הכלל הבדוק של "שלח לחמך על פני המים" תפס תאוצה ככל שהלך וגבר זרם הפורשים בקרב עובדי הציבור, שמצאו אחרי פרישתם את מטה-לחמם בחצרו של טייקון זה או אחר. הנקלטים היקרים סיפקו את הסחורה מראש לטייקונים, כל אחד בתחומו, בצורת הסדרת קיצורי דרך משמעותיים, דחיפה לקבלת מענקים מהקופה הציבורית, התעלמות מביצוע עבירות ועוד.
האם זה מקרי שקציני משטרה בכירים לשעבר, אנשי משרד האוצר ורשות המיסים, פרקליטים בשירות המדינה ואחרים, מוצאים את דרכם המרופדת בהכנסות נאות ביותר ובאופציות נדיבות בחיקם של אילי ההון?
תקופת הצינון של עובדי המדינה הפכה לפארסה אחת גדולה. למשל, כבר בשלהי סיום התפקיד הציבורי, החל החימום מסביב למגרש של הטייקון לקראת הכניסה בעיתוי המתאים.
פרק בפני עצמו היו מנהלי הבנקים שהיטו חסד מיוחד לטייקונים, לקחו סיכונים של מחיקת חובות והזרימו אשראי של מאות מיליוני דולרים לחברותיהם הציבוריות והפרטיות, ברוב המקרים ללא קבלת ערבות אישית. המושג החיוני "להביא כסף מהבית", לא היה תקף לגבי אילי ההון הישראלים לדורותיהם, שלמדו להמר בגדול על הכסף הציבורי וגם על קופות הפנסיה שלנו.
אומ"ץ החליטה להכניס לתמונה את
מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס
מיכה לינדנשטראוס, ופנינו אליו: "לאחרונה אירעו שורה של תופעות של אי-פדיון אגרות חוב, שנרכשו בכספי קופות הפנסיה של ציבור השכירים, באמצעות גופים מוסדיים בחברות ציבוריות מסוגה של אגרקסקו, שהינה בבעלות ממשלתית ובחברות אחרות הנשלטות על-ידי אילי הון מסוגו של
אילן בן-דב.
"הציבור הרחב המשקיע את כספו בקופת הפנסיה אינו יכול לשלוט ולהשפיע על אופי ההשקעות ואין לו גם אמצעי פיקוח על דרכי החזרתם של הכספים המושקעים באגרות חוב. משימה זו מוטלת על הגופים המפקחים על שוק ההון.
"נראה לנו כי בעקבות התמורות הדרמטיות האחרונות בתחום החברתי והשאלות הנשאלות לגבי ההטבות וההסדרים הנקבעים עם הטייקונים למיניהם, מן הדין שמשרד מבקר המדינה יבדוק את דרכי הפיקוח על השימוש בכספי הציבור הרחב ואולי יש צורך גם להמליץ שסמכויותיהם של גופים אלה יורחבו ויאוחדו תחת קורת גג אחת לשם הגברת יעילותן".
התשובה שקיבלנו מעורך הדין יצחק סער, יו"ר המטה ועוזרו של המבקר, הייתה סטנדרטית למאות הפונים למשרד: "מכתבכם הועבר לעיונו של אגף הביקורת המופקד על נושא הפנייה. למען הסדר הטוב נבקש להבהיר כי תוכניות עבודות מבקר המדינה נקבעות בהתאם למכלול שיקולים ואילוצים ביניהם המסגרת החוקית, אינטרסים ציבוריים, מגבלות כוח האדם והאמצעים שעומדים לרשות משרד מבקר המדינה. אין באפשרות משרד מבקר המדינה להתחייב שנושא פנייתכם ישובץ בתוכניות העבודה של ביקורת המדינה".
קצת היה מוזר להבין מהתשובה שאין בנושא זה "אינטרס ציבורי".
מבקר המדינה לשעבר לינדנשטראוס תיקן את הטעות כעבור כמה חודשים, כאשר החלה אופנת התספורות והתגלחות והיה חשש ממפולת בשוק ההון, והורה לערוך בדיקה יסודית על התנהלות שוק ההון ועל מערכת היחסים בין השלטון וההון. פעילותו של משרד מבקר המדינה, גלי ההדף של המחאה החברתית והמצב הכלכלי יצרו מעגל שסגר על הטייקונים מכל עבר.