X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ציערה אותי נימת הביקורת ובמיוחד הביטוי "אודות האישה הכושית" האישה הכושית היא ציפורה המדינית, זו האישה הראויה לכל הערכה על כך שהיא ואביה סעדו פליט עברי הנס מהשררה המצרית
▪  ▪  ▪
לכבד כל אדם [צילום: פלאש 90]

משלל הנושאים בפרשת "בהעלותך", אבקש להתמקד בסיפורן הכואב של הנשים בפרשה זו. כואב הוא סיפורה של מרים, אחותו הבכירה של משה. אחות שהייתה בשביל משה מהרגע הראשון לחייו. משה חייב את חייו לאחותו מרים שהצילה אותו ממארת היאור. מרים, האחות הבכירה, היא זו שהשגיחה, דאגה וחרדה למשה, כשחייו הטלטלו בתיבת-גומא - בתיבת-המוות בנהר היאור, כשהכמישה והכיליון אורבים בכל פינה בנהר.
מרים היא זו, שעיניה צופות ומלווה אותו, כשעל סף התהום ממתין למשה רק סיכוי קלוש לזכות בחיים. ברגעים שהמוות מאיים לשלוח את מלתעותיו לעבר התינוק משה, מרים היא אות הישועה, המביאה מינקת עבריה לבת פרעה, היא מביאה את האם, המניקה את בנה - משה.
בפרשה שלפנינו - פרשת בהעלותך - יש למרים ביקורת על אחיה הצעיר, ביקורת המובעת מתוך כאב, כשהיא גם מצרפת לביקורת את האח אהרון. מרים לא זכתה לאוזן כרויה וללב פתוח מצד משה, כשהיא אומרת מתוך כאב - "הֲרַק בְּמֹשֶׁה דִּבֵּר ה'? הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִּבֵּר ..." (במדבר י"ב, א'). גם אם אינני שותף לביקורת של מרים על משה, מצערת העובדה, שתגובת משה לביקורתה אינה סבירה, ובוודאי שהעונש שמטיל על מרים הוא אינו מידתי.
מרים, שגייסה את האח אהרון הכהן לביקורת, היא מאוד דומיננטית מבין השניים בהשמעת הביקורת. פסוק א' בפרק י"ב פותח בלשון נקבה למרות ששני האחים יחד מדברים: "וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרוֹן בְּמֹשֶה עַל אוֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכּוּשִׁית אֲשֶׁר לָקַח..."
ציערה אותי נימת הביקורת ובמיוחד הביטוי "אוֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכּוּשִׁית". האישה הכושית היא ציפורה המדינית, זו האישה הראויה לכל הערכה על כך שהיא ואביה סעדו פליט עברי הנס מהשררה המצרית. וגם אם זו אישה אחרת, אין הצדקה שצבע עורה יצביע על נמיכות קומה ובוודאי שאין הצדקה לגחך דמותה בשל צבע עורה.
התגובה לביקורת של מרים מגיעה באותו פרק בפסוק י': "... וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשֶּׁלֶג". מרים נענשה במחלה קשה האוכלת בבשרו של האדם. בפגע הקשה והמייסר האוכל את בשר האדם לא נענש אהרון, כי כאמור הוא היה רק שותף לביקורת ולא היה דומיננטי כפי שהתבטאה מרים.
לא אכנס לשלל הדיונים בספרות חז"ל, האם אישה כושית עליה מתרעמים מרים ואהרון היא ציפורה - "שֶנָאָה בְּנוּיָה וְְנָאָה בְּמַעֲשֶׁיָה" (ספרי במדבר, פסקה צט) או האם מרים ואהרון התלוננו על נישואי משה לאישה נוספת על פני ציפורה המדיינית שחומת העור.
אני מצר על העדר יחס בין כעס מוצדק על ביקורתה של מרים על מה שלא נראה לה התנהגות לא הולמת של אחיה הצעיר, משה, ובין העונש שהתבטא במחלת עור קשה, שחייב הסגר מחוץ למחנה והשפלה - "וַאֲבִיָּהּ יָרַק בְּפָנֶיהַ" (במדבר י"ב, פס' י"ד).
