X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המלחין יאפ ניקו המבורגר ושמחה סיאני [צילום: לאה אינגבר]
קונצרט מספר אחד תרתי משמע!
על הבמה נפגשו חברי תזמורת הבארוק שלנו עם חברי האנסמבל קפריס הנפלא וביחד, ביצעו תוכנית מגוונת מאין כמוה שיש בה כל טוב, שכללה: מוזיקה ווקאלית ומוזיקה כלית מוכרת ושאינה מוכרת; מוזיקה מצרפת ומגרמניה בבכורה עולמית!

אולם י.מ.ק.א. בירושלים, היה מלא עד אפס מקום ובאוויר רחשה התרגשות לקראת קונצרט הפתיחה של תזמורת הבארוק בניצוחו של פרופ' דוד שמר. ווהמנצח האורח מתיאס מאוטה, ולא בכדי.
ראשית, מראה העיניים בטרם שמענו כל צליל. המשתתפים, הזמרות/ים עמדו בחגיגיות בחצי סהר, כחומה חייכנית מסביב לנגנים. כמה מן הסולניות, נשאו בידיהן, לא חוברות מהן קראו מילים ותווים, כפי שאנו רגילים לראות, אלא טבלטים שחורים. היה זה חידוש עבורי, כמו שאומרים: "זמנים חדשים, זמירות חדשות". על הבמה עמדו שניים: עוגב, שנראה כמו פסנתר שחור קטן, וצ'מבלו ישן, עם עבודת נגרות מקסימה שקישטה את גבו שהיה מופנה אלינו, שעליהם ניגן חליפות פרופ' דוד שמר, המנהל האמנותי של תזמורת הבארוק ירושלים.
לדבריו, הפעם יש שיתוף פעולה בין שתי תזמורות שאוקיינוס מפריד ביניהן, דבר שאיננו פשוט כלל ועיקר, שכן, בתקופה זו של קורונה כל דבר פשוט הופך להיות מורכב ומוזר. ביקורם של חברי התזמורת ממונטריאול, נדחה פעמים אחדות וגם הפעם עמד להתבטל ועד הרגע האחרון לא היו בטוחים שאכן יגיעו, והנה קרה נס ולשמחתנו הם הגיעו!
על הבמה נפגשו חברי תזמורת הבארוק שלנו עם חברי האנסמבל קפריס הנפלא וביחד, ביצעו תוכנית מגוונת מאין כמוה שיש בה כל טוב, שכללה: מוזיקה ווקאלית ומוזיקה כלית מוכרת ושאינה מוכרת; מוזיקה מצרפת ומגרמניה בבכורה עולמית!
מתיאס מאוטה, המנהל האמנותי של קנדה, שהוא גם נגן החליליות, המלחין והמנצח, ייסד את אנסמבל קפריס וזכה לתארים מכובדים רבים בתחום הביצוע המיודע היסטורית. ציפיתי לראות מנצח לבוש בחליפה, עניבה..., והנה הוא הופיע, גבה קומה ודק גזרה עם שיער שיבה, לבוש בחולצה בצבע טורקיז וז'קט, נעלי לק שחורות... וכולו חיוכים ואור. משנת 2016 הוא מכהן כמנהלה האמנותי של אגודת באך במינסוטה ומשנת 2019 משמש כמנצח ראשי של המקהלה "אנסמבל ווקאל ארטס" קוויבק.
פתיחה מרשימה
המלחין בוודאי לא היה מעלה על דעתו, שהפרק הראשון של יצירתו זו, יהפוך לאחת היצירות הקלאסיות המוכרות ביותר בכל הזמנים
▪  ▪  ▪

הקונצרט החל עם קטע המפורסם של ה"טה דאום", מאת מארק-אנטואן שרפנטייה, מתוך יצירה שכתב לפני 250 שנה! חשתי, כאילו אוטוטו מתחיל טקס הארוויזיון,
ומדוע? מיד תדעו. המלחין בוודאי לא היה מעלה על דעתו, שהפרק הראשון של יצירתו זו, יהפוך לאחת היצירות הקלאסיות המוכרות ביותר בכל הזמנים. דבר זה קרה, כאשר בשנת 1953 בחר בו איגוד השידור האירופי כחתימתו המוזיקלית.
יצירות ה"טה דאום" נכתבו, על-פי המסורת הצרפתית, לכבוד אירועים חגיגיים כאלה ואחרים, אך ה"טה דאום" שבתוכניתנו, חובר לחגיגות הניצחון של הצבא הצרפתי במלחמותיו. אני בטוחה, שאיש מלבד קומץ היסטוריונים אינו זוכר איזה קרבות היו אלה ומי נלחם בהם... אך מיליוני אנשים, כולל אנו בישראל, המביטים כל שנה בהתרגשות במסכי הטלוויזיה בעת תחרות האירוויזיון, שומעים תחילה את צליליו החגיגיים של ה"טה דאום", פאר הבארוק ופרי קולמוסו של שרפנטייה.
רבות מתוכניות הקונצרטים של מוזיקת בארוק, באות לידי ביטוי ביצירותיו של גיאורג פיליפ טלמן והן לחם חוקן. המוזיקאי הזה מפתיע בכל פעם מחדש את מאזיניו, כולל אותנו, המבצעים, שכן הוא מככב בספר השיאים של גינס כמלחין פורה בהיסטוריה. מורשתו מצטיינת, לא בשל הכמות הבלתי נתפסת של יצירותיו, אלא גם בגיוון הרב של סוגות והרכבים. למעשה, אין סוגה מוזיקלית מתקופת הבארוק שטלמן לא תרם לה תרומה מופתית בשפתו המוזיקלית הרעננה, הבלתי שגרתית והמקורית.

