X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שני האחים [צילום: ישעיהו פיינברג]
ביקורת "מותו של סוכן" בקאמרי
מוות צפוי מראש
מחזהו של ארתור מילר (1915-2005) מותו של סוכן לוקח את הצופים אל זכרונות שנות הארבעים בארה"ב, שעדין מהדהדים במצוקות האופפות את כולם כאן ובעולם תחושת האין אונים והיאוש מול העוני, מצלצלים היום אקטואלים לא פחות מאז בימויו של יאיר שרמן מחזיק את הקהל בצווארו כך שלא מורגשת אורכה של ההצגה

בפגישה עמו שהתקיימה במשרדו של גרי בילו, מנכ"ל הבימה אז, התגלה ארתור מילר כיהודי חם שזכרונות ימי המצוקה שעבר בילדותו באמריקה, עמדו ברקע מחזותיו. הצורך לקיים משפחה במזון ובצרכים החיוניים, כשחובות המשכנתא על הבית, המקרר ושאר מכשירי החשמל לא עומדים מול המצוקה הכלכלית. כשם שכיום מתרבים הנזקקים לתמיכת נדבנים, כך ווילי לומן, הסוכן הנוסע, המפוטר מעבודתו, נשבר נפשית בשל אי-יכולתו להמשיך ולקבל סעד מאחיו. כשהחלום האמריקני מתנפץ מול התנפצות האמת מול פניו ופני בני משפחתו - לא נותרת לו הברירה.
עצם העובדה שהמחזה חוזר ועולה שוב ושוב בארץ ובעולם, מעידה על היותו קלאסיקה של המאה ה-20. ועל היות ארתור מילר אחד מענקי הדרמטורגיה האמריקנית במאה שעברה. במחזה שעלה בברודווי, שיחק בראיין דנהי את וילי לומן, והיה מועמד לפרס הטוני. הביצוע שלו היה הטוב מכל ההפקות שראיתי. המחזה עצמו זכה בפרסי טוני ואחרים. בהמשך, כשכתב את "ציד המכשפות", זכה מילר לרדיפה והדרה כאילו היה קומוניסט ומעביר ביקורת על הציד שמקארתי ערך באמריקה כנגד כל אנשי הרוח שנחשדו בקומוניזם, עד כדי כך שנאלץ לחיות על חשבון אשתו השחקנית מרילין מונרו. מה שנחשף במחזהו "אחרי הנפילה" אותו ראיתי בניו-יורק בתיאטרון "סירקל אין דה סקוור" עם בוגרת בית צבי לשעבר בתפקיד מרילין.

הסוכן והיצאנית [צילום: ישעיהו פיינברג]

