X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחלת הנשימה הנפוצה ביותר בקרב כלבים סימפטומים, טיפול וטיפול מונע והאם כדאי לקחת את הכלב לווטרינר במקרה של חשד להידבקות?
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

שעלת כלביות, המכונה גם שעלת המכלאות, היא מחלה זיהומית התוקפת כלבים בדרכי הנשימה העליונות, כלומר קנה הנשימה והסימפונות, ובדרך כלל אינה מסתבכת לכדי דלקת ריאות. זוהי מחלת הנשימה הנפוצה ביותר אצל כלבים, אך למרות זאת היא אינה מידבקת עבור בני אדם.
גורמים לשעלת המכלאות
הווירוס העיקרי שאחראי להדבקה הוא "פארא-אינפלואנזה", והחיידק הראשי הוא בורדטלה ברונכוספטיקה, אך לצידם קיימים וירוסים וחיידקים נוספים היכולים לבצע את ההדבקה.
המחלה מידבקת למדי (ועל כן נפוצה מאוד בקרב כלבים) ומופיעה בדרך כלל במקומות בהם נמצאים כלבים רבים, כמו מכלאות, ומכאן גם שם המחלה – שעלת המכלאות. לצד זאת, ההדבקה יכולה להתבצע גם בתערוכות כלבים, בגינות ציבוריות, בחוף הים ובעוד מקומות בהם כלבים עשויים לבוא במגע זה עם זה.
סימפטומים וסימני המחלה
תקופת הדגירה נמשכת כשבוע, לאחריה מופיע שיעול צורם ויבש, שאנשים נוטים לתאר כאילו משהו נתקע לכלב בגרון. לעתים, לאחר השיעול, פולט הכלב ליחה וקצף מהפה.
סימפטום נוסף שעשוי להופיע הוא הפרשות מהעיניים ומהאף, הנראות לעתים מוגלתיות. עם זאת, לאורך תקופת המחלה הכלב ערני, אוכל ושותה כרגיל ומתפקד נורמלי. רק במקרים קשים מתפתח חום גבוה, אובדן תיאבון, דלקת ריאות או סכנת חיים.
טיפול
ראשית, במקרה של חשד במחלה או כאשר אחד מהסימפטומים הנ"ל מופיע, יש לקחת את הכלב לווטרינר. במקרה קל, ייתכן כי הווטרינר ישחרר את הכלב ללא טיפול ויסתפק במעקב במהלך הימים הבאים. מכיוון שלרוב המחלה נגרמת מנגיף, ההחלמה עשויה לקחת 4-3 ימים עד שרואים תהליך של שיפור, ועד כ-10 ימים להחלמה מלאה.
במקרה קשה יותר, ייתכן שהכלב יזדקק לטיפול אנטיביוטי כדי למנוע זיהום. ייתכן שהווטרינר יעדיף לטפל בו עם תרופות נוגדות שיעול, כדי לשכך את תסמיני המחלה.
בכל מקרה, במהלך תקופת המחלה מומלץ להסיר מהכלב את הקולר ולהחליפו ברתמה, כדי לא לחסום את קנה הנשימה. כדאי להכניס את הכלב לבית בימים אלה, כדי שינוח ולא יתאמץ בתקופת המחלה, ובעיקר כדי שיימנע ממגע עם כלבים אחרים ויחסוך מהם הדבקה מיותרת.
איך למנוע הידבקות בשעלת מכלאות?
החיסון המשושה מעניק הגנה טובה נגד מספר וירוסים הידועים כמחוללי המחלה. ישנו גם חיסון נגד חיידק הבורדטלה, אותו נותנים לכלב דרך האף, אך הוא אינו נמנה בין חיסוני החובה.
אם אתם מתכננים להוציא את הכלב לתערוכת כלבים, פניסיון כלבים או הסגר, וגם אם בגינה הציבורית הסמוכה לביתכם משתעשעים להם כלבים, כדאי לברר אצל וטרינר לגבי חיסון נגד שעלת המכלאות. מומלץ לחסן את הכלב לפחות 10-7 ימים לפני היציאה. ניתן לחזור על החיסון בכל חצי שנה.
המאמר נכתב על-ידי צוות בית החולים הוטרינרי ברמת גן, בניהולו של ד"ר אלון שיינר - [קישור].
תאריך:  29/12/2014   |   עודכן:  16/02/2015
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרת כהן
אפרת כהן פגשה שתי חסידות 'תולדות אהרון' ממאה שערים, ויצאה עם לא מעט תובנות, על עצמה ועל החברה    "הרגשתי כמה הנשים האלה שלמות עם המקום שלהן. כמה הן שמחות בו, כמה הן חיות אותו באמת, וקינאתי בהן מעומק הלב"
גילעד ושדי
בטרם נחתום על הסכם השכירות מומלץ לקרוא את ההסכם על כל סעיפיו ולבצע מספר בדיקות    אל תתביישו לבקש עותק של החוזה לעיון בטרם תתנו תשובה למשכיר
מכון ויצמן למדע
פרופ' חיים גרטי, סגן נשיא מכון ויצמן למדע, הלך לעולמו בעת שכיהן בתפקידו    סיפורו של הילד שגדל בחצר האחורית של המכון, וראה במכון "מקום נפלא, אפוף הילה של מקדש מדעי"
חיים נוי
ביקורת: "הנפש הטובה מסצ'ואן" - יצירת המופת של ברכט בעיבוד תיאטרלי מופתי - חוויה של הצגה - תיאטרון גשר
שיפי חריטן
הם מקדישים מזמנם האישי למען הצורך של השני, ומספקים תרופות, מסמכים, מוצרים ביתיים, ספרי קודש ואפילו הסרת קעקועים בחינם - כדי שאנשים לא יצטרכו לחיות עם זכרונות שליליים    עולם מופלא של גמ"חים מתנהל לו ברחבי הערים השונות, ללא מערכות משומנות    ראיון עם אנשים שמחזיקים את העולם - תרתי משמע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il