X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אורי צבי גרינברג [צילום: דוד אלדן/לע"מ]
שיח ושיג כואב עם המשורר א.צ. גרינברג (א')
כשמעל במת המרצים באוניברסיטה העברית בירושלים לפני שנים רבות עמדה לפנינו המרצה המשוררת פרופסור לאה גולדברג, שאמרה כי מה מאפיין את השיר: "שהוא מיטב המלים במיטב סדרן", לפני ריצדו שורות רבות משירי המשורר א.צ. גרינברג

בשבוע הספר העברי אני חוזר וקורא את שירי אחד מענקי השירה העברית, שאני חלוק על דעותיו הפוליטיות. אני חוזר ומדגיש, שאני חולק על דעותיו הפוליטיות של אחד מענקי השירה העברית, אורי צבי גרינברג. צר לי, שאגודת הסופרים לא מצאה לנכון בשבוע הספר העברי להקדיש ערב אחד לזכרו של המשורר, שהוא הדמות הבולטת מעל קו האופק של השירה העברית במאה העשרים.
אני חולק על דעותיו הפוליטיות של המשורר א.צ. גרינברג, אך אני מרכין ראש בפני העוצמה הלשונית של המשורר. עוצמתו הלשונית הפעילה את המערכת הלקסיקאלית והתחבירית המקיפה והמורכבת ביותר, זו המוכרת לנו בשירה העברית בדורות האחרונים.
אני, כמי שחוטא בכתיבת שירים מודה, שמי שהפגישה אותי עם הרמוניזציה של הלשון הייתה זו שירת המשורר א.צ. גרינברג. כשמעל במת המרצים באוניברסיטה העברית בירושלים לפני שנים רבות עמדה לפנינו המרצה המשוררת פרופסור לאה גולדברג, שאמרה כי מה מאפיין את השיר: "שהוא מיטב המלים במיטב סדרן", לפני ריצדו שורות רבות משירי המשורר א.צ. גרינברג.
מתוך אהבת שירת א.צ. גרינברג אני כואב את העובדה המצערת, שפוליטית וחברתית מזדהים רבים משיריו עם התכנים של הימין הציוני הרויזיוניסטי. בקוראי את "חֲזוֹן גִּלְעָד לְשִׁבְטֵי יִשְׁרָאֵל" בעמ' קנ"פ בספר "בִּרְחוֹבוֹת הַנָּהָר" צר לי לפגוש בסיומו של השיר בעמ' קס"ה תכנים של יהירות לאומנית, שאני לחלוטין מסתייג מהם: "אֵין טְהוֹרִים-לַשִּׁלְטוֹן מִיהוּדִים אֵין יָפִים מֵהֶם בָּעוֹלָם". כואב לי לקרוא ביטוי של התנשאות יהודית גסה ובוטה מעל כל עמי העולם, אותו כתב משורר, שאני אוהב את שירתו.
אני מבכה את נימת העליונות הגזענית, שיוצאת מפי אחד מענקי השירה העברית. כואב לי לקרוא את המילים: "אֵין רְאוּיִים-מֵהֶם לָשֵׁאת עַל קָדְקָד כֶּתֶר מַלְכוּת בָּעוֹלָם". למשורר יש אחריות. אחריות רבה מוטלת עליו. לכן צר לי לקרוא בשירת א.צ. גרינברג ערכי תרבות, שאני פוחד מהם. אני חושש מתרבות המייחסת לעמנו עליונות תרבותית על יתר עמי תבל ורואה בעם ישראל כעם "שֶׁנִּבְחָר לְגַדְלוּת מוֹחִין וּלְגַדְלוּת גְּבוּרוֹת וּלְאַדְנוּת חָזוֹן בָּעוֹלָם (עמ' קס"ב).
צר לי, שענק רוח כמו א.צ. גרינברג מצא לנכון לשוחח עם חברי קיבוץ משמר העמק בעמק יזרעאל מתוך נקודת מבט שמזדקרת מקינת הכאב של דוד על מות שאול המלך ויהונתן בנו ככתוב בספר שמואל ב' פרק א' פסוק כ"א: "הָרֵי בַּגִּלְבּוֹעַ אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם". דווקא ממשורר מהשורה הראשונה בשירה העברית הייתי מצפה, שיתווכח כיאה לאיש תרבות עם חברי קיבוץ משמר העמק, אם לדעתו עשו דברים לא ראויים, ולא יבחר בדרך הגידוף והנאצה.
אפשר לקבל את דעת המשורר הסבור, שאין הצדקה למדיניות של ההבלגה מצד חברי קיבוץ משמר העמק אל מול התפרעות של ערבים ששרפו את שדותיהם של חברי הקיבוץ. אך בהחלט אין מקום לביטויי שנאה וקללה, השאולים מקינת דוד על שאול ויהונתן. מצער, שדווקא משורר זורע שנאה תהומית לחברי קיבוץ משמר העמק ולמעשה זורע שנאה לתנועה הקיבוצית כולה ולהנהגת הישוב היהודי.
זכותו של א.צ גרינברג לחלוק על דעות פוליטיות של חברי משמר העמק ושל הנהגת הישוב. את הוויכוח היה חשוב שינהל המשורר ברמה הראויה. כן, הייתי מצפה, שיתנהל ויכוח רעיוני עם חברי קיבוץ משמר העמק. לכן אני מביע תמיהה על כך, שהמשורר בחר בדרך של כתיבת שיר, שכל השראתו שאובה מהמילים המזוויעות בספר שמואל ב', המייחלות שהרי בגלבוע "אַל-טַל וְאַל-מָטָר עֲלֵיכֶם", כי נקטפו חייהם של שאול המלך ובנו יהונתן. בשיר הזה יש תרומה מכוערת ומעציבה של המשורר א.צ. גרינברג להעמקה ולהנצחה של שנאה לציבור של יהודים עובדי אדמה בארץ ישראל.
אני מכבד את פרופ' חנן חבר ומסכים עם קביעתו, שאורי צבי גרינברג הוא גדול המשוררים העבריים מבחינת הלשון, העומק, הדימויים וביכולתו המדהימה למפות מרחבים עצומים של חוויות ואפשרויות אנושיות, לכן כואב לי שגם הוא מבליג על כך, שבעטו של אורי צבי גרינברג נכתבו המלים: "אַל-טַל בְּהָרַיִךְ, אַל-עֵץ וְאַל-טַף" לכתובתם של חברי קיבוץ משמר העמק. מצער, שמתחת עט של משורר נערץ נכתבו צמד המילים "אַל טַף" במשמר העמק, "אַל טַף" בציבור, שסבור שנאותה דרכם של חברי משמר העמק.
אני חלוק על דעותיהם הפוליטיות של מתנחלים ביהודה ובשומרון. אני סבור, שהם גורמים נזק חמור למדינת ישראל שלנו. היעלה על דעתי לכתוב "אַל טַף" לכתובתם של מתנחלים ביהודה ובשומרון. לכן קשה לי להבין מה קרה לענק השירה העברית, אורי צבי גרינברג, שכתב את צמד המילים - "אַל טַף".

