X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר דורית שמואלי מומחית בנוירולוגיה ילדים   |  שירותי בריאות כללית
הורות טובה היא רק ציר אחד במערך שמורכב על יכולותיו הטבעיות של הילד, שכן רובנו באים לעולם עם דחף מולד להתקשר לבני-אדם אחרים, לשתף אותם ברגשותינו ובמחשבותינו, ועם הנתונים הבסיסיים שמאפשרים לנו לעשות זאת לאורך שנות החיים הראשונות, יכולות אלו משתכללות ומתעצמות, ורובנו הופכים לייצורים חברתיים המתפקדים כחלק ממארג משפחתי ואנושי
▪  ▪  ▪
אבני הדרך שלובות זו בזו [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

המסגרות החינוכיות אליהן אנו שולחים את ילדינו, מהוות עולם תובעני ותחרותי, בו עליהם להאבק בכוחות עצמם על מקומם בהיררכיה החברתית. יש ילדים שהולכים לגן ולבית-הספר בשמחה ובביטחון, ויש שנצמדים לרגלה של אמא, חרדים ומלאי חששות.
איך נדע שילדנו מוכן לדרך הארוכה שצפויה לו? שסיפקנו לו את הכלים הנכונים? הרי המשפחתון, הגנון, הגן והכיתה הם רק תחילת של דרך ארוכה רצופה מהמורות חברתיות ורגשיות, דרך שנמשכת כל חיינו.
את רוב הדרך הילד יעשה לבדו, בכוחותיו ולפי הבנתו. אנחנו כהורים מלווים אותו רק בצעדיו הראשונים, וכך ראוי. הורות טובה מספקת לילד את עמוד השדרה הרגשי והתקשורתי איתו יפלס לו דרך בג'ונגל החברתי.
אך הורות טובה היא רק ציר אחד במערך שמורכב על יכולותיו הטבעיות של הילד, שכן רובנו באים לעולם עם דחף מולד להתקשר לבני-אדם אחרים, לשתף אותם ברגשותינו ובמחשבותינו, ועם הנתונים הבסיסיים שמאפשרים לנו לעשות זאת. לאורך שנות החיים הראשונות, יכולות אלו משתכללות ומתעצמות, ורובנו הופכים לייצורים חברתיים המתפקדים כחלק ממארג משפחתי ואנושי.
אבני הדרך ההתפתחותיות בתחומים השונים, שלובות זו בזו ותלויות זו בזו. כדי שילד יוכל להפיק קולות ולהתחיל לדבר, המערכת המוטורית צריכה להיות מסוגלת לכך, כדי שילד יצביע על משחק שהוא רוצה, הוא צריך לזהותו ולהבין שעל-ידי הצבעה הוא מסמן לאחר על רצונו.
אלה הן אבני הדרך בהתפתחות החברתית של הילד:

