X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
איור: מושיק גולסט
מכתבו החריף של יועמ"ש איו"ש אלי בר-און לראש המנהל האזרחי לאחר שזה סירב להמשיך לחתום על "צו שימוש מפריע" הוא לא פחות ממרד של ממש בסמכות צבאית. דרך הטיפול של הרשויות בפרשה תלמד האם קיימת כאן דמוקרטיה או רפובליקת בננות
▪  ▪  ▪
תא"ל מוטי אלמוז. לא מוכן לשמש כחותמת גומי [צילום: פלאש 90]
נשק יום הדין
העילה למרד של בר-און היא הקרב על עתידו של "צו שימוש מפריע". צריך להיזכר בהיסטוריה של הצו השנוי במחלוקת כדי להבין מה גרם לקצין הפרקליטות (ולמעטפת של הפקידות המשפטית ממשרד המשפטים שמלווה אותו) לשלוף בגללו את נשק יום הדין

אלי בר-און, זיכרו את השם הזה. בר-און הוא קצין שעשה מעשה שבכל קונטקסט אחר היה גורם לרעידת אדמה ומוביל למסקנות אישיות בלתי נמנעות ולהדחה בהליך פיקודי מזורז. אבל לא פה, כי אצלנו הכללים אחרים, כי אצלנו השיירה עוברת ולכלבים אין אפילו חשק לנבוח. כללי המשחק אומנם ברורים לגמרי: הכל יצהירו שמרד בצבא הוא מעשה שלא ייעשה, הכל יודו שמקומו של פקוד השובר את הכלים איננו בארגון צבאי. אז איך זה ששלושה שבועות לאחר הפוטש המערכת עדיין שותקת? האם זה אומר שיש צבא ויש צבא, ואל"מ אלי בר-און, היועץ המשפטי של אוגדת איו"ש, שייך לצבא שחלים עליו כללים אחרים? האם מה שברור בכל יחידה צבאית לא ברור למשרתים בפרקליטות הצבאית?
העילה למרד של בר-און היא הקרב על עתידו של "צו שימוש מפריע". צריך להיזכר בהיסטוריה של הצו השנוי במחלוקת כדי להבין מה גרם לקצין הפרקליטות (ולמעטפת של הפקידות המשפטית ממשרד המשפטים שמלווה אותו) לשלוף בגללו את נשק יום הדין.

סילוק פוליטי

מימוש זכות השיבה
הפרקליטות מעריכה כי זכות השיבה הולכת להתממש במהרה בימינו. עם פרוץ השלום הבעל"ט יחזרו מיליוני פליטים ליו"ש ויגלו שקרקעותיהם נגזלו בידי יהודים. הקפאת רישום המקרקעין הכרחית כדי לשמור על זכויותיהם של הפליטים העלומים

