X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יוסף מבצע פעילות כלכלית מרשימה, שיש לה פירוש אחד - הלאמה. ההלאמה מבוצעת על-ידי רפורמטור בעל רגישות מוסרית. כל יישומה של הרפורמה שבוצעה על-ידי יוסף בוצעה רק בדרכים מוסריות ואנושיות בניגוד להלאמות כוחניות
▪  ▪  ▪
רפורמטור [צילום: הגדת סרייבו]

כאדם הנושא פניו לכינונה של חברה, בה יש סולידריות חברתית וקשב למי שנתון במצוקה, מצאתי בפרשת "וַיִּגַּשׁ" ביטוי למאוויי. פרשת "וַיִּגַּשׁ" היא עבורי בבחינת משב רוח רענן, שפועמות בו עוצמות עזות של רגישויות חברתיות ואנושיות. פרשה שכל כולה פתיחות למאווייו ולכמיהותיו של האדם, הנתון במצוקה כלכלית ובצורך לחלצו מהמצב הקשה אליו הוא נקלע.
בימים אלו של קורונה ניתן ללמוד מפרשת השבוע, כיצד חייבת לפעול בנחישות חברה מאוחדת, וזאת מתוך מתן אמון מוחלט בהנהגה המדינית והכלכלית, שיכולה לבצע את הבלתי אפשרי, ולהתגבר על קשיים רבים, שקשה היה להאמין שניתן להתגבר עליהם. ועד כמה חשוב שהיא לא תהיה חברה משוסעת.
בקוראנו את פרשת "וַיִּגַּשׁ" אנחנו קוראים בפרק מ"ז פסוק י"ד את המשפט: "וַיְּלַקֵּט יוֹסֵף אֶת-כָּל-הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וּבְאֶרֶץ כְּנַעַן בַּשֶּׁבֶר אֲשֶׁר-הֵם שׁוֹבְרִים, וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-הַכֶּסֶף בֵּיְתָה פַּרְעֹה".
יוסף מבצע פעילות כלכלית מרשימה, שיש לה פירוש אחד - הלאמה. ההלאמה מבוצעת על-ידי רפורמטור בעל רגישות מוסרית. כל יישומה של הרפורמה שבוצעה על-ידי יוסף בוצעה רק בדרכים מוסריות ואנושיות בניגוד להלאמות כוחניות, שפקדו את העת החדשה בארצות מזרח אירופה, שאופיינו גם בעוצמות של משברים חברתיים קשים ולעתים גם התלוו להן תופעות מדממות, שגבו מחירי חיים יקרים.
ההלאמה, שמבצע יוסף, היא תגובה למצב כלכלי קשה מנשוא, המתואר בפרק מ"ז בפסוק י"ג: "וְלֶחֶם אֵין בְּכָל-הָאָרֶץ, כִּי-כָּבֵד הָרַעַב מְאֹד, וְתִלָּהּ אֶרֶץ מְִצַרִים וְאֶרֶץ כְּנַעַן מִפְּנֵי הָרָעָב". יש תוצאות חיוביות להלאמה, אותה מבצע בשקט ובמשמעת חברתית הראויה למלוא הערכה לרפורמטור יוסף בן יעקב, שהוא בן למיעוט לאומי במצרים. התוצאות החיוביות של ההלאמה המסודרת והמתוכננת היטב באות לידי ביטוי, כפי שמתואר בפסוק י"ז: "...וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף לֶחֶם..." - בשפה אחרת נתן להם חיים, כאשר "לֶחֶם אֵין בְּכָל הָאָרֶץ". הרפורמטור העברי יוסף העניק לחברה המצרית, הנתונה במשבר כלכלי קשה, אפשרות להיחלץ ממנו, הוא העניק לחברה במשבר חיים ואפשרויות קיום.
לפנינו רפורמטור, שמעריך את יכולתו של ההון האנושי העובד בתקופת השפע, לכן הוא מבקש מסילות ללבו ומוצא אותן. בהידברות נאה הוא מטיל על ההון האנושי את החובה להטות כתף לביסוס משאביה הכלכליים של המדינה באמצעות הפרשת הון, שהוא בבחינת מס שגובהו 20%. מה שנקבל יותר מאוחר בחוקה המקראית באמצעות חוקי המעשרות, שיש בהם חובת תשלום של מיסים המבטיחים חיים תקינים, וזאת תוך קשב לצרכי חברה נזקקת ובמיוחד לכל המדדים בשולי החברה, כשהעוני והדלות מתדפקים על חלונות חייהם.
אני רואה ביוסף, כמי שהניח את הנדבכים החברתיים והמוסריים בכלכלה, שיש לה את הרגישות החברתית. ידוע, שכלכלה יכולה להיות דורסנית ואכזרית. כלכלה יכולה לשאת אופי צרכני, הרואה רק את אינטרס ההון ובעליו תוך התעלמות מצרכיו של ההון האנושי העובד, שכל חייו צריך להגיר זיעתו לשם קיומו. יוסף הוא זה שהניח את הנדבך במסד הכלכלי, המחויב בראש ובראשונה להון האנושי העובד, בו הוא רואה את הערך העליון, שחובה עלינו להיות רגישים לכל צרכיו, כשהשלטון יוצק את דפוסי הכלכלה.
מאחר שמדובר בחברה חקלאית, שהקרקע מהווה את הבסיס העיקרי לכינונם של אמצעי ייצור לקיומו של האדם, אני עדים ליחס מיוחד במקרא כלפי הקרקע. אנחנו רואים קשר בין הרפורמה, שמבצע יוסף, ובין מה שיבוא לידי ביטוי מאוחר יותר בחוק יסוד, שלא ניתן לשנותו, בפרשת "בהר" בספר "ויקרא" פר' כ"ה פס' כ"ג: "וְהָאָרֶץ לֹא תִּמָּכֵר לִצְמִתּוּת....". יוסף ובעקבותיו מכונני החוק המקראי מתחייבים, שלא תהיה בחברה הישראלית תופעה לא מוסרית ובלתי נסבלת של ריכוז קרקעות לעד בידי אדם או משפחה. האדמה, שהיא אמצעי קיומי ראשוני והכרחי לאדם, נמכרת רק לתקופה, ויש מגבלות של זמן לבעלות של האדם על הקרקע. הריבון על האדמה היא הממלכה.
לסיום, אני נרגש מכינונה של הלאמה, שבעת החדשה עברה רק בעימותים קשים ואף מדממים, בפרשה שלנו היא עוברת על מי מנוחות. העם כולו נלהב כאיש אחד לבצע את תהליכי ההלאמה - עדות לכך נמצא בפרק מ"ז פס' י"ט, בו נהיה עדים לצמד מילים: "אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ". המשך סדיר של קיומם נתקבל בהבנה על-ידי העם, המוכן לשאת בעול הרפורמה ונותן למענה את "אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ" חמישית למדינה (הווה אומר - עשרים אחוז מס לפרעה) ו"אַרְבַּע הַיָּדוֹת" (שמונים אחוז לקיום כלכלי השוטף) להון האנושי העובד. זאת בעיצומו של משבר קשה, או ליתר דיוק בעת ההיחלצות מהמשבר הקשה.

