X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המוזיאון היהודי בוורשה
אלף שנות קהילה יהודית באנדרטה תלת-מימד
המוזיאון לתולדות יהדות פולין שנפתח לא מכבר בוורשה ואשר הגלריות שלו יושלמו עד סוף השנה הוא ה"גל העד" האולטימטיבי של קהילה יהודית שהייתה פעם הגדולה בעולם - נמחקה ואין לה תקומה רשמיי מביקור אביבי קצר בפולין

המוזיאון לתולדות יהדות פולין שנפתח לא מכבר בוורשה ואשר הגלריות שלו יושלמו עד סוף השנה הוא ה"גל העד" האולטימטיבי של קהילה יהודית שהייתה פעם הגדולה בעולם- נמחקה ואין לה תקומה. היא התשובה הפולנית למילוי החלל, והצדעה ליהודיים שמיליונים מהם נרצחו על אדמתה בידי הנאצים, כאשר קומץ אמיץ מקרב אזרחי פולין סיכן את חייו ועזר אבל הרוב ראה ושתק.
תולדות יהודי מזרח אירופה שייכות רובן להיסטוריה. יש כמה חריגים. בהונגריה ישנה קהילה אף כי מספר חבריה שמוצהרים כיהודים שנוי במחלוקת וההסתה האנטישמית אינה מסייעת לחיזוקה. ברוסיה, באוקראינה ובביילורוסיה ישנן קהילות יהודיות פעילות קיימות רסיסי קהילות ברומניה, ביוגוסלביה ובצ'כיה. בפולין מדובר בשתי קהילות קטנות, שחלקן מורכבות מדור שני ושלישי שאחד ההורים שלהם היה יהודי. אלה מצויות בעיקר בוורשה, בירתה של פולין ובקרקוב, בירתה העתיקה והציורית מאוד של הממלכה בשעתה. אבל הפעילות הענפה בכול הקשור למורשת היהודית בת יותר מאלף שנים, היא של הממסד הפולני, ובראשו ממשלת פולין. פולין היא כמעט ריקה מיהודים ( בניגוד לגרמניה של היום) אך גם בהעדר יהודים , יש בה כיסי אנטישמיות מצד חוגים שונים בעיקר בפרובינציה ובראש וראשונה בקרב הקתולים, הדת הדומיננטית במדינה. מאידך, זאת גם אחת הממשלות הפרו ישראליות ביותר באירופה ,ואפשר שהיא הידידה הגדולה ביותר..גם האינטליגנציה הפולנית היא ברובה ידיאופילית.
לי זה הביקור הרביעי בפולין מאז המלחמה, כשהביקור הראשון היה בחלקו הזמנת הטלוויזיה הפולנית עדיין בעידן הקומוניסטי (1986 ) ומאז נסעתי בחברת משפחתי, דור שני ושלישי.הביקור האחרון נערך בסוף חודש אפריל, ולצערי החמצתי את פריחת הלילך שניחוחו ממלא את החלל. הניחוח שלו אף חזק יותר מאשר פריחת ההדרים אצלנו. הסיבות לכך מורכבות מאוד.
פולין כיום היא אתר תיירותי שגילו האירופים ובעיקר הדור הצעיר, תיירי התרמילאים. הארץ היא רחבת ידיים. היא משתרעת מן הים הבלטי בצפון ועד והרי הטאטרה בדרום. יש בה נהרות, אגמים, חורש ויערות מהם פושצ'ות של אלפי קמ"ר. חלומם של תרמילאים ותיירי מחנאות וקרונות מגורים ניידים. יש בה ערים ציוריות, ובהן שכיות חמדה היסטוריות, בראשם קרקוב, בירתה העתיקה של פולין בדרום, וורוצלב( ברסלאו) במערב, ורשה, בעיקר העיר העתיקה היפיפייה- במרכז ופוזנן וגדינייה בצפון. חל שיפור ניכר בסלילית כבישים רבי נתיבים, אף כי עדיין יש מקום רב לשיפור. אבל לא ככה התחילה התיירות לאחר מלחמת העולם השנייה.
