X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הוצאתה להורג של סוליקה. ציור: אלפרד דאודנק
אסתר המלכה בנוסח מרוקו
בראיון מיוחד ל-News1, בפרוס חג הפורים, חושף ההיסטוריון והחוקר גד נחשון את דמותה המיתולוגית של סוליקה חטואל, הנחשבת על-פי מסורת יהודי המאגרב למלכת אסתר האמיתית

יהדות צפון-אפריקה, שרובה הגדול עלה לישראל, סובלת מהיעדר משווע של היסטוריוגרפיה מוסמכת על אודות גורלה, אורח-חייה והסבל הנורא שפקד אותה בעבר בקרב עם מוסלמי ותחת שלטון קולוניאלי-צרפתי.
בפרוס חג הפורים חושף מן האוב החוקר וההיסטוריון גד נחשון את דמותה האגדית של סוליקה חטואל, הנחשבת במיתוס היהודי-המקומי למלכת אסתר המרוקאית. בראיון מיוחד ל-News1, יודע נחשון לספר כי על-פי האמונה של יהודי מרוקו, מצוי קברה של חטואל בבית הקברות היהודי של העיר פס, שבה נוסדה קהילה יהודית עוד במאה ה-11, וכשבין היתר חי בה הרמב"ם כחמש שנים תמימות.
אף שהרובע היהודי היה קיים בעיר מאז שנת 1438, יש להניח שכיום אין בה עוד יהודים. עם זאת התגלו בפס קברות של אישים יהודיים רבים, ביניהם של רבנים ידועים. לדברי נחשון, קבורה שם, על-פי המיתוס, גם סוליקה חטואל, שעל-פי המקורות הייתה בתו היפהפייה והשנונה של עשיר יהודי שחי במאה ה-19 בעיר טנג'יר.
נחשון יודע לספר כי באותה עת שלט במרוקו המלך-שולטן, קינג עבד אור רחמן השני, שהגן על היהודים בממלכתו וסייע להם לפרוח מבחינה כלכלית. יום אחד החליט חטואל-האב לערוך מסיבה חגיגית ולהזמין את המלך, כדי להשתתף בה כאורחו האישי.
גיבורה אגדתית
רצה הגורל ובאירוע, שהתרחש בשנת 1833, פגש המלך את סוליקה, שהייתה אז עלמה בת 13 בלבד, והתאהב בה במקום. כבר באותו מעמד הוא בישר למשפחתה שהוא חושק בה כאשת-חיקו, כדי שתהיה הנבחרת והראשונה במעלה מבין שאר הנשים שבארמונו.
בחירתו של המלך דאז נחשבה, אומנם, לכבוד גדול למשפחת חטואל בכלל ולסוליקה בפרט, אלא שצצה צרה, דומה לזו של אסתר המלכה, המוזכרת במגילה הנושאת את שמה. מסתבר שהתנאי לנישואין היה התאסלמותה של סוליקה - צעד שלו התנגדה היא עצמה נמרצות. בו במקום תבעה סוליקה מן המלך לאפשר לה לחזור לביתה ולחיק-משפחתה, ובלבד שלא תבגוד בעמה.
מהר מאוד נוכח המלך שלפניו ניצבת אישה מרדנית, המסרבת להתאסלם על-מנת לזכות במעמד של מלכה. בלא לחשוב פעמיים הוא העמיד את סוליקה למשפט מוסלמי. השופטים התייחסו בחומרה רבה לסירובה של סוליקה להתאסלם. הם קבעו, חד-משמעית, שהיא המרתה בכך את פי המלך וגם אותתה במעשה שעשתה לנשים נשואות את בוגדנות האישה בבעלה.
בפסק-דינם קבעו השופטים כי סוליקה פגעה לא רק בחוק המלכותי ובחוקי האיסלאם, אלא גם באללה ובנביאו-מוחמד. קביעות אלה הובילו לגזר-דין מוות לסוליקה והיא הוצאה להורג, לא לפני שהיא סירבה, כהזדמנות של הרגע האחרון, לשנות את דעתה ואמונתה. במותה הפכה סוליקה לגיבורה ולאגדה בקרב יהודי מרוקו.
תאריך:  24/02/2013   |   עודכן:  24/02/2013
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
אסתר המלכה בנוסח מרוקו
תגובות  [ 3 ]מוצגות  [ 3 ] כתוב תגובה 
1
אסתר אינה סוליקה
קורא דרומי  |  25/02/13 00:44
2
ההיסטוריה שוכתבה ע"י מפא"י הגז
קורןנאוה טבריה  |  26/02/13 12:03
3
לא פלסטיני,אין סיכויי לאוסקר.
אבנר א.  |  26/02/13 12:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותחגים ומועדים
הרב יאשיהו יוסף פינטו
אנו ביום זה נעמוד בשמחה מרובה ונדחק את הצער ונודה להקב"ה על הטוב אשר גמלנו, נסתכל על הטוב, על הישיבות הקדושות, על האור של התורה אשר מתרבה מיום ליום בקהילת קודש שובה ישראל
דרור אידר
לאחר שתוסרנה המסיכות ותושל התחפושת, יגיח אדם אחר מהעבר השני, אחר מזה שנכנס אל התחפושת. תחפושת יכולה להיות עניין רציני, לעתים גורלי
אלכס לוין
על המנהגים והמצוות בחג פורים. וכיצד החל מנהג התחפושות, וכיצד הוא מתאים לכתוב במגילת אסתר?
נסים ישעיהו
משה רבינו התייחס לכל אחד לפחות כאל שווה-ערך אליו, שלא לומר שווה יותר ממנו. מכיוון שכך, לא ייחס שום חשיבות לשאלה אם שמו יוזכר או לא יוזכר בפרשה זו או אחרת ואם בכלל. בחסידות קוראים לזה "ביטול במציאות"
דרור אידר
קריאה במגילת אסתר מכוננת את רעיון הציונות כתהליך סיזיפי, ארוך וללא פתרונות קסם    גזירת המן להשמיד את כל היהודים הביאה להתפכחות ולהכרה שאנחנו עם אחד, חזק יותר ממכשולי המציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il