X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הספר החדש "אובלומוב", בהוצאת מחברות לספרות, מאת הסופר הרוסי איבן גונצ'רוב, הוא חוויה ייחודית של חזרה אחורה בזמן והצצה לחיים הרוסיים במאה ה-19
▪  ▪  ▪
אובלומוב / איבן גונצ'רוב

"אובלומוב" - ספר מהקלאסיקה הרוסית של המאה ה-19 - נכתב על-ידי איבן גונצ'רוב, בן דורם של טולסטוי ודוסטויבסקי, לפני 150 שנה. הסופר הרוסי כותב על גיבור אחד שנוכח בסיפור, עמוד אחרי עמוד, מטריד את הקורא, מפתיע אותו. הקורא לא מצליח להזדהות איתו, ונמשך בכל זאת לקרוא הלאה, עד סופם של 577 העמודים.
איבן גונצ'רוב נולד ב-1812 בעיר סימבירסק ברוסיה. למד באוניברסיטה במוסקבה, שירת כפקיד ממשלתי, כתב שלושה רומנים וסיפורים קצרים. גונצ'רוב הפליג במסע מסביב לעולם, לא נישא מעולם ויחסיו עם נשים הם תעלומה. נפטר בשנת 1891. גיבורו אובלומוב אף הוא מכהן זמן קצר כפקיד ממשלתי ואף הוא, יחסיו עם נשים, למעשה אישה אחת בלבד, לא מגיעים לידי מימוש בנישואין. תיאורי התשוקה וגעגועיו של אובלומוב מוכיחים כי הסופר ידע גם ידע תשוקה מהי.
לקרוא ספר רב-עמודים
לא קל לקרוא ספר בן 577 עמודים לקוראים מן האלף השני, שרגילים לקרוא ספרים לא ארוכים ומאמרים שהולכים ומתקצרים מיום ליום. אבל הקסם הישן, בפרט למי שנולד בדור של קוראי ספרים, כובש את לבו של הקורא לאחר שעבר את המשוכות הראשונות. התיאורים הארוכים והמפורטים, ארכניים ומלאי מילים ומשפטים, הם אלה שמלפני עידן המצלמה, דומים לציורים של המאה ה-18 וה-19. כל תנועה, מבט, מחשבה, מעשה, תיאור בגדים, מאכלים, הכנת המאכלים, הכנת התבלינים, שתיית התה, החדרים והבתים, השדות והבקר הרועה בשדות, השלג, הרגשות, השיחות וכדומה - נפרשים בדייקנות ובהקפדה כדי שנחוש אותם, נראה אותם, נכיר אותם לפני ולפנים, מוקרנים לפנינו על גבי המסך הרחב של שלל העמודים.

