X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בתקופת הביניים של הקמת המטרו, ובהמשך לקווי הרכבת הקלה, ובמיוחד הירוק והסגול ששניהם עוברים בשכונות הדרומיות של גוש-דן, מי שיסבול יותר מכל מהעבודות, שכאמור יימשכו על פני עשרות בשנים, יהיו דווקא תושבי השכונות הדרומיות והעניות יותר
▪  ▪  ▪
עשרות שנים [צילום: משה שי/פלאש 90]

דומה שהדיון סביב תוכנית הענק של מטרו בגוש-דן, הולך והופך להיות מדיון תחבורתי גרידא לסמן חברתי מובהק. ראשונה לכך הייתה שרת התחבורה לשעבר, מירי רגב, שטענה כי במקום להשקיע סכום עתק של 170 מיליארדי שקלים במדינת תל אביב, עדיף להשקיע אותם בפריפריה, כולל בשיפור מערכת התחבורה בכלל והרכבת הבין-עירונית בפרט, שתקצר את זמן הנסיעה בין מרכז הארץ לבין צפונה ודרומה.
אחר כך התפתח דיון, מקצתו תחבורתי וכלכלי מקצועי, מקצתו בנוי על תפיסה חברתית מובהקת, שמא עדיף במקום להפוך את תל אביב ובנותיה של קרביהן למשך כ-40-30 שנה (וזו עוד תחזית אופטימית...) ובד בבד להתעסק עם אינסוף תביעות של ירידת ערכי נכסים הצמודים לקווי המטרו, עדיף להשקיע סכומים פחותים בהרבה בפתרונות תחבורתיים זמינים, דוגמת הוספת עוד עשרות נת"צים, הוספת מאות אוטובוסים חשמליים, קלים ומהירים וכיו"ב פתרונות תחבורתיים זמינים, זולים ואפקטיביים יותר.
ובימים האחרונים התבקשנו, ממש לא במפתיע, בעקבות התנגדות גורפת של שלוש עיריות בשרון הדרומי, רעננה, הוד השרון וכפר סבא, שלושתן מאופיינות בחתך סוציו-אקונומי גבוה, לסלילת קווי המטרו בתחומן. התנגדות העיריות לפרוטוקול נבעה בעיקרה לאו-דווקא משיקולים מקצועיים גרידא, אלא מהתנגדויות גוברות והולכות, כולל הפגנות, של תושבים שבתיהם "זכו" להיות ממושקים לקווי המטרו, או אפילו יצטרכו להיהרס לטובת תחנות או קווים עתידיים.
וכאן התרחש "טוויסט" מעניין בעלילה. מנהל התכנון שאמון כידוע על קידום התוכנית, הודיע במפתיע, ספק איום ממשי, ספק איום טקטי, כי אם התנגדות אותן שלוש עיריות "עשירות" תמשך, הוא יבטל את תוכנית המטרו אל מעבר למחלף גלילות צפונה (כלומר, המטרו לא יגיע לכל ערי השרון הדרומי, רמת השרון, הרצליה, רעננה, כפר סבא והוד השרון), ויפצל את תוכנית המטרו כך שיושם דגש על ערי גוש-דן עצמו, ובמיוחד שכונות וערי גוש-דן הדרומיים, שם התושבים נזקקים מן הסתם יותר לתחבורה ציבורית.
וכאן נשאלת השאלה: האם הטיעון, הלגיטימי לכשעצמו, שאותו מביא מנהל התכנון, אינו שומט בפועל את ההיגיון שמאחורי תוכנית המטרו. האם, לדוגמה, לא היה כדאי להשקיע סכומים קטנים בהרבה, בוודאי לא מאות מיליארדים, בשיקום התשתיות הרעועות של שכונות דרום תל אביב, יפו וכו', להעביר סוף-סוף את הדירות המצויות בסטטוס של מושע ברשם המקרקעין, לשדרג את כל מערך הכבישים, המדרכות, התאורה והגינון, ובד בבד לקדם מערכת תחבורה ציבורית יעילה, זמינה וידידותית, דוגמת אוטובוסים קלים ומהירים (BRT) בד-בבד לשיפור נושא הנת"צים?
