X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האופרה "וויצק" [צילום: גדי דגון]
וויצק - בכורה באופרה הישראלית
האופרה וויצק, על-פי מחזה מאת גיאורג ביכנר ומוזיקה של אלבן ברג, שאינה יורדת מהבמות החל משנת 1925, היא אופרה הנחשבת "כבדה" ונטולת זוהר. אופרה ייחודית שלא דומה לאופרות הפופולריות נוסח ורדי פוצ'יני, מוצרט, ביזה וכדומה
[צילום: גדי דגון]

הסיפור של וויצק עוסק בגיבורים ממעמד חברתי נמוך, מנוצל וחסר זכויות ואמצעים. הסיפור מתקומם על עוולות החיים, העצב, העוני, הניצול, חוסר הנאמנות וכמובן המוות הצפוי. גם בוויצק הגיבורה מתה לפני תום ההצגה.
המחזה של ביכנר נכתב על-פי מקרה אמיתי שהיה כמובן יכול להתרחש בכל ארץ, וגם בכל תקופה. פרנץ וויצק הוא חייל מקצועי המשרת כל חייו בצבאות שונים במרכז אירופה, בסוף המאה ה-17. וויצק הוא חסר מעמד וחסר אמצעים, אשר אישה בשם וינברג ילדה לו ילד ללא נישואין ואף בוגדת בו עם חיילים שונים. וויצק מתחבר לאישה אחרת, שאף אצלה הנאמנות לגבר אחד אינה שייכת לתכונותיה. בערב אחד של שנת 1821 הוא רוצח את הגברת בדקירות סכין, נתפס ומוצא להורג. נושא קנאת הגבר לאשתו או לאהובתו חוזר בתיאטרון בספרות ובאופרה, ולעולם לא ייפסק.
הייסורים של וויצק
באופרה, וויצק הוא חייל קשה-יום שמתפרנס מגילוח יומי של הקצין שלו הזורק לו כמה פרוטות, שוויצק אוסף אחת לאחת כדי לתת למארי, אם בנו. הרופא אף הוא זורק לוויצק כמה פרוטות ומשתמש בגופו של וויצק לניסיונות ברפואה כאשר הוא מגביל את התזונה שלו למטרות ה"מחקר". הרופא והקצין מתעמרים בוויצק ולועגים לו ומשפילים אותו בכל הזדמנות. הם מספרים לו פרטים על בגידתה של מארי עם מתופף התזמורת הצבאית. וויצק נכנס למסכת ייסורי שאול, על בגידתה של אם בנו. הוא שואל "למה אלוהים לא מכבה את השמש?". חייו העלובים הפכו לטרגדיה שאין לה פתרון אחר, מלבד רצח האהובה. גופתה של מארי מושלכת ברחוב והשוטרים באים לאסוף את הרוצח אל גורלו - הוצאה להורג.
אלבן ברג, יליד וינה, תלמידו של ארנולד שנברג, יצר את אחת האופרות של העידן המודרני בהשראת שנברג ודביוסי. העלילה באופרה מחולקת ל-15 תמונות, כל אחת מהן עטופה במוזיקה של ברג, ב-15 פרקי מוזיקה נפרדים מבחינה מוסיקלית, מותאמים להשתלשלות העלילה.
לדברי ברג, "אין שום חשיבות למידע אודות הצורות המוסיקליות המופיעות במסגרת אופרה זו... למן הרגע בו נפתח המסך ועד לרגע בו הוא נסגר, איש בקהל אינו צריך להיות מודע לאותן הפוגות והאינוונציות, פרקי הסוויטה והסונטה, הוואריאציות והפסקליות. איש אינו צריך להשקיע את עצמו בדבר, זולת ברעיון המרכזי של האופרה, אשר בצורה ברורה מתעלה מעל ומעבר לדמותו של וויצק".