תאריך:  19/06/2022   |   עודכן:  19/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח ושיג כואב עם המשורר א.צ. גרינברג (א')
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
צבוע
מגיב ותיק  |  19/06/22 09:33
2
מאחלת שבוע של בשורות טובות
מאחלת שבוע טוב...  |  19/06/22 09:58
3
לא איחול תוכחה
משה נא אור  |  19/06/22 11:37
 
- ומה עם כל המאמרים
למשה נא אור  |  19/06/22 13:25
4
"אל טף" - זו קריאת מוות!!!
א.צ.גרינבג כתב  |  19/06/22 12:37
5
השנאה המטורפת חברת מגיב ותיק
חברה של מגיב ותיק  |  19/06/22 13:13
6
לשיח עם ענק השירה העברית
שיח מכובד כיאה   |  19/06/22 17:30
7
מקסימום פלצן
ב.ל  |  19/06/22 18:50
 
- הפלצנות מאוהבת במגיב ב.ל ל"ת
הפלצנות מאוהבת   |  20/06/22 17:13
8
מדברת נגד ממשלת ישראל כמו...
האופוזיציה היום  |  19/06/22 21:40
9
ממשיך דרכו של א.צ.גרינברג
מתן כהנא גאה  |  20/06/22 08:19
10
דעתך כקליפת השום
סיני  |  20/06/22 10:40
11
את מי שכתב - "אַל טַף" .
אני מוקיעה  |  20/06/22 13:17
12
שמור על עצמך
לאיתן..  |  20/06/22 17:21
13
לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב
לקום מחר בבוקר   |  21/06/22 15:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי דקל
יהושע "משחק" עם סוגת הסיפור הקצר ואף עם קוראיו    הוא קורא תיגר על המבנה שלו, על המשמעות המתקבלת בעת הקריאה
יוני בן-מנחם
גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מוחמד דחלאן הפסיק את ההתקפות האישיות על יו"ר הרש"פ אבו-מאזן על-פי הנחייה של נשיא איחוד האמירויות השיח' מוחמד בן זאיד. דחלאן רואה עצמו כיורשו האפשרי של אבו-מאזן, הוא ממתנגדיו החריפים של חוסיין א-שיח' והוא ממתין להכרזה על בחירות בשטחים כדי להתמודד מחדש בזירה הפוליטית
עמנואל בן-סבו
בני בגין, האליטה הנסיכית המאוכזבת, אשר בחר להצטרף בגיל 79 לקרב הבלימה נגד נתניהו, ויהי מה, היה למטהר האוויר האנטי ליכודי, אנטי לאומי
אפרים הלפרין
האם ניתן לשלב את מקצוע העיתונאי ואת מקצוע המקור המשטרתי? לדעתי בשום פנים ואופן לא, כי עיתונאי שהופך למקור משטרתי, מפסיק להיות עיתונאי
יאיר נבות
תהליך הצטרפות אוקראינה לאיחוד האירופי יימשך שנים    החלטה עכשיו מצד מועצת אירופה לפיה אוקראינה מועמדת להצטרפות, הינה אמירה חשובה ומעודדת לעם האוקראיני המצוי במתקפה מצד רוסיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il