X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יוסף מיוחס מתאר את ילדותו המאושרת בכפר סילואן, מתאר את אהבתו וגעגועיו לשכניו הערבים ולתרבותם למרבה הכאב, הכפר אינו נראה כיום, כפי שנרקם בעט הסופר
▪  ▪  ▪
סילואן. מציאות קשה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

צָהֳרֵי הַיּוֹם בִּּכְפָר סִילְוּאָן מִתְכַּסִּים
בַּעֲלָטָה שֶׁאֵין לָה בּקֶר
לוּחַ זְמַנִּים אָבוּד הַבָּא מִן הַסַּהַר
מְדַדֶּה עַל דָּקְרְנֵי תַּיִל
פּוֹרֵט נִגּוּנֵי מֵיתָר קָרוּעַ
בַּעֲלָטָה שֶׁאֵין לָה צוֹהַר.
ְְ
עֲלָטָה מַאֲהִילָה עַל שֶׁמֶשׁ סְדוּקָה
גּוֹהֶרֶת עַל שֶׁקֶט מְרַסֵּק בַּסִּמְטָאוֹת הַכְּפָר,
קִלּוּחֵי שׁוֹפְכִין מַשְׁקִים
עִקּוּלֵי מַדְרֵגוֹת מִן הַסַּף,
בַּבִּיבִים בִּינוֹת קִמּוּר שָׁחוּחַ וּבְצֵל חָצֵר נִרְפֶּטֶת
נִרְדְּמוּ כָּל הַגַּעֲגוּעִים,
פּוֹרְחִים רַק אֶגְרוֹפִים וַאֲבָנִים
הָעוֹלִים בַּעֲלָטָה סְרוּחָה סוֹעָה מִסַּעַר
בַּעֲלָטָה שֶׁאֵין לָה בֹּקֶר
בַּעֲלָטָה שֶאֵין לָה צוֹהַר
בַּעֲלָטָה מִתְפַּלֶּלֶת לְבֹקֶר וּלְצֹהַר
הָמְּמָאֲנִים לָבוֹא.
הייתי רוצה לראות את כפר סילואן, המדמם כיום בעימותים קשים מנשוא בין תושביו הערבים וכוחות צבא ומשטרה, כפי שראו אותו הסופר והמורה יהודה בורלא בספרו הנפלא "בַּעַל בְּעַמָּיו" ואיש ההוראה והסופר יוסף מיוחס בספרו "הַפַלָּחִים".
הסופר יהודה בורלא מתאר סיפור אהבה מרגש בכפר סילואן על-רקע ימי העבודה הקשים בשדות הכפר בימי הקציר בין צעירה ערביה מוסלמית ובין צעיר יהודי, המכבד גם את מאווייה הלאומיים של הצעירה הערבייה, איתה הוא מבקש לבנות את חייו, כשהוא חולם על שתי ישויות לאומיות - יהודית ופלשתינית - החיות זו לצדה של זו.
הגם שיש בתיאורי הכפר תיאור של מצבים קשים ונוגים, שורה עליו בספר ארשת של אהבה, ארשת של פתיחות ורצון של צעירה ערביה להבין את מאוויי העם היהודי, ורצון של צעיר יהודי להבין את מאווי העם הפלשתיני תוך כמיהה של השניים לבנות את הגשר.
יהודה בורלא יליד העיר ירושלים, שראה את הכפרים העוטרים את ירושלים ניסה לרקום להם רקמת אהבה, אותה יפגשו שוחרי ספרות גם בספרו "בנפתולי אהבה", בו גם פרש לנו הסופר סיפור אהבה בין צעירה ערבייה וצעיר יהודי. הסופר יהודה בורלא נשא עיניו לאהבה בכפר סילואן הגם שלא נעלמה מעיניו המציאות הקשה.
בשנת 1873 היהודי רחמים מיוחס, איש העדה הספרדית, החליט לצאת מתוך החומות ובנה את ביתו מחוץ לחומות בכפר הערבי סילואן. בבית הזה עברה ילדותו ובחרותו של בנו יוסף מיוחס, לימים סופר ילדים ופעיל מאוד במוסדות העדה הספרדית בעיר ירושלים ובמיוחד במוסדות החינוך שלה. למעלה משלושים שנה ניהל בית ספר בירושלים. יוסף מיוחס מתאר את ילדותו המאושרת בכפר סילואן, מתאר את אהבתו וגעגועיו לשכניו הערבים ולתרבותם. לכך הוא נתן ביטוי בספרו "הפלחים" בשנת 1937. כשהוא מדגיש, ש"עֲלֵינוּ לִהְיוֹת קְשׁוּבִים לְמַאֲוָיֵי הָעָם אִתּוֹ אֲנַחְנוּ חַיִּים, לְנַהֵל עִמּוֹ שִׁיחַ מְכַבֵּד, כְּפִי שֶׁנִהֵל אַבְרָהָם אֲבִינוּ עִם אִישׁ חֶבְרוֹן בְּבוֹאוֹ לִקְנוֹת חֶלְקַת קַרְקַע".
מן הראוי לקרוא בתשומת לב רבה את ההקדמה לספר. בצד ביקורת קשה, שיש ליוסף מיוחס על תופעות בחברה הערבית, הוא פועל רבות בישוב היהודי לקרבו כדי להכיר את התרבות הערבית. הוא עצמו התמסר ללימוד השפה הערבית ולחקר הפולקלור שלה, והגיע להישגים מבורכים במיוחד בעולם האקדמי.
כיום כפר סילואן, שסופח לעיר ירושלים, מונה למעלה מעשרים אלף תושבים ערבים וכחמש מאות תושבים יהודים. למרבה הכאב, הכפר אינו נראה כיום, כפי שנרקם בעט הסופר והמורה יהודה בורלא, בנו של הרב יהושע בורלא, שנולד בירושלים בשנת 1886, ואינו נראה כפי שראה אותו סופר הילדים והמחנך יוסף מיוחס, שנולד בירושלים בשנת 1868 וגדל בכפר סילואן.
אני נכסף לראות את כפר סילואן, כפי שביקשו לראותו הסופרים יהודה בורלא ויוסף מיוחס. יש לי חלום, לזכות לראות את מי בריכת השילוח, שסמוך לה ממוקמים בתי הכפר, מנוצלים לקיום טקס שאיבת המים כדי לקיים את מנהג ניסוך המים בירושלים של שלום, המכבדת מאוויים דתיים ולאומיים של כל בני אברהם החיים בה - כשבחלקה המערבי תכונן בירת מדינת ישראל ובחלקה המזרחי תקום בירת מדינת פלשתין.

