X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כאשר ההנהגה הנבחרת כושלת, מוטלת אחריות על העם, הריבון, ליטול לידיו את המושכות, לנתב, מתוך אחריות אישית וקולקטיבית את מהלכיו ולנווט את הספינה לחוף מבטחים, אם חפץ-חיים הוא. זאת לא בדרך האנרכיה המוליכה לאבדון, אלא בכללים דמוקרטיים משופרים ומתוקנים, ועל הדרך להחליף גם את ההנהגה הכושלת
▪  ▪  ▪
לחדול מאנרכיית הרחוב [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

עובדת היותנו נתונים כבר חודשים ארוכים ב"משטר" מגביל שכופה עלינו מגיפת הקורונה, חוללה שינויים רבים בדפוסי החיים של האזרחים בישראל. העימות הפוליטי המתמשך ומקורות המימון השופעים של גוש השמאל ותומכיו בארץ ובחו"ל, זימנו ליזמי הרעש הציבורי שעת כושר להוכיח את יכולתם בארגון מהומות והפרעת הסדר הציבורי. מאחר שאינם מוטרדים מהקורונה ופגיעותיה החמורות באלפים רבים של אזרחים, הפכו הם את מצעדי הראווה ופסטיבלי ה"אנטי-ביביזם" לעיסוק שכיח עבור אלפים, שתרומתם הריאלית לפתרון הבעיות השוטפות אפסית ולסל הנזקים המצטברים מירבית.
חרף החזרה הסיזיפית על מחזות האבסורד הללו, ברור לכל מי שעוקב אחרי התופעה, שאין בה מסר או פוטנציאל שבכוחם לשנות את דעת רוב הציבור מתפיסותיו הבסיסיות, או לרתום המונים חדשים לשינוי ברוח אליו חותרים "אבירי ההפגנות" - רעש, כן; מציאות חדשה - בוודאי לא. התסכול הנובע מכך אמור להיות משמעותי ואכן הוא פורץ ועולה אל פני השטח חדשים לבקרים ובצורות שונות. מבין תומכי המהלך יש מי שמתחילים להבין עובדת-יסוד זו ולהיות מוטרדים ממנה. שכן מרגע שיופיע חיסון למגיפה, וגם כאשר יקרע החבל הרופף המחזיק על-כנה את ממשלת החירום האימפוטנטית שלנו ישתנו פני הדברים תכלית שינוי. לפיכך, הרצון הבוער בעצמותיהם של יוזמי ההפגנות, מנהיגיה ומשתתפיה למצות את אורגיית מחזה האבסורד בטרם תדעך כליל, מביא עימו ניסיונות "להבין את יסוד הכשל" ולתקן את הלקונה, במקום להסיק את המסקנה המתבקשת באמת: לחדול מאנרכיית הרחוב, להניח לממשלה שזמנה קצוב למצות עצמה ולחזור לדרך המלך: - בחירות חדשות וכינון סיכוי אמיתי לרסטורציה.
במאמרו "סוד ההצלחה",1 מנסה יצחק לבנון להפוך את "הפגנות הנפל" של בלפור, לתרגיל אפקטיבי בהפעלת לחץ ציבורי שיחולל את השינוי הפוליטי שהוא ואבירי ההפגנות מייחלים לו. כמי שמתמצא במזרח התיכון, הוא מביא דוגמאות ומנסה לשאוב השראה מהפגנות קהיר (2011) ולבנון (2019), כמודלים אפשריים ואפילו מומלצים להשבחת ביצועי בלפור (2020).
לפיכך, הוא משתף אותנו בתקוותו, אותה הוא מנסח כ"סרוב לקבל את הטענה שאין בקרבנו מנהיג שיכול לחולל את השינוי הנכסף"; אולם אפילו מאמין אדוק כמוהו אינו מסוגל להצביע על מנהיג כזה ובפועל גם אינו עושה זאת. במקום מנהיג שמייצג אידאה ודרך - דבר שאיפיין את מנהיגי המדינה הגדולים בעבר - הוא מציע ראורגניזציה מינהלית ומניפולציה תדמיתית. אינני מופתע מהגישה, משום שהדברים המאפיינים את הפגנות בלפור וככר רבין בת"א, שלא עבדו עד כה, לא ישנו דבר גם בעתיד. לדעתי הוא שוגה גם בהנמקות שהוא מביא להצעותיו.2
המצב בישראל אינו דומה לקהיר או בירות משום בחינה. ניסיון להביא לחילופי שלטון בישראל באמצעות הרחוב, רק יעוררו ריאקציה בעלת אופי אנרכיסטי שקשה להעריך את ממדיה ונזקיה. בהנחה שאין אדם שפוי בישראל הסבור שצה"ל יהיה מעורב בהפיכה שלטונית, אם מכוונים אנו להישארות המדינה דמוקרטית הרי שמניפולציות הרחוב האנרכיסטיות כדרך לשינוי, הן חלומות באספמיה.
