X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מופע גרנדיוזי של מוזיקה סוערת [צילום: יוסי צבקר]
'בוריס גודונוב' - מפגן של קולות ועוצמה
אין זו אופרה חמה או מרגשת במיוחד, אבל התוצאה הסופית היא של אפוס לירי הממריא לגבהים ומעניק לצופים חוויה של אופרה מסוג אחר, גם אם לפעמים צונן

האופרה "בוריס גודונוב" המועלית באופרה הישראלית היא מפגן אדיר של קולות ועוצמה, מופע גרנדיוזי שבו שזורים מוזיקה סוערת ודרמטית, מקהלות וסולנים, רובם גברים עם קולות באס מופלאים.
האופרה נחשבת לאחת מיצירות המופת של המלחין הרוסי מודסט מוסורגסקי. היא מבוססת על המחזה שכתב גדול משוררי רוסיה, אלכסנדר פושקין. היא אופרה על העם הרוסי לדורותיו, עם שנאנק תחת שליטים החושבים בעיקר על טובות ההנאה האישיות שלהם.
העלילה עוסקת בפרשיית דמים מלאת תככים מתוך ההיסטוריה הרוסית (1605-1598) ועוקבת אחר הצאר העריץ בוריס גודונוב. בוריס רדוף בעקבות הרצח הנפשע של דמיטרי שאמור היה להיות יורש העצר.עובדה המאיימת על הלגיטימיות השלטונית שלו ומביאה לסופו הטרגי של הצאר הרודן.
מודסט מוסורגסקי היה אחד מחמשת המלחינים הרוסים הנודעים בשם "החמישה", היה מחדש מוזיקה רוסית. יצירותיו שאבו לא מעט מן ההיסטוריה הרוסית של ימי הביניים, הפולקלור הרוסי ונושאים לאומיים אחרים. לצד התרסה מכוונת כלפי מוסכמות המוזיקה המערבית, הייתה בכך גם שאיפה לזהות רוסית ייחודית במוזיקה. במשך שנים רבות היו יצירותיו של מוסורגסקי מוכרות בעיקר בגרסאות שעובדו, תוזמרו והושלמו על-ידי מלחינים אחרים; ברוב המקרים, אפשר להשיג כיום גם את הפרטיטורות המקוריות.
בשנת 1868/9 הוא הלחין את האופרה "בוריס גודונוב", על חייו של הצאר הרוסי בוריס גודונוב, אך האופרה נדחתה על-ידי תיאטרון מריינסקי. מאוחר יותר, מוסורגסקי שיפץ את יצירתו עד הגרסה האחרונה בשנת 1874. הגרסה המוקדמת נחשבת לאפלה ותמציתית יותר מאשר הגרסה המאוחרת, אם כי גולמית וגסה יותר. ניקולאי רימסקי-קורסקוב תזמר מחדש את האופרה בשנת 1896 ושנית בשנת 1908. האופרה שופצה ועובדה על-ידי מלחינים אחרים, בהם שוסטקוביץ', אשר יצר שתי גרסאות, אחת לסרט קולנוע ואחת לתיאטרון.
בעבר נהגו להשתמש רק בתיזמור של רימסקי-קורסקוב, אך בשנים האחרונות חוזרים אל הנוסח המקורי של מוסורגסקי.
האופרה נמשכת כיום שלוש שעות ובעבר אף יותר.
ההפקה באופרה הישראלית היא רבת משתתפים, מלווה בשתי מקהלות ובזמרים רבים. המנצחת הקנדית קרי-לין וילסון הצליחה להפיק מתזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ומעשרות הזמרים שעל הבמה מופע הדור, מושקע , צבעוני ורב רושם. ייתכן שראוי היה לקצר פה ושם ואפילו להאיץ את הפרולוג האיטי שלא מוסיף יותר מידי לעלילה.
התפאורה היא ענקית וניידת, חפה מצבע ברוב המקרים, אך בוהקת מאור התאורה בצורה מלאת הוד. הבמאי פרידריך מאייר-אורטל והבמאית המחדשת אנה קלו מצליחים לשלוט על קהל המשתתפים הרב. הבימוי הוא מוקפד והשחקנים והזמרים מצליחים להשתלב כהלכה בנפתולי העלילה.
פאטה בורצ'ולדזה הוא בוריס גודונוב מרשים באיכות קולו ובמפגן המשחק הראוי שלו. עוד יש לציין את ולדימיר בראון כנזיר פימן, אלכסיי קווניקוף כאיכר, נח בריגר כקצין המשטרה, מיכאיל ניקורוב כמזכיר הדומה, איילה צימבלר כפיודר, אלה וסילביצקי כקסניה, מזיה ניורדזה כמרינה.
מקהלת האופרה ומקהלת בת קול משתלבים להפליא באופרה ומפגינים רמה גבוהה של ביצועים.
מארן קריסטנסן אחראית לעיצוב התפאורה והתלבושות הנאותות.
האופרה אינה מאופיינת באריות או בקטעים מלודיים המשובצים באופרות בדרך כלל, אלא בביצוע ארוך ונוקב, היורד אפילו לפרטי פרטים של כל עלילות אירועי אותם זמנים ומעשים, בליווי שירה ומפגני קול אדירים. אין זו אופרה חמה או מרגשת במיוחד, אבל התוצאה הסופית היא של אפוס לירי הממריא לגבהים ומעניק לצופים חוויה של אופרה מסוג אחר, גם אם לפעמים צונן .

הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  18/03/2013   |   עודכן:  18/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'בוריס גודונוב' - מפגן של קולות ועוצמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
חברת קווינקו שבשליטת יגאל זילכה מנסה לגייס כספים באמצעות רון ברגר ו-Chong ju choi    זילכה המסובך בשורה של תביעות ובעבירות פליליות אינו עומד בהתחייבויות הפרטיות    קווינקו נקלעה לסכנת קריסה וספק אם תוכל לשלם חובותיה הדחופים לבעלי אגרות החוב
יורי מור
בדרך להצגה עלו במוחי חששות שצעירי בית-צבי יציפו אותי בסצנות חובבניות שהכינו במהלך לימודים אך התבדיתי והופתעתי בהצגה מקצועית עשויה היטב שעוררה אצלי מחשבות רבות
עליס בליטנטל
ניסיון בימתי נועז ביותר עלה השבוע בסטודיו ניסן נתיב בת"א. ההצגה "בבל" מאת ובבימויו של אמיתי מילוא היא מחזה עם מילה אחת בלבד. כולו מבוסס על מימיקה, תנועה, פנטומימה, בסצינות קצרצרות ונוקבות. הצגה שיש בה הרבה ציטוטים שהם בבחינת הומאז' לאמנים גדולים בקולנוע ובאמנות
יואב יצחק
העיתונאי גידי וייץ מטעה את קוראיו-גולשיו באתרי קבוצת הארץ    במקום לכתוב את האמת או לשתוק, הוא בחר כחצי יממה אחרי החשיפה ב-News1 "לנכס" לעצמו קרדיט לא-לו בדבר חשיפת הסגרתו של דן כהן לישראל
סופיה רון-מוריה
נפתלי בנט, שלאחר הבחירות חשש להישאר מחוץ לקואליציה, הוא שהכתיב בסופו של דבר לראש הממשלה המיועד את הרכב הקואליציה והוא זה שגישר בין נתניהו ללפיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il