הפך לתעלת שפכים אומללה. אולם ישראל, כמו ירדן, סכרה ושאבה את כל מקורות המים לימה – שלכאורה איננה מפיקה דבר מלבד מלח – מחצב שניתן לכרות גם ללא מים.
הצמא הממושך למים עשה את שלו, והים החל מתייבש. גם בדרומו עשתה השאננות את שלה, ומפלס בריכות האידוי עלה בשל שקיעת מלחים לאורך עשרות שנים (תופעה שהייתה גלויה וידועה). כעת שוברת ממשלת ישראל את הראש מי ישקיע את המיליארדים ההכרחיים לקצירת המלח, שתמנע את עליית המפלס והתפוררות המלונות, יחד עם התיירות שבמקום.

הים יהפוך לבִצת אצות
[צילום: יח"צ]

ראש מ' מגילות ים המלח, דהמן:
"נקווה שזכייה בתחרות תגרום לממשלת ישראל להתחיל לחשוב איך לא לאבד משאב טבע כל כך חשוב של המדינה. לצערנו, עד היום התייחסו לים המלח רק כמקור לניצול, בלי להסתכל על הערך הסביבתי שלו ועל ההיסטוריה היהודית"

למרות המציאות הקשה, מרדכי דהמן – ראש מועצת מגילות ים המלח שרשם את הים לתחרות שבעת פלאי עולם – אופטימי. "את ההרשמה לתחרות יזמה המועצה האזורית מגילות ים המלח לאחר שראינו שבפטרה הירדנית גדלה התיירות ב-60 אחוז. בדקנו וגילינו שזו תוצאה ישירה לזכייתה ב-2007 בתואר 'אחד מפלאי תבל מעשי ידי אדם'. באותה שנה נפתחה ההרשמה לתחרות שבעת פלאי תבל של הטבע, והחלטנו להריץ את ים המלח מתוך תקווה שעם התודעה תבוא התיירות, ועם התיירות יבוא הכסף".
דהמן מקווה שבזכות כספי הזכייה "ממשלת ישראל תתחיל לחשוב איך לא לאבד משאב טבע כל כך חשוב של המדינה. לצערנו, עד היום התייחסו לים המלח רק כמקור לניצול, לא העריכו אותו באמת. אבל אם מסתכלים על הערך הסביבתי שלו ועל ההיסטוריה היהודית שלו, ברור שים המלח זכאי ליחס הרבה יותר רציני. עם היחס והאינטרס לשמר, אני בטוח שהראש היהודי ימצא גם פתרון למנוע את המשך ההתייבשות".
על שולחן הממשלה הונחו רעיונות שונים להצלת הים: מהבאת בקבוק צף ענק שמכיל 120 מיליון קוב מים מטורקיה והזרמת המים מנמל חיפה דרך המוביל הארצי לירדן ולכנרת, ועד בניית תעלת ימים מהים התיכון או מים סוף. כרגע, כל ההצעות נראות גרנדיוזיות ולא ברות-מימוש. הירדנים (ושמעון פרס) מעוניינים לקדם את 'מוביל השלום' שיעביר בשטחם תעלת ימים מים סוף לים המלח, אך אנשי הסביבה מאוחדים בהתנגדותם לפרויקט השאפתני, שעלול לא רק לפגוע בערבה ובמפרץ אילת באופן חמור, אלא גם לגרום למשקעי גבס שיהפכו את ים המלח ללבן, או לפריחת אצות שתצבע אותו באדום. לעת עתה, על-אף התשוקה הירדנית לפרויקט התעלה, מעכב הבנק העולמי את הירתמותו לפרויקט, בשל התפלת המים הגלומה בו.

