X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רחובות בביתר עלית [צילום: מרים צחי]
סמטה אלמונית, סמטה פלונית
העיר החרדית ביתר-עלית מובילה בקריאת רחובות על-שם נשים, באפרת לא קראו רחובות על-שם אישים מהעת החדשה, ובמעלה-אדומים כלל אין הנצחה אישית בשמות הרחובות מחקר חדש על ארבע מועצות ועיריות באזור ירושלים שואל: אלו שמות בוחרים לרחובות?

שמות רחובות הם כלי הנצחה, זיכרון וחינוך המשקפים לא פעם את הלכי הרוח בשכונות, ביישובים ובערים שהרחובות שוכנים בהם.
לאחרונה התפרסם מחקר שערך ד"ר יוסי שפנייר ממכללת 'אורות ישראל' באלקנה, ובו נתגלו ממצאים מעניינים לגבי שמות רחובות בארבע מועצות ורשויות באזור עוטף ירושלים - אפרת, מעלה-אדומים, ביתר-עלית וגבעת-זאב.
שפנייר חוקר הקשרים שונים של הנחלת הזיכרון, ובמחקרו הנוכחי בחר לבחון את הזיכרון המשתקף בשמות הרחובות. הוא מסביר שיש משמעות לקריאת רחוב לזכר מישהו, ושמהלך כזה זוכה להשפעה, אבל כיום יש לטענתו מגמה לא לתת שמות המנציחים דמויות מהעת החדשה.
במחקר גילה שפנייר כי דווקא בעיר החרדית ביתר-עלית זכו ארבעה רחובות להיקרא על שמה של אישה, ומבין שלושת היישובים האחרים, רק באפרת נקרא רחוב על שמה של אישה - רות. "רחובות הקרויים על שם נשים ברחבי הארץ הם מעטים גם כך, ובהרבה ערים שונו הקריטריונים להנצחה כדי לקדם את העניין", הוא אומר. באפרת, ל-56 רחובות ניתנו שמות של צמחים, דמויות היסטוריות מהעבר הקדום או פרשיות מהעבר הקרוב, דוגמת לוחמי השיירות שנהרגו בדרך לירושלים. במעלה אדומים, ל-111 רחובות לא ניתן כל היבט של הנצחה היסטורית-ערכית, ושמות הרחובות הם שמות כלי השיר במקדש, שמות נחלים ושמות אבני החושן.
גם בגבעת-זאב אפשר לראות מגמה דומה: ב-51 רחובותיה יש אזכור דל לדמויות מן העבר הרחוק ומתקופת התנ"ך, ובעיקר ניתנו שמות של נחלים, צמחים ואבני חושן - ובאופן מוחלט לא הונצחו דמויות ואירועים מהעת החדשה.
ב-92 רחובותיה של ביתר-עלית יש שמות המזכירים ספרי קודש או רבנים, ומתקיימת הנצחה נרחבת של דמויות מהעת החדשה - כמו הרב אוירבך, הרב ש"ך והבבא סאלי.
"אם הייתי בודק בבני-ברק הייתי מקבל נתונים זהים. זו המנטליות. מבחינתם יש ערך חינוכי ומסר מאוד ברור לרחובות הקרויים על שם מורים, מחנכים, הוגים ורבנים", אומר שפנייר. באפרת, לטענתו, "הייתה התנגדות גדולה כשהציעו לקרוא לאחד הרחובות על שמו של אחד ממקימי גוש עציון, או על שמו של גנדי אחרי הירצחו. התושבים לא רצו שייפתח פתח להנצחה אישית בעתיד".
מנגד, באפרת יש רחובות המזכירים את בית-לחם העתיקה - מה שאין בביתר-עלית, שלא מזכירה ברחובותיה את עברה של העיר כמעוז המורדים מימי בר כוכבא.
פנייר טוען שמדובר ביישובים שונים מבחינה חברתית, ולכן אפשר למצוא גם אופי אחר בשמות הרחובות של כל אחד מהיישובים. הוא מסכם: "אולי המאמר שלי יסב את תשומת לבם של מקבלי ההחלטות, ויתעורר עניין רב יותר בהנצחה באמצעות שמות הרחובות".
פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  29/06/2012   |   עודכן:  29/06/2012
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
סמטה אלמונית, סמטה פלונית
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
שמות רחובות וגורלות
זמירה  |  1/07/12 22:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
השופט רוזן קבע לעד המדינה (ש"ד) בפרשת הולילנד שמונה ימי דיונים שבכל אחד מהם 11 שעות וחצי לעדותו    השופט הנכבד אמור לדעת כי רצונו לא יוכל להתממש
אלעזר לוין
הקים עם בני בייתל חברה, המארגנת קבוצות רוכשים לשכונות מגורים בארה"ב    הדירות זולות, שכר הדירה גבוה, יש הלוואות נוחות וסיכויים לרווחי הון    אבל כדאי לשאול ולברר, לפני שנכנסים להשקעה
טובה ספרא
תזכורת בהמשך לביקורו של פוטין בישראל    19.7-16.7 - היזהרו בימים אלו, עלולות להתרחש בהם קטסטרופות    2014-2013 - שנות מבחן להישרדות האירו    תחזית אסטרולוגית לשבוע 6.7.12-29.6.12
אריה אבנרי
שלושת התפקידים הציבוריים של ח"כ חיים כץ יצרו לו מעמד מיוחד בכנסת, שבה הוא נהנה ממרחב ממוגן מפני טילי ביקורת ציבורית, מטיל את מרותו על סביבתו ונוהג לפי הכלל שעל פיו יישק כל דבר, כולל חברי כנסת מהאופוזיציה. מי שמסרב לח"כ כץ יכול רק לנשק לו...
שי אבו
שיווק בפייסבוק עולה הרבה כסף. אם התקציב שלכם הוא קטן, ככל הנראה שיווק ברשתות חברתיות זה לא הדבר הנכון בשבילכם. יחד עם זאת, לפתוח דף ברשת חברתית ולקרוא לזה שיווק, זה פשוט לא נכון. קמפיין אמיתי הוא קמפיין רחב שמסיים את דרכו בטלוויזיה או בעיתון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il