תאריך:  09/12/2021   |   עודכן:  09/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוסף רפורמטור של כלכלה חברתית
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
מצפים לרפורמטור יוסף בן יעקב
אני מצפה ליוסף  |  9/12/21 11:32
2
מאחלת לך, איתן, בריאות טובה. ל"ת
מאחלת בריאות ..  |  9/12/21 12:52
3
יוסף הוא רפורמטור גדול
למסית שמואל בוקי  |  9/12/21 16:07
4
על חומותיך ירושלים הפקדתי ...
ישעיהו פרק ס"ב   |  9/12/21 17:44
5
רק אל תקלל את הרמב"ם
לשמואל בוקי  |  9/12/21 19:44
6
יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל
עושה שלום במרומיו  |  9/12/21 20:17
7
שבת נעימה ושקטה לכל ברואי בצלם
שבת מבורכת  |  10/12/21 10:05
8
זה מוסרי זה?
מנדוזה  |  10/12/21 12:18
 
- יוסף היה רפרמטור מוסרי
תגובה למנדוזה  |  12/12/21 14:00
9
שבת נעימה ושקטה לכל ברואי בצלם
שבת שקטה ונעימה  |  10/12/21 14:01
10
שבוע טוב לעם ישראל. ל"ת
שבוע טוב לישראל  |  11/12/21 19:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
הסופרת אסתר דגן קניאל קוראת את חייה כהיסטוריה    כשהיא חוזרת לימי ילדותה, היא יודעת ללקט פנינים מן ההיסטוריה העשירה והצבעונית, ולעצב לה תפיסת עולם, שהיא פירוש לעולם שהיה, אסתר קניאל בונה מדרש חדש
צבי גיל
איפה קולם של אסירי ציון, לוחמי החופש ברוסיה הסובייטית נוכח קיום בתי כלא ועינויים ברוסיה הפוטיניסטית, שמזכירים את הגולגים בברית המועצות ומחנות הריכוז    היכן ההומניסטים של המדיה - חתני פרס סוקולוב
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס מאשים את מצרים כי היא מעכבת את שיקום הרצועה ומאיים לחדש את ההסלמה החל מהשבוע הבא. המצרים סבורים שהנהגת חמאס הינה כפויית טובה אך הם אינם רוצים לאבד את מעמדם האזורי כמתווך הראשי בין חמאס לישראל
עפר דרורי
הבחירה תמיד לא קלה אבל כאן לביא בחרה היטב היות שהחליטה שהיא נותנם מקום לנשים רבות, 71 במספר, מעוררות השראה ומציגות דוגמה לא רק לבת המצווה אלא גם לאמא ולאביה
עזרא הראל
רק מי שהם בחזקת רפויי שכל או נוכלים מסוגלים לתפור עלילת דם של שוחד משני אירועים כשרים למהדרין ובלתי תלויים לחלוטין - אישור רגולטורי פה אחד ללא אף הסתייגות מחד (וכפי שהתבצע באופן זהה ובמקביל גם בארה"ב), ומאידך כמיהה הגיונית ולגיטימית וטבעית, וחוקית לפי הפסיקה לדיווח מאוזן יותר באתר מרשתת בינוני בקושי, וזאת עבור פוליטיקאי מוביל שנתקל בשינאה עיוורת ועויינות יוקדת בכל כלי התקשורת האחרים באותם ימים למעט ישראל היום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il