X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המועצה המשפטית העליונה בעירק פירסמה צווי מעצר נגד כמה ממארגני הכינוס בארביל שקרא לנורמליזציה עם ישראל. בעירק גובר הזעם השיעי על הכינוס וממשלת עירק וכמה מפלגות פוליטיות גינו אותו ואת הקריאה לנרמול היחסים עם ישראל
▪  ▪  ▪
עירק [צילום: ענמר חליל/AP]

עירק סוערת בעקבות כינוס גדול בהשתתפות כ-300 ראשי שבטים ואישים עירקיים סונים ושיעים שהתקיים ב-23 בספטמבר בארביל בירת החבל הכורדי. הכינוס קרא לנורמליזציה עם ישראל ולהצטרפותה של עירק ל"הסכמי אברהם" במלאת שנה להסכמים האלה שנחתמו עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. את הכינוס ארגן ארגון אמריקני בשם "מרכז קשרי השלום" שמקום מושבו בניו-יורק והוא התקיים תחת הכותרת "השלום וההתאוששות".
הכינוס גרם מבוכה רבה לממשלת חבל כורדיסטן העירקית ולממשלה המרכזית בבגדד הנחשבת לפרו אירנית, הוא עורר זעם רב בקרב השיעים בעירק ובקרב המליציות הפרו אירניות, מה שהגביר את הזעם והמבוכה הייתה העובדה שראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד בירכו על היוזמה. האימאם השיעי מוקתדא צדר, ראש הזרם הצדרי בעירק, פרסם הודעה זועמת שבה נאמר: "ארביל צריכה למנוע את הפגישות הטרוריסטיות של הציונים האלה ועל הממשלה לעצור את כל המשתתפים בכינוס ואם לא אז אנחנו נעשה את מה שמוטל עלינו מבחינה חוקית ולאומית".
ממשלת עירק מיהרה אף לפרסם הודעת גינוי לכינוס: " המפגשים האלה אינם מייצגים את תושבי עירק היקרים, הם מייצגים רק את אלה שהשתתפו בכינוס, רעיון הנורמליזציה סותר את החוקה, החוק ואת המדיניות של ממשלת עירק. ממשלת עירק הביעה באופן ברור את עמדת עירק ההיסטורית התומכת בבעיה הפלשתינית ובזכויות העם הפלשתיני למדינה עצמאית שבירתה ירושלים". גם הנשיאות העירקית וכמה מפלגות פוליטיות פירסמו הודעות דומות המתנגדות לנורמליזציה עם ישראל ותומכות בזכויות העם הפלשתיני.
הוצאת צווי מעצר נגד מארגני הכינוס
גל המחאה והזעם השיעי באירן אילץ גם את ממשלת החבל הכורדי שבתחומו התקיים הכינוס להודיע על נקיטת צעדים נגד המשתתפים בכינוס בעד הנורמלזיציה עם ישראל. משרד הפנים בממשלת חבל כורדיסטן העירקית הודיע כי מארגני הכינוס " יגורשו ולא תהייה להם עוד דריסת רגל באזור כורדיסטן העירקית".
הוא טען שהכינוס נועד לצרכים פוליטיים בניגוד לתנאי הרישיון שניתן לקיים את הכינוס וכי הושמעו בו נאומים שסותרים את המדיניות הרשמית של ממשלת חבל כורדיסטן שמחויבת למדיניות החוץ הרשמית של עירק. המועצה המשפטית העליונה בעירק הודיעה על פרסום צווי מעצר נגד כינוס המשתתפים בכינוס "השלום וההתאוששות", בינתיים הוצאו צווי מעצר נגד וויסאם אלחרדאן, ראש תנועת "התעוררות עירק" שהקריא בכינוס את הודעת הקריאה לנורמליזציה עם ישראל, ונגד מית'אל אל-אלוסי, הפוליטיקאי וחבר הפרלמנט לשעבר, וגם נגד צחר כרים אלטאא'י בכירה במשרד התרבות העירקי. בהודעת המועצה נאמר כי ינקטו צעדים נוספים נגד המשתתפים בכינוס ברגע שיאותרו שמותיהם.