תאריך:  05/02/2022   |   עודכן:  05/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בכפר סילואן
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת שבת של אחווה בין העמים
מאחלת לכולנו...  |  5/02/22 10:52
2
עכו ויפו בשומר חומות
ה.א  |  5/02/22 11:03
3
האם יש
יולו  |  5/02/22 11:17
4
לא הפרזת בתיאור האידיאלי??
שאלה ??  |  5/02/22 11:30
5
האם איתן בכלל יהודי ?
מגיב ותיק  |  5/02/22 11:49
 
- תוצאה של הפוגרומים במזרח אירופ
ב.ל  |  5/02/22 22:23
6
מאחלת שבת של אחווה ל"ת
מאחלת לכולנו  |  5/02/22 12:05
7
And came out of the trunk ///
And came out   |  5/02/22 21:55
8
שבוע טוב ליהודים ולערבים
שבוע טוב לכולם  |  6/02/22 09:41
9
לאחד העם, לבורלא ולמיוחס
חבל שלא הקשבנו   |  6/02/22 17:47
10
לילה טוב לעם ישראל. ל"ת
ליל מנוחה  |  9/02/22 18:40
11
אילו היה חי בגרמניה בשנות
BS  |  13/02/22 09:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
כינוס המועצה המרכזית של אש"ף מחר בצל מחלוקות קשות וקרב הירושה המתעצם מדאיגים את מערכת הביטחון הישראלית. גורם בכיר בפתח מעריך כי אם לא יחולק השלטון מראש ברש"פ לקראת "היום שאחרי" אבו-מאזן, עלול המצב הביטחוני בגדה להתדרדר עד למלחמת אזרחים
עידן יוסף
הדרך להחריב את משכן הכנסת עוברת בהיצמדות לכל סעיף בתקנון. יושב-ראש ישיבה מוצלח נמדד ביכולתו להתגמש ולנהוג לפנים משורת הדין במקומות שבהם יש גזירות שחברי הכנסת אינם יכולים לעמוד בהן, אך לפעמים נדרשת יד של ברזל
יוני בן-מנחם
פעיל בזרוע הצבאית של חמאס שריגל עבור ישראל הצליח לברוח ממתקן המעצר של חמאס בעיר עזה. חמאס התפאר שהוא שולט באופן מלא במצב ביטחון הפנים ברצועה, אך עתה מתברר כי אסירים נוספים נמלטו ממתקני המעצר שלו
אפרים הלפרין
את הקשר בין המלחמה במגיפה ובין המלחמה באויב האירני כפי שמתבטא באיום הטילי על ישראל, יצר ראש הממשלה, בשני המקרים המלחמה נגד האיומים האלה היא מאוד יקרה. את קורבנות המגפה נדרשנו להכיל, האם גם את קורבנות הקסאמים נידרש להכיל?    הכלה של קורבנות הקורונה מציבה אותנו על מדרון חלקלק גם באיום הטילי, הכלה מודעת של מתים היא סוויץ' שזז בראש, וברגע שזז, בד"כ אינו חוזר
יעקב קורי
הזורע רוח קוצר סופה! מי שצועק כל הזמן זאב זאב (שום קשר), פשיסטים, נאצים, אפרטהייד, גזענות, רצח עם, פשעים נגד האנושות, רוצחי ילדים במכוון - בל יתפלא אם חוקרים אותנו בהאג, אם מגנים אותנו באו"ם, באונסקו, באמנסטי, באקדמיה, במדיה, בממשלות הכי ידידותיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il