X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' משה סלעי מנהל חטיבה אורטופדית   |  מרכז רפואי תל-אביב
כאשר אתם הולכים לבלות בים, אל תשאירו דברים חדים, ורצוי ללכת נעולים בנעליים קלות בזמן נסיעה השתמשו במגני שמש ובמשקפי שמש כדאי, בעיקר לאוכלוסיה המבוגרת, להימנע משהייה במקומות צפופים ועתירי סכנת נפילות
▪  ▪  ▪
היזהרו בים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

קיץ, זה לא רק ארטיקים, שמש, ים, חופשות, גלים, גלשנים וטיולים, אלא הוא גם טומן בחובו מעבר לכל אלו, גם לא מעט עבודה לאורטופדים.
"מחיר" חוסר מודעות של רבים מאיתנו, הן הנופשים, הנמצאים בחופשת הקיץ, ואפילו שלנו כמטפלים, לסכנות האורבות לפתחנו, דווקא בחופשת הקיץ. ננסה לפרט מספר מהסכנות האלו, ולהציע דרכים למנוע אותן. המודעות לקיומן, כבר תעשה את המרב להקטנת שכיחותן.

ים

איזה מקום נהדר. חולות זהב, גלים קוצפים, שמש, ומה עוד צריך? אבל מי מאיתנו לא הלך לתומו בחול, ולפתע חש בכאב עז בכף הרגל? תוצאת דריכה על מסמר חלוד, או על שבר זכוכית שהשאירו המבלים של אתמול בלילה, או קרש שבור שנשאר מהמדורה או נפלט מהים?
לעיתים קרובות, אנו אומרים לעצמנו, בעיקר אם אין חתך, או דימום מפחיד: "אה, שום דבר". אבל לצערנו, אותם גורמים לפציעה, נושאים עימם חיידקים ולעיתים חיידקים מסכני חיים כמו חיידקי הטטנוס, העלולים לגרום לזיהום חריף וקשה.
לכן, מעבר להקפדה שלנו לא להשאיר דברים חדים, ולהעיר (בנימוס, פן יבולע למעיר) למי שהשליך השאיר חפץ חד. כדאי בנוסף ללכת נעולים בנעליים קלות. אם נדקרנו, או אירע חתך, יש לשטוף אותו היטב במים זורמים, ולנקות בנוזל חיטוי. יש לוודא כי החיסון לטטנוס תקף, 10-5 שנים. ואם אינו תקף, לרוץ לקבלו. (חיידקי הטטנוס לא ממתינים, ולנו יש רק 48-24 שעות זמן לקבל החיסון).
בנוסף, בכל חשד לחדירת גוף זר: בעיקר "ערמומיים" ומסוכנים כמו כפיסי עץ, יש לבצע צילום, ואם יש צורך, גם בדיקת אולטרא-סאונד, לאיתור וסימון הגוף הזר שחדר, והוצאתו.
ואחרי שצלחנו בשלום את רצועת החול, ונכנסנו למים, מחכה לנו שם הגלשן: כדי שנרכב עליו על הגלים, או שנשחה בינו לגלשנים החולפים בינינו במהירות רבה.
כגולשים, אנחנו חשופים לפגיעות קרסול וברך בדומה לגולשי סקי, (באותם גלשנים בהם הרגליים אחוזות בחבק), וכן לחבלות קהות לראש ולגב כשהגלשן מתהפך וחובט על הראש/על הגב, או שניהם. גם שברים כתוצאת "תאונות דרכים" בים גולשים וגלשנים אינן נדירות.
"מקום של כבוד" תופסים "גלשני הרוח" לסוגיהם השונים, ופריקות כתפיים כתוצאת "משיכה" חריפה וחזקה במפרש או עפיפון, ממש אינם נדירים. מעבר לבעיה האורתופדית, קיימת הסכנה לבהלה, שתוביל חס וחלילה לסכנת טביעה.
תקצר היריעה כאן מלפרט פגיעות אופייניות לשייטי מפרשיות למיניהן, שזהו ענף חשוב בתחום רפואת הספורט. כלל האצבע לספורט זה הוא הכנה קפדנית של הגוף לספורט תובעני זה. הכנה שתכלול, חימום, תרגילי גמישות וקואורדינציה, הוכחו כמקטינים את שכיחות ההיפגעות בקרב השייטים.
ואחרי שסיימנו הבילוי בים, למרות כל ההפחדות הנ"ל, יצאנו בשלום לדרך הביתה. זהו, נגמרו סיכוני הקיץ? לצערנו לא.