אניגמה
מעבר לתחושה האישית שמבבעעת בך כמו איזה גייזר פנימי אני בכול פעם תוהה לגבי החידה של ההתייחסות של פולין לשואה על אדמתה. אני מוצא סמל בסתירה הזאת, בין היתר במודע או בתת מודע, בהעדר שילוט ותמרור בולט ומתמשך אל כול גיאיות ההריגה ובראשן אושוויץ ובירקנאו. ובהקשר זה, כאמור, ראוי להזכיר כי ה"תיירות", לפולין במשך יובל שנים הייתה תיירות "שואה". לא באו לפולין, וודאי שלא הקומוניסטית, לראות את האחו, היערות, הנהרות והאגמים שבהם משופעת ארץ זאת שגודלה כגודל צרפת. זה היה ביקור בקבר האחים הגדול בתבל, במקום שבו הושמדו מרבית היהודים במזרח אירופה. ובכול זאת גם כיום בפולין המודרנית הנוסע יודע את הכוון לאושוויץ,בייחוד בקבוצות מאורגנות. אבל הוא לא ילמד עליו משילוט. השילוט הדומיננטי בדרך לאושוויינצ'ים שייך למרכזי קניות, למכונים, לפארקים, למקדונלדס ואם יש שילוט אזי הוא חלק משורה של כתובות ועליהם רשום בין היתר: "מוזיאון אושוויץ".
אני אומנם רואה באושוויץ של היום מוזיאון קר אבל הפולנים היו צריכים לראות בו את "מחנה ההשמדה אושוויץ". האם יש כאן איזו תחושה לטנטית לא נוחה שדווקא פולין נבחרה על-ידי הנאצים למוקד ההשמדה ההמונית. אולי משום שפולין הייתה אנטישמית. זאת אניגמה, גם משום שהנאצים רצחו גם רבים מקרב האוכלוסיה פולנית, מקרב האינטליגנציה, הכנסייה, תנועות השמאל.
אבל יש בהחלט פן אחר לאותה פולין שארחה את היהודים, מכיוון שזה שרת אותה בפנים ובחוץ, אבל האנטישמיות בה הייתה לא רק עממית, אלא גם ממסדית. שערו בנפשכם. מצד אחד מדינה קולטת קהילה מוזרה בעלת דת יהודית, ועדה חרדית הגדולה בעולם, עם המנהגים המוזרים, לבוש מוזר של קוזאקים. זאת מכיוון שהיהודים רצויים כלכלית, תרבותית, חברתית. מצד שני היהודים נוהרים אליה ביודעם שזה הרע במיעוטו ויש להפיק את התועלת המרבית. זאת סימביוזה מוזרה, אבל היא עבדה. אחרי מלחמת העולם הראשונה, בתקופת היות מנהיג פולין המרשל יוזף פילסודסקי האנטישמיות קצת הנמיכה את הטון. אבל בתקופת יורשו גנרל רידז שמיגלי, היא עלתה כפורחת. במרכזה תנועת האנדקים שידועה לשמצה. שמיגלי עצמו לא היה ידוע כחובב יהודים. גם לא ראש הממשלה סקלאדקובסקי. גם לא שר החוץ שהיה מקורב לפילסודסקי. הוא דווקא צדד בקשרים עם גרמניה הנאצית, עד שזאת דרשה את דאנציג, ולכך סרב וזאת הייתה עילה לפרוץ מלחמת העולם השנייה. בפולין היה מיעוט גרמני גדול ה"פולקסדויטשים" שללא ספק בחלקם הגדול היו פרו נאצים ומקרבם פעלה רשת ריגול יעילה. הא-ראיה: תוך כמה שעות לפני הבליץ היבשתי, הרס חיל האוויר הגרמני (הלופטוואפה) את כול בסיסי אוויר של פולין. בהסתער החיילות הגרמניים לפולין לא היה אף מטוס פולני כשיר להמראה. אלמלא בגידה זאת מטוסי הקרב וטייסיהם המעולים היו נלחמים היטב כשם שלחמו כוחות היבשה.וורשה היית הבירה היחידה באירופה שעמדה במשך יותר משבועיים מול התקפה אדירה ביבשה ובאוויר..
