X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מתוך הרצאה ב"מרכז מורשת בגין" של הסופר העיתונאי, יוסף עברון ז"ל, עורך המגזין "מזכר", מחבר הספר "גידי - המערכה לפינוי הבריטים מארץ ישראל" - ביום השנה לפיצוץ מרכז השלטון הבריטי במלון המלך דוד. עותקים אחרונים מהספר (עברית ואנגלית) יהיו זמינים בשבוע הספר תשע"ד מתאריך 11.6.2014 ועד -22.6.2014, בדוכן מורשת בגין, בתל אביב ובירושלים
▪  ▪  ▪
עמיחי פאגלין. גידי.

מעטים הכירוהו בשמו המלא, עמיחי פאגלין.
הכול קראו לו, גידי.
פגשתי בו לראשונה באחד מימות האביב של 1946 על ספסל בגן ציבורי בפתח תקוה. היה זה זמן קצר לאחר התקפת האצ"ל על משטרת רמת-גן (פעולה בה נפצע ונלכד דוב גרונר הי"ד). לעת ההיא הייתי מגויס לפלמ"ח, למחלקה הימית בגבעת-השלושה. הימים ימי תנועת-המרי - והאוויר רווי במתח. כרבים אחרים שרוי הייתי בציפייה דרוכה, כשכינסו אותנו לעת ערב ל"שיח-חברים" עם הפוליטרוק של הפלמ"ח, בני מרשק. נקל לתאר את התדהמה, כשהמרצה, תוך התעלמות מהמאבק המשותף בבריטים במסגרת תנועת המרי - פתח בדברי הסתה נגד האצ"ל והכריז, שהגיעה השעה ל'סזון' חדש. להפתעתי, לא הכול היו הפעם תמימי דעים עם המרצה, ובאשר לי, גמרתי אומר להזהיר, ללא דיחוי, את ארגוני המחתרת.
אורגנה לי פגישה עם אחד ממפקדי האצ"ל, ובעודני מצפה לאיזו דמות עירונית מצוחצחת, אולי אפילו עם עניבה, הופיע לפניי, להפתעתי, איזה קיבוצניק, רזה, תמיר, במכנסי חאקי ובסנדלים, מציג עצמו בחיוך ולוחץ את ידי בחמימות, כאילו הכרנו מימים ימימה. לא ראיתי כל הבדל בינו לבין יתר הבחורים בשורות הפלמ"ח. הוא דיבר בפשטות, באורח חברי וללא כל התנשאות - ואף על-פי כן, חשת מיד שלפניך דמות של מפקד טבעי, שופע ביטחון עצמי, מישהו שניתן לבטוח בו ושתוכל ללכת אחריו בעיניים עצומות.
זה היה " גידי ".
בעקבות אותה פגישה - שבנו והתראינו מספר פעמים, ובסופו של דבר, כעבור מספר שבועות, מצאתי עצמי בשורות האצ"ל, תחת פיקודו הישיר. "רזה, גבה-קומה, שיער שחור, עיניים עמוקות בוערות - אדם, שלא ידע פחד מהו", זה היה תיאורו של האיש, שבראש קומץ בחורים, בתכנון אסטרטגי מבריק - הוציא לפועל מבצעים נועזים ומסובכים, שבתנאי לחימה רגילים היו מצריכים הפעלתן של יחידות צבא סדירות, בהיקפים העולים לאין שיעור על כוחות המחתרת באותה תקופה. "את אשר עשה הצעיר המופלא הזה, שכישרונו הצבאי גובל, ללא ספק, בגאוניות - יזכרו הבריטים כל עוד תישא אותם האדמה," אמר מנחם בגין.
הוא לא הפריז.
"היה זה הארגון הצבאי הלאומי, שהביא לפינוי האנגלים מארץ-ישראל," הצהיר וינסטון צ'רצ'יל: "חברי הארגון - הם שגרמו לנו כל כך הרבה צרות, שהיה עלינו להציב בארץ ישראל 80 אלף חיילים, כדי להתמודד עם המצב. הוצאות הצבא היו גבוהות מדי בשביל הכלכלה שלנו, והארגון - הוא שגרם לעלייתן של ההוצאות לרמה גבוהה כל כך." (New York 1961p.40 Ben Hecht, Perfidy). "לא האנשים עיקר - אלא האיש" הייתה האמרה החביבה על נפוליאון. גידי היווה, ללא ספק, הוכחה חיה לאותה אמרה. המושג בלתי-אפשרי לא היה קיים בתודעתו של עמיחי פאגלין. הוא הוכיח זאת בפיצוץ מלון המלך דוד, בהתקפה עלבית גולדשמידט, ויותר מכול, אולי, בכיבושה של יפו.
קשה להעלות על הדעת, שכוח המשימה, שפרץ את חומת כלא עכו, מנה שלושים וארבעה לוחמים, שהצעיר בהם היה בן 17, והקשיש בן 34. אולם העובדה נותרה בעינה.
אילו צריך היה לחדור למלון המלך דוד על-פי המושגים המקובלים בתורת הלחימה המודרנית - לא היו מספיקים לכך כל אנשי האצ"ל והפלמ"ח גם יחד. גידי הקצה לכך שמונה נערים, חסרי ניסיון קרבי של ממש, וגילם הממוצע לא עלה על 19; הוא חימש אותם במספר אקדחים וב"סטנים" ושלח אותם אל מול לוחמי הדיוויזיה המוטסת השישית, למודת הקרבות באירופה - להבקיע את "חומת יריחו" של השלטון המנדטורי בארץ. והם עשו זאת: באומץ, בתושייה וביעילות מדהימה. הביצוע כולו נמשך פחות מעשר דקות, וכמעט ללא קורבנות. אלמלא נתקלו באורח מקרי בקצין הקשר, מקינטוש - היו מסתלקים בלי להשאיר עקבות, ובלי שאיש היה יודע, כיצד ומתי היו שם . (ראה הפרק "פיצוץ מלון המלך דוד בספר "גידי - המערכה לפינוי הבריטים מארץ ישראל).
לכך נתבעו יותר מסתם אומץ-רוח והעזה. לכך דרוש היה תכנון קפדני, מדויק, מהלכים זהירים ומחושבים - אך גם דקים ויעילים. לכל דקה חייבת הייתה להיות משמעות ומשקל.