ההתקשרות והאינטראקציה עם הסביבה המיידית

  • אבן הדרך החברתית הראשונה היא ההתקשרות הראשונית למטפל העיקרי - האם או האב: ההתקשרות הרגשית הראשונית בין ההורה לתינוק וניהול דו-שיח בין הילד למטפל - בחודש הראשון הרך הנולד לומד לזהות את קולותיהם של הוריו, את ריחם, ואת התחושה בזרועותיהם. כשהעולל בוכה, מתוך רעב, עייפות או אי-נוחות אחרת, וההורה מגיב/ה לבכיו על-ידי סיפוק צרכיו והרגעתו - הוא לומד לבטוח בזמינותם וברגישותם אליו. מתוך התקשרות ראשונית זו, צומח הסימן החברתי הראשון - החיוך החברתי. החיוכים הראשוניים, הרפלקסיביים מוחלפים בחיוך מכוון למטפל. מתגובות ההורים, התינוק לומד "לנהל אותם" בהתאם לצרכיו. הוא לומד שאם יסתכל עליהם ויחייך - הם יחייכו חזרה, ידברו אליו, יחבקו וינשקו אותו וזה נעים לו. הוא לומד שאם הוא בוכה - הם ייגשו אליו, ויקלו על אי-הנוחות שחש. בגיל שלושה-ארבעה חודשים, הוא לומד "לנהל דו-שיח" בקולות שהוא מוציא - להגיב בקולות לדיבור של המטפלים ולהמתין לתשובתם. אם תינוק אינו מחייך או צוחק עד גיל חצי שנה ואינו "מנהל דו-שיח" עד גיל תשעה חודשים, זהו דגל אדום ויש לפנות לייעוץ מקצועי;
  • זיהוי המטפלים: במקביל לתהליכים אלה, בגיל חמישה חודשים התינוק לומד לזהות את המטפלים בו, אם כי רק אחרי גיל שישה חודשים (ולרוב סביב 10-8 חודשים) יבחין בין הקרובים לו לבין אחרים על-ידי תגובת אי-נחת ואי-שקט - זוהי חרדת הזרים. תינוק צעיר, בן ארבעה-חמישה חודשים, יחייך לכל מבוגר, ורק בגיל 10-8 חודשים יתחיל להראות אותות מצוקה ויחפש בעיניו את הוריו;
  • הקשב המשותף: לקראת סוף השנה הראשונה לחיים, מתפתח הקשב המשותף. זהו התהליך בו התינוק והמטפל חולקים חוויה תוך מודעות לכך שהם חולקים אותה. הביטוי הראשוני של קשב משותף יופיע סביב גיל שמונה חודשים - התינוק יעביר את מבטו להתבונן על משהו שהמטפל מתבונן בו, תוך חודשים ספורים התינוק גם יחזיר את מבטו אל המטפל ובכך יסמן שגם הוא ראה את הדבר - גם הוא חולק את החוויה. הוא ילמד שהוא גם יכול להסב את תשומת ליבו של המבוגר ולהשיג משהו הוא רוצה על-ידי סימון רצונו, למשל על-ידי הושטת יד. בגיל 10 חודשים התינוק יסובב את ראשו כשיקראו בשמו, כביטוי נוסף לתגובתו וחיבורו לסביבה האנושית. תינוק שבגיל 12 חודשים לא מגיב לשמו, לא ממלמל או לא משתמש במחוות גוף הדדיות ראשוניות - הושטה, נפנוף, הצגת חפץ - זהו דגל אדום ויש לפנות לייעוץ מקצועי;
  • שימוש בהצבעה: בגיל 14-12 חודשים מופיעה הצבעה באצבע כדי לבקש או לסמן דבר מה, לרוב בשילוב יצירת קשר עין עם החפץ ועם המטפל, בהמשך ילווה את ההצבעה במלל ("את זה", "פרפר" וכדומה). בגיל 16 חודשים הפעוט יצביע פשוט כדי לסמן עניין, תוך ליווי ההצבעה במבטים. בגיל 18 חודשים הוא יביא חפצים למטפל רק כדי להראות סקרנות ולשתף בעניין. בגיל 15 חודשים, ילד שאינו מצביע באצבע, משתמש במחוות או אומר לפחות מילה אחת שאינה אבא או אמא, זהו דגל אדום ויש לפנות לייעוץ מקצועי. בגיל 18 חודשים, דגל אדום הוא העדר שילוב בין מילה ומחווה ("ביי ביי" תוך נפנוף, "את זה" תוך הצבעה).
תחום נוסף בהתפתחות החברתית הוא פיתוח מיומנויות משחק:

