X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בפועל משמשת כיום סרבנות הגט בידי הבעלים הסרבנים ככלי להתעללות באשה וגם ככלי לסחטנות כלכלית בעניין דמי המזונות והכתובה סבלן של העגונות היה צריך להיות גורם מרכזי בהחלטה לשלוח את הסרבן למאסר
▪  ▪  ▪
שנים ארוכות של התעללות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

רש"י מסביר בפרשנותו לפסוק מספר 'דברים' כי מתן הגט הוא תהליך שחובה על הבעל לעשותו. הרמב"ם מסביר כי במקרים של סרבנות גט "כופין עליו" לתת את הגט וזה כולל אפילו הכאת הסרבן. כיצד זה עתה נמנעים בתי-הדין הרבניים בדרך-כלל לשלוח את הסרבן למאסר (שזה תחליף להכאה גופנית האסורה בישראל על-פי החוק)? איך קרה שלמרות מה שפירש רש"י, ולמרות מה שפסק הרמב"ם, שהגענו כיום למצב שבתי הדין הרבניים אינם כופים על בעל סרבן לקיים את פסיקת בית-הדין שהם בעצמם פסקו...?
העניין הנדון מתייחס למצב שבית-הדין הרבני פסק כי "הבעל חייב לגרש את אשתו", ואולם הבעל מסרב לעשות זאת. למרבה התמיהה נמנעים בדר"כ בתי הדין הרבניים מלכפות על הבעל את מתן הגט ורק מתי-מעט מהסרבנים נשלחים לבית-הסוהר, וגם זאת רק לאחר שנים ארוכות של התעללות במסורבת הגט.
בפועל משמשת כיום סרבנות הגט בידי הבעלים הסרבנים ככלי להתעללות באשה וגם ככלי לסחטנות כלכלית בעניין דמי המזונות והכתובה. סבלן של העגונות היה צריך להיות גורם מרכזי בהחלטה לשלוח את הסרבן למאסר (או את הסרבנית, שאינה מוכנה לקבל את הגט).
חששם של הרבנים הוא ממצב של "גט מעושה", דהיינו, גט שניתן על-ידי הבעל בניגוד לרצונו האמיתי. כתוצאה מכך בתי הדין אינם פוסקים כי הבעל המסרב יכלא בבית-סוהר, אלא מגבילים אותו בעניינים שאינם גורמים לו לשנות את דעתו, כמו למשל, שלא לשתף אותו במנין. לכל היותר מונעים ממנו אפשרות לצאת מהארץ, אולם סרבן הגט 'מצפצף' על הגבלות שוליות מעין אלה.
לעומת מצב זה השורר כיום, הרי רש"י והרמב"ם, שנמנים על קבוצת הפרשנים המכונים 'ראשונים', אומרים דבר הפוך. להלן, מפורטות עמדותיהם התומכות בכפיית גט. הבעייתיות בעניין כאוב זה נעוצה בפרשנות ההלכתית לפסוק ידוע מספר דברים: כי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבְעָלָהּ וְהָיָה אִם לֹא תִמְצָא חֵן בְּעֵינָיו כִּי מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתו (דברים כ"ד, א').
הפרשנות של רש"י: "מצוה עליו לגרשה שלא תמצא חן בעיניו". לפי רש"י, התורה מצוה אותו שיגרש אותה, כי אם היא תשאר אתו היא עוד עלולה למצוא חן בעיניו והוא ימחול לה על מה שעשתה, ואת זה התורה אוסרת. התורה קובעת, ללא כל פשרות, כי במקרה כזה הוא חייב לכתוב לה "ספר כריתות", לתת אותו בידה ולשלחה מביתו.
התורה מקפידה לפרט את כל שלבי הגרושין, כדי שלא תהיינה אי-הבנות:
וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת - חובתו לכתוב לה ספר כריתות,
וְנָתַן בְּיָדָהּ - חובתו לתת לה ספר כריתות,
וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתו - חובתו לשלח אותה מביתו.
כמסקנה מכך, אין ללמוד מפסוק זה כי הגט, במקרה זה ובכלל, תלוי ברצונו של הגבר אלא ההפך מכך - הפסוק מתאר תהליך שחובה על הבעל לעשותו, גם בניגוד לרצונו.
פסיקתו של הרמב"ם
האם כליאה בבית סוהר מביאה ל'גט מעושה'? כפיית גט בדרך של מאסר היא דרך תקינה שיש לה סימוכין רבים בהלכה, ועל כך כתב הרמב"ם כבר לפני כאלף שנים:
"מי שהדין נותן שכופין אותו לגרש ולא רצה, בית דין של ישראל מכין אותו עד שיגרש. וכן אם הכוהו גויים ואמרו לו: עשה מה שישראל אומרים לך - הרי זה [=גט] כשר... ולמה לא בטל זה, שהרי הוא אנוס, בין בידי גויים בין בידי ישראל? שאין אומרין אנוס אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו מחויב בו מן התורה כגון מי שהוכה עד שמכר או עד שנתן. אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה או לעשות עבירה והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו או עד שנתרחק מדבר האסור לעשותו, אין זה אנוס ממנו אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה. לפיכך זה שאינו רוצה לגרש, מאחר שהוא רוצה להיות מישראל ורוצה הוא לעשות כל המצות ולהתרחק מן העבירות ויצרו הוא שתקפו וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר "רוצה אני" - כבר גרש לרצונו" (הרמב"ם הלכות גירושין, פרק ב, הלכה כ).
השאלה העולה והמטרידה - איך קרה שלמרות מה שפירש רש"י, ולמרות מה שפסק הרמב"ם, הגענו כיום למצב שבתי הדין הרבניים אינם כופים על בעל סרבן לקיים את פסיקת בית-הדין שהם בעצמם פסקו... ולשחרר את האישה מעגינותה? איך קרה ההיפוך? באיזה תקופה היסטורית? ומה הנימוק של הרבנים ששינוי את הפסיקה?

