X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הצגה שמעלה תיאטרון גשר - אשר הופך כל הצגה לחוויה מרגשת ויוצאת דופן רגשות מעורבים ומוזיקה מלווים במוזיקה רוסית ואלכוהול
▪  ▪  ▪
"המתאבד" בעיבוד חדש [צילום: דניאל קמינסקי]

אני מציעה למי שטרם ביקר בתיאטרון ומעוניין בכך, או למי שהרבה זמן לא ביקר בתיאטרון ורוצה לבחור לו הצגה, לצפות בהצגה "פיניטה לה קומדיה", בתיאטרון גשר. כ"פריקית" של התיאטרון הזה, ויש לציין כי כל הצגה שראיתי בגשר הפכה, תמיד, בלי יוצא מן הכלל, לחוויה מרגשת, יוצאת דופן בעושר רעיונות הבימוי, התפאורה, המוזיקה, האווירה הקסומה וכמובן השחקנים והטקסטים.
פיניטה לה קומדיה היא עיבוד של המחזה "המתאבד" שכתב ניקולאי ארדמן( 1900-1970) ברוסיה הקומוניסטית. המחזה "הליצני" מלא ביקורת על המשטר, מתאר את החיים הפרולטריים-קולקטיביים, של תושבי הערים הגדולות, שחיו כמה משפחות יחד בדירה, (בין 25-50 איש בדירה), חדר לכל משפחה, עם מטבח משותף, יחידת שרותים ואמבטיה אחת לכולם. את אורח החיים המשותף מתאר ארדמן כסוג של משפחה מאוחדת שמתאמצת להפוך את החיים לטובים ככל האפשר, בגיהינום צפוף וחסר פרטיות זה.
ארדמן נחשב למחזאי וכותב תסריטים מצליח אך, "המתאבד" לא זכה לעלות על הבמה. באחד הערבים הוזמן ארדמן למסיבה בבית סטלין, שם, כטוב לב בוודקה, הפליא לעקוץ את הפוליטיקאים ואנשי השלטון ומיד הוגלה לסיביר... בשנים הבאות המשיך בקריירה שלו ככותב מכובד, נפטר ב-1970 כשההצגה הזו הועלתה לראשונה בתיאטרון במוסקבה ב-1990.
"המתאבד" מחזה של ניקולאי ארדמן
המחזה פיניטה לה קומדיה, עם הבמאי, המעבד והעורך המוסיקאלי, אלכסנדר מורפוב מבולגריה, היא הצגה מטורפת. המעברים על הבמה בין מאניה לדיפרסיה, מתרחשים לעתים קרובות במהלך ההצגה שנמשכת שעתיים חצי. עצב, חידלון, גיחוך וייאוש מתחלפים, לא פעם, בחדווה, אושר, ושמחת חיים ומלווים במוזיקה סוערת רוסית, מלאת -חיים, מתודלקת באלכוהול.
אלון פרידמן, סמיון, גיבור פיניטה לה קומדיה, חי בדירה המשותפת עם רעייתו מאשה (נטע שפיגלמן) ואימה, כיחידה משפחתית עם עוד כעשרים וחמישה בני משפחות אחרים, הגרים באותה דירה. סמיון מובטל כבר שנתיים ואשתו מאשה מפרנסת את אימה ואת בעלה ממשכורתה המצומקת. העוני כה גדול, עד כי מכרו, או העביטו כל פריט לבוש או פריט כלשהו והם מתחרים על מעיל אחד, שאפשר לצאת עימו החוצה, לקור המקפיא.
סמיון מדבר הרבה על ההתאבדות העתידית שלו שהיא הסוף לכל צרותיו ומאידך על כך שילמד לנגן בטובה, כלי נשיפה ענקי, וירוויח המון כסף. מחלומות הנגינה לא יוצא הרבה ואילו פנטסיית ההתאבדות תופסת תאוצה ו"כולם" מדברים על זה ומעודדים את סמיון לגשת לביצוע.
