X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בעבר, שעה שמרוץ הזמן מרגע ש"עלתה ידיעה לאוויר" ועד שהיא פורסמה בעיתונות המודפסת, היה זמן רב יותר לברור עובדות וידיעות חדשותיות, לגופן. לא התפרסמו ידיעות חדשותיות מזויפות, בקצב ובמינון כה מוגבר, כפי שנעשים הדברים, בימינו. זה הוא המחיר היקר שאנו משלמים עבור קבלת ידיעות חדשותיות "טריות"
▪  ▪  ▪
מחיר התקשורת הלא מודפסת [צילום: משה שי/פלאש 90]

עוד בעבר נפוצה ומוכרת הייתה האמירה הצינית, מתחילת המאה הקודמת, לפיה הדבר היחיד האמיתי הנדפס בעיתון, הינו התאריך בלבד, כאשר כוונת האמירה הייתה להצביע על כך, כי אין כל אמת שהיא - מעבר לציון עובדת התאריך המתחלף, מדי יום ביומו בידיעות ובחדשות הנדפסות, מעשה של קבע, בעיתונים. אותם ימים טרם הייתה עיתונות אלקטרונית ומשודרת, בנמצא. הרדיו היה בתחילת דרכו ואיש טרם ידע או הבין, כי המכשיר האלקטרוני, הקרוי "טלוויזיה", ישנה אורחות חיינו לחלוטין, עד כי נשתעבד - בפועל ולמעשה - למכשיר זה.
כוחו העצום של הרדיו בא לידי ביטוי בתחילתה של המאה הקודמת - בליל הקדושים, בתאריך 30 לחודש אוקטובר, שנת 1938, עת שודר ברדיו, תסכית הרדיו "מלחמת העולמות" של אורסון ווילס. במהלך התוכנית, שנמשכה שעה, הודיע השדר על פלישת חוצנים ממאדים לכדור-הארץ. העובדה שהמידע הועבר במתכונת חדשות מתפרצות והתוכנית שודרה ללא פרסומות, תרמה לאמינותו של משדר זה. התסכית יצר פאניקה בקרב חלק מהמאזינים, שהאמינו שמדובר בתיאור אירועים אמיתיים. חלק מהמאזינים עזבו בתיהם בחרדה ואחרים צלצלו לתחנת הרדיו, למערכות העיתונים ולמשטרה כדי לברר אם מדובר בפלישה חייזרים אמיתית.
עם הפיכת התקשורת המודפסת, לתקשורת שאינה תקשורת מודפסת, בהכרח, אלא גם לתקשורת אלקטרונית ומשודרת, הרי הפכה התקשורת לנגישה וזמינה - לכל. היום אין כל מניעה שהיא, כי פלוני או פלונית, יפתחו להם אתר ויפרסמו בו חדשות, לפי שיקול דעתם המוחלט, כאשר אין הם כפופים לכל כללי אתיקה ויושרה שהיא.
חמור מכך. מאחר שמקצוע העיתונות אינו מקצוע בר רישוי, במרבית מדינות העולם, הרי יכול כל אחד ואחד, להכתיר ולכנות עצמו, בשם ובמונח: "עיתונאי". למעשה ובפועל, הרי כל בלוגר המפרסם בבלוג שלו, באופן שוטף ורצוף ידיעות חדשותיות, הינו עיתונאי, לכל דבר ועניין. ודינו ומעמדו של בלוגר כזה, אינו שונה מדינו ומעמדו של כל עיתונאי שהוא מן המניין, בין אם יש לו תעודת עיתונאי ובין אם אין לו תעודת עיתונאי, המועסק במערכת עיתון מודפס, משודר או עיתון אלקטרוני, זה או אחר, המתפרסם - דבר שבשגרה - במסגרת האינטרנט.
לפני תקופת השיתוף המהיר של פייסבוק, השקר לא נהנה מיתרון מהירות על האמת. היה קל לייצר אותו, כמובן, אבל מהירות ההפצה הייתה זהה - באמצעות הדפוס ומפה לאוזן. בתקופתנו אנו, הרי אפשר להפיץ השקר הרבה, הרבה יותר מהר. עד שהאמת לאמיתה, מגיעה אל הנמען, הוא כבר "מחוסן" נגד אמת זו, כדבעי.
העובדה המוכחת, מעשה של יום ביומו ודבר שבשגרה הוא, כי קל לציבור "צרכני החדשות" הפוטנציאליים, לקנות ידיעות שקריות, אם הן מנוסחות טוב דיין. חוקרי תקשורת טועני, כי בגלל העובדה, שבמשך שנים, חוסלה כמעט כליל, יכולת הקריאה הביקורתית, הינה גורם להטעמתן של ידיעות כוזבות בסדר יומנו הדחוס, הצפוף והעמוס, ממילא, במידע רב. מחקר שהתקיים בקרב תלמידי תיכון בארה"ב, הוכיח כי ארבעה מתוך עשרה תלמידי תיכון שם מאמינים, כי אזור פוקושימה מזוהם בגלל תמונה של פרחים מעוותים וכותרת מניפולטיבית. בפועל ולמעשה, הרי לידיעה "חדשותית" זו אין שום מקור מוסמך, על-פיו ניתן לאמת ולאשש אותה.
אין זה מופרך כלל וכלל, להניח, כי ממשלות ופוליטיקאים תמיד שיקרו, מאז ומתמיד לציבור צרכני התקשורת, כמו-גם ממשיכות הן לשקר לציבור צרכני התקשורת, גם כיום. אין כל ספק שהוא, כי פייסבוק אינה אחראית לעצם השקרים עצמם, או לאחוז הניכר של קיום תמימים בקרב ציבור צרכני התקשורת. עם זאת, פייסבוק, אחראית, גם אחראית, להפצתם של הידיעות התקשורתיות המזויפות ולמתן פומבי בלתי מוגבל - למכלול השקרים המופצים.
