קרובת משפחתי פ. קיבלה בימים אלה מכתב המיועד אליה מ"מבטחים" ו"עמיתים" - קרנות הפנסיה הוותיקות שתאריך שליחתו הרשום הוא 29.6.22, וכותרתו באותיות מאירות עיניים "הכסף שלך מחכה לך" (ראו מכתב מצורף). וכך נכתב במכתב: "הכסף שלך מחכה לך, רצינו לעדכן אותך שנכון ליום 1.7.22 בחשבונך בקרן מבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים בע"מ (בניהול מיוחד) יש xxxxxx שקלים בפטור מלא ממס, שכעת באפשרותך למשוך במזומן מסניף הדואר הקרוב לביתך בקלות ובמהירות.
איך עושים את זה? כל שעליך לעשות הוא לזמן תור לאחד מסניפי בנק הדואר. מה עלי להביא? 1. מכתב זה 2.תעודה מזהה בתוקף. תעודת זהות או דרכון ישראלי או רישיון נהיגה. לתשומת ליבך תוקפו של מכתב זה היינו למשך 60 יום".
עד כאן תכן המכתב שנשלח לפ. שהתקשרה מיד לאחר שקיבלה אותו למוקד קרנות "עמיתים", שוחחה אודות המכתב עם פקידה ושמה שלי וזו בדקה במחשב ואמרה לפ. שאכן עליה לגשת לסניף הדואר ולמשוך את סכום הכסף הנקוב במכתב.
פ. זימנה תור לסניף הדואר וביום ו' 22.7.2022 התייצבה בשעות הבוקר בסניף הדואר כשהיא מצוידת במכתב מ"עמיתים" ובתעודה מזהה כנדרש. היא המתינה לפחות חצי שעה עד הגיעה התור שלה וכשהגיע לפקיד להפתעתה הודיע לה הפקיד כי הוא לא רואה שום אסמכתא או הוראה ואישור למשיכה מצד "עמיתים".
פ. פנתה למנהלת סניף הדואר. זו בדקה וגם היא לא ראתה כל אסמכתא או הוראה מצד "עמיתים" למשיכה. לפ. נגרמה עוגמת נפש. היא פנתה למוקד "עמיתים" שוחחה עם תאיר וזו אמרה לה ש"באמת זה לא בסדר" והתנצלה.
בכך לא נגמרה מסכת הזלזול והחוצפה מצד "עמיתים". הפקידה תאיר הודיעה לפ. שהיא צריכה להגיש בקשה באפליקציה או באימייל וזה יקח כמה שבועות, לא פחות מחודש עד שתקבל את כספה המגיע לה. "אלה הנהלים", הסבירה לפ. הפקידה תאיר שגילתה אדיבות והתנצלות שוב ושוב. אני מניח שמכתב מסוג זה שנשלח לפ. נשלח גם למבוטחים אחרים בעמיתים (מבטחים) וגם הם מן הסתם הגיעו לסניף הדואר ולא קיבלו את כספם וחזרו כלעומת שבאו.
להבנתי יש כאן מקרה קלאסי של חוצפה וזילזול בלקוח (במקרה זה המבוטח) מצד גוף גדול חזק ונובע לדעתי מהעובדה ש"עמיתים" יודעת שהזילזול בלקוח יעבור לסדר היום. הכסף בינתיים "שוכב" במבטחים (עמיתים") ולא מניב תשואה למבוטח.
מקרה קלאסי של זלזול בלקוח
זלזול כזה לתפיסתי יכול להעיד פוטנציאלית על זלזול רחב יותר מצד קרנות "עמיתים" במבוטחים בנושאים רבים ומגוונים. כמו למשל, האם הלקוח מקבל את הריביות והתנאים האחרים שהובטח לו וסוכמו עימו עם הצטרפותו לקרן? מה רמת השירות של קרנות "עמיתים" למבוטחיה ועוד כהנה וכהנה. מי מפקח וכיצד על קרנות אלה המחזיקים בכספינו. האם נערכות ביקורות יסודיות בגופים הללו לגבי רמת ואמינות השירותים הניתנים למבוטחים.
אני שואל, לא קובע דבר. אבל, נוכח המקרה שציינתי בכתבה ראוי שמבקר המדינה והעיתונות הישראלית יבדוק לעומק את הנושאים הללו.