בישראל גוש השמאל אינו מייצג את רוב הציבור; 10 השנים האחרונות של מערכות פוליטיות חוזרות ונישנות הוכיחו זאת בהתמדה ומעבר לכל ספק. אפשר שתיווצר קונסטלציה שתאלץ את נתניהו להתפטר, אבל אי-אפשר להבטיח שאחרי בחירות חדשות, לא יחזור לשלטון, אם זה יהיה רצון הרוב. מרגע שנפריז באנרכיה המניפולטיבית ונשבור את כללי המשחק הדמוקרטיים המובהקים, אין איש יודע לאן יוביל הדבר. אסור לנו אפילו להשתעשע ברעיונות מסוג זה, חרף העובדה שיש בשמאל קבוצה, לא גדולה, של קונספירטורים אקסטרמיסטים בדם, שכבר העלו רעיונות מסוג זה על דל שפתותיהם. מאידך-גיסא, ניתן להניח שמול "הפגנת מיליון" של השמאל בה משתעשע לבנון, ימצא מולו הפגנת 2 מיליון או יותר אזרחים אחרים שיבלמו את ההרפתקנות המהפכנית, ופוליטיקת הרחוב תיזרק לערימת האשפה של ההיסטוריה.
הסיכוי היחיד להדחת נתניהו (או החלפתו), אינו בא מהרחוב אלא מתוך מפלגתו או מתוך גוש הימין. גוש זה לפי שעה יציב ועקיב ואינני סבור "שתרופות האליל" של לבנון ישנו זאת. הדרך היחידה היא דרך הקלפי, ופרושה הידברות ופשרות בתום לב. השמאל לא יוכל להמשיך ולעצב את מדינת ישראל ויסודותיה האידאולוגיים, אך ורק על-פי אמונותיו או רצונותיו; תקופה זו חלפה עם המהפך של 1977.
אכן ישנה בציבור קבוצה גדולה שאינה מרוצה מהאופן בה מתנהלים נושאי הפנים בישראל. אולם באותה מידה מרובים האזרחים הסבורים שהשמאל יודע להציע תרופת-פלא לבעיות אלה. אם לשפוט על-פי הכשל של השת"פ עם כחול-לבן בממשלת החירום, לספק הנ"ל רגליים מוצקות מאוד.
בעיני הימין, חשוד השמאל בישראל בפטריוטיות לקויה - לא כולו, אבל רבים מדי מאלה הנמנים עליו. שלטון בג"ץ הוא עדות מעשית ומוצהרת לליקוי מסוג זה באחת מזרועות השלטון בישראל. מי שמנסה או ינסה לחזור לרעיונות הנפל המדיניים של אוסלו, אחרי ההסכמים עם המיפרציות וסודן, לא רק שיחשב אנטי-פטריוט, אלא עשוי הוא להפוך לאויב ממש.2
לבנון צודק בהערותיו לגבי השימוש בדגל השחור בהפגנות הנפל של השמאל בתקופה האחרונה. אולם אבירי ההפגנות, הנמנים על קיצוני השמאל, אינם גמישים דיים בכדי להבין ולהפנים זאת, במידה הדרושה לפתרון של שיח תרבותי. כך או כך, ההכרעה תצטרך לקבל לבסוף את חותמת בית-הנבחרים בדמות: חוקים, ממשלה שיש בה אמון ותוכנית-עבודה, שרק להם תהיה לגיטימציה לאומית.
לעומת יצחק לבנון, מציג יוסי בלום הלוי3 עמדה רציונלית ורלוונטית יותר, כשהוא גורס: "כאשר מחנה גדול של אנשים רבים וטובים... נוהג בפומבי כעדר ללא רועה, הסיבה לכך היא שבאמת אין לו רועה". זו בעיני אמירה נכונה, אמיצה, ובלתי שגרתית במחנה השמאל; ובכך גדולתה. בהמשך דבריו הוא מעלה דעות ונימוקים נוספים שמוכיחים ראייה מפוכחת וניתוח נכון של המציאות החברתית. למשל, במקום אחר בדבריו הוא קובע: "הפרה של החלטות הממשלה, יהיו אשר יהיו, היא מדרון חלקלק שממנו כל אחד חייב להיזהר. .... כי אין לנו ממשלה אחרת ולא מומחים טובים יותר ממה שניתן למצוא". גם כאן הדברים חדים, ברורים ומעשיים.
אם נסכם את טיעוניו - היסוד המשותף לכולם הוא: מדינה דמוקרטית שאינה מבינה את זהותה, אינה בקיאה במהות הדמוקרטיה ובחובות האזרחיות הנגזרות משתי אלה, ומאידך משופעת בציבורים שתחושות-בטן הן המצפן היחיד או העיקרי המנחה את התנהלותם בעתות משבר, מזמנת לעצמה חיים קשים ומציבה סימני שאלה על עתידה.

