X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני מתרגש מהעוצמה המוסרית הייחודית של החוק, והיותו מנוגד לכל חוק קיים במרחב המדיני באותה תקופה
▪  ▪  ▪
עבדות בסין [צילום: AP/EyePress]

אינני מסתיר עובדת היותי אתאיסט, שיש לו שיח ושיג ביקורתי עם העולם הדתי. במעמד זה אבקש להתמקד רק בנקודות מפגש והזדהות עם הנכס היקר ביותר שיש לנו בארון הספרים היהודי - ספר התנ"ך. פרשת "כי תצא" פרסה בפני מרחב גדול להזדהות עם עוצמות מוסריות של החוק המקראי. בפרשה שלנו שבעים וארבע מצוות, שבעים וארבעה נושאי חוקה. בוודאי, לא אגע ברובם. אנסה לגעת בנגיעות קלות עם מה שאני רואה תרומה ייחודית של החוק המקראי לנכסי התרבות של החברה הישראלית והחברה האנושית.
בהגיע לספר דברים פרק כ"ג פסוק ט"ו עולה בפני החוק: "לֹא תַּסְגִּיר עֶבֶד לַאֲדוֹנָיו". אני מתרגש מהעוצמה המוסרית הייחודית של החוק, והיותו מנוגד לכל חוק קיים במרחב המדיני באותה תקופה. כל חוקה קיימת באותה תקופה רואה עבריינות באי הסגרת עבד שברח מאדוניו. המחוקק המקראי אינו מסתפק באי הסגת העבד, אלא דורש בפסוק ט"ז - "עִמְּךָ יֵשֵׁב בְּקִרְבְּךָ...". החובה היא לא רק לא להסגיר את העבד לאדוניו, אלא לסייע לו - לתת לו מקלט.
אני נרגש במפגש שלי עם ספר דברים פרק כ"ד פסוקים י'-י"א - "כִּי תַּשֶּׁה בְּרֵעֲךָ... לֹא תָּבוֹא אֶל בֵּיתוֹ לַעֲבוֹט עֲבֹטוֹ. בַּחוּץ תַּעֲמֹד, וְהָאִישׁ אֲשֶׁר אַתָּה נוֹשֶׁה בוֹ יוֹצִיא אֵלֶיךָ אֶת הָעֲבוֹט הַחוּצָה". לפנינו חוק שהוא חלק מרקמת חוקים הנוגעים לעני. על-פי חוקת חמורבי לנושה ולנציגיו שמורה זכות להיכנס לבית הלווה, שהתקשה לפרוע את החוב, וליטול כל עבוט שנראה להם. החוקה המקראית מכירה בזכות הנושה לגבות את החוב, אבל אוסרת על גביית כבודו של האדם שנקלע למצוקה כספית. הכבוד הוא הדבר האחרון שנותר לעני, לכן הנושה ממתין בחוץ וייקח את העבוט, שיינתן לו, ואם זה פריט חיוני כמו בגד לשינה "הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ".
החוק המקראי יוצא מנקודת מבט, שמי שמשכיר את כוח עבודתו, הוא עני חסר חלקת שדה. המקרא מדגיש בהבלטה רבה חובת תשלום שכר בתום יום העבודה. אי-אפשר שלא להתפעל מדרישה המעוגנת בחוק, שחובת תשלום שכר לעובד המשכיר את כוח עבודתו היא כלפי האזרח הישראלי וגם כלפי הזרים - "... עֲנִי וְאֶבְיוֹן מֵאֲחִיךָ אוֹ מִגֵּרְךָ... בְּיוֹמוֹ תְּשַׁלֵּם שְׁכָרוֹ...". (דברים פרק כ"ד פסוק ט"ו).
אי אפשר להתעלם מחוקת המלחמה בפרשה שלנו, המתמזגת עם הנאמר בפרשה הקודמת, כשהחמלה מזדקרת במלוא עוצמתה במציאות של קטילת חיים. הומניזם, אנושיות ומוסריות זוקפות קומתן בתוך מסכת חוקים, המתמודדת עם אימת המלחמה - בדרישה לשחרר צעיר מחובת שרות, אם בָּנָה בית ולא חנכו, אם נטע כרם ולא חללו ואם ארס אישה ולא זכה לפרי בטן. ההפלגה לספרות שמימיות אנושיות שובה את לבי.
ואסיים את המסע הקצר בדרישה של החוק לא לתת לשנאה ולאיבה מרחב חיים בתוכנו. נראה שכיום עלינו לאמץ בכל לבנו את הכתוב בדברים פרק כ"ג פסוק ח':
"לֹא תְּתָעֵב אֱדוֹמִי,
כִּי אֲחִיךָ הוּא.
לֹא תְּתָעִב מִצְרִי,
כִּי גֵּר הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם".
מי ייתן ואת השנאות נזרוק מתוכנו ברוח ספר דברים פרק כ"ג פסוק ח'.