רק לישון

אובלומוב הוא גיבור מוזר במיוחד. פרשני הספר קובעים כי חייו ותכונותיו הם אלגוריה לאופייה וקורותיה של מדינת הענק רוסיה. מדינה בה האזרח אדיש לגורלו והופך לגיבור המוסר את נפשו על מזבח המולדת רק בעת מלחמות. הסופר מדגיש דרך קורותיו של אובלומוב כי ברוסיה אפשר לפתור הכל בעזרת שוחד, לא על-פי חוק. אובלומוב בן למשפחה שירדה מנכסיה אך הייתה בעבר משפחה כבודה ומכובדה ובעלת ממון. הוא דמות גיבור שבספרות העכשווית היו קוראים לו בשמו: עצלן; חסר יוזמה, בטלן ושאר מחמאות. תשוקת חייו וצרכיו הנפשיים גורמים לו להתייחס אל המנוחה האינסופית על הספה, אל הנמנום והשינה, כאל פסגת החיים. משהו שכדאי לחיות למענו.
האהבה של אובלומוב שהיא חלק מהספר הארוך, היא אהבה רומנטית גדושת רגשות, רטטים, געגועים ותשוקות. כמו כל התיאורים של גונצ'רוב, הם מקרבים אותנו לנפשו ולגופו של גיבורנו. חייו שהתרכזו בנמנום נצחי ובסחיבת זמן לקראת מנוחה על הספה ושינה על המיטה - השתנו עם האהבה הזו. החיים כפי שרוב האנשים מכירים, מילאו את נפשו שמחה והתרגשות.
אולגה של אובלומוב
להלן תיאור פניה של אולגה אהובתו של אובלומוב: "כל מי שפגש בה, אפילו אם פזור דעת, היה נעצר ולו לרגע לפני הברייה הזאת מעשה אמן, שנוצרה בקפידה כה רבה ובמחשבה תחילה.
"האף יצר קימור כמעט בלתי מורגש ומעודן, השפתיים היו דקות ומכווצות על-פי רוב. סימן למחשבה ממוקדת בדבר מה תדיר. אותה נוכחות של מחשבה דובבת נצצה במבטן החד, הערני תמיד ואינו פוסח על דבר של העיניים הכהות, האפורות-תכולות. הגבות שיוו יופי מיוחד לעיניים: הן לא היו מקושתות, לא יצרו שני נימים דקים שנמרטו באצבע ועיגלו אותם. לא, אלה היו שתי רצועות חומות בהירות, פלומיות, כמעט ישרות, שרק לעיתים נחו בצורה סימטרית. האחת הייתה גבוהה מרעותה בקו אחד, ומשום כך נחרש מעל לגבה, קמט קטן, שדבר מה דובב בו כביכול, כאילו שכנה בו מחשבה".
כך הולך וסובב לו אובלומוב, הספר והאיש. מי שייכנס להרפתקת הקריאה הזו, יחווה חוויה ייחודית של חזרה אחורה בזמן והצצה לחיים הרוסיים במאה ה-19. המילה אובלומוביות שנכנסה לשפה הרוסית מתארת חוסר מעש, בטלנות וחולמנות.

תאריך:  13/09/2013   |   עודכן:  13/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הספר והאיש - אובלומוב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
טעימה מספרות גדולה
בן דוגית  |  13/09/13 20:14
2
אובלומוב – הרומן הגדול של גונצ
יהודית אשר  |  15/09/13 14:13
3
אובלומוב
יהודית אשר  |  15/09/13 14:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
התקשורת אינה הצד החשוב במלחמה, אך הנה אחד מתחומי מחקריי    בים השכול והכישלון במלחמת יום הכיפורים תפקודה הלקוי של התקשורת הישראלית העצים את המחדלים והעמיק את פער האמינות בין הציבור לבין המערכת הממשלתית - ובעיקר, הצבא ומערכת הביטחון
ד"ר יוסי מניסטרסקי
מצוות הצום בהלכה, חלה רק על סוכרתיים מאוזנים היטב, ללא שינוי קיצוני בערכי הסוכר וללא טיפול בתרופות העלולות לגרום לאירועי היפוגליקמיה
ראובן לייב
גיבור החזית הצפונית של מלחמת יום הכיפורים ניחן כנראה בחוש נבואי. כבר ארבעה עשורים הוא חוזה את מה שמתחולל כיום בסוריה. לאורך כל התקופה שחלפה מאז המלחמה הוא מתעקש שלא להחזיר לאסד את רמת הגולן כדי להבטיח בכך את בטחון המדינה
איתן קלינסקי
היום, 11.9, לפני 40 שנה, באצטדיון נאציונאל בסנטיאגו, החל מסע טבח אכזרי של מאות אזרחים צ'ילאנים בהוראת הרודן אוגוסטו פינושה
תרצה הכטר
המלחמה הנוראה ההיא שימשה ומשמשת אותי כשדה מחקר, מזה כעשרים שנה    למדתי שבישראל חיים זה לצד זה בעלי אידיאולוגיות שונות ואף סותרות בנושא השלום, שנדחק לדאבוננו לשולי השיח הציבורי והפוליטי    את הרשימה הזאת אני מקדישה לדור מלחמת יום הכיפורים 1973, הדור שדימה את המלחמה מאז ועד היום לעקדה נצחית ואת המציאות ל"הווה שאין בו גם קרן אחת של אור"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il