X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיים בעבר [צילום: ציור: ג'יימס טיסו]
מיוג'ין אוניל ועד חג העשורא
מדהים איך רק קומץ של מדינות "רואות את האור", איך אושיות תרבות נופלות בשבי מנהיגים פופוליסטים, איך עם חכם כיהודים ממשיך לצעוד בכיוון העבר!

אדם יכול לכתוב שנים באריכות על נושא מסוים מבלי שהמסר יעבור עד שבא מחזאי דגול כיוג'ין אוניל ואומר במשפט אחד מה שאני מנסה להגיד בכישרון מוגבל מזה זמן רב. ואכן, אינספור פעמים התייחסתי לקואליציית "יש עבר" על אלה החיים בעבר, פונדמנטליסטים, מדאעש ואל-אקצה בסכנה, ועד מדינת הלכה ובית המקדש השלישי.
מפלפולי התלמוד שאין בלתם החיים לפי נורמות השטעטעל או הקסבה, ועד חזון שלום עכשיו מצ'מברלין לאוסלו. מתסכולי הנער בנימין נתניהו שגדל בבית של פרופסור דגול שהוחרם רק בגלל דעותיו ועד רגשי הקיפוח של בני דור המעברות. מהניאו ליברלים הרוצים להשיב את ימי דיקנס ועד עליונות הגזע הלבן בלי מקום למיעוטים באליטות.
אך דבר לא עוזר. כל אחד מתחפר בעמדותיו, אלה החיים בעבר ואלה שפניהם לעתיד. ובשיטה הדמוקרטית והפסיכולוגית הם מתחלקים כמעט שווה בשווה - גוש הביביסטים מול קואליציית "יש עתיד", הטרמפיסטים מול הדמוקרטים, תומכי מלנשון ולהפן מול תומכי מקרון, הדריפוסרדים מול האנטי דריפוסרדים, שמאל מול ימין.
לעיתים יד הקיצונים על העליונה, ברוסיה הסובייטית, גרמניה הנאצית, איטליה הפשיסטית, סין של מאו, ספרד של פרנקו, אירן של האייטולות, אפגניסטן של הטליבאן, רוסיה של פוטין, אף שעל של גולדה מול אשליית אוסלו של רבין, חמאס בחמסטן, חיזבאלה בלבנון, ארה"ב של טראמפ, ג'ונסון ברקזיט של בריטניה, הונגריה, פולין, בלרוס...
לעיתים, לצערנו הרבה פחות, יד חסידי שביל הזהב והקידמה על העליונה, כמו בעשר המדינות הכי אתיות ומשגשגות כמותית וערכית - שוודיה, נורווגיה, דנמרק, פינלנד, הולנד, ניו-זילנד, אוסטרליה, סינגפור, שווייץ וקנדה. לדאבון ליבנו מעולם לא שלטה בישראל ממשלה נאורה כבעשר המדינות, לא בן-גוריון, בגין, נתניהו ופרס.
קיבעון פרוידיאני
פרויד מדבר על תנטוס מול ארוס, אחרים קוראים לזה מלחמת בני אור בבני חושך. כל אחד נעלב כשמגדירים אותו "יש עבר", פונדמנטליסט: איך אתה מעז לכנות "יפה נפש" ולוחם זכויות אדם "קיצוני"?, שכחת את העוול שעשו לנו האשכנזים כשעלינו ארצה?, אנטישמי, עוכר ישראל, אנטי דתי, איסלמופובי, פשיסט, סמולן, קומוניסט...
יוג'ין אוניל מיטיב להגדיר את הדילמה במשפט אחד במחזה הקנוני שלו שראיתי שוב אמש בערוץ ברודווי עם ג'ייסון רוברדס וקולין דיוהרסט, עם מטפורה על הירח שמתקרב לארץ וגורם לאנשים להשתגע, עד שהופך את עולמנו למתוכנן, מעוצב ומתקיים בצורה גרועה, ככותרת המחזה: A MOON FOR THE MISBEGOTTEN.
THERE IS NO PRESENT OR FUTURE, ONLY THE PAST HAPPENING OVER AND OVER AGAIN, NOW, CAN’T GET AWAY FROM IT.
אנחנו שבויים בתוך העבר שלנו ונדרשים לחיות אותו עוד ועוד, כמו בקיבעון פרוידיאני, כמו בסרט אימה שחיים אותו יום מחדש, כמו סיזיפוס שמעלה את הסלע לראש ההר שוב ושוב. אין הווה, אין עתיד, רק העבר שקורה שוב ושוב, ישו שנצלב בפסח, הנכבה, הנכסה, חוסין בן עלי שנרצח בכרבלא ומאז השיעים מכים עצמם בחג העשורא.
המנהיגים, הטייקונים וכוהני הדת מעוניינים לשמור את העם בחשכה, בלי לימודי ליבה, בלי דמוקרטיה, בהערצת המנהיג, הרב, המנכ"ל (איך מצב הרוח של הבוס היום?). לשם כך הם מעלים באוב טראומות מהעבר ומשיגים בכך נאמנות עיוורת, כי אנשים מתקבעים ומפסיקים לראות בצורה מפוכחת את העולם. גם אנשים נבונים ורציונליים.
רגש ונבערות
איזו התנשאות יש בכל "המתקדמים" הטוענים שהביביסטים מונעים רק על-פי הרגש! שהם כולם "מזרחים חשוכים", אם כן מה עם החרדים האשכנזים? טוב, אלה גם "שחורים" לפחות לפי הבגד. המתנחלים בכלל קלגסים, הרוסים רגילים למשטר דיקטטורי, אז מי נשאר? מצביעי מרצ להורוביץ שרץ לאוסלו ויאיר גולן שחי בעבר ההוא.