כפי שנחשף במוסף 'צדק' ["מה יש לך גברת לוין", גיל ברינגר], צו שימוש מפריע הוא כלי משפטי דרקוני שפיתחה סרן רונית לוין מיועמ"ש איו"ש, בגיבויו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מייק בלאס. הצו הוצא לראשונה במסגרת המאבק שניהלה הפרקליטות לפינויו של "בית השלום" בחברון מהמשפחות היהודיות שרכשו אותו.
בכל העולם מקובל שסכסוך קרקעות נידון בבית משפט והשלטון אינו יכול לנקוט בו צד לפני בירור העובדות באופן יסודי בערכה מוסמכת. יוצא דופן חריג שבחריג הוא מצב של פלישה טרייה: החוק מאפשר למחזיק לפנות את מי שפלש לנכס שלו בתוך שלושים יום גם ללא צו בית משפט, כשהרעיון הוא ניתוק הטיפול ב"פולש" לנכס משאלת הקניין (שאלת הבעלות) וביסוס היתר משפטי לפינוי אוטומטי של המחזיק בטענת "שמירה על הסדר הציבורי".
צו שימוש מפריע הפך את הסעיף החריג לסטטוס קבוע דרך ההחלטה להאריך אותו מ-30 יום לחמש שנים. המשמעות המעשית שלו היא שהמנהל האזרחי יכול לסלק את מי שהוא מגדיר "פולש" גם כשהתובע אינו מציג שום ראיה לבעלותו על הנכס, ויתרה מכך – אף אם כלל לא הוגשה תלונה. הצו הזה היה לא פחות מהפרס הגדול במרוץ למיליון של ארגוני השמאל. הללו הגישו בעקבותיו עתירות בסיטונות במטרה לעקור את ההתיישבות היהודית בכל מקום שהדבר אפשרי.
בשנים שחלפו הופעל הצו הן נגד רוכשי קרקעות יהודים שמתוך חשש לחיי המוכרים הפלשתינים לא היו יכולים לרשום במנהל את הנכסים שרכשו והן נגד חקלאים יהודים הזכאים לבעלות על אדמות לפי סעיף 78 לחוק העיבוד והחזקה העותמני החל ביו"ש.
המניע הפוליטי של הפרקליטות נחשף בהודעת המדינה לבג"ץ "עיבוד וחזקה" של המשנה ליועמ"ש מייק בלאס ["איש הישר בעיניו יעשה", יהודה יפרח]. מערכת ההנמקות שפורטה שם זהה למערכת ההנמקות של "צו שימוש מפריע". בלאס טען שם כי: "בעת הנוכחית... תפיסת מקרקעין... נתפסת כמעשה אסור ובלתי מוסרי, וכבסיס לאנרכיה" ("עמדת היועמ"ש" סעיף 34, הוגשה על-ידי עו"ד עינב גיא הרמן), ואף הסביר מדוע השארת מקרקעין בידי יהודים אינה מוסרית: "באיו"ש קיימים סכסוכי קרקעות רבים. סכסוכים אלו גולשים באופן תדיר לעימותים אלימים, לפגיעה בסדר הציבורי ולעתים לפגיעה בחיי אדם". מצב זה עשוי "להגביל את הגישה לקרקעות של התושבים הפלשתינים". במילים אחרות, האלימות של המתנחלים כה חמורה וקשה עד שהפלשתינים לא מעיזים לתבוע את אדמותיהם גם לאחר שנים רבות. הם רועדים מפחד. ולכן גם אם אין תביעות פלשתיניות על הקרקע - ייתכן שהסיבה היא שהבעלים חוששים מידם הארוכה של המתנחלים.
זה כמובן לא היה כל הסיפור. ההנמקה הבאה הבהירה שהעניין של הפרקליטות הוא עקרוני הרבה יותר: "בעקבות מלחמת ששת הימים עזבו תושבים רבים את האזור. תושבים אלה נפקדים ויש מקום לפרש את החקיקה באופן המגן על זכויותיהם..." (סעיף 53). פירוש, הפרקליטות מעריכה כי זכות השיבה הולכת להתממש במהרה בימינו. עם פרוץ השלום הבעל"ט יחזרו מיליוני פליטים ליו"ש ויגלו שקרקעותיהם נגזלו בידי יהודים. הקפאת רישום המקרקעין הכרחית כדי לשמור על זכויותיהם של הפליטים העלומים.
התצהיר שם היה חשוב, שכן בלאס לא טרח להסתיר את תפישת העולם שלו, שלפיה לישראל אין שום זיקה מוסרית או חוקתית ליו"ש: "אזור יהודה ושומרון מוחזק בידי מדינת ישראל בדרך של תפיסה לוחמתית. בראש כללי המשפט הבינלאומי עומדות הוראותיהן של תקנות האג. מקובל לראות בהן ביטוי למשפט הבינלאומי... גם בלא דבר חקיקה פנימי המאמצן". ולכן, "המשטר הצבאי בשטח התפוס בתפיסה לוחמתית הוא זמני מעצם טיבו. אין המפקד הצבאי יורשו של הריבון שניגף. אין הוא הריבון באזור המוחזק".
האפקט של הצו היה דרמטי. במשך תקופה ארוכה הוא הפך לכלי הקטלני ביותר של הפרקליטות במאבק בהתיישבות היהודית ביו"ש, כשהיישום המרכזי שלו היה מול החקלאות היהודית. כרמים ומטעים עובדו תחת סכנת עקירה והשמדה, והחקלאים מצאו עצמם נגררים פעם אחר פעם למאבק סיזיפי ויקר בבתי המשפט מול טחנות הרוח של הפרקליטות. הכאוס שנוצר הוביל לא אחת להתכתשויות בין הדרג הפוליטי לפקידות המשפטית. הוא גם דרדר את מערכת היחסים השברירית שבין ההתיישבות לשלטונות, בעקבות פעולות תג מחיר של תושבים נואשים שראו את מעשי ידיהם טובעים בים כשאין לאל ידם להושיע.

