X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ספר דברים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
האורח שלי לקבלת שבת
הנביא עמוס לא חשש להתמודד עם גילויי לאומנות בוטה של "אַתָּה בַּחַרְתָּנוּ", והעביר את הרעיון הבחירה באש צולבת של ביקורת נוקבת

הייתי רוצה, שהאורח שלי ושל משפחתי בקבלת שבת הקרובה יהיה הנוקד ובולס השקמים מכפר תקוע. אני אתן עדיפות לאדם שהוא מאוד יקר לי, שמלבד היותו נוקד ובולס שקמים הוא היה נביא, שלחם לכינון צדק חברתי בחברה שלנו ולא נרתע לצאת חוצץ נגד הבהמיות המסתאבת של הנהגת החברה דמוית פרות הבשן: "הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים..." ומשתיתות אורח חיים מסואב וחסר תכנים ערכיים: "אוֹמְרוֹת לְבַעֲלֵיהֶן הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה". חשוב לי לארח בקבלת שבת הקרובה, כשנקרא את פרשת "בְּחֻקֹּתַי", המסיימת את ספר ויקרא את עמוס, שלחם כדי שהציוויים והחוקים המוסריים, המנוסחים בספר הספרים, ייושמו בחברה הישראלית. אני רוצה לארח מי שלחם נגד המואסים שאת "וְחֻקָּיו לֹא שָׁמְרוּ וַיַּתְעוּם כַּזְבֵיהֶם" (עמוס, פרק ב', פסוק ד').
אני אשמח לארח בקבלת שבת בביתי את מי שעל-פי התלמוד הבבלי (סוכה נ"ב, ב') "נִמְנֶה עִם שְׁמוֹנָה נְסִיכֵי אָדָם", אך אותו אדם בשם עמוס, "אֲשֶׁר הָיָה בּנּוֹקְדִים מִתְּקוֹעַ, שֶׁחָזָה עַל יִשְׁרָאֵל", זכה בחייו לשלל דברי נאצה מדעת קהל עוינת, אותה הובילו ירבעם בן יהואש מלך ישראל ועוזיהו בן אמציהו מלך יהודה. ב-"ויקרא רבה" (י', ב') מצאנו עדויות על ביטויי הסתייגות ונאצה בוטים וקשים מצד הממשל וגם מגילויים קשים של דעת קהל עוינת נגד הנביא עמוס.
בפרק ז' פסוק י"א אנו עדים להתפרצות מילולית בוטה של דמות בכירה בממשל, אמציה כהן בית אל, המעליל בפני הרשות המונרכית על עמוס, שהוא בוגד מסוכן לעם ולממלכת ישראל הצפונית בראשות ירבעם בן יהואש, בהציגו את עמוס כמי שכבר "קָשַׁר עָלֶיךָ קֶשֶׁר בְּקֶרֶב בֵּית יִשְׁרָאֵל, לֹא תּוּכַל הָאָרֶץ לְהָכִיל אֶת כָּל דְּבָרָיו". אמציה הכהן הבכיר מעליל על עמוס כחותר להמית את המלך. בפסוק י"ב, באותו הפרק, הדמות הדתית הבכירה אומרת לעמוס: "חוֹזֶה לֵך בְּרַח-לְךָ אֶל-אֶרֶץ יְהוּדָה וֶאֱכֹל שָׁם לֶחֶם וְשָׁם תִּנָּבֵא".
אשמח לארח בקבלת שבת בביתי את מי שלא נרתע, עמד מול המוניות עוינת בימי מועד וחג ואמר לשאגות העוינות כלפיו: "שָנֵאתִי מָאַסְתִּי חַגֵּיכֶם... אִם תַּעֲלוּ לִי עוֹלוֹת וּמִנְחוֹתֵיכֶם לֹא אֶרְצֶה... לֹא אַבִּיט... זִמְרַת נְבָלִים לֹא אֶשְׁמַע" (עמוס, פרק ה', פסוקים כ"א-כ"ב).
אני רוצה לארח את צוק הסלע, שעמד מול דעת קהל המונית ועוינת ואמר לה את האמת הכאובה, לפיה אין ליושב במרומים עניין באקטים חיצוניים של תפילות וקורבנות. אין מקום לדפוסים טקסיים דתיים, אם לא שולבו בהם מערכות חיים חברתיות מוסריות, בהן קיימת נוכחות חזקה של עוצמת הפסוק מפרק ה' פסוק כ"ד - "וַיִּגַּל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנַחַל אֵיתָן". אין מקום לריטואל דתי חיצוני, ללא השתתת ערכי מוסר חברתי, הבולמים את הנצחת הקוטביות המעמדית.