תאריך:  16/08/2021   |   עודכן:  17/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת כי תצא (ב')
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
הוא מתרגש...
מגיב ותיק  |  16/08/21 09:51
 
- ברוך שובו של מגיב ותיק
ברוך מגיב ותיק  |  16/08/21 11:26
2
ממגיבה שאיננה מסכימה איתך ל"ת
ברכת חזק ואמץ  |  16/08/21 11:11
3
קבל ברכה שומרית - "חזק ואמץ"
למרות הסתייגויותי  |  16/08/21 14:34
4
H.A YOU ARE LYING
H.A you are liyin  |  16/08/21 15:10
5
who signs H.A ל"ת
I mock the man   |  16/08/21 15:16
6
ה.א חובה לא לשקר
ה.א חובה לדבר אמת  |  16/08/21 15:44
7
אפשר לומר לא הסכמתי עם הרמב"ם
ה.א שוגה  |  16/08/21 17:48
 
- חבל שאםרים הלפרין שוגה
חבל...  |  17/08/21 10:23
8
like all nations
We are a people   |  18/08/21 17:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
הניתוח הסוציו-פוליטי של ח"כ מירי רגב, על הליכוד וצמרתו, איננו מנותק מהמציאות העגומה של מפלגה זו, אבל הוא חלק ממציאות גזענית בישראל, שהליכוד הוא רק חלק ממנה    בכול אופן, גם אם הניתוח של רגב הוא מדויק הרי שעניין שאיפתה ליו"ר הליכוד או להקמת "ליכוד מזרחי" בראשותה, הוא בבחינת "חלום תעתועים" בלבד
עמנואל בן-סבו
גידי אורשר, מפיץ דברי הגזענות החשוכים שוב מפיץ את הרעל הגזעני שלו, את דבריו הנוראים על בני עדות המזרח, על החרדים, במילים שאפילו הנייר אינו סובל
יוני בן-מנחם
גובר החשש במערכת הביטחון כי המצב הנפיץ בשטחי הגדה והרצועה עלול להביא להתפרצות אלימה גדולה שתלווה גם בירי רקטות לעבר ישראל. חמאס מוביל להסלמה ביום ה-21 באוגוסט שהוא יום השנה לשריפת מסגד אל-אקצה
אלי אלון
תחנת הרכבת עין חרוד (כפר יחזקאל) סמוך לצומת - מחלף גדעונה כיום, הייתה אחת מתחנות רכבת העמק ההיסטורית    עם הפסקת פעילות "רכבת העמק" ב-1948 התחנה נעזבה והוזנחה    לפני מספר שנים שוקמו ושולטו בשלטי מורשת שני מבנים בתחנה: מבנה בנוי לבני סיליקט אשר שימש תחנת ההמתנה לנוסעים ומבנה אבן ששימש כמחסן ומגורים לעובדי התחנה
אפרים הלפרין
במסגרת הכלת המתים על-ידי ממשלה מעוותת, היה רצוי דווקא להגדיל את התקנים בחברה קדישא    תמיד אפשר לקנות עוד ועוד מכוניות שחורות וארוכות ולגייס עוד צעירים על-מנת לחפור ולכסות, לחפור ולכסות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il