אדגיש כי בתקופת הביניים של הקמת המטרו, ובהמשך לקווי הרכבת הקלה, ובמיוחד הירוק והסגול ששניהם עוברים בשכונות הדרומיות של גוש-דן, מי שיסבול יותר מכל מהעבודות, שכאמור יימשכו על פני עשרות בשנים, יהיו דווקא תושבי השכונות הדרומיות והעניות יותר. ובמילים האחרות, אם וכאשר הרכבת הקלה והמטרו יגיעו אל סיומם המיוחל, יהיה זה, בשונה מהדוגמה של רעננה, כפר סבא והוד השרון, לאחר פגיעה אנושה לא רק במי שגר בסמוך לרכבת, אלא בכלל התושבים שגם כך לא נהנים מי יודע מה מאיכות חיים סבירה.
ותושבי השכונות הדרומיות, בשונה מאלה של ערי השרון הדרומי, אינם מצוידים כהלכה בסוללה של עורכי דין, קשרים ולחץ על ראשי הערים ואינם יודעים להתארגן כפי שעמיתיהם ה"צפונים העשירים, יודעים גם יודעים. והאם החלטת מנהל התכנון להמשיך את המטרו תוך דגש על המרחב הדרומי של גוש-דן, מבוססת על כך ש"מצפון תפתח הרעה" ואילו "מדרום תפתח הטובה"?
ועל כן, נוצר כאן תהליך מעניין בו תוכנית המטרו, עוד לפני שבכלל החלה, הפכה לאבן בוחן חברתית מהמעלה הראשונה של פני החברה הישראלית. ואולי רק בשביל כך שווה היה ליצור אותה, גם אם ערכה התחבורתי והכלכלי מוטל מאוד בספק?

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  06/02/2022   |   עודכן:  06/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך תוכנית המטרו הופכת לסמן חברתי מובהק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אין לי תשובה לשאלה לאן נעלמו החסד והרחמים, כשמפי המפקדים נשלפו רשפי בוטות לשון גסה עדויה בקללות עסיסיות בשפה הערבית לעבר תחינות של הנהגים, שביקשו רק להזעיק רופא
שושנה ויג
בכל ספר אני מכניסה לצידו ילד אחר מהמציאות שפונה אלי, כמו ילד עם אוטיזם, צליאק, אלרגיה, ועוד, וכך מביאה את התופעה לקידמת הבמה ומסייעת להביא למודעות שהיא שלב ראשון בדרך לקבל את עצמי ואת השונה
בעז שפירא
מה שקורה כאשר אינך מהמחנה הפוליטי "הנכון", כאשר אתה מוביל קו דתי, לאומי, יהודי, כאשר אתה תומך בתורה ובלומדיה וכאשר הנך בעד יישוב ארץ ישראל ואוהב את עם ישראל
יוני בן-מנחם
מותו של מנהיג דאעש אבו אברהים אלקורשי במקום מסתורו בסוריה הינו הישג חשוב של ארה"ב שפוגע מבצעית ומורלית בארגון הטרור ומהווה ציון דרך חשוב במלחמה בטרור. הדרג המדיני-ביטחוני בישראל צריך לאמץ את המודל האמריקני וליישם את מדיניות חיסול רבי המחבלים על ראשי החמאס והג'יהאד האיסלאמי
יואב יצחק
המשטרה ביצעה שימוש נרחב בתוכנת פגסוס לעשרות מעורבים בתיקי נתניהו ודרכם למאות בני שיחם    כמה כלי תקשורת, ובראשם ערוץ 13, פועלים כדי לטשטש את האמת, להטיל את האחריות על גורמים זוטרים ביחידת הסיגינט של המשטרה, ובכך למנוע בירור האמת בדבר זיהום החקירה בתיקי נתניהו    מי שהכשיר את השימוש המופקר בפגסוס הוא המפכ"ל באותה עת - רוני אלשיך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il