השמורה מתרחבת, האמנון לא

ירידת המפלס של ים המלח גורמת לתופעות סביבתיות מעניינות ביותר. בעבור אבותינו, שכידוע חיו בסביבות ים המלח – מקומראן בצפון, דרך עין-גדי במרכז ועד מצדה בדרום – היה הים מקור השראה רוחני, גבול גיאוגרפי טבעי, מקום בעל ערך חקלאי ותורני (השלכת מטבעות פדיון מעשרות) וגם תקווה גדולה לעתיד.
יחזקאל הנביא, למשל, מתאר בפרק מ"ז את הים כשוקק חיים:
  • "וְהָיָה כָל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲ‍שֶׁר יִשְׁרֹץ אֶל כָּל אֲשֶׁר יָבוֹא שָׁם נַחֲלַיִם יִחְיֶה וְהָיָה הַדָּגָה רַבָּה מְאֹד... וָחָי כֹּל אֲשֶׁר יָבוֹא שָׁמָּה... עָמְדוּ עָלָיו דַּוָּגִים מֵעֵין גֶּדִי וְעַד־עֵין עֶגְלַיִם... לְמִינָה תִּהְיֶה דְגָתָם כִּדְגַת הַיָּם הַגָּדוֹל רַבָּה מְאֹד... וְעַל־הַנַּחַל יַעֲלֶה עַל־שְׂפָתוֹ מִזֶּה וּמִזֶּה כָּל־עֵץ־מַאֲכָל לֹא־יִבּוֹל עָלֵהוּ וְלֹא־יִתֹּם פִּרְיוֹ... וְהָיָה פרְיוֹ לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ לִתְרוּפָה".
תופעה ברוח הנבואה מתרחשת מזה זמן עם ירידת המפלס והתרחקות קו המים, המגדילות את שטחה של שמורת נביעות עינות-צוקים ששוכנת מצפון לים. זוהי שמורת הטבע הנמוכה בעולם ונווה המדבר הגדול בישראל (פי כמה וכמה מעין-גדי). שמורה זו היא ככל הנראה אחת היחידות בעולם ששטחה מתרחב כל הזמן, על חשבון המים המלוחים, והמעיינות המתוקים מוצאים את דרכם אל הים, עמוק יותר ויותר בשטח הים לשעבר.
דייגים עדיין לא שוטחים דגים בחופי עין-גדי, אבל מטעי התמרים הכבירים של קיבוץ קליה נראים כמתמזגים עם שטחי הקנה והאשל המתרחבים של עינות-צוקים. שמורת הטבע הקסומה בלב המדבר מכילה שפע מפתיע של בעלי חיים, החל בציפורים מקומיות ונודדות וכלה ביונקים כזאבים, קרקלים, חזירי בר וצבועים. בשולי השמורה מסתובבים יעלים, ובמימיה מתקיים מין ייחודי לישראל, המצוי בסכנת הכחדה – אמנון הירדן הכחלחל שזוהר במים באופן שאי-אפשר לטעות בו.
עמוק יותר לכיוון הים ניתן לראות צמיחת קנה חדשה לצד נביטת אשלים. על-אף השריפה הגדולה שכמעט כילתה את השמורה לפני שלוש שנים, נראה שהמקום התאושש להפליא, וכל שטח השמורה שופע עקבות בעלי חיים, קולות ציפורים והמיית מים שגועשים בדרכם לים המלח.

מיקרו-קניונים עוצמתיים

גזל מקורות המים
אקולוג רשות שמורות הטבע והגנים, עמוס סבאח: "מפלס ים המלח יורד ביותר ממטר מדי שנה, תוצאה ישירה של גזל מקורות המים בידי האדם. לכן צפוי תהליך שבסופו יישאר אגם קטן עם מים צמיגיים ומגעילים. זה יהיה איכס אמיתי"