מסע הפתעות
טלמן העניק ביטוי מוזיקלי ציורי במיוחד לרבות ממילותיו של פרק תהילים יש בהן מוטיבים יורדים כטיפות בתפקיד הסולן ובתפקידי הכינורות בפרק
▪  ▪  ▪

שמענו שתי יצירות משל טלמן הערב שטרם בוצעו בארץ. ייתכן שתהיינה מוכרות למומחים למוזיקה שבינינו, אך עבורנו, היו אלה יצירות מפתיעות! את היצירה "אלוהים משפטיך למלך תן..." (תהילים, עא', עב'), כתב טלמן בשנת 1737 בעת ביקורו בפריז, ואמנם עולה ממנה ניחוח צרפתי. למרות שהטקסט לטיני, בחרו בוני התוכנית לבצעה בהגיה צרפתית.
היצירה כתובה במיטב המסורת ה"גראנד מוטט" הצרפתי, בדומה ליצירותיהם של ראמו, לולי ואף שרפנטייה, שאת ה"גראנד מוטט" שלו שמענו במלואו בסיום הקונצרט. יצירה זו הינה כנסייתית, הכתובה במקרים רבים לטקסטים מספר תהילים, אשר לביצועה נדרשים: מקהלה, סולנים ותזמורת מורחבת. דבר זה מאפשר גיוון רב בהרכבים, מפרקי מקהלה חגיגיים, דרך אנסמבלים קטנים ועד לאריות אינטימיות רבות הבעה.
טלמן העניק ביטוי מוזיקלי ציורי במיוחד לרבות ממילותיו של פרק תהילים. לדוגמה, יש בהן מוטיבים יורדים כטיפות בתפקיד הסולן ובתפקידי הכינורות בפרק: "ירד, כמטר על-גז..." (תהלים, פרק עב, ו), או תיאור כמעט מוחשי של הים הגלי המשתרע עד לאופק בפרק המקהלה: "וירד, מים עד-ים..." (תהלים, פרק עב, ח), וכן התעוזה ההרמונית אשר בפרק הרצ'יטטיב "ייראוך עם-שמש...", (תהלים עב, ה), אשר לא הייתה מביישת אף מלחין אוונגרד לפני ואחרי תקופת טלמן.
יצירתו השנייה של טלמן מוכרת יותר והיא, קונצ'רטו, אחד מרבים שנכתבו בהשפעת מלחינים איטלקיים ובראשם ויוואלדי. הקונצ'רטו חיוני ונמרץ בפרקיו החיצוניים ועם זאת, מלא ליריות נוגעת ללב ששמענו בפרק האדג'יו. אולם, הרכב הסולנים של הקונצ'רטו, רחוק מלהיות שגרתי. דוד שמר מעיד על עצמו, שהוא אינו מכיר אף יצירה אחרת, בארוקית או לא, שסולניה הם כינור, צ'לו וחצוצרה.

ועוד הפתעה
דניאלה סקורקה, סופרן [צילום: לאה אינגבר]

אופרה ידועה
עם חשובי המלחינים האופראיים בתקופת הבארוק, נמנה ז'אן פיליפ ראמו, ואכן, כיאה לאופיה החגיגי של התוכנית, החליט מנהל התזמורת לכלול את אחת האופרות הידועות של ראמו: "האינדיאנים האציליים".