אשר ליהודים האנומליה הזאת קיבלה מעין חיזוק אצלי השבוע. ב-16.5.13 שלח לי איזי בר- ניר את המאמר מאת בני גבירצמן, שפורסם באתר שלו , באותו יום בו הוא מתאר איך בקיץ 1939, בעת שענני המלחמה התקדרו מעל אירופה, בדק זאב ז'בוטינסקי תוכנית של אברהם (יאיר) שטרן [שהיה אז בין ראשי אצ"ל] להנחית בחופי הארץ צבא יהודי, שיתפוס את השלטון מידי הבריטים ויקים מדינה יהודית. הבדיקה התבססה על כך ששלטונות פולין היו מוכנים לסייע למימושה ,ואצ"ל החל בהכנות מעשיות לביצועה.....שכן המטרה של הממסד הפולני ,לדעת המחבר, הייתה להיפטר מן היהודים הוא מזכיר כי עוד בשנות "המרד הערבי" בשנים 1936-1939 זכה אצ"ל לסיוע צבאי נדיב מאוד ממקור שלכאורה היה בלתי סביר לחלוטין: ממשלת פולין . והוא מזכיר שיחות בין ראשי אצ"ל לבין מנהיגי פולין בעניין הזה... אלא שב-1 בספטמבר 1939 פלשו הנאצים לפולין ובמקום עצמאות ניחתה על העם היהודי השואה. פולין ,אגב, לא הייתה הראשונה שרצתה להפטר מן היהודים בדרך של "פינוי". היה זה היטלר שתכנן להביא להגירת היהודים מגרמניה לארץ ישראל בשנת 1934 עם עלותו לשלטון, ואף הכין לצורך זה בתי מלאכה וחוות, כדי שהאנגלים יתייחסו אליהם כאל אלמנטים יוצרים. האנגלים מנעו זאת. עם כיבוש פולין ב-1939 עלתה אצל היטלר "תוכנית מדגסקר" - רעיון פולני להקים קולוניות וליישב בהם יהודים. לשם כך נשלחה לאפריקה משלחת פולנית בראשות סגן אלוף לֶפֶצקי. אבל הממסד הפולני עצמו בשעתו, כולל שר החוץ בק, לא ראה את התכונית בעין יפה. (מתוך vikianswer) אין חדש תחת השמש. היהודים היו אובייקט לגרוש בהרבות ארצות בעולם, כולל גם פולין שבה חיו שלושה וחצי מיליון יהודים...
לעניינינו, אפשר מאוד כי התחושה הלא נוחה לציין בשילוט בולט שרוב מלאכת רצח היהודים על אדמת פולין היא אכן קיימת ולא צריך להבליטה.הדוגמה הבולטת ביותר בתחום זה היא האנדרטה לזכר מרד גטו וורשה. אני זוכר כי באחד הביקורים המשפחתיים ברכב , קשה היה לנו מאוד להתמצא ולהגיע לאנדרטת של גיבורי גטו וורשה שמצויה בכיכר. רבים מן התושבים גם לא ידעו למה אני מתכוון. ושאלתי בפולנית. כיום שרבים מן הצעירים דוברים אנגלית. אז דיברו רק פולנית. שילוט ראוי לא היה, וגם כיום הוא לא קיים. גם אם זאת בעיה כללית של שילוט ותמרורים בפולין, דווקא בכול הקשור בשואה עליהם היה להתאמץ ולעשות הכול כדי שבמרחק רב ממוקם זה יהיה שילוט, כפי שמקובל באנדרטות או גלי עד חשובים ברחבי העולם.

התשובה לאנומליה
פולין תמיד הייתה גאה בעברה, ובגבורת אנשיה שלחמו על עצמאות ארצם בכול התקופות, כשהיא נמצאת בין הסדן הגרמני לבין הפטיש הרוסי. הפעם היא מבקשת למלא את החלל היהודי במורשתה, במשך יותר מאלף שנים. אני רוצה לציין כי רצון זה, הוא לאו-דווקא מוכתב מלמעלה. רשויות מקומיות שונות עושות זאת ככול שידם הכלכלית משגת וקיים ציבור שמעוניין בכך. בביקור בוורוצלב( ברסלאו) מצאתי ביטוי לכך כמו אתר לזכר לוחמי גטו וורשה, והמרכז התרבותי שבו גם בית כנסת ומוזיאון יהודי זוטא. זה מוצא ביטוי, אפילו בעיר קטנה כמו עיר הולדתי, זדונסקה-וולה, בת 45,000 תושבים. עושים משהו. כאן התארגנה קבוצת צעירים בראשות צעירה בשם קמילה קלאוזינסקה (כיום מרצה אקדמאית למקצוע המורשת היהודית) והמבצע הראשון היה לנקות ולשקם את בית העלמין, שהיה הרוס לחלוטין המצבות מנופצות, הצמחייה ושורשי העצים עשו את השאר.בעזרת יוצאי העיר ובראשם פרופסור ווגנר ממכון ויצמן, דור שני, ואחרים,, בית הקברות שוקם, מצבות שניתן היה לשקם שוקמו, נערך רישום של מצבות שלא ניתן לשקמם ונבנתה חומה נאה סביב האתר. הגוף שעשה זאת הייתה תנועת "יחד" שהקימו הצעירים, ועם הפסקת פעילותה נחתם הסכם שכול הכספים בקופה יהיו קודש לאיסוף מורשת יהודית למוזיאון העירוני הקטן.