הערות

1. "סוד ההצלחה" – יצחק לבנון, מעריב-דעות, 19.10.2020
2. במצרים, 2011, לא הייתה דמוקרטיה והמהפכה נגרמה בגלל התנגדות ציבורית רחבה לשלטון הצבאי של מובארק אבל גם לתפיסת השלטון ע"י האחים המוסלמים. מובארק נדחק מכיסאו ע"י שילוב בין לחץ הציבור ללחץ אמריקני מצד אובמה, שהטעה את הציבור המצרי, כאשר קיבל ללא התנגדות את עלייתו של הנשיא מורסי, איש האחים המוסלמים. עליית סיסי נבאה גם היא בזכות תמיכה ציבורית והתנגדות לאחים המוסלמים, אבל גם ואולי בעיקר בהשפעת הצבא. בלבנון (2019) חרירי אומנם התפטר בגלל המצב הפוליטי (המאבק נגד חיזבאללה) והמשבר הכלכלי, אבל המשטר נותר על-כנו, כאשר הדמות המובילה במאמץ להקמת ממשלה חדשה היא עדיין חרירי עצמו.
3. שום דבר בתחום נושאי הפנים אינו מצדיק כיום ויתור על גבול מדיני ביטחוני מזרחי בבקעת הירדן, או הקמת מדינה פלשתינית ריבונית בא"י המערבית. לכן, שמאל שלא יעבור רוויזיה אידיאולוגית בתחום המדיני (בראש וראשונה ויתור על "אוסלו") ובתחום הכלכלי-חברתי (ויתור על סוציאליזם סקנדינבי), לא יציע לרוב הציבור בישראל פתרון קביל ולא יוכל לחזור להנהגת המדינה.
4. יוסי בלום הלוי, "עצה לשמאל", מעריב-דעות, 18.10.2020

תאריך:  04/11/2020   |   עודכן:  04/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפגנות כתכלית, כעיסוק וכחזון
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
המפגינים אומרים דבר פשוט
הירונימוס  |  4/11/20 15:27
 
- תרשה לי לפקפק באגדה הפשטנית
רפי לאופרט  |  5/11/20 09:53
 
- אין מחלוקת על החוק
הירונימוס  |  6/11/20 14:32
 
- שפע מלל אבל ללא תכלית
רפי לאופרט  |  8/11/20 10:55
 
- תגיד לאופרט, אתה ילד קטן?
הירונימוס  |  8/11/20 12:56
2
מי הם המפגינים?
ד"ר רון בריימן  |  6/11/20 16:03
 
- שטויות מחורפשות
הירונימוס  |  7/11/20 14:10
 
- גם כאן אתה טועה
רפי לאופרט  |  8/11/20 11:07
 
- בהחלט מותר להפגין בעד דברים
הירונימוס  |  8/11/20 13:03
 
- שכנוע - כן, אינוס והתשה - לא! ל"ת
רפי לאופרט  |  9/11/20 10:21
3
כל הכבוד! ל"ת
יהודי מפוכח  |  6/11/20 17:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
ההשתלטות על הקסטל במלחמת הקוממיות הפכה תבוסה מחפירה ישראלית להישג אקראי, שנהיה להישג המבצעי החשוב ביותר ב'נחשון', למרות שלא נכלל בתוכנית המבצע    אסטרטגית, להריגת עבד אלקאדר אלחוסייני על הקסטל הייתה חשיבות עצומה: ערביי ארץ-ישראל נותרו בלא מנהיג צבאי; ולמעשה, יצאו מהמשחק עד תום מלחמת הקוממיות
יוני בן-מנחם
אסמאא' אלאסד, רעייתו של הנשיא הסורי, השלימה את השתלטותה על המערכת הכלכלית הסורית וגוברת מעורבותה בנושאים פוליטיים וביטחוניים. כמה פרשנים בעולם הערבי טוענים כי היא מכוונת גבוה לתפקיד הנשיאות של סוריה
אפרים הלפרין
האם אלה שומרי הסף שלנו? משרד המשפטים עושה צחוק מעצמו, עושה מאתנו בדיחה, ופוגע באושיות המדינה
איתן קלינסקי
אם ראש הממשלה או שר הבריאות היו עוברים את החוויה של לילה ארוך - של שעות ארוכות - במחלקת המיון הם לא היו נותנים ידם לתקן רפואי, שיש בו עוצמת פער בלתי נסבלת בין צרכים רפואיים בסיסיים ובין התקן הכמעט אפסי של רופאים במחלקת המיון
דן מרגלית
מה שנגלה בארבע שנותיו של דונלד טראמפ בבית הלבן החל זמן רב קודם לכן    טראמפ רק העצים את הכיעור והציף אותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il