בדרכים

למרות כל אלפי הנופשים בחו"ל, הכבישים לא מתרוקנים בקיץ. להפך. הם מתמלאים בצעירים הרוצים לבלות בכל מחיר, נוהגים לעיתים קרובות עייפים (ממסיבת קיץ מאוחרת), ולעיתים גם רוויי אלכוהול.
לעיתים, בעיקר אחרי בילוי בשמש, אין חשים את העייפות הנובעת "מהתייבשות" בדרגות שונות. ואז גם הערנות קטנה, וזמן התגובה מתארך. לא כל שכן, כשהכבישים מלאים ברוכבי אופניים: ילדים, מבוגרים, וקשישים, המתזזים בין המכוניות בכבישים העמוסים לעייפה. ואגב, השמש בקיץ לא רק קופחת, היא הרבה פעמים גם מסנוורת וגורמת למעין "עיוורון" רגעי וחלקי למספר שניות לאחר הסינוור. כדאי להשתמש במגני שמש ומשקפי שמש.
חדרי המיון שלנו מוצפים ברוכבי אופניים, רבים מהם צעירים וילדים, בדרכם אל הים, עם גלשן תחת בית-השחי, ויציבות ירודה או אחרי הבילוי. גולשים יקרים, אנא קשרו את הגלשן לאופניים (ויש לכך התקנים ייעודיים), ולא תחת בית-השחי. שברים ופריקות כתוצאת נפילות עקב חוסר יציבות ברכיבה הם ממאפייני הקיץ האורתופדי.
והכי חשוב, יש ילדים בכביש! הרבה ילדים! שכולם רוצים לבלות, עליזים ללא גבול, קופצים, רצים אל הכביש וממנו. אין צורך להרבות בדיבור על חשיבות ערנות היתר למפגעים אלו דווקא בזמן החופשה. "המפגש" בין רכב לילד, לרוב קשה הן לנפגעים, והן לנו כמטפלים.

טיולים

הקיץ הוא עונת הטיולים ברחבי הארץ, של בני כל הגילאים. הצפיפות והדוחק באתרים אלו, לעיתים רבה. זה חושף הן את הצעירים, ובעיקר את המבוגרים והקשישים לנפילות. כאלו המסתיימות לא אחת בשברים, וצורך בניתוחים, גבס וכל מה שמשבית שמחת החופש.
לכן, כדאי בעיקר לאוכלוסיה המבוגרת / קשישה, להימנע משהייה במקומות צפופים ועתירי סכנת נפילות. אגב, גם במקומות כאלו, חשוב להקפיד על שתייה מרובה, לשיפור העירנות. כמה? כמעט ללא גבול. נדירים המקרים של "עודף" מים, ביחס לריבוי המקרים של התייבשות.
אפשר להמשיך ולהשבית את "שמחת הקיץ" בתיאורי פגיעות אפשריות כתוצאת שחייה מאומצת מדי, (שוב לרוב ללא חימום), או שחיית חזה, העלולה לגרום לכאבי-גב, וממש, אבל ממש אינה מומלצת. או לכתוב על פגיעות בכתף כתוצאת משחקי "מטקות" מאומצים וללא חימום, שלא לדבר על היפגעות העוברים ושבים מהכדור ה"טס" עליהם במהירות של 80 קמ"ש ויותר.
המסר העיקרי הוא: הגבירו עירנות סביבכם, הקפידו על שתייה מרובה מאוד, ואם אתם הולכים לפעילות ספורט, הקפידו על חימום ומתיחות לפני התחלת הפעילות. בכך, תחסכו לעצמכם בסל מיותר, ולנו האורתופדים עבודה. גם לנו מותר לנוח קצת לא?

הכותב הוא מנהל חטיבה אורטופדית במרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  03/07/2012   |   עודכן:  03/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פציעות קיץ בים, בדרכים ובטיולים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס כהן
יש להשתמש רק בתכשירים שקיבלו אישור ממשרד הבריאות ואך ורק אם נמצאו כינים חיות ו/או ביצים    אסור להשתמש בנפט לטיפול נגד כינים, הוא עלול לגרום כוויות בראש, ואדי הנפט עלולים לגרום לדלקת ריאות כימית
רפי מן
שלושת העיתונאים שחשפו שחיתות ממשלתית נעצרו בחיפה על סמך חוק מנדטורי, שבוטל בבריטניה ושהבריטים לא העזו לאכוף אפילו בפלשתינה: האיסור על עיתונאי להחזיק במסמכים סודיים. השנה: 1952
עידן יוסף
ב-1 ביולי היו אמורים משרדי הממשלה לפרסם כחוק את דוח חופש המידע, אך רובם בחרו לעבור על החוק    רובם מתרצים, חלקם מתעלמים, אחרים מתקנים, ומקצתם מתנצלים
פזית רבינא
תמיכתו של פוטין במשטר אסד זוכה להוקעה בישראל ובמערב, אך כשנזכרים בדוגמאות מן העבר שבהן עידוד כוחות מורדים וחימושם התבררו כטעות ניתן למצוא היגיון בעמדת מוסקבה    מקורות רוסיים מדווחים על אפשרות של שילוב טייסים רוסים בחיל האוויר של אסד
שולמית קיסרי
בביצוע של היצירה באופרה הישראלית יש אנסבל זמרים משובח. מצטיינים. צ'רלס אלמגוור ממקסיקו בתפקיד ריגולטו האומלל, בריטון משגע שגונב את ההצגה. גילדה, הילה בג'יו הישראלית, זמרת בינלאומית צעירה יפהפייה בעלת סופרן מושלם, נותנת את האריות השמיימית והופכת את האופרה הזו לחוויה מיוחדת. כל המשתתפים הם מהטובים שישנם. מקהלת האופרה הישראלית מצטיינת בשירה ובתנועה, והתזמורת של ראשון לציון היא חוויה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il