וויסאם חרדאן פירסם סרטון וידאו שבו התנצל על דבריו בכינוס וחזר בו מהקריאה לנורמליזציה עם ישראל, הוא טען שישראל שירבבה לנאומו את הקריאה לנורמליזציה עמה והביע חרטה. סעיף 201 בחוק העונשין של עירק מטיל עונש מוות על על כל אדם או גוף המקדם "עקרונות ציוניים".
ברור שממשלת החבל הכורדי ידעה היטב מראש על קיום הכינוס במלון במרכז ארביל, שאף זכה לאבטחה כורדית, אך היא לא מנעה אותו, נראה כי היא מגנה כעת את הכינוס כ"מס שפתיים" בגלל הביקורת והזעם של השיעים בעירק. רבים בעירק סבורים כי הכינוס אורגן על-ידי יוסף בראודה, יהודי יוצא עירק המתגורר בארה"ב, וכי מטרתו היא להכין את הקרקע לפיצוי כספי של היהודים שנאלצו לעזוב את עירק ואת רכושם. פרשנים עירקים מעריכים כי מדינות המפרץ עומדות מאחורי ארגון הכינוס כדי להביך את ממשלת עירק ואת אירן שבינתיים שומרת על שתיקה.
להערכתם, מטרה נוספת של הכינוס הייתה ליצור הדים בעולם הערבי כדי להחיות את רעיון הנורמליזציה עם ישראל שאיבד את המומנטום בתקופת ממשלו של הנשיא ביידן. כך או כך, הגימיק הזה לא יחזיק מים, עירק נשלטת בידי המליציות השיעיות הפרו אירניות ורעיון הנורמליזציה עם ישראל איננו ישים כל עוד עירק נתונה בהשפעתה החזקה של אירן העושה בה כרצונה. אבל, אי-אפשר להתעלם מהעובדה שהכינוס בארביל הצליח ליצור הדים בעולם הערבי ולהעלות מחדש את רעיון הנורמליזציה עם ישראל למקום גבוה בסדר היום התקשורתי.

תאריך:  27/09/2021   |   עודכן:  27/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עירק והנורמליזציה עם ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עירק עדיין במצב מלחמה עם ישראל
חזקי שנאן  |  28/09/21 18:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אליעז
כאשר בישראל כבר חסרים עובדי היי-טק, והצבא אשר מכשירם עוד מתקשה למנוע ממשרתיו לזלוג לשוק הפרטי המפתה במשכורותיו ותנאיו, הנה ביטול הצורך בוויזה יגביר עוד את הירידה לארה"ב
עמנואל בן-סבו
טעות חמורה לחשוב כי מדובר באירוע נקודתי בלבד. על מדינת ישראל להיערך כבר אתמול להתמודדות עם המגמה האנטי ישראלית שרק תלך ותתעצם עם התגברות כוחם של האנטי ישראלים במפלגה הדמוקרטית
יהודה קונפורטס
המדיות שמפרסמות מודעות דרושים שלא מאפשרות הזדמנות שווה משקפות את היעדר המדיניות הברורה בארגונים    מחקר חדש קורא להתייחס לנושא לא כבעיה אלא כאתגר שכל עובדי הארגון מחויבים לו
דוד ארגז
הפגם היסודי בשיטה הדמוקרטית שלנו היא שלעם יש כוח למנות אבל אין סמכות לפטר את נבחריו
יעקב קורי
לא מעט מחברות וחברי הקונגרס (תשעה בסך-הכל לעומת למעלה מארבע מאות בעד) שדחו את אישור הסיוע ביומיים עושים זאת משיקולים אלקטוראליים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il