אני מביא דוגמאות אלה כדי להצביע על כך כי הרצון לשקם את זכר המורשת היהודית קיים בהרבה מקומות, והוא נובע מאיזה דחף אינטלקטואלי שבלי התבלין הזה ששמו הקהילה היהודית ,ההיסטוריה של אומה זאת לא תהיה שלמה. וזה נכון. פולין בלי יהודים לא הייתה פולין. מה גם שבפרסומים הפולקלוריסטיים מוזכרת האמירה היהודית שהשם היהודי של Polska הוא פו- לין, לאמור "פה- נ- לין. נשמע כמו לקוח מן המקרה וייסעו מן הקאווקאז ויחנו בפולין.
התשובה הפולנית הממלכתית לסוגיה הזאת של מורשת יהודית היא הקמת ההיכל המפואר- המוזיאון לתולדות יהודי פולין. מוזיאון זה, אולטרה מודרני באדריכלות שלו, מרשים בחוץ ומרתק בפנים, ניצב מול האנדרטה הוותיקה של לוחמי גטו וורשה של הפסל נתן רפפורט. משפחתו של רפפורט , יליד וורשה, נספתה בשואה וכמה מיצירותיו מצויות גם בישראל..המוזיאון אומנם נפתח רשמית בהשתתפות נשיא המדינה שמעון פרס לפני כמה חודשים, אבל ההתקנה של התערוכה המרכזית המולטי-מדיאלית נמשכת עדיין ואנו בעזרתה של דמנקה, המדריכה, יכולנו לראות מצגת וירטואלית של התכנים בתערוכה זאת.
המנהל בפועל של המוזיאון אנדז'י טסודק אמר,וכתב, כי "זאת הפעם הראשונה יוצגו תחת קורת גג אחת תולדות אלף שנות נוכחותם הרצופה של היהודים בפולין- מימי הביניים עד ימינו אלה. שכן עבר פולני יהודי זה הוא בעל השפעה מכרעת לא רק על דמותה של פולין של היום ועל זהות תושביה, אלא אף על דמותה של אירופה ושל העולם כולו"..אם המצגת שראינו באודיטוריום הענק של המוזיאון, אכן תשקף מה שיהיה בו, אז ניתן לומר( וראשי המוזיאון אומרים זאת) כי המכלול ארכיטקטוני מוזיאוני זה אינו מתיימר לספר את כול האמת. ואכן אם כותרת המשנה של החוברת באנגלית היא Asking' exploring' discovering שבתרגום על העטיפה של החוברת בעברית נאמר" מוזיאון השאלות האמיצות" ואין ספק שהמבקר ,בעיקר היהודי ,ולא מכל שכן יהודי שנולד שם או שמוצאו משם, יש לו הרבה שאלות. משום כך זה לא יהיה מוסד ראווה פסיבי, אלא הוא ישמש כמרכז חינוך ותרבות, למופעים של קונצרטים ודרמות ,פעילות של מבוגרים וצעירים. בקיצור - מקום שבו המוצג הסטאטי יעורר סיג ושיח, חשיבה עצמית, תהיות שהסברים. כול זאת כאשר מעלים מחדש מתהום השכחה את המעיין היהודי האדיר של הקהילה היהודית בפולין, אשר ממנו רוו שלושה וחצי מיליון יהודים במאות קהילות פזורות ברחבי הארץ.