הומור מקאברי בשפע
שיא ההצגה הוא חגיגות ההלוויה: חגיגת ריקודים ושתייה, מוזיקה רוסית נהדרת, מנוגנת ב"לייב" על הבמה, התרגשות ושמחה, של כל המשתתפים שלא זוכים כל יום וגם לא כל חודש לחגוג בעונג כה רב. בהמשך לחגיגת -ההלוויה, בה משתתף סמיון (שלא ממש מתלהב למות), יש גם הלוויה רוסית, היסטרית, חגיגית, מלאה טקסים ומחוות מגוחכות. האם זה העם הרוסי שעובר כך משמחה לייאוש? האם זה הקומוניזם שהפך את האדם לפרור, ליצור מפוחד מהשלטון? לעבד? עבד שמנצל כל הזדמנות לחגיגה? או בכול המשטרים האדם הוא סוג של פרור זעיר וחסר דעה משל עצמו? מעברים מייאוש לתקווה, מיגון לשמחה הם החיים של כולנו, רק בהצגה המטורפת הזו מוגש ההבדל הפתאומי, בין עליבות לבין אושר, בין אושר רגעי ושמחה שמתפוגגת, בין חלום לשברו.
כל השחקנים משחקים נפלא, כראוי ללהקה מהודקת, ממושמעת, עם במאים ואנשי מקצוע מצוינים מלווים את הטקסט, את התנועה, את התאורה והתפאורה. המוזיקה -לעילא ולעילא. הצחוק והדמע משמשים בערבוביה. התקווה דווקא מנצחת בסוף אבל אני לא רוצה לקלקל לכם את ההצגה עם ספוילרים.

פיניטה לה קומדיה [צילום: דניאל קמינסקי]
תאטרון גשר [צילום: דניאל קמינסקי]
תאריך:  01/12/2013   |   עודכן:  02/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
על עלייתה ונפילתה של משפחה, בגלל נישואי-שידוך לא מוצלחים, כלה מרשעת והוריה גסי הרוח, מספר מחזהו הקלאסי של יעקב גורדין(1892)    ההפקה בפעם השלישית של ת' הבימה את המחזה נכונה גם להיום    מסקרן מאד יהיה לצפות ביונה אליאן ביידשפיל בהפקת מירלה אפרת בקרוב
יעל שניר
האומנם האיסלאם הוא דת של שלום? הערבים אינם יכולים לבדל עצמם בקלות כזו מהיטלר, הרשות הפלשתינית מציגה את היטלר כדמות חינוכית, ומפרסמת קריקטורות בסגנון דר שטירמר
מנפרד גרסטנפלד
בפסגת הוועידה האיסלאמית לפני עשור: יהודים שולטים על העולם    "עומד מולנו עַם חושב, הם שרדו אלפיים שנה של פוגרומים לא בעזרת כוח הזרוע, אלא בעזרת השכל, הם המציאו וקידמו בהצלחה את הסוציאליזם, הקומוניזם, זכויות האדם והדמוקרטיה כדי שרדיפות נגדם ייראו כעוול"
עמוס אריכא
85 שנה להולדתו של שייקה אופיר    תמהני עד היום איך שייקה לא התפרק מעומס הדמויות המתרוצצות בקרבו    הייתי עד להולדתן של אחדות מדמויותיו המפורסמות שזכו לעונות עדנה בלתי פוסקות גם לאחר מותו
יואב יצחק
בשיחות שהקליטו פרדי רובינסון וגורמים נוספים הודה חנן שיפר כי הוא הופעל על-ידי יגאל זילכה לגניבת הכספים מקזינו ברומניה    הכספים בהיקף השווה ל-128 מיליון דולר הועברו לישראל לידיהם של זילכה, מולי הירשברג ורינת לזר    שני תיקי חקירה מתנהלים בפרקליטות וברשות המיסים    המשך יבוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il