פיתוח מיומנויות משחק

  • גם מיומנויות המשחק מתפתחות בסדר מסוים: בגיל שבעה-תשעה חודשים, תינוק אוחז בחפצים בשתי ידיו, מכה בהם זה בזה או על משטח, מפיל אותם ולבסוף זורק אותם. התפתחות קביעות אובייקט בגיל זה מאפשרת לתינוק לדעת, כי החפץ נשאר בעולם גם כשהוא נעלם מן העין. כשהמטפל ירים את החפץ פעם ועוד פעם וישיבו לידי התינוק, התינוק יתחיל לזרוק את החפץ במכוון, כדי שירימו אותו. זה משחק הדדי ראשוני. בגיל שנה התינוק יניח קובייה על קובייה, ויצפה לתשואות (לעיתים אף ימחא כפיים לעצמו ויחפש את תגובת המטפלים). עוד לפני גיל שנה וחצי, יציג משחק ייצוגי ראשוני ("בכאילו") - יאכיל בובה בכפית או ידבר בטלפון צעצוע. ילד שבגיל שנה וחצי אינו מתחיל לשחק משחקי ייצוג בסייסים - מדובר בנורה אדומה, ומומלץ לפנות לייעוץ. כנ"ל בנוגע לילד שבגיל שנתיים אינו מצרף שתי מילים (צירופי מילים שכיחים, כמו "לא רוצה", עוד פעם" וכדומה, אינם נחשבים צירוף, שכן הם נלמדים כתבנית אחת) - מומלץ לפנות לייעוץ;
  • משחק הדדי: עד גיל שנתיים ילדים יכולים לגלות עניין בילדים אחרים, לשחק לידם, לחקות אותם, אך לא לשחק עמם משחק הדדי. בגיל שנתיים מתחילים לראות משחק הדדי תוך שיתוף פעולה. נהוג לומר שילד יפתח משחק הדדי מתאים לגילו, בקבוצת בני גילו, שמספר חבריה כגילו. כלומר - ילד בן שלוש יראה משחק תואם גיל בקבוצה של עד שלושה ילדים בני שלוש. ישנם ילדים חברותיים במיוחד שישחקו היטב גם בקבוצה גדולה יותר, אך מי שאינו עושה כן, אין זה מעיד בהכרח על בעיה;
  • משחק ייצוגי: בגיל שנתיים וחצי המשחק הייצוגי מתרחב, וילדים יכולים להשתמש בחפצים כדי לייצג פריט אחר במשחק - למשל להשתמש בקובייה כאוכל לבובה במשחק אחד או כפרח במשחק אחר. גם נושאי המשחק הופכים מורכבים יותר והילד יטפל בבובות, ישכיב אותן לישון, יסיע במכונית לבקר את סבתא וכן הלאה. בגיל שלוש הילד יתחיל ביוזמתו משחק עם עוד ילד אחד או שניים, ידע לשלוט חלקית בתסכול וכעס ולשחק לפי תורות, לשתף פעולה למען מטרה משותפת במשחק ונתחיל לראות משחק דמיון והעמדת פנים של ממש. הילד יכול "להיות כלב או חתול" כחלק מהמשחק. מה שעוד לא מפותח בגיל זה היא היכולת להפריד בין מציאות לדמיון ולכן שכיח שילדים נבהלים מדברים דמיוניים, גם אם הם חלק ממשחק;
  • הבדלה בין מציאות לדמיון: בגיל ארבע משחקי הדמיון הופכים מורכבים יותר ומחקים מצבים במציאות, בסרטים ובטלוויזיה, וחפצים משמשים כייצוגים לפריטים המרוחקים יותר מאופיים האמיתי. הילד יודע להבדיל, לרוב, בין מציאות לדמיון ועסוק בניסיונות "לעבוד" על אחרים, לשקר, להחביא, כמו גם בשאלה אם "עבדו" עליו, החביאו לו או שיקרו אותו. זו היכולת להבין כי האחר חושב באופן שונה ממני, וכי אני יכול לבצע מניפולציות על מחשבותיו של האחר. בגיל זה הילד גם לומד לשלוט טוב יותר בכעס ותסכול בלי להגיב באלימות או בהתפרצות;
  • שכלול המשחק וההתנהגות החברתית: בגיל חמש ממשיכים שיכלול המשחק וההתנהגות החברתית. הילד יודע לשבח אירוע מוצלח שאירע לו או לאחר, להתנצל אם פגע במישהו, אפילו שלא בכוונה תחילה, להתנהג בנימוס בסיסי ולשייך עצמו לקבוצה חברתית. יכול להיות לו חבר מועדף. בגיל זה הילדים מרבים להתחפש, ולשחק משחקי תפקידים. ילד שבגיל חמש אינו מראה יכולות משחק אלה, אינו מתעניין במשחק הדדי ומשותף, ואינו מגלה הבנה לכך שאחרים יכולים להבין ולחשוב אחרת ממנו - אינו משקר, אינו מנסה לבצע מניפולציות על אחרים, אינו מגלה רגישות לתחושותיהם של אחרים ואינו מגלה אמפתיה לאחר - מומלץ לפנות ליעוץ.
לסיכום, כהורים אנו רוצים את המיטב עבור ילדנו ומנסים לעשות הכל כדי להבטיח את התפתחותו וגדילתו התקינה. אין 'מתכון' אחד להתפתחות ולכל ילד יש את קצב ההתפתחות האישי שלו. בשנים האחרונות נעשתה קפיצת דרך משמעותית במודעות, באבחון ובטיפול בבעיות בתחום התפתחות הילד.
על-מנת להקל, לסייע, ללמוד ולהבין בנושא, שירותי בריאות כללית מובילה פרויקט "כללית לידיעתך", שמטרתו מתן מידע לגבי מערכת התפתחות הילד ופירוט הזכאויות וכל הדברים שחשוב לדעת על-מנת להתחיל בתהליך טיפולי עם הילד.

הכותבת היא מומחית בנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד בשירותי בריאות כללית ומנהלת המכון להתפתחות הילד בירושלים
תאריך:  24/04/2013   |   עודכן:  24/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
חגי גולן וגלית חמי, עורכי "גלובס" ו"כלכליסט", הצדיקו את הסיקור החיובי של נוחי דנקנר בעיתוניהם בעבר; גולן תהה אם "גלובס" ימשיך להתקיים, וחמי נתנה את מוזס כדוגמה למו"ל שאינו שיכור כוח
ד"ר אריה ישעיה
עולם אמצעי המניעה והמחזור החודשי רווי במיתוסים וסברות שגויות אשר מאפיינים חלק גדול מן הנשים, ללא קשר לגיל והשכלה    ייתכן כי עצם העובדה שחוויית המחזור מגיעה כבר בגיל מוקדם, גורמת להשתרשות הסברות השגויות ואימוצן עד לגילאים מבוגרים
ראובן לייב
לתשומת-ליבם של הסועדים במסעדות: אתם עלולים לאכול ארוחה שבישל לכם טבח סודני, מבלי שהוא עבר בכלל בדיקות רפואיות לצורך עבודתו ובעוד הוא עצמו חולה או נשא של מחלות מידבקות; וחוץ מזה, מרקיז, עלולים להציע לכם במסעדה שמן-זית זך, שמתגלה בסופו של דבר כמה שאינו ראוי למאכל
אורנית יונה
תתחילו עם אכילה מסודרת של בשר עם תוספת וירקות ולאחר-מכן תתפנו לקינוחים והממתקים    לכו לבופה ובחרו לצלחת את כל הדברים שאתם אוהבים ובכמות שתספק אתכם בלבד
ד"ר אילת רמון
כשאתם שולחים את הילדים למדורה, הקפידו על לבוש הולם כדי למנוע פגיעות    חשוב לא להיעזר בחומרים מעודדי בעירה שיכולים להבעיר אש גדולה מדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il