שביתה איטלקית

התנאים בהאג לא משהו
דיר באלק המפקד! הבהרנו לך היטב את גבולות הגזרה, אפילו לקחנו אותך לשיחת שימוע אצל הבוס מייק בלאס. אנחנו יודעים שאתה לא משפטן ולכן גם נפחיד אותך בקביעה שהעצמאות שלך חותרת תחת הדין הבינלאומי ועשויה לגרור אותך לתביעות. כך שאם תכננת במקרה חופשה באירופה כדאי שתשקול שוב את ההחלטה, כי התנאים שתקבל במלון בהאג הם לא משהו

שנים זה עבד. ארגוני השמאל והפקידות המשפטית חגגו לצלילי הטרנס בחושך. האלכוהול על חשבון פרופסורים מהאוניברסיטה העברית שסיפקו את התיאוריות המשפטיות, הדי-ג'יי ממשרדי היועץ המשפטי לממשלה בכיכובם של מייק בלאס ואסנת מנדל, והאבטחה באחריות בג"ץ שסיפק את החסינות המשפטית. אבל לאחרונה קרה משהו לא צפוי. מישהו נכנס אל המועדון, הוריד את השאלטר ופיזר את המסיבה. היה זה ראש המנהל האזרחי תא"ל מוטי אלמוז. ראש המנהל (רמ"א) למד את הנושא לעומק, הגיע למסקנה שמדובר בשימוש בלתי חוקתי ובלתי מידתי בכוח מנהלי, והחליט להפסיק לתפקד כחותמת גומי להחלטות יועמ"ש איו"ש. לאחרונה הודיע רמ"א לפקודיו שהוא מפסיק לחתום על צו שימוש מפריע.
הפקידים המשפטיים יצאו למסע צלב להגנה על הטריטוריה המאוימת. המכתב הסנסציוני ששיגר לפני שלושה שבועות יועמ"ש איו"ש אלי בר-און לתא"ל אלמוז, שנחשף פה לראשונה, חושף טפח ממה שהתרחש מאחורי הקלעים:
  • "בעת האחרונה העלית את הסתייגותך מעשיית שימוש בצו... בכך שמקומן של הכרעות ממין אלה בבית המשפט. בנושא זה אף התקיים דיון ייעודי בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (מייק בלאס, י"י)... איננו מקבלים את הימנעותך מהפעלת סמכויותיך המוקנות לך בצו. לטעמנו, יש בהימנעות זו משום התנערות מחובותיך הנובעות מדרישות המשפט הבינלאומי והיא אינה מתיישבת עם התנהלות המצופה מרשות מנהלית סבירה".
בתרגום לעברית: דיר באלק המפקד! הבהרנו לך היטב את גבולות הגזרה, אפילו לקחנו אותך לשיחת שימוע אצל הבוס מייק בלאס. אנחנו יודעים שאתה לא משפטן ולכן גם נפחיד אותך בקביעה שהעצמאות שלך חותרת תחת הדין הבינלאומי ועשויה לגרור אותך לתביעות. כך שאם תכננת במקרה חופשה באירופה כדאי שתשקול שוב את ההחלטה, כי התנאים שתקבל במלון בהאג הם לא משהו.
בר-און העריך שאולי זה לא יספיק ולכן צעד צעד נוסף:
  • "הפניות (ארגוני השמאל והפלשתינים המתלוננים, י"י) הופנו ללשכתנו מאחר שאנו הגורם המקצועי המרכזי והמסייע לקביעת הזכויות במקרקעין. כעת, מאחר שאתה מסתייג מהפעלת סמכותך המוקנית לך במסגרת הצו, איננו מוצאים לנכון להמשיך בפרקטיקה זו ומעתה ואילך אנו מתכוונים להפנות את הפונים ללשכתך... אין לי אלא להביע את תקוותי כי תבחר למלא את חובותיך החוקיות, כפי שגובו בסמכויות מכוח הצו".
במלים אחרות: יועמ"ש איו"ש בר-און הודיע באופן גלוי לתא"ל אלמוז שהוא מפסיק לקבל את פניות הפלשתינים בתור אקט מחאתי ופותח בשביתה איטלקית. מעתה, בכל הפניות יטפל רמ"א.
הטיפול של הדרג הפוליטי והצבאי בפרשה הזו הוא מבחן חשוב. אושיות היסוד של הדמוקרטיה נבחנות פה: שאלת המשילות, הפרדת הרשויות, רציפות הפיקוד, כל מה שמבדיל בין ישראל לבין התנהלות של רפובליקת בננות. אפשר להעריך שיועמ"ש איו"ש אינו טייס קמיקזה. הוא לא היה מסכן את כל עתידו המקצועי אם לא הייתה לו תחושה שיש לו סיכוי טוב לנצח. ולכן המבחן כל כך חשוב. כי אם הצבא יקריב את אלמוז על מזבח המולך המשפטי תהיה זו בכייה לדורות ופגיעה מנהלית חמורה במערכת השלטונית בישראל. כאן ב'צדק' נמשיך לעקוב.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  23/03/2012   |   עודכן:  23/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שיתוף במקרקעין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מרד במדים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  23/03/12 19:14
 