הבוקר דיווחו כלל כלי התקשורת, מודפסים, משודרים ואלקטרוניים כאחת - בהסתמכם על פרסום ברשת הטלוויזיה האמריקנית סי.אן.אן - כי מסמכים מסווגים שהוצגו בשבוע שעבר לנשיא האמריקני ברק אובמה ולנשיא הנבחר, דונלד טראמפ מכילים האשמות שלפיהן סוכנים רוסים טוענים שיש ברשותם מידע רגיש, אישי וכלכלי, על טראמפ. לפי דיווחים אלה, הרי בדוח נטען, כי הרוסים מחזיקים בתיעוד מביך של טראמפ בעת ששהה במלון "ריץ קרלטון" במוסקבה עם יצאניות. בין היתר נטען בדוח, כי היצאניות הטילו מימיהן על המיטה בחדר, שבו שהו, בעבר, הנשיא אובמה ורעייתו מישל, לבקשת טראמפ ולעיניו. טראמפ הגיב לפרסומים בחשבון הטוויטר שלו: "אלה חדשות מזויפות - זה לגמרי ציד מכשפות פוליטי".
עד כאן, הדיווח החדשותי, כלשונו, כאשר בדיווח חדשותי זה, נכתב עוד, כי בתוך המודיעין האמריקני, נקבע כי: "התנהגותו הלא נאותה של טראמפ במהלך השנים ברוסיה אפשרה לשלטונות במוסקבה להשיג מספיק מידע מביך על המועמד הרפובליקני כדי שהם יוכלו להשתמש בו מתי שיחפצו בכך".
בסופה של ידיעה "חדשותית", לכאורה זו, הוסף המשפט, לפיו האף.בי.איי. האמריקני חוקר האמינות והדיוק של טענות האלה, המסתמכות - בעיקר - על מידע ממקורות רוסיים, אולם הוא טרם אישר נכונות הפרטים הכתובים והמפורטים, בתזכירים אלה. זו היא - בפועל ולמעשה - ה"ליבה" של הדברים. לידיעה "חדשותית" מפוצצת זו, אין כל בסיס והיא בגדר של בלון חדשותי שהופרח באוויר - בלון שלא מולא, אפילו בהליום, אלא באוויר חם של רכילות לשמה וסופם של דברים שישקע הוא אל תהום הנשייה והשכחה. כך, כך בדיוק (!) - יוצרים מציאות שקרית, שכל כולה בנויה על מניפולציות, ספקולציות ושקרים, בלתי מוכחים, כלל וכלל, תוך גרימת נזק לנמען ידיעה חדשותית זו.
בעבר, שעה שמרוץ הזמן מרגע ש"עלתה ידיעה לאוויר" ועד שהיא פורסמה בעיתונות המודפסת, היה זמן רב יותר, בנמצא, לברור עובדות וידיעות חדשותיות, לגופן, לא התפרסמו ידיעות חדשותיות מזויפות, בקצב ובמינון כה מוגבר, כפי שנעשים ומתרחשים הדברים, בימינו אנו. זה הוא המחיר היקר והכבד שאנו משלמים עבור קבלת ידיעות חדשותיות "טריות", במהירות הבזק.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  11/01/2017   |   עודכן:  11/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההבדל הדק בין חדשות אמת לרכילות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
העיניים הרואות מגן דוד ענק, בצד פסי התכלת, על-רקע לבן, המוקרנים על שער ברדנבורג, אינם יכולים לנתק מעשה מחווה אציל זה, שעשית כהזדהות עמנו, על-רקע פיגוע הדריסה האחרון בשכונת ארמון הנציב, ממראה של המוני נאצים הצועדים אל עבר ותחת שער ברדנבורג
חיים שטנגר
הבעיה אינה מתמקדת, אך ורק באותם חיילי וקציני צה"ל שברחו, אחוזי פחד, ממקום האירוע. מיקודה של הבעיה הינו בעובדה, כי בשנים האחרונות דומה, כי חיילי וקציני צה"ל נוטשים תורת ותודעת ה"אחריי" ששלטה, עד לא מזמן בצה"ל ומאמצים דוקטרינת "הראש הקטן"
חיים שטנגר
ראש-ממשלה המעשן סיגרים יקרי ערך ושותה שמפניה ורודה, אינו יכול להראות פניו בעיירת-פיתוח או בסתם עיר, זו או אחרת, שבה מרבית תושביה חיים משכר ומינימום ויכולים רק לחלום על שתיית שמפניה ורודה
חיים שטנגר
ברור הוא הדבר כי ככל שיעמוד היועץ המשפטי לממשלה, על אכיפת הסעיף הפלילי הדן בזילות בתי-המשפט, על מי הנוקטים זילות כלפי מערכת המשפט ושופטיה, כך לא תיפרץ גדר הביקורת, יתר על המידה
חיים שטנגר
כיום לא ניתן עוד לטעון בכל הכבוד הראוי כי כלי התקשורת אינם משפיעים על שופטים ושופטות, בבתי-משפט ובבתי-דין, בבואם לכתוב פסק דינם, בייחוד בתיקים מתוקשרים. השאלה הנשאלת הינה, עד כמה מושפעים שופטים ושופטות, בבתי-משפט ובבתי-דין, מכלי התקשורת, בבואם לחרוץ דין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il