חלונות מוארים ומוחשכים
הבמאי מנפרד ביילהרץ מחלק את הבמה ל"חלונות" המוארים ומוחשכים מתמונה לתמונה. "כיכר העיר" הולכת ומשנה כיוון, ממקום שטוח למפגש בני אדם - הופכת למבנה מעוקם, ככל שהעלילה מתקרבת אל האל-חזור. אומר ביילהרץ: "במערכה השנייה אומר וויצק, 'האדם הוא תהום, אפשר לקבל סחרחורת כשמסתכלים למטה מבפנים'. הקהל הצופה באופרה חולק עם וויצק את הזיותיו כמו גם את הסחרחורת הקיומית המקיפה אותו".
מירב ברנע, זמרת ישראלית בינלאומית בעלת קול סופרן מרהיב, עושה את תפקידה הטרגי של מארי כאשר כל יום בחייה מקרב אותה לסוף העצוב. הילד עידן טל עושה את התפקיד באופן מרשים ופיליפ הורסט הוא וויצק, בריטון, דמות גורלית שהחיים לא נתנו לו סיכוי ולפיכך הפך לדמות אופראית ובימתית מוכרת בכל העולם.
דייוויד שטרן ניצח על תזמורת האופרה שהיא התזמורת הסימפונית של ראשון לציון באלגנטיות מרשימה.

[צילום: גדי דגון]
[צילום: גדי דגון]
תאריך:  26/11/2012   |   עודכן:  26/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן אלרן
טוב, אנחנו הלא יודעים שמפלצות, כּמו יצורים מוזרים אחרים, הן פרי דמיון שמקורו באגדות עם ובמיתולוגיות שונות, ובדרך כּלל זה כּינוי לדבר גדול במיוחד, או מפחיד, חייתי ואכזרי    ילדים פוחדים ממפלצות, פוחדים ממחשבות על מפלצות, פוחדים אפילו מהמילה עצמה, וביחוד בשעת חשיכה, כשהדמיון מתחיל לפעול וזו מתחילה להצטייר לעיני רוחם בכל הנוראוּת שלה    ומה אתנו, הגדולים?
פזית רבינא
הירי הישראלי אל עבר סוריה היה סימן אזהרה שתבע: אל תתקרבו אל גבולנו. עד לאחרונה, רמת הגולן נחשבה לאזור הבטוח ביותר בסוריה, אבל עכשיו יש בה קרבות בין המורדים למשטר אסד, ופליטים רבים מצטופפים בה. את הצ'רקסים הלוחמים סילקו. בפיקוד צפון מתכוננים לחורף קר ולוהט
איתמר לוין
פרסום המהדורה העברית של ספרו המונומנטלי של ראול הילברג "חורבן יהודי אירופה", למעלה מיובל לאחר שהספר ראה אור, הוא אירוע רב-חשיבות. למרות שחלק מדעותיו של הילברג עשויות להרגיז ואחרות כבר נדחו בידי היסטוריונים שבאו אחריו, אין תחליף לתמונה הכוללת של השואה שהוא מציג
אודי ליאון
אנשי הקולנוע הישראלי הם פלורליסטים, עד שזה מגיע אליהם. הרב ישראל גליס פוטר בגלל התבטאות בגנותם, שרת התרבות לבנת מקבלת מהם גינויים על הגדלת תקציבים לפריפריה, ומתנגדיהם החברתיים מואשמים בימניות. כשאבירי הצדק החברתי לוחמים דווקא בַּצדק
פזית רבינא
הרומן בין הגנרל פטראוס לאולה ברודוול פתח תיבת פנדורה. ה"קונסוליה" בבנגזי לא היתה באמת קונסוליה. פטראוס הספיק לכהן כשגריר שלושה חודשים בלבד לפני שנרצח. ב"קונסוליה" עסקו אנשיו של סטיבנס בתיאום חשאי עם קטר, טורקיה וסעודיה בתיאום וקישור חשאי עם קבוצות לוחמים ג'יהדיסטיות, שנשלחו ללחום בסוריה דרך טורקיה מצוידות בנשק ממחסניו של קדאפי במימון סעודי וקטרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il