מצער, שכל מה שעשתה מרים למען משה בעבר לא עמד לה לזכותה כדי להקל עליה בעונש שהוטל עליה
. ניתן היה לסיים את ההתדיינות לא בפגיעה אלימה בגופה של מרים ובהשפלה כה בוטה ביריקה בפניה. ניכר שגם משה חש כאב גדול לנוכח העונש הכבד, והתחושה באה לידי ביטוי בתפילה לעבר ההשגחה האלוקית - "אַל נָא רִפָּא לָהּ" (במדבר י"ב, פס' י"ג).
עם כל כאבי על עונש לא מידתי, אני מבקש להסתייג מנימה גזענית בדריה של מרים "עַל אוֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכּוּשִׁית אֲשֶׁר לָקַח, כִּי אִשָּׁה כּוּשִׁית לָקַח" (שם י"ב, פס' א'). מצער, שמרים ירתה חיצי רעל לעבר צבע עורה של אישה.
אני נוטל מהפרשה את החובה המוטלת עלינו לכבד כל אדם, יהיה צבע עורו אשר יהיה, אין פוסלים אדם בשל צבע עורו. ואם אדם כשל בביקורת - כדוגמת מרים - התגובה חייבת להיות מידתית, ולא עונש כמו חמור כדוגמת העונש שהטיל משה על אחותו. מרים כשלה בביקורת על צבע העור, התגובה של משה כלפיה הייתה לא מידתית.

תאריך:  31/05/2020   |   עודכן:  31/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על אודות האישה הכושית
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
תודה לך על המאמר,,
לאיתן היקר...  |  31/05/20 14:37
2
אני מאחלת בריאות טובה לכולנו
לאיתן יקירי  |  31/05/20 14:46
3
ראה את משה כבן אדם
לאיתן שלום  |  1/06/20 07:57
4
גם משה רבנו יכול לטעות
טעות של משה  |  1/06/20 11:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
השמאל והאידאלים שלו נעלמו בחברה, בפוליטיקה ובתקשורת    הם איבדו את חשיבותן והשפעתם בשיח הציבורי וגם בקלפיות
אלי אלון
אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון ייהרס בקרוב, ואולי אף בקרוב מאד, "בית המכס" המנדטורי בצפונו של נמל יפו    בכך יוכרע מאבק שנמשך מספר שנים בין עיריית תל אביב-יפו התומכת בהריסת המבנה לבין המועצה לשימור אתרי מורשת המתנגדת להריסתו ודורשת לשמרו
נסים ישעיהו
כאשר לא מסכימים על היעד, או חמור מזה - כאשר לא מציבים יעד לחתור אליו, כל אחד מושך לכיוון שלו והחברה נעשית קרעים קרעים    וזה אגב עלול לקרות גם לאדם הפרטי ר"ל, כאשר תכלית קיומו בעולם הזה אינה ברורה לו, גם נפשו עלולה להיעשות קרעים
עו"ד אהוד פלג
בישראל חיים היום שני עמים    אלה לא היהודים והערבים; אלה גם לא החילונים והחרדים ואף לא השמאל והימין, אלה הם העם המתחשב והעם המתעלם    העם שיודע שהוא לא חי לבד והעם שלא סופר אף אחד
גרשון הכהן
במשך שנים ניצלו מצרים וירדן את הסכמי השלום כמנוף סחיטה להרתעת ישראל ממימוש אינטרסיה הביטחוניים והמדיניים תוך יצרית דינמיקה של "דו-קיום בשלום תחת דמי חסות". בצומת הדרכים בו ניצבת כעת ישראל, בצל איומים מצד מנהיגי האזור, הכרעה ישראלית עצמאית לקידום אינטרסיה הריבוניים היא לא פחות מהכרזת עצמאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il