אין זו הפעם הראשונה שיאפ ניקו המבורגר כותב יצירה להרכב בארוקי, שכן, אחדות מיצירותיו נכתבו בהזמנת אנסמבל קפריס והערב, זכינו לשמוע ביצוע בכורה של יצירה בת זמננו, שחוברה לכלי בארוק
▪  ▪  ▪

במסגרת המופע הועלתה בביצוע בכורה ע ו ל מ י יצירה חדשה שנכתבה עבור כלי הבארוק של שני ההרכבים - שלושה שירים מהמחזור "שירים בעתות כבוד", שנכתבו על-ידי יאפ ניקו המבורגר, מלחין יהודי-קנדי ממוצא הולנדי, שכתב יצירה יפהפייה שתזכה לביצוע בכורה כאן, בארץ, ואין הדבר מקרי.
הטקסט של "שירים לעתות כבוד", נכתב בידי אלזה לסקר שילר, המשוררת היהודייה-גרמנייה, שחייתה שנים רבות בארץ והייתה דמות חשובה וססגונית בנוף התרבותי הישראלי. אין זו הפעם הראשונה שיאפ ניקו המבורגר כותב יצירה להרכב בארוקי, שכן, אחדות מיצירותיו נכתבו בהזמנת אנסמבל קפריס והערב, זכינו לשמוע ביצוע בכורה של יצירה בת זמננו, שחוברה לכלי בארוק.
יאפ ניקו המבורגר הוא בן לניצולי שואה ובעל חיבור עמוק להיסטוריה המשפחתית, קרדיולוג שעזב את עולם הרפואה על-מנת להקדיש את חייו לכתיבת מוזיקה. כשהוזמן להצטרף לפרויקט, בחר כאמור, בשירים של אלזה לסקר שילר מתוך חיבור עמוק לטקסטים שלה, למוזיקליות שלהם ולמשוררת עצמה ולסיפור חייה המרתק. המוטו שעובר כחוט השני בין השירים הוא המשפט המפורסם של אלפרד טניסון: "עדיף לאהוב ולאבד, מאשר לא לאהוב לעולם"!
את השירים ביצעה זמרת הסופרן דניאלה סקורקה, בליווי תזמורתי של שני ההרכבים יחדיו. פניתי אל המלחין המבורגר באנגלית בתום הקונצרט וביקשתי להצטלם אתו, הוא חייך ואמר: "בבקשה", בעברית. "מה, אתה יודע לדבר עברית"? שאלתי. "כן, מעט, חייתי כאן במשך זמן לא רב ואני יודע לדבר מעט עברית. כמובן ששיבחתי אותו מאוד על היצירה היפה שחיבר, והשמחה האירה את עיניו.
עם חשובי המלחינים האופראיים בתקופת הבארוק, נמנה ז'אן פיליפ ראמו, ואכן, כיאה לאופיה החגיגי של תוכניתנו, החליט מנהל התזמורת לכלול את אחת האופרות הידועות של ראמו: "האינדיאנים האציליים".
ונחזור לשרפנטייה. הוא היה דמות יוצאת דופן בסצנה המוזיקלית הצרפתית במאה ה-17. בצעירותו למד כשלוש שנים אצל קאריסימי ברומא, ומכאן באה לו אהבתו למוזיקה איטלקית. א ב ל, המלך לואי ה-14, ששרפנטייה נבחר למשרה היוקרתית של מוזיקאי החצר שלו, לא אהב בלשון המעטה את הסגנון האיטלקי, והמלחין הפסיד את המשרה המכובדת, בשל אהבתו זו.
למרות כל זאת, זכו שרפנטייה ויצירותיו לפופולריות רבה עוד בימי חייו ועד היום הוא נחשב לאחד מגדולי המלחינים האופראיים של הבארוק הצרפתי. למעשה, עצם התרחקותו מארמון לואי ה-14, נתאפשר לו לשמור על מקוריות יצירתו ולא לוותר על ההשפעה האיטלקית בה, כפי ששמענו גם ב"טה דאום", בכתיבה התזמורתית בארבעה קולות, ולא בחמישה כפי שהיה נהוג בצרפת, וכן בשפת היצירה שהיא הרמונית, שקופה וברורה.

אנסמבל קפריס, מונטריאול (קנדה)
מאז הקמתו של אנסמבל קפריס, הוא זוכה לביקורות נלהבות וזאת, בזכות גישתו החדשנית וההרפתקנית למוזיקת הבארוק
▪  ▪  ▪

האנסמבל הוקם על-ידי נגן החליליות, שהוא גם מלחין ומנצח קנדי עטור שבחים, מתיאס מאוטה. מאז הקמתו של אנסמבל קפריס, הוא זוכה לביקורות נלהבות וזאת, בזכות גישתו החדשנית וההרפתקנית למוזיקת הבארוק וכן למוזיקה עכשווית. משנת 2016 הוא מכהן כמנהלה האמנותי של אגודת באך במינסוטה ומ-2019, כמנצח ראשי של המקהלה "אנסמבל ווקאל ארטס" קוויבק.