פצעי אוהב
עמוס ניבא בתקופה, בה פעמה התחושה של חוסן מדיני וכלכלי לעם בממלכת ישראל ולעם בממלכת יהודה. על כך ניתן ללמוד מהמידע ההיסטורי המתואר ב"דברי הימים", ב', פרק כ"ו, פסוקים ט'-י"א. החוסן המדיני והכלכלי נבע משליטה ישראלית מוחלטת על חלק משמעותי ממרחביה של סוריה כיום, כולל העיר דמשק. על-פי המתואר בספר "מלכים" ב', פרק י"ד, פסוק כ"ה הייתה שליטה ישראלית על מרחבי עבר הירדן המזרחי, על שפלת החוף הדרומי עד גבול מצרים. אני מביע את כאבי, שהשליטה של ממלכת ישראל וממלכת יהודה על עמים אחרים למעשה לטווח ארוך היא זו שגרמה לחברה הישראלית מציאות הרסנית ומדממת.
ממלכת ישראל וממלכת יהודה שלטו למעשה על כל עמי האזור, שחויבו במסים גבוהים כמתואר בספר דברי הימים ב', פרק כ"ו פסוק ח'. העוצמה הכלכלית והמדינית המתוארת בדברי הימים למעשה סככה על שכבה צרה, ולא חלחלה אל המוני ישראל - "עַל מִכְרָם בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם עַל בְּגָדִים חֲבֻלִּים יַטּוּ" (עמוס, פרק ב', פסוק ו'). קשה היה לעמוס הנוקד ובולס השקמים מתקוע לדבר סרה בעם, שאהבתו לעם בערה כאש בעצמותיו. מתוך כאב הוא השמיע את מסריו על-ידי המוני עם "הַשַּׁאֲנָנִים בְּצִיּוֹן וּבוֹטְחִים בְּהַר שׁוֹמְרוֹן" (שם, פרק ו' פסוק א').
ניכרים פצעי אוהב, פצעי עמוס הנביא, השולח מלים קשות לכתובתם של "הַשּׁוֹכְבִים עַל מִטּוֹת שֵׁן סְרוּחִים עַל עֲרִישׁוֹתָם וְאוֹכְלִים כָּרִים מִצֹּאן וַעֲגָלִים מִתּוֹךְ מַרְבֵּק" (שם, פרק ו', פסוק ד'). אני מצפה לארח בקבלת שבת את הנביא, שלחם לקיומה של חברה מושתתת על אדנים של צדק חברתי, ללא ניכור מעמדי, חברה הנותנת הגמוניה להון-אנושי העובד.
הנביא עמוס לא חשש להתמודד עם גילויי לאומנות בוטה של "אַתָּה בַּחַרְתָּנוּ", והעביר את הרעיון הבחירה באש צולבת של ביקורת נוקבת. הוא העמיד את רעיון הבחירה לדיון: "הֲלֹא כִּבְנֵי כֻּשִּׁיִּים אַתֶּם לִי בְּנֵי יִשְׁרָאֵל". ההבדל "שֶׁאֶת יִשְׁרָאֵל הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, פְּלִשְׁתִּים מִכַּפְתּוֹר וְאָרָם מִקִּיר". (שם, פרק ט', פסוק ז'). האמירות האמיצות נאמרו לחברה ללא מורא למרות שפע של גלויי נלעגות וביטויי אי-אמונה כִלפי דבריו (שם, פרק ט', פסוק י').
אני רוצה לארח בקבלת שבת את מי שאני קורא את ספרו מתוך כאב. כואב לי, שנבואותיו נדחו על-ידי גילויים של שאננות ויוהרה מצד הנהגה מדושנת במציאות של כיבושים טריטוריאליים וכפיפות כנועה של כל העמים במרחבים הגובלים בממלכות ישראל ויהודה. מי ייתן, שעולם הערכים, שהסעיר והלהיט את עמוס הנוקד ובולס השקמים מתקוע, יסעיר וילהיט באלו הימים כל בית בחברה הישראלית.

