X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
התופעה של השמנת יתר בקרב קבוצות עם חסך שינה כרוני נחקרה, ונמצא קשר הפוך בין מדד ה-BMI לבין מספר שעות השינה תסמונת הפסקות נשימה חסימתיות בשינה פוגע באופן משמעותי באיכות ועומק השינה, דבר הגורם לחסך שינה חלקי כרוני
▪  ▪  ▪
האפקט המשולש [צילום: פלאש 90]

השמנת יתר הינה תופעה ששכיחותה עולה בעשורים האחרונים, בעולם המערבי. ניתן להצביע על שלושה מאפיינים בולטים באורח החיים המערבי, הגורמים לתופעת השמנת היתר:
  • עלייה בתצרוכת הקלורית היומית;
  • ירידה בפעילות הגופנית;
  • משחק תפקיד מרכזי באורח החיים המודרני, הוא חסך שינה חלקי כרוני שמתבטא במיעוט שעות שינה.
ב-1960 מספר שעות השינה הממוצע עמד על שמונה שעות, ואילו ב-2005 נמדד ממוצע של שש וחצי שעות. חסך שינה נגרם, מקיצוץ שעות השינה בגלל קצב החיים המודרני, כמו-כן בגלל נדודי שינה על-רקע פסיכולוגי, ובנוסף גם בגלל הפרעות שינה פיזיות הפוגעות באיכות השינה.
חסך שינה כרוני עלול לגרום לפגיעה משמעותית במערכת החיסון, עלייה בסיכון למחלות לב, ירידה במוטיבציה, במצב-רוח ובתפקוד הקוגניטיבי. התופעה של השמנת יתר בקרב קבוצות עם חסך שינה כרוני, כמו סטודנטים ועובדי משמרות וילדים, נחקרה, ונמצא קשר הפוך בין מדד ה-BMI לבין מספר שעות השינה. ככל שמספר שעות השינה קוצר, כך המדד להשמנה עלה.
הקשר בין שתי המערכות, זו האחראית על ויסות תצרוכת האנרגיה ושמירת משקל גוף, וזו האחראית על השינה, מתחיל במוח. אכילה ושינה הן שתי התנהגויות הפוכות, מצב של עירנות בא לידי ביטוי במודעות חושית הדרושה לשם השגת מזון. הורמון הרעב גרלין מעלה רמות של פפטיד האורקסין המדכא שינה ואילו הורמון השובע לפטין וגלוקוז, מורידים רמות של האורקסין, המשרה תחושת עייפות וישנוניות.
על כן, באנשים שנבדק בהם הקשר בין חסך שינה להשמנת יתר, נמצא כי הגבלת שעות שינה גורמת לירידה משמעותית ברמות הלפטין ועלייה משמעותית ברמות הגרלין.
"תסמונת הפסקות נשימה חסימתיות בשינה" (OSA), זוהי הפרעה של חסימת דרכי הנשימה בזמן שינה, הנוצרת כתוצאה מצניחת קירות החיך והלוע, הגורמת להפסקות בנשימה, וליקיצה לצורך הסדרת הנשימה. השמנת יתר הינה גורם סיכון מרכזי ל-OSA בגלל שכבת השומן העוטפת את הרקמה הצווארית. הטיפול בכך הינו שימוש במכשיר לחץ אוויר קבוע (CPAP) המזרים אוויר דרך צינור אל מסיכה המולבשת על האף ופותח את החסימה בדרכי האוויר.
OSA פוגע באופן משמעותי באיכות ועומק השינה, דבר הגורם לחסך שינה חלקי כרוני. במחקר אצל חולי OSA נמצא, כי רמות האורקסין היו נמוכות במיוחד ועל כן אנשים אלו סובלים מישנוניות פתולוגית במהלך היום.
חולים אלו שטופלו ב-CPAP, נמדדה עליה ברמות האורקסין, אך אלו היו עדיין נמוכות מהנורמה, כנראה בגלל רמות הלפטין (המדכא הפרשת אורקסין) הגבוהות, המאפיינות חולי OSA, הסובלים במרביתם מהשמנת יתר.
על כן טיפול ב-CPAP, מפחית את חסך השינה ואת מידת הישנוניות ביום, ויש יסוד סביר להניח, כי הוא מסייע גם למאמצי הפחתת המשקל של חולי OSA.
חסך שינה כרוני, טומן בחובו השלכות מרחיקות לכת. נוסף על פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי נמצא, כי הוא קשור גם להשמנת יתר. הפרעת נשימה חסימתית בשינה, המהווה את אחד הגורמים לחסך שינה, נגרמת בעצמה בדרך-כלל על-ידי השמנת יתר. לכן על-מנת לשבור את מעגל הקסמים, יש צורך לטפל ראשית בחסך השינה באופן ישיר.
לאחרונה החל איגוד השינה האמריקני בתוכנית לעידוד שנת לילה בילדים באמצעות הסברה להורים על חשיבות ההקפדה של שעות שינה מספיקות.

הכותבת היא דיאטנית קלינית B.Sc ברשת סטודיו C
תאריך:  23/10/2013   |   עודכן:  23/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרת אהרוני
אם גיליתם בחשבון הסלולר חיוב של מאות שקלים על חיוג לחו"ל, ייתכן שנפלתם קורבן לשיטה חדשה של חברות לשלוח יד לחשבון הבנק שלכם    כך פועלת השיטה
יהודה קונפורטס
הטכנולוגיה תופסת בצדק חלק משמעותי בבחירות לרשויות המקומיות, הנערכות היום ב-191 מוקדים ברחבי הארץ    מאז הבחירות הקודמות, מעמדו של המנמ"ר השתפר, הקמפיינים עברו לניו-מדיה והחינוך הטכנולוגי מקבל חשיבות יותר מבעבר    בחירות 2013 - תמונת מצב
איילת נדיב
הגוף מוסיף למשקלו עקב הפסקת עישון, אך למידת העלייה במשקל יש קשר למס' הסיגריות שנהגנו לעשן, כמו גם להרגלי התזונה, לפעילות הגופנית היומיומית שאנחנו מבצעים (או לא מבצעים), ולגורמים סביבתיים והתנהגותיים נוספים
ראובן לייב
בראיון מיוחד לאתר News1 קורא גד נחשון, עודך ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק, להקים בדחיפות לשכת-קשר אל, מה שהוא מכנה, "פוטנציאל ישראלי אדיר", בטרם יהיה מאוחר
איתמר לוין
מישהו בפרקליטות העלים קלטת חיונית מחוקרו לשעבר של מוצטפא דיראני ועמד מאחורי תצהיר כוזב לבג"ץ. הפרקליטות אומרת שזה לא שי ניצן, שטיפל אז בנושאים ביטחוניים רגישים, אך מסרבת לומר מי כן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il