תחום בינה עסקית (BI) עוסק בבניית מערכות העוזרות לארגון ללמוד ולהבין את הנושאים העסקיים שבהם הוא פועל ואת דפוסי העבודה שלו באותם תחומים. הצורך ב-BI נגרם מהגידול או ה"שיטפון" בנתונים, אשר מקשה על הבנת הנתונים בדרך חלופית ידנית, ללא כלים לאישוש והבטחת אמינות של המסקנות.
פתרונות בינה עסקית הינם הערך המוסף לכל ארגון המסייע למנהלים ולעובדים בקבלת החלטות במהירות וביעילות. מערכות ה-BI מאפשרות זמינות ונגישות למידע הקיים בארגון וממקורות חיצוניים לו, ניתוח המידע וקבלת תובנות לגבי הפעילות של החברה בזמן אמת.
בינה עסקית מורכבת מערך של כלים, תוכנות ומנועים המאפשרים למקבל ההחלטה לאגד את המידע הדרוש לו על-מנת להתמודד עם מצבים משתנים ותהליכי ניהול הדורשים תגובות והחלטות נכונות ומהירות לשוק דינמי. מערכות בינה עסקית מפיקות מידע משמעותי מבחינה עסקית מתוך מכלול הנתונים בארגון. באמצעות BI ניתן לאתר דפוסים משמעותיים לניהול של ארגון, ליצור דוחות התראות ואיתותים לצורך קבלת החלטות ניהוליות. ה-BI מספקת מידע היסטורי, מידע עכשווי ותחזיות בנוגע לפעילות העסקית.
תהליך העבודה תהליך עבודה אופייני בבינה עסקית כולל את השלבים הבאים:
1)
הגדרה וזיהוי של המידע לשימוש במסגרת התהליך - בשלב זה ממופים ומזוהים הנתונים שיהוו קלט לדיווח ולניתוח ומקורותיהם. המקורות עשויים להיות מקורות פנימיים מובְנים (למשל: בסיסי נתונים), מקורות פנימיים לא מובְנים, כגון: הודעות דואר אלקטרוני ומקורות חיצוניים, למשל: דפי אינטרנט, מידע מרשתות חברתיות, בלוגים ועוד.
2)
ניתוח הנתונים - עיבודים המנסים לזהות בנתונים דפוסים משמעותיים מבחינה עסקית.
3)
הגדרת תפוצת הדיווח בשני מישורים: מי הם בעלי התפקידים הצריכים לקבל את הדיווח? לאיזה תצוגה, הדפסה או מדיה מגנטי ישלח הדוח לכל מקבל.
4)
דיווח - בשלב זה מדווחות תוצאות הניתוחים שבוצעו.
כמו-כן, בשנים האחרונות מערכות ה-BI התפתחו מאוד ומאפשרות גישה ישירה לנתונים על-ידי מנהלים וכלל המשתמשים במערכת על-מנת שיוכלו לנתח ולקבל תובנות באופן עצמאי, כל אחד עבור תחום העיסוק שלו.
ניתוחים לדוגמא: התפלגות מכירות לפי מנהלי מכירות/אזורים/מוצרים וכו', מעקב אחר תקציב לעומת ביצוע בפועל לפי מחלקות, סעיפים תקציביים, 10 המוצרים הנמכרים ביותר לפי תקופות זמן שונות (חודש/שנה/יום וכו') בזמן אמת וכדומה.