X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
התגובות ההדדיות ביו ההורה לתינוק, מייצרות מרקם חיבורי ממנו צומחת בהדרגה מפת ההתקשרות שבין ההורה לתינוק במהלך ההתקשרות עם התינוק, האם חווה מחדש את מודל ההתקשרות שחוותה ביחסיה עם אמה והיא משחזרת אותו עתה עם התינוק שלה
▪  ▪  ▪
ההורה צריך להיות קשוב לתינוק [צילום: פלאש 90]

קשר עם דמות מטפלת המשרה תחושה של חמימות, קירבה וביטחון, הוא צורך אוניברסלי אצל יונקים - מגורי קופים ועד תינוקות אדם. אנחנו נולדים עם צורך ראשוני לזכות בחמימות, תחושה של ביטחון, ביטויים של רכות ואהבה. כשהצורך הזה מתמלא באופן מיטבי, התינוק משיג תחושה של הגנה והרגעה עצמית והוא יכול להתפתח על בסיס איתן. כאשר הצורך הזה אינו מסופק, התינוק עלול לחוות קשיים בהתפתחות שישפיעו עליו לאורך שנות חייו.

הקשר שמעבר לצרכים הבסיסיים

תינוק חדש הוא יצור חסר אונים, המביא איתו מערכת שלמה של צרכים - הזנה נאותה והגנה מספקת הם תנאים הכרחיים להישרדותו, אבל מילוי צרכים בסיסיים אלו, אינו מספק על-מנת לאפשר לתינוק התפתחות תקינה. חיוני שייווצר קשר של אחדות בינו לבין אמו.
היכולת להרגיש ולהבין אותו, ביטויים של קרבה, חום ואיתותי חיים מצד האם, מסייעים לו להשיג הרגעה וסיפוק, אלה חשובים באותה מידה. ההורה צריך להיות קשוב לתינוק - לנסות להבין את כוונותיו, לחוש מה הצורך שעומד בבסיס התגובות שלו, לחוות איתו ביחד את העולם אליו נחשף ובאותו הזמן גם לשקף לתינוק את תחושותיו - אהבה, התפעלות, עידוד. התגובות ההדדיות ביו ההורה לתינוק, מייצרות מרקם חיבורי ממנו צומחת בהדרגה מפת ההתקשרות שבין ההורה לתינוק.

חוויה מחודשת של מודל ההתקשרות עם אמה של האם הטרייה

ההתקשרות מספקת גם צורך של האם - החיבור של האם אל התינוק מספק לה שמחה מההיזון החוזר של תגובות התינוק ומההשתקפות ההדדית שלהם זה בזה. במהלך ההתקשרות עם התינוק, האם חווה מחדש את מודל ההתקשרות שחוותה ביחסיה עם אמה והיא משחזרת אותו עתה עם התינוק שלה. חוויה זו מעצימה אותה ומלמדת אותה שהיא אם טובה כאמה. היא חווה עצמה אהובה ומלווה מתוכה ויכולה על כן ללוות את התינוק שלה בביטחה.
מצד שני, נשים שמודל ההתקשרות שחוו בילדותן לא היה תקין - שקיים אצלן מודל של חוסר או העדר - עשויות לחוות חוויה קשה מאוד בבואן להתקשר עם התינוק שלהן. הזיכרונות מן היחסים המורכבים והכואבים עם דמויות הליווי הראשוניות, עלולים לצוף ולהקשות עליהן בחיבור עם התינוק. הן עשויות להיכנס למצבים של עצבות, ריקנות ורצון להימנע מהמפגש הזה. התינוק מצידו זקוק מאוד להד, להבנת הצורך שלו, למבט ולמגע המשותפים, לאדם שידריך אותו בבואו להבין את העולם. כשהאם נמנעת מהקשר או דוחה אותו, התינוק עלול להיכנס למצב של נסיגה או ייאוש והוא אינו זוכה לבסיס של יציבות וביטחון בהתקשרות עם הדמות המטפלת.

ההשפעה של דיכאון לאחר לידה על ההתקשרות

נשים החוות דיכאון לאחר לידה, חשופות יותר לסכנה של בעיה בהתקשרות - נשים אלו, בשעה שהן שקועות בעצמן, לעיתים כועסות על עצמן, סביבתן ותינוקן. הן עשויות להתקשות להתחבר לרגש, לחוש ולהביע הבנה ולהתמסר לתינוק שלהן. במקרים אלו, חשוב במיוחד לפנות לעזרה, ולהסתייע בגורמים מקצועיים היכולים להכיל לתמוך ולסייע לאישה להסתגל לשינויים שהביאה ההולדה ובכך לעזור לה להתפנות, לבסס את הקשר עם התינוק ולהצליח ליהנות ממנו.
יש להפריד בין מצבים של בייבי בלוז, מצבים של דיכאון לאחר לידה ובין מצבים קשים יותר של מחלה או פסיכוזה. 85-80% מהנשים אחרי לידה, עשויות לסבול מסוג כלשהו של דכדוך קל שיחלוף לאחר מספר שבועות. עם זאת, במקרים של דיכאון לאחר לידה, כשהדיכאון מתמשך וקשה יותר, ניתן לשקול טיפול תרופתי שמאפשר הפחתה של הכאב והמועקה.
תפקידה של הסביבה במקרים אלו חשוב לאין ערוך. המערכת המקיפה את האם חשוב שתהיה מודעת לכך שהאישה אינה מתפנקת או מתחלה. היא חווה מצב רוח קשה שמקשה על התפקוד שלה ומעכב בעדה להתגייס ולהשקיע בתינוק.
חשוב שהאנשים הקרובים - בן-הזוג, הסבים, חברים קרובים - יהיו שם כדי לתמוך באם, לסייע ולהגן על התינוק. בנוסף, תפקידם הוא ללוות את האם עד שבהדרגה תתחבר לכוחות הבריאים שבה ותהיה מוכנה להתקשר עם התינוק.

הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית בכירה ופסיכותרפיסטית, מרפאת אם-תינוק, המרכז לבריאות הנפש של האישה, המרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  19/03/2013   |   עודכן:  19/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהי חשיבותו של הקשר בין האם לתינוק?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
על הכתבה
מירב21  |  6/03/19 01:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר סוזי קגן
אם עורכים את הסעודה עם משפחת בן-הזוג האחד, את הארוחה שלמחרת בצהריים כדאי לערוך עם המשפחה של בן-הזוג השני או להישאר בבית עם המשפחה הגרעינית
ד"ר אנה בלנט
תגובה אלרגית נגרמת בגלל חשיפת הגוף לאלרגן, חומר המצוי בטבע באופן טבעי וכלל לא מזיק, אך הגוף מזהה אותו כמזיק ומתחיל בתגובה אלרגית חריפה
ד"ר אורנה דלי-גוטפריד
יש להיזהר בשתיית יין בליל הסדר    אלכוהול מסוכן לסוכרתיים    רצוי לא לצרוך יותר משתי מנות אלכוהול ליום    יש לעקוב אחר רמת הסוכר בתכיפות גדולה יותר בזמן השתייה    ההשפעה של האלכוהול יכולה להימשך 24 שעות
חלי ממן
הכינו חביתיות אפויות שנעשות עם ביצים, ירקות וגבינה דלת שומן    אם אתם מארחים אצלכם, השתדלו השנה להגיש פחות מנות עיקריות ולהגיש יותר סלטים טריים    שתו כוס מים לפני ארוחת החג
איריס כהן
לרגל בואו של האביב, להלן מדריך כיס למניעה ולטיפול באלרגיה, בצרבת ובעצירות, עקיצות יתושים וכינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il