אחת התופעות המעניינות באזור היא ההתחתרות לאחור של המים. ירידת מפלס ים המלח גורמת למים לחתור בעומק אדמת החוואר הרכה מתוך "שאיפה" להשתוות עם מפלס פני הים. התוצאה היא נדידת המעיינות מזרחה לכיוון הים, התייבשות בריכות מים ומעיינות ותיקים והתפרצות המים במיקרו-קניונים בעומק של כ-15 מטרים, שזורמים בשצף בתעלות הסוריאליסטיות משהו לעבר הימה המרוחקת.
"מצד אחד השמורה מתרחבת והצמחייה מתפשטת", מסביר אקולוג מחוז יו"ש ברשות שמורות הטבע והגנים, עמוס סבאח, "אבל מצד שני, השטחים הוותיקים עלולים להתייבש, כלומר המעיינות נודדים לכיוון המים. בצפון השמורה מעיינות כבר התייבשו, במרכז המפלס שלהם יורד, ואנחנו צריכים למעשה לשאוב יותר ויותר עמוק כדי להזרים מים לבריכות שבעבר זרמו בהם מים באופן טבעי, ובדרום יש נדידה לכיוון הים, תוך יצירת מיקרו-קניונים שמזרימים את המים במהירות ובעוצמה לעבר הים".
כדי להתמודד עם נדידת המים, מתכננים בימים אלה ברשות לסכור מיקרו-קניונים בתקווה לייצר אגם טבעי חדש, שיהווה תחליף לאזורים המוצפים המקוריים – שכאמור הולכים ומתייבשים בשל נדידת המעיינות. "הזרימה בשמורה היא מדהימה", אומר סבאח. "מדובר על 60 מיליון קוב בממוצע, כמעט פי חמישה מעין-גדי. הזרימה מאפשרת את המגוון העצום של נווה המדבר הזה, אבל ברור שאת ים המלח היא כבר לא יכולה להציל".
אי אז הכילה השמורה, מלבד בריכותיה הקסומות, המעיינות והאגם, גם חוף ים. היום נותרו השלטים: 'חוף ים 1990', 'חוף ים 2000'. עד לשנה זו הוביל מזח עץ ארוך את המטיילים עד לחוף ים המלח; לאחר מכן התייאשו מנהלי הרשות מלרדוף אחר הים. כעת, מִסוף המזח נראה הים רק מרחוק.
באופק נראית קריית המלונות הירדנית. גם שם צריך לרדת בלא מעט מדרגות כדי להגיע לשפת המים. "מפלס ים המלח יורד ביותר ממטר גובה מדי שנה", אומר סבאח, "תוצאה ישירה לפעילות האדם. למציאות הזו, ככל הנראה, אין פתרון מבלי להשיב את מקורות המים הטבעיים שהאדם צורך. לכן, צפוי תהליך שבסופו יישאר אגם קטן, אי שם באמצע, עם מים צמיגיים ומגעילים, שיגיע לאיזון בין ההתאדות למעט המים שהוא עוד מקבל. זה יהיה איכס אמיתי".