מקהלת שחר
רפרטואר המקהלה הוא רחב ומגוון, אך המוזיקה מתקופת הבארוק אהובה עליהם במיוחד
▪  ▪  ▪

המקהלה נוסדה בשנת 1994 על-ידי גילה בריל, שהיא גם המנצחת וגם המנהלת המוזיקלית של המקהלה על עצם היום. זמרות/ים בני 30-18 מתקבלים למקהלה, בה הרחיבו את הכשרתם במוזיקה ובשירה וזו הסיבה שנוצר צליל צלול ורענן שכה אופיינו ל"שחר". רפרטואר המקהלה הוא רחב ומגוון, אך המוזיקה מתקופת הבארוק אהובה עליהם במיוחד, ואין היא מושכת ידה ממוזיקה מודרנית, אומנותית ופופולרית ואף שרה סגנונות מוזיקה אלו.

נעים מאוד להכיר!

עמכם הסליחה, הזמרים והקוראים, שלא אוכל לפרט את כל השמות ואל כל הפרטים על אודותיהן/ם של כל חברי/ות מקהלת "שחר" המופלאה הזאת, שהשמיים אצלן/ם הם הגבול! ולכן, אציג רק את שמות הזמרות/ים הסולניות/ם והנגנים עם קטעי הסולו:
דניאלה סקורקה – סופרן; טל גנור – סופרן; מאיה עמיר - מצו סופרן; יונתן סויסה - טנור, יאיר פולישוק, בריטון; נעם שוס, כינור - היא מבכירות נגני הבארוק בישראל ומשמשת ככנרת ראשית של תזמורת הבארוק ירושלים, מרבה לנגן כסולנית וכנגנית קאמרית וככזאת, הקליטה קונצרטים רבים בארץ ובעולם עם אמנים ידועי שם. אלקסיס באסק, חצוצרה (קנדה); אנדראה סטיוארט, צ'לו (קנדה).

לסיכום!
היה זה קונצרט חגיגי ונפלא ומחיאות הכפיים היו רמות וממושכות
▪  ▪  ▪

בערב נפלא זה, כאמור, שמענו את המוטט של טלמן – "אלוהים-משפטיך" לסולנים, מקהלה ותזמורת; יאפ ניקו המבורגר – בבכורה עולמית: שלושה שירים למילים מאת אלזה לסקר שילר; טלמן – קונצ'רטו לחצוצרה, כינור, צ'לו ומיתרים; ראמו – סוויטה תזמורתית מתוך "הבוריאדות", "דרדנוס" ו"האינדיאנים הגלאנטים ושפרנטייה – "טה דאום", לסולנים, מקהלה ותזמורת.
היה זה קונצרט חגיגי ונפלא ומחיאות הכפיים היו רמות וממושכות. עתה כולי ציפייה לשוב ולשמוע את "תזמורת הבארוק ירושלים" וסקרנית לדעת, אלו הפתעות מוזיקליות מצפות לנו בקונצרט הבא. בואו לשמוע ואל תחמיצו!

תאריך:  02/11/2021   |   עודכן:  02/11/2021
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי שחם
במצב הנמשך הקיים, וכאשר כל הצעת פתרון נבחנת ממילא על-פי התייחסויות צפויות של מדינות חוץ, אשר הן עצמן מושפעות משינויים פנימיים ומשינויים גלובאליים – מוצע לחפש דרך מוצא שתוביל אלי פתרון אפשרי עתידי, לא רק בחיפוש במרחבי המזרח-התיכון ובין תיאוריות אקדמאיות, אלא גם... במרחבי-הזמן ובשינויי-הזמן של העתיד הקרוב
רועי אורן
התסמינים של ההפרעה מתחילים בצורה מתונה בעונת הסתיו ומחמירים עם בוא החורף, ככל שכמות האור פוחתת והאפרוריות משתלטת
מירי חיון
כן, זה אפשרי    אך על-אף העומס והקשיים, כיצד בכל זאת משלבים בין שני העולמות בהצלחה?
חיים נוי
ההצגה הנודעת בהפקה תוססת ומרגשת - בית צבי    המחזה מורכב ממונולוגים המושמעים על-ידי נשים וכל מונולוג מתייחס לוואגינה מזווית מיוחדת    אנסלר כתבה את המחזה לאחר שראיינה כמאתיים נשים וכל אחת וכל מונולוג מתייחס לוואגינה מנקודת מבט של יחסי מין, אונס, לידה ואורגזמה
יוסי אחימאיר
התיאטרון הלאומי "הבימה" מעלה בימים אלה מחזה מוסיקלי "עוד חוזר הניגון", הנסב על דמותו של אלתרמן, משלב את סיפור חייו עם שיריו שהפכו לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il