תאריך:  10/11/2021   |   עודכן:  10/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעלומה הלכתית בת אלף שנים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב אינו מתמצא בעניין
קורא ומעיין  |  14/11/21 15:28
 
- תגובה חסרת בסיס
שמואל פישר  |  16/11/21 11:03
2
תגובתך חסרת בסיס
שמואל פישר  |  17/11/21 09:33
3
הפתרון לסרבנות: תביעת פיצויים
שמואל פישר  |  25/11/21 06:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
אם יהודי לא מרגיש קרבה יתרה לאחיו היהודים, אם יהודי אינו רואה עצמו כחוליה בשרשרת הדורות מאז ימי אברהם אבינו, אם יהודי איננו מחובר להיסטוריה של עמנו המפורטת בספר הספרים התנ"ך כי אז אין מה שיחבר אותו באופן אמתי, בכל הווייתו, בערכיו, דעותיו, אמונותיו והשקפותיו - אל הנס אותו אנו חווים בדורות האחרונים עם הקמת מדינת היהודים היא ראשית צמיחת גאולתנו
דליה עסיס
סיפור חדרה הוא דוגמה לדרך שבה ניתן להשתמש באופן מושכל ביתרונות הרבים של ערי פריפריה ולהפוך אותן, הן פיזית והן תודעתית, להרבה יותר אטרקטיביות עבור זוגות צעירים ומשפרי דיור
רפי לאופרט
האפשרות להסדר פדרטיבי של בעיית הסכסוך הישראלי-ערבי נמצאת על סדר היום מראשית ימי הציונות . ככל שחולף הזמן, משתנים התנאים האזוריים והמקומיים וקטן הסיכוי להסדר פדרטיבי בהסכם, שמשמעותו היא כביכול השבת גלגל ההיסטוריה לאחור מאה שנים ויותר. הסדר קונפדרטיבי: פדרציה ירדנית-פלשתינית בא"י המזרחית משולבת בקונפדרציה עם מדינת ישראל יהודית בא"י המערבית, הוא עדיין אפשרות ראלית, גם אם קשה מאוד להשגה
דן מרגלית
מה לעשות? זה רגע נורא של התרגשות וחרדה, ומה יקרה אם לא יצליח לשתק את העבריין, ואולי הוא או חברו ינסו לרצוח אותו כדי להימלט מן המקום בלי להשאיר עקבות?
עמנואל בן-סבו
מה שהיה הוא שיהיה, מה שנעשה הוא שייעשה, אבל המינון, המינון שאפשר לחיות למרות הכל ואף על-פי כן    אל מול ההתנהגויות הקשות בעבר נדמה כי בימי הכנסת והממשלה הנוכחית הופר האיזון, הברקסים השתחררו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il