רוסים הרוסים על הים

חרף העובדה שמועצת מגילות ים המלח, 'מתנחלים' להלכה, והיא שרשמה את ים המלח לתחרות, חייבו תנאי הקרן להוסיף כצד את הירדנים, ולמרבה הצער גם את הפלשתינים. כך שמי שהצביע בעבור ים המלח באתר הפרויקט, נוכח שים המלח הוא מועמדן של ישראל, ירדן ופלשתין. "אלה היו התנאים, מסיבות חוק בינלאומיות שרואות במדינות הללו צד", אומר דהמן. "אבל זה גם לטובה. בסופו של דבר הם כאן, ועדיף שיסייעו בשמירת הטבע. יש בזה איזו בשורה".
בכל אופן, מול מחסום השונית הגדול באוסטרליה, הגרנד-קניון האמריקני ואיי הגלאפגוס הנמנים בין 28 האתרים המועמדים – הים שלנו זוכה למקום של כבוד. "עצם העלייה לגמר היא ניצחון", אומר דהמן. "עצם זה שכבר הצביעו בעבורו מיליונים, פותח פתח להכרת ישראל ומאפשר לה כר מדהים להציע כל מה שיש לה גם באתרי תיירות אחרים".
ההירתמות הישראלית אכן מרשימה, מה שאומר שאם רוצים באמת אז אפשר, אפילו באווירה בינלאומית עוינת כביכול. השירות הבולאי התגייס והנפיק בולי ים המלח, החברה למדליות הנפיקה מטבע, משרד התיירות פתח אתר אינטרנט בשמונה שפות, ועמוד פייסבוק באנגלית שחברים בו היום למעלה מ-100 אלף איש.
"הרוסים חולים על ים המלח ומצביעים לנו המון", אומר דהמן. "גם בסין יש המון מודעות, כי לומדים שם במערכת החינוך על ים המלח". אם לא די בכך, על תעודות העיתונאי החדשות שהונפקו השנה לכ-6,000 עיתונאים מהארץ ומחו"ל הודפסה תמונת ים המלח בליווי טקסט לקידום ההצבעה. לקדחת ים המלח הצטרפו גם משרדי החוץ, הפנים, התמ"ת, פיתוח הנגב והגליל ושת"פ אזורי, ההסברה, הגנת הסביבה, משרד רה"מ, צה"ל, תנועות הנוער ועוד. מישהו אמר שאין הסברה ישראלית?
לדברי ראש המועצה דהמן, כבר היום כמחצית מהתיירות הנכנסת לישראל מגיעה לים המלח. "המשמעות הצפויה מזכייה אפשרית היא עוד 300 אלף תיירים לפחות שיגיעו הנה לישראל ותוספת של מאות מיליוני שקלים למדינה", הוא פורס את חזונו. "ומעבר לכול, הזכייה תעלה את המודעות ותביא סוף-סוף את ים המלח לראש מעינינו".
נכון, ההצבעה למען ים המלח ודאי תשדרג את האזור. היא עשויה, כאמור, לפתוח פתח להכרות מחודשת עם ישראל. היא מהווה, לשם שינוי, מראית עין של קונצנזוס חברתי. אך האם היא תציל את ים המלח? את עתידו האקולוגי, הנופי, הפוליטי? אשרי המאמין.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
הכתבה פורסמה בעיתון קודם להודעה בדבר אי-זכייתו של ים המלח בתחרות
תאריך:  16/11/2011   |   עודכן:  16/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמעון פרס / Shimon Peres
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד חרמץ
ספק רב אם שביתת ארבע השעות שקיימה ההסתדרות תשפר את מצבם של עובדי הקבלן. אומנם שר האוצר הבטיח להילחם בתופעה, אך מי ערב לכך שהסכומים הגבוהים יותר שתשלם הממשלה לקבלנים יגיעו לעובדים?
אריה גלוזמן
עושרה של לוב הפך במהלך השנים לעושרו הפרטי של קדאפי. האם העושר ישוב לעם? הרבה נעלמים במשוואה שתחילתה ידועה וסופה עדיין לא ברור
איילת נדיב
הקפדה על מרכיבי תזונה חיוניים, שמירה על כושר גופני, צריכת קלוריות ברמה הנכונה וצמצום מזונות יוצרי חמצון המביאים ליצירת רדיקלים חופשיים, הם הנוסחה להתמודדות של נשים עם השינויים ההורמונליים והנפשיים של התהליכים המתרחשים בגופנו עם השנים
איתמר לוין
יום שגרתי בבית הדין לעבודה בירושלים: המסדרונות שוממים וכך גם האולמות    הדיונים מתחילים באיחורים של 20 דקות ומעלה, והשופט דניאל גולדברג שומר על פסיביות כמעט מוחלטת לאורך רובו המכריע של הדיון
אור בר-שלום
הצופים מתלוננים על ריבוי עלילות, המבקרים טוענים שאבד הברק של העונה הראשונה והרייטינג צונח. אז איך קרה ש"אימפריית הפשע" זוכה לעונה שלישית? אור בר שלום מנסה לעשות סדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il