תאריך:  20/05/2022   |   עודכן:  20/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האורח שלי לקבלת שבת
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
"...והטיפו ההרים עסיס ..."
מצפה לעמוס ט', 13  |  20/05/22 09:14
2
שבת שלום לכל עם ישראל...
שבת שלום ושקטה..  |  20/05/22 09:53
3
שמח לשובך אחרי שבוע של היעדרות ל"ת
תודה לך איתן  |  20/05/22 09:55
4
איתן עובד עלינו בעיניים
ה.א  |  20/05/22 10:46
 
- מי ייתן ועמוס יהיה אורח שלי
שבת שלום שבתתשלום  |  20/05/22 12:40
 
- הנושא הוא "אתה בחרתנו" ל"ת
ה.א  |  20/05/22 19:11
 
- אתה בחרתנו עם כל העמים
הנושא הוא   |  23/05/22 09:58
 
- בחייך...
מגיב ותיק  |  20/05/22 13:36
 
- מגיב ותיק אוהב להתלהם
מגיב ותיק צעק  |  20/05/22 15:33
 
- מגיב ותיק מאוהב ברדידות
מגיב ותיק מאוהב  |  20/05/22 17:07
 
- מגיב ותיק מאוהב ברדידות
מגיב ותיק מאוהב  |  20/05/22 17:07
 
- מגיב ותיק אוהב לשקר ולהתלהם ל"ת
מגיב ותיק אוהב  |  20/05/22 17:25
5
הסיקריקים מודים לשמואל בוקי
הסיקריקים מודים   |  22/05/22 07:18
6
מאחלת שבוע טוב ומקסים  ל"ת
שבוע נעים ונחמד  |  22/05/22 07:26
7
רוצים רבים כמו שמואל בוקי
ראשי האסלם  |  23/05/22 17:41
8
שיהיה לך ערב טוב איתן יקר ל"ת
ערב טוב  |  25/05/22 17:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
ממשלת ויהי מה, הממשלה שבחרה לממש את חזונם של האחים המוסלמים, ולדחוק את האחים היהודים, עומדת נבוכה מול גל הדרישות
יורם אטינגר
אנשי-דת שיעים באירן ולבנון קבעו שמותר להפיץ סמים הנמכרים ל"כופרים" במדינות המערב, ובמיוחד ל"שטן הגדול האמריקני"    הם סבורים שמלחמה באמצעות סמים יעילה יותר ממלחמה באמצעות טילים
חובב לויטס
מדובר בפנומן בעל יכולות מדהימות בכל תחום תרבות אפשרי    הוא זכה להצלחה לאורך שנים בכל תחום שעסק בו    אפשר לומר במילים ברורות: כולנו היינו בניו    ואפשר גם לומר במילים עוד יותר ברורות: הגיע לו לסיים את חייו בדרך אחרת    כך מספר לנו האמן נתי רביץ הרואה בשייקה אופיר אב רוחני שהשפיע ועדיין משפיע עליו לאורך שנים
חניאל פרבר
יום זה הפך במהלך השנים ליום מיוחד וקדוש שבו היו נוהגים במנהגי שמחה ושירה    ביום זה בא לידי ביטוי הדלקת מדורות גדולות בכל אתר ואתר בארצנו ואף בחו"ל
עמוס שנער
דיבר עם עבאס, לא דיבר, אין זה משנה כלל    העובדה היא שעבאס בגוש נתניהו היה מוביל רק להישגים אזרחיים לגיטימיים בעוד לעבאס בממשלת בנט לפיד אין את תמרורי העצור המשמעותיים (סמוטריץ' ובן-גביר)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il