המדורים
המוצגים מתחלקים לשבע גלריות, שכול אחת מציינת תקופה מסוימת בתולדות יהודי פולין. היא נפתחת בעידן היערות מעין צרוף של אגדה והגדה, על ראשית ההתיישבות של היהודית בפולין. הגלריה השנייה מוקדשת לימי הביניים, כאשר סוחרים יהודיים מספרד ומגרמניה באו לפולין והראשון בהם איברהים אבן יעקוב. לאחר מכן באה שעתו של עידן הפריחה שבמרכזה הקהילה היהודית בקרקוב, בירת פולין אז, באזור קז'מייז', בתי הכנסת, הספריות, מוסדות התרבות, הסעד. בגלריה הבאה אנו מתוודעים לתקופת הדמים, הפוגרומים נגד הקהילות הקטנות - ה"שטעטל" במאות ה-17 וה-18 . דווקא במדור זה אנו עושים הכרה עם הסביבה הפיזית שבא גרו היהודים, הסמטאות, מבני בתי הכנסת שלהם אשר כולם נבנו מעץ , וקל היה להבעירם. ובהיכל ניצבים פיגומים של מבנה סמלי כזה. כאן מובאת דמותו של "המתמיד"( של ח.נ ביאליק), העוני המחפיר, החיים מהיד אל הפה, המצוקה הכללית, בצד המקורבים לאצולה. התקופה הבאה היא תקופת הפיצול המדיני כאשר הארץ מחולקת בין ממלכות פרוסיה, אוסטריה ורוסיה. זה גם עידן התיעוש, בראש וראשונה של תעשיית הטקסטיל שמרכזה בעיר לודז', תעשיה שבה שלטו היהודים וזאת פרנסה את בתי מלאכה היהודיים בטבעת העיירות סביב לודז'. כאן מובאים המנהגים היהודיים שרווחו במאות ה ה-19 ,וה-20 .לאחר מלחמת העולם הראשונה וייסוד פולין כרפובליקה. הקמת תנועות פוליטיות וחברתיות. המסגרות התרבותיות השונות, האומנויות, העיתונות הענפה, החוגים הסלוניים, בתי הקפה, הקולנוע, האמנים, הסופרים המשוררים ביניהם גדול משוררי פולין בעת הזאת היהודי יוליאן טובים. במקביל מובאת האנטישמיות שהרימה ראש. מדור זה מוליך את המבקר אל 13 יישובים נבחרים במרחבי פולין, מגדיניה אשר על הים הבלטי ועד דרוהוביץ' עירו של ברונו שולץ. ואנו על סף מלחמת העולם השנייה והשואה.
כפי שניתן לצפות זאת היא גלריה רחבת היקף והיא מביאה לא רק את השואה אלא הסיפורים של עדים, מהם פולנים רבים אשר ראו כול זאת וגם של יהודים אשר סיפורם מתועד כמו גם העובדה שהם לא ידעו מה מצפה להם..
וכאן בא סיפור הגטאות , גאיות ההריגה ומחנות הריכוז.בלי לפסוח על היחס של פולנים רבים כלפי היהודים במצוקתם. יחס שנע בין שמחה לאד לבין אפתיה. אבל מצוינים בהבלטה אותם פולנים, פשוטי עם, שועים,ואנשי כמורה אשר סיכנו את חייהם כדי להציל יהודים, ורבים מהם זכו לאות של חסידי אומות העולם. מספר הפולנים שזכו לתואר הזה על-ידי "יד ושם" הוא הגדול ביותר מבין כול המדינות תחת כיבוש. יותר מ-90% מיהודי פולין נרצחו בידי הנאצים, אבל חלק מן השרידים חשבו תחילה לחזור למקום מושביהם לפני המלחמה וכאן חיכה להם חורבן שני, הרס, רדיפות והרג מצד הפולנים עצמם. לבסוף רובם הגרו. מעט מאוד נשארו.וזה מתועד במוזיאון.
במדור האחרון שעוסק בעידן שלאחר המלחמה, העידן הקומוניסטי, חיי השרידים היהודים הוא קשה, ומהם שמתכחשים למוצאם. אבל עם נפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989 החיים היהודיים, לפי המסכת של המוזיאון, החלו לקום לתחייה. אם למונח "תחייה" הכוונה היא למורשת היהודים בפולין - זה נכון. ה-ראייה - המוזיאון הגדול ביותר לתולדות יהודי פולין. אם מדובר בחיים של ממש - אין לזה בסיס. לכול היותר קומץ היהודים שנשאר בפולין ושומר על המורשת היהודית, הוא עוד מדור במוזיאון הזה. קהילה זאת קבורה במקום ולא תקום עוד לעולם.