את מצוקות כל אלה שסבלו וסובלים מהיותם עניים בשל התדרדרות הכלכלה, ממלאים ברגש והתמזגות עם הדמויות כל אלה שליהק הבימאי הצעיר יאיר שרמן. רמי ברוך כוילי לומן הלך עם הבימאי עד הסוף, כולל סצינת עירום והטלת שתן שאולי הייתה מיותרת. אך את הזיוף והעמדת הפנים המשיך עד הסוף הבלתי נמנע. רעיתו, ליאורה ריבלין החולקת את התפקיד עם הלנה ירלובה, עושה כל שביכולתה להרגיעו וללכת עם העמדת הפנים כאילו שהכל תקין. גם הבנים שהוא כה ציפה מהם לגדולות, מהתלים בו ומעמידים פנים כאילו הם מצליחנים שבדרך. נדב נייטס כאח הבכור, ביף, דמות שהייתה בהצגה שראיתי בברודווי מאוד משמעותית בדיאלוג האחרון, כאן הוא חולק זאת עם אחיו הצעיר הפי, דור הררי שביחד מדגימים לאורך ההצגה קטעי פוטבול אמריקני, בהם בולט הררי ביכולתו האקרובטית מנסיונו כרקדן ב"שקטק". שניהם מלבבים את העין ומוסיפים את המרכיב החלומי בחזיון. כך גם שקיעתו של וילי לומן בהזיות אודות דמות האישה אדומת השער והלבוש, פעם כזונה בחדר המלון ופעם כג׳ני או כמיס פורסייט (אנסטסיה פיין התמירה והנחשקת) מעניקה לצופים הזדמנות לצפות במי שהמציא את סצינות ה"פלאש-בק"; סגנון החוזר בקולנוע ובסדרות הטורקיות במיוחד.
יצחק חיזקיה המרשים ביותר כאחיו של וילי שהציע לו להצטרף אליו לפרויקט מצליח באלסקה והלה סרב - עושה דמות אלגנטית הדורה. עלא דקא מפליא במשחקו כחבר ילדות נלעג של הבנים לעומת כמוצלח בהווה, בדמות שהאב שאף שבניו יגיעו להשגים כמותו. שמואל ווילוז׳ני שהקאמרי הציב אותו ככוכב הקומדיות, מוכיח את היותו שחקן דרמטי מהמעלה הראשונה, מאז כיכב בהבימה בקלאסיקה. הפעם במשחק עם הדר מאופק, משתדל למתן את המעמד, כאן - כאחיו של וילי, שהחזיק אותו מדי שבוע במשכורת שכביכול הרוויח לאחר שפוטר. מעמד משפיל עבור וילי, שנאלץ לעמוד מול המציאות האכזרית, כולל את מעמד הפיטורים שלו מהאוורד (ערן מור האלגנטי כקפיטליסט וכן בתפקיד לטה).
שיאו של המחזה במונולוג של ביף כשוילי נתפס על-ידי בנו במלון עם הזונה. זו נקודת השבר לשניהם, ומכאן הדרך לסיום צפויה. עיצוב הבמה החכם של ערן עצמון יכול ללמד לקח את חברי הממשלה הנופלת: כיצד ניתן תוך צימצום וחיסכון להגיע לתמונה הממקסמת את כל הלוקיישנים על במה אחת, ללא בזבוזים מיותרים והשקעות סרק. תרגומו של דורי פרנס מאוד עכשווי וקולח, לעומת עיצוב התאורה הרפה בסצינות בהם אחד השחקנים מואר בעוד השני לוטה באפילה. גם אם רוצים לתאר עוני ודלות, יש להאיר את פני המדברים בפולו ספוט. הצגת מותו של סוכן מרתקת את הקהל כתמונת מצב ריאלית נוקבת כאז כן היום.

שני הבנים [צילום: ישעיהו פיינברג]
תאריך:  19/07/2022   |   עודכן:  19/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
בשקט בשקט, עם סיקור תקשורתי מינימלי, התנהלו במהלך השנה האחרונה במשרד התקשורת ובמשרד האוצר דיונים על הפרטת דואר ישראל, ואם הבנתי נכון באחרונה התקבלה החלטה על הפרטה של 100%, כשמשקיע פרטי ישתלט על החברה הממשלתית
רבקה שפק-ליסק
הפלשתינים נוהגים לא לומר אמת באשר לסיבה שעד היום לא קמה מדינה פלשתינית    הסיבה היא שהפלשתינים אינם מכירים בזכותו של העם היהודי למדינה ומנסים למחוק על-ידי שיכתוב ההיסטוריה ובעזרה אונסקו כל זכר לעברו של העם היהודי בארץ לה הם קוראים פלשתין
יאיר נבות
על מידת חשיבותה של הפסגה הזו תעיד העובדה שזהו ביקורו השני בלבד של פוטין בחו"ל מאז הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר, והראשונה מחוץ למדינות ברה"מ לשעבר
דליה חשן
קיוויתי שהדתיים הלאומיים שאלו את עצמם אחר בגידת אנשים שטופחו במדגרתם וגודלו לגדולה אז איך? איך יצאו מהתנועה הוותיקה הזו גידולים שעמלו להרוס כל שמץ של קודש מכל תחום של חיי החול?
רפי לאופרט
בנט, "ימינה", וגוש הימין מצויים "על הבנקט" משום שפרישתו ופרישת חברים נוספים ממפלגתו לצד הקשיחות הפוליטית של הליכוד מסכנים אפשרות להקמת ממשלת-ימין אחרי הבחירות. עתה ביודעו כי למעשה הוּלך שולל ע"י שותפיו מימין ומשמאל בממשלת הקונגלומרט, מסבכת שתיקתו את התמונה - האם לכך הוא אכן מכוון?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il