צריך לפתור את המשבר הקיומי בצורה הרבה יותר יסודית ולא להיתפס לסיסמאות סרק. אני הצעתי את הרפובליקה השנייה של ישראל על-פי המודל של דה גול והרפובליקה החמישית בצרפת. אך כאמור יש פתרונות אחרים כבעשר המדינות האתיות והמשגשגות, סוציאל דמוקרטיות, קפיטליזם חברתי, מלווה אולי במנהיגות נשית.
הפוסל במומו פוסל ומי שמייחס רגש ונבערות לאלה שלא חושבים כמוהו פועל בעצמו על-פי הרגש ודיעות קדומות בעד ערבים אך נגד מזרחים מטפסים על עצים ונאנדרטלים. ההסבר הוא הרבה יותר עמוק ואוניל, פרויד ואני העני ממעש מייחסים זאת לקיבעון ולטראומות, שיכולות לקרות אצל האנשים הכי משכילים, כי הן קשורות בתת-מודע.
אמש צפיתי בהשתוממות באישה חרדית שממתינה 18 שנה שיתירו אותה מעגינותה. בעלה החרדי חי באנגליה והתחתן בשנית אך הרבנים החיים בפלנטה אחרת, על הירח, סרבו להתיר אותה וגם כאשר עשו זאת חזרו בהם משיקולי בחירות לבית הדין הרבני הגדול, עוד מוסד ארכאי שיש לנתק אותו מהמדינה, כמו את כל הדת ומוסדותיה.
אישה נבונה, נורמטיבית, שהגיעה לגיל 40 ורוצה להתחתן, להקים משפחה, להביא ילדים לעולם. אך היא שבויה בקורי עכביש של הדת ולא תוכל להשתחרר. גם כשהדת מתאכזרת לה, אישה מוכה, עבד שאומר 'אהבתי את אדוני, את אדוניי'. מה מונע ממנה להשיל מעליה את עול הדת, לחיות בזוגיות בלי נישואים, להביא ילדים ולהקים משפחה?
בכיוון העבר
אבל היא לא מסוגלת. היא שבויה בטראומות עבר, בכבלי הדת, גם כשרע לה, גם כשמתעללים בה בצורה צינית. כך גם הביביסטים שבויים בקסם של ביבי ולא משנה מה יעשה הוא ימשיך להיות מלך ישראל. כך אוכלי הלוטוס של אוסלו, כך הפלשתינים החיים את הגירוש, בני דור המעברות, כמו שטראומת אלטלנה חיה עדיין, סיזיפוס ועשורא.
כך אפריקה עדיין חיה את טראומות הקולוניאליזם למרות שהלבנים מזמן גורשו ממנה על ידם וכל האומללות שלהם נובעת מעושק מנהיגים שחורים מושחתים, כמוגבה ואידי אמין. כך חסידי הברקזיט ורוסיה האימפריאלית, אמריקה הלבנה ופולין הלאומנית, מנסים להחזיר עטרה ליושנה, כשפניהם לעבר במקום לשאוף לקידמה ושגשוג.
תמיד קואליציית יש עבר מביאה לאבדון. ובכל זאת העולם צועד לעבר הקידמה, למרות שהשפעת הירח גוברת מדי פעם. בדרך מתים מיליונים, אומות מתאבדות, כלכלות נהרסות. מדהים איך רק קומץ של מדינות "רואות את האור", איך אושיות תרבות נופלות בשבי מנהיגים פופוליסטים, איך עם חכם כיהודים ממשיך לצעוד בכיוון העבר!
זה קורה בגלל שנביאי השקר מסבכים אותם בטראומות. אומרים להם "אל-אקצה בסכנה" וישר ברפלקס מותנה הם טובחים ביהודים. "היהודים רצחו את ישו" ועושים פוגרומים. "סמולנים עלינו פלישתים" והם ישר נזכרים במפא"י שזרקה אותם למעברות. ושלא יבלבלו אותם עם עובדות, כי הם חיים את העבר עוד ועוד, אין הווה ואין עתיד!

תאריך:  27/07/2022   |   עודכן:  27/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני מזרחי
ההתעקשות הסיזיפית והמיותרת על המשך תוכניות דיור מוזל, זאת למרות כישלון מחיר למשתכן, לא רק שלא השיגה את מטרתה, אלא אף יצרה נזק כפול ומכופל
אמיר רוזנבלום
מי שייכנס בימים אלה למבני היוקרה ב"מדינת תל אביב", ראה שכמאמר המשורר, "כיכר השוק ריקה    במקום להטיל עוד ועוד מיסים על משקיעים ובמקום לראות בהם "פרה חולבת", אדרבה, תראו בהם ברכה לכלכלת מדינת ישראל
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו-מאזן מתוסכל ומאוכזב מביקור הנשיא ביידן באזור ומתלבט באיזו מדיניות לנקוט לאור דרישות בצמרת פתח לנקוט צעדים תקיפים נגד ישראל. אבו-מאזן מגביר את התיאום עם עבדאללה מלך ירדן ונערך לכינוס העצרת הכללית של האו"ם בחודש ספטמבר
עמנואל בן-סבו
מצוקת המורות והמורים, המחנכים והמחנכות, המנהלים והיועצות, מורי המקצועות, כתובה באותיות קידוש לבנה על כל גבעה, תחת כל עץ רענן, מיקרופון, אולפן ומשרד ממשלתי
יוסף גערליצקי
מובן כי קיים קשר נשמתי הדוק בין המלך המשיח לבין כל אחד מישראל    הגאולה העתידה תהיה לכן שלימה, ובין השאר בכך שהמשיח לא ישאיר אף יהודי בגלות, לא בגלות רוחנית ולא בגלות גשמית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il