אפילוג - איפה מדינת היהודים
כפי שציינתי, אנו סיירנו בהיכל ובאולמיו ובמרחבים שלו שרובם עדיין ריקים אם כי יש כבר התחלות. אבל ראינו את המצגת שללא ספק משקפת מה שיהיה, שכן החומרים והתיעוד מצויים. לאחר שאתה מסתובב בחלל הענק הזה ורואה את המצגת, התוצאה היא רטט, לא רק ליליד פולין כמוני אלא גם למלווי, משפחתי וחברתי שהיו אתי שנולדו בארץ . זה מצמרר.יצאת מן המאה ה-10 למאה ה-21 וכול הכרוך בזה, עידן חדש אשר בראשיתו ממשלת פולין מקימה אנדרטה , מהדהדת, מאירה, תלת מימד אור קולי מדהים - על הקהילה היהודית התוססת ביותר עד לשואה.הייתה ואיננה עוד.
רובם המכריע של שרידי הקהילה באו לארץ ישראל לפני העצמאות, במהלך המלחמה ומיד לאחריה. אם כך, טבעי היה שלישראל כמדינה יהודית אשר קלטה את השרידים, והשרידים הם אלה שסייעו להקמת המדינה ולביסוסה. - ישראל זאת תהיה לה חלק ונחלה באנדרטה מיוחדת זאת .התעניינתי במקום אבל הובטח לי שאקבל תשובה בדוא"ל וקיבלתי מן הגברת מרטה וורובל. מנהלת גיוס תרומות להקמת המוזיאון. הקמת המוזיאון תעלה בערך כרבע מיליארד דולרים. ראשיתו ביוזמה פרטית של המכון היהודי ההיסטורי ולאט לאט הוא זכה לשיתוף פעולה הדוק מצד משלת פולין, בראש וראשונה מצד מיניסטריון התרבות ועיריית ורשה וכן מצד גורמים ציבוריים ופרטיים ברחבי העולם.למטרת הממון הוקמה וועדה בינלאומית.בין התורמים משפחות וקרנות יהודיים וכן קרנות מגרמניה וממדינות אחרות. סה"כ התרומות הבינלאומיות כיסו 66% מן ההוצאה. תרומות מפולין הגיעו לכדי 31% והכנסה אחרת - 3%. קרן חדשה נוסדה לא מכבר בקנדה.
לאחר הסיור ביקשתי מדננקה ויזור, ממוצא יהודי, לבדוק אם ממשלת ישראל נמנית עם התורמים. היא הבטיחה לי לבדוק את הנתונים לגבי תרומה מישראל וזה מה שהיא כתבה: There were NO fundings from the Israeli Government. Not at all "אין שום תקומה מצד ממשלת ישראל. לחלוטין - לא" (ב-ל' גדולה). כמה חברות ישראליות שפועלות בפולין תרמו כ-50,000 זלוטי שהם בערך 15,000 דולר.
הנה. ממשלת מדינת היהודים אשר מצהירה השכם והערב שהיא היא אחראית לגורל היהודים בעולם שהיא מבקשת שכולם, ובעיקר הפלשתינים יכירו בה כמדינה יהודית כתנאי בל יעבור לשיחות מדיניות. היא .היא זאת שקלטה את רובם המכריע של השרידים מפולין. היא שקבלה במישרין ובעקיפין עשרות מיליארדים במישרין ובעקיפין בשילומים ובפיצויים. היא שמקפחת ומבזה את ניצולי השואה. ישראל זאת לא מצאה מינימום של גדלות נפש ופתיחת הכיס, כדי לתרום לאותה מצבה יהודית אדירה.ולו סכום סמלי יחסית. מה הם בהשוואה לגרעון של 43 מיליארד שקל . הייתה פעם בארץ התאחדות עולי פולין, הגדולה מסוגה. המשרדים שלה היו ברחוב דיזנגוף. היא פונתה משם, ורבים מחבריה פונו אף הם- לעולם הבא. מה שנותר הוא מטה ומחשב בביתה של יו"ר השרידים של יהודי פולין, לילי הבר, דור שני. לשלוח את הנשיא יליד פולין לחנוכת המוזיאון - זה כמובן. משהו כאותה בדיחה יהודית פולנית ידועה שקצין פולני יהודי בכיר שהה באכסניה, נהנה מכול טוב ולן בחדר המפואר ביותר. בצאתו שאלה אותו בעלת האכסניה: אדוני הפולקובניק: מה עם הכסף? על כך השיב: כסף לא אקח אבל כוס תה ברצון אשתה.