חשיבה "מחוץ לקופסה"

שבירת הגרדומים

דיוקנו של לוחם חופש

הרג חיילים בריטים לא היווה אצלנו מטרה

"אשר חייב לקרות - יקרה ממילא'

תאריך:  10/06/2014   |   עודכן:  10/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק שמיר  משה ארנס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גידי - קצין המבצעים האגדי של האצ"ל - דיוקן
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מצביא שאין כמוהו
ערן גפני  |  10/06/14 10:45
 
- אתה צודק, ועברון כתב גם על זה!
refaella  |  10/06/14 17:03
2
מצביא שאין כמוהו
ערן גפני  |  10/06/14 10:45
3
איפה ישנם עוד אנשים ...?
אחת העם המקורית  |  10/06/14 17:55
4
תודה רבה ליוסף עברון . חשוב.
משה כרמל  |  11/06/14 13:14
 
- אתה צודק כרמל! עברון כתב על כך
refaella  |  11/06/14 14:36
5
אם הוא היה שמאלני כל העולם היה
קורןנאוה טבריה  |  11/06/14 13:50
6
הסזון נגד גידי עמיחי פגלין פגע
ירון זכאי 1  |  12/06/14 20:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופט הטרי אלעזר נחלון מגלה סבלנות רבה, ואולי אף סבלנות יתרה, אך בסופו של דבר מצליח לסיים תיק בתוך דיון אחד של שעה
איתמר לוין
השופטת הילה גרסטל מספרת על תחנות בקריירה המשפטית שלה: מי שכנע אותה להגיש מועמדות לשיפוט, כיצד מצאה את עצמה בבית המשפט ברמלה ואיזו תופעה מוזרה קרתה לה לאורך שנות השיפוט
אנדרי מטיאס
השגחה צמודה, גידור מתאים ושימוש נכון באמצעים כימיקלים
רוני מייזליש
שינויים הקשורים לאכילה רגשית והשמנה צריכים את הקצב שלהם ולכל אחד יש את הקצב שלו או שלה והם מבטאים אינטגרציה בין מדעי הרוח, החברה והאמנות לבין מדעים מדויקים    דרך ה"אכילה הרגשית" מציעה לראות את ההשמנה "אחרת" וכל יציאה שלנו מחוץ לקופסה היא תחילתו של מסע לעבר העומקים בבסיס החיבורים הישנים בין אוכל ורגשות
הרצל חקק
נשמת הפייטנים: על ספר תרגומי פיוטים, תרגומים שמנציחים מורשת שירית, מורשת יהודית מאת פרופ' רפאל לווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il