- צודק צודק ל"ת
לין 64  |  25/03/12 08:52
2
המרד לא התחיל היום
יב-א  |  24/03/12 21:25
3
האשם נתניהו, ולא המנהל אזרחי
מסעודה משדרות  |  25/03/12 05:36
 
- לא נתניהו...שרה..כי השמש
לא זורחת...  |  25/03/12 08:38
4
קודם כל לזרוק את ה0מולן המורד
מוטי1  |  25/03/12 09:58
5
יועץ משפטי יו"ש-כיבוש של השמאל ל"ת
יעוץ בהתאם לאג'נד  |  25/03/12 14:39
6
מוטי אלמוז איש ישר והגון- כנסו
אשר. פ  |  25/03/12 15:24
7
די לשטיא
עצור במילין.  |  9/08/12 12:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
עונת האביב היא הזמן האידיאלי לבקר במה שהיה פעם אי סוער של שודדים. ושהיום היא אי מיושב באופיו ובדעתו, שתושביו שוב אינם עושים דבר כדי לשמר ולטפח את אתוס העבר הלא-מחמיא שלו
עו"ד סיגל סודאי
מה הן שעות העבודה הנדרשות ממך בערב החג ובחול המועד?    האם חלה על המעסיק שלך חובה להעניק לך שי לחג?    עבדת במהלך החג? איך תחושב משכורתך?    תשובות לשאלות כל העובדים
ד"ר עופר סיטבון
כך מתאר ד"ר יואב ספיר, הסניגור הציבורי הארצי הנכנס את עבודתו של הסניגור ומדגיש כי מדובר בניסיון למלא בתוכן את כף הזכות של הצד החלש. הוא אינו מסכים עם הנטייה לחשוב שקיים קושי אתי גדול דווקא בעבודת הסניגור ורואה בעבודתו עבודה מאוד מוסרית
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
אורי ערן
ההתפייסות בדקה ה-90 עם קותי לא עזרה, וערן נאלץ להעביר תדרוך יציאה לדיירים, כשהודח יחד עם סופי    ליהיא גרינר אולי כבר סגורה על חמישיית הגמר, אבל גל ההדחות האחרון מחזיר את האמון בעם ומראה שהכל עוד אפשרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il