ככלות הכול אנו אימצנו את לוחמי גטו וורשה, אשר הוסיפו לאתוס הציוני לאומי והכתירו בו את יום הזיכרון לשואה בתוספת - "גבורה". ומה עוד תבקשי מאתנו ממשלת וורשה. הרי אנו ביחסים מצוינים. מוכרים לכם ציוד ביטחוני, ציוד רפואי, ציוד תקשורת, מכונות ועוד, בהיקף של 250 מיליון דולר (בשנת 2011 עליה של 11% לעומת שנה קודם לכן - ע"פ מכון היצוא) והיחסים בינינו משגשגים. אנו לא מבקשים מכם שתחזירו את המיליארדים שווי הנדל"ן היהודי. וחוץ מזה אנו בעצמנו, בגנים שלנו- פושטי יד, ועם ביסוס הריבונות היהודית - גם פושטי כיס. לכך אני יכול להוסיף גם פושטי רגל מוסרית וערכית כללית .זאת בצרוף בושה וכלימה שלי כאזרח המדינה שנולד בפולין..
ולקינוח - קומפוט
במקום אין עדיין מסעדה. אני משער שאם תהיינה מסעדות, אחת מהן לפחות תגיש את המאכלים שאופייניים כול כך למטבח היהודי הפולני: בורשט (מרק סלק) צלול כיין בורדו עם קרעפלך(כיסנים), מרק עוף זהב עם קניידלעך, ברווז בתנור כשבישבנו בקבוק, כדי לשמור על הפיגורה, ראש דג קרפיון שמחזיק פרוסת גזר, גפילטע פיש, צימעס מגזר, מרק קרופניק(מגריסי פנינה), קאפושניאק -מכרוב כבוש, כבד קצוץ, רגל קרושה (גאלר) וקוגל מתוק בוכה( כהגדרת סבתי) , גריוועלאך (פצפוצי שומן אווזים) וכמובן - מלכת המטבח- הצ'ולנט ובלבו הקישקע .ולקינוח רסק תפוחי עץ - קומפוט. כול אותם מאכלים שמאכסים את נכדיי ומעלים בי גירה וזיכרונות.
וכאילו לפצות אותי על החסר הזה,עם שובי הייתי בבכורה של תיאטרון היידישפיל בהצגה "דיאלוגים מהקישקע".סיפורים ושירים על אותו חלק קולינארי, בלתי נפרד ממורשת יהודי פולין. נו וכוס תה חזק עם שתי קוביות סוכר: "פססססס איין מחָיֶיה...".

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  24/05/2013   |   עודכן:  24/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמעון פרס / Shimon Peres
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלף שנות קהילה יהודית באנדרטה תלת-מימד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
חמש החברות המובילות קנו נדל"ן ב-2 מיליארד שקל - בחו"ל, לא בישראל    המתווך הוותיק מוקמל, המעורב ברבות מן העסקות, מספר על "מאחורי הקלעים" שלהן    והוא גם אלוף ישראל בגולף לוותיקים
אריה אבנרי
ערב הבחירות האחרונות הסיר שמעון פרס את המסכה הממלכתית מעל פניו ונחשף מחדש כעסקן פוליטי בעל ותק בתרגילים מסריחים, ידע מקיף במניפולציות והשכלה גבוהה בתורת השקרים    הוא מעולם לא גינה אישי ציבור מושחתים וגם לא נרתם למאבק בשחיתות השלטונית    זה הנשיא שלנו
דרור אידר
הרדיפה המתמדת אחר הכלום אצל נתניהו נועדה לשתק את ראש הממשלה מטיפול בסוגיות הבוערות והחיוניות לקיומנו
חגית כהן
'גטסבי הגדול' מגלם את הפילוסופיה של קירקגור: מפגש טרגי בין 'האדם האסתטי' הנהנתן ופוחז-המצפון ובין 'האדם הדתי', שרגשותיו אותנטיים
דוד חרמץ
נגד גרשון לוי, ראש המועצה הדתית גליל תחתון, נטען כי מינה את אחיינו של הרב עובדיה יוסף ללא מכרז וללא תקן    מי שנלחם עבורו הוא סגן ראש המועצה האזורית, איש הבית היהודי    מנגד הרב אברהם מקייטן, הרב של כפר זיתים, פונה בבקשה מסגן שר הדתות לסגור את אותה מועצה דתית: "היא משמשת לקומבינות ועלות תפעולה גדול מהתקציב הניתן כשירותי דת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il