X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חתירה תחת היסודות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
פוליטיזציה של המשפט או משפטיזציה של הפוליטיקה
בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין הלינה כבוד הנשיאה חיות על פוליטיזציה של המשפט, היא אף הדגישה שמדובר בשינוי אקלים בין לאומי, אשר ישראל היא חלק ממנו מה קרה בכל העולם אשר גרם לשינוי האקלים הזה?

מיליונים שופך העולם על שינויי האקלים. העולם חוקר את הגורמים להם, משנה ממנהגיו תוך שריפת מיליארדים רבים של דולרים על-מנת למנוע או לפחות לצמצם את התהליכים אשר לטענת מומחים ופוליטיקאים גורמים לאותם שינויי אקלים.
בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין, עמדה הנשיאה על שינוי אקלים אחר, שינוי אקלים הגורר ביקורת נוקבת בכל העולם על מהלכי בתי המשפט במדינות השונות, ולטעמה אף מהווה איום על הדמוקרטיה, אך משום מה לא שמענו מילה מהנשיאה על ההשקעות הנדרשות בהבנת הגורמים לאותם שינויי אקלים. לו היינו משקיעים בהבנת שינויי האקלים המשפטי פרומיל של פרומיל מההשקעות בשינויי מזג האוויר, ודאי היינו יודעים הרבה יותר טוב איך להתמודד עם שינוי אקלימי זה.
אתם יודעים מה? חבל על הכסף, על שינוי האקלים המשפטי, גורמיו והשלכותיו ההרסניות חקק כבר בסלע לא אחר מאשר נשיא בית המשפט העליון, השופט משה לנדוי בבג"ץ שליט (59/68): 'מכיוון שטרם הושגה הסכמה כללית... בשאלות הנוקבות הללו... בית המשפט נוטש את מקומו הראוי לו מעל למחלוקת המפלגת את הציבור ושופטיו יורדים בעצמם אל תוך הזירה... בית המשפט הופך אז לבית שופטים הנעשים ברי פלוגתא במחלוקת הציבורית... ולכן דעתי היא שעלינו להימנע בכל כוחנו מלהיגרר לדרך זו... חובתנו היא זאת לנהוג. התאפקות בכגון אלה".
בהמשך ולפני מעלה מ-40 שנה קבע לנדוי בראיון עיתונאי: "בית המשפט נכנס לתוך מים עמוקים מדי, לתוך ביצה טובענית של דעות ואמונות, והדבר מסוכן הן למדינה והן לבית המשפט. מסוכן למדינה כי הוא; מחריף את השסעים החברתיים, מסוכן לבית המשפט מפני שבכך בית המשפט מאבד את היסוד העיקרי שעליו הוא חייב לבסס את מעמדו: האמון בניטרליות של המערכת המשפטית במחלוקות ציבוריות", וכן הוא אמר: "כבר היום יש מגזרים שלמים בציבור שממש שונאים את בית המשפט העליון והתהליך הזה חותר תחת היסודות, תחת אושיות הרשות השופטת".
דעה לגיטימית
השופט לנדוי אומר את מה שכתוב על הקיר עשרות שנים: בתי המשפט בארץ ובעולם פיתחו עצמאות, הם מנצלים את החקיקה הדלילה בכל הנוגע לסמכויות בתי המשפט, ומשתלטים במסגרת "רפורמות", "כבוד אדם", חופש ביטוי" על כל חלקה טובה תוך הפרה בוטה של האיזון העדין הנדרש בין הרשויות.
הרשות השופטת לא שמה גבולות למעורבותה בחיינו, ודאי מתערבת במדיניות של הממשלה והכנסת, ואיש לא אומר שהמעורבות הזו נעשית בחוסר מסמכות, אך היא ודאי נעשית תוך חריגה מכל פרופורציה, תוך חריגה מכל איזון הנדרש בין רשויות השלטון. וכאשר בית המשפט הוא בית היוצר של למשיפטיזציה של הפוליטיקה, התגובה הטבעית, הרצויה והמאזנת לא מאחרת לבוא, פוליטיזציה של משפט.
ליברליזם הוא דעה, דעה לגיטימית, אך לא דעה יחידה, האם מובן מאליו שגבר רשאי להינשא לגבר? לא, זה לא מובן מאליו, האם מובן מאליו שהפלות מותרות לכל ובכל שלבי ההריון? לא, זה לא מובן מאליו, האם זה מובן מאליו שבן יוכל להתחתן עם אביו או עם אמו? לא, זה לא מובן מאליו.
השאלות של אסור ומותר הן שאלות מוסריות אשר כל חברה מתקדמת בהם או נסוגה בהם בקצב שלה, הם אינם עניין לבתי המשפט, אלה נושאים להסכמה חברתית רחבה באמצעות הכוחות הפוליטיים, וכל ניסיון להעמיד את הנושאים האלה להחלטתם של 3 9 או אף 15 אנשים נאורים משכילים, שוויוניים וליבראליים, נדונה מראש לכישלון.
אין כל ספק שהעולם חייב להגביל את העצמה של מערכות המשפט, שאם לא כן, הגולם המשפטי יקום על יוצרו. על כולנו לקוות שהעולם המשפטי יטמיע את הנזקים של שגעון הגדלות שלו, ויקשיב עשרות שנים מאוחר יותר, אם לא מאוחר מידי לנשיאו משה לנדוי.

תאריך:  10/09/2022   |   עודכן:  10/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוליטיזציה של המשפט או משפטיזציה של הפוליטיקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יבינו דרך הרגליים
באום  |  10/09/22 15:38
2
שנה
קריטית  |  12/09/22 07:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד רון לוונטל
פינקלשטיין היה עורך דין מצליח, מוכשר ונבון, והקים בעשר אצבעותיו משרד משגשג    הוא נפל קורבן להינדוס של תיק פלילי נגדו, על-ידי אנשים כפויי טובה שהעסיק    הוא זוכה מההאשמות המקוריות, אך הורשע בניסיון לפגוע בעד שניסה להפלילו ועבירות נלוות    המערכת הכניסה אותו בכלא למצב בלתי אפשרי
יואב יצחק
חסון מפרסמת בערוץ 13 דברי הבל בפרשת גל הירש    היא מטעה את הצופים כשהיא מציגה את הירש כאיש צדיק וישר דרך שהחריבו עליו את עולמו    בעוד האמת פשוטה: מועמדותו של הירש למפכ"ל סוכלה בגלל הצורך לבצע חקירה בחשדות נגדו    בחקירה נמצא כי הוא ביצע עבירות מס חמורות וכן נמצא כי כספי שוחד הועברו מחלקו ברווחים לשר הגאורגי שסייע בעסקת נשק שבוצעה בשחיתות
אהרן פאפו
היה על ראש-הממשלה לדעת, לדעתם של חברי-הוועדה מה הסכנה האורבת לציבור בהילולה?! - האם יכול ראש-ממשלה לדעת על כל הסכנות האורבות בדרכים, בערים ובעיירות לארצו? - אם כך רואה הוועדה את תפקידו של ראש-ממשלה - המעט שניתן לומר עליה היא שחבריה חושבים חשיבה ילדותית ולא בוגרת
יאיר נבות
בגלל תוואי השטח מזרחית לעיר, הכולל וואדי עמק של נהר האוסקיל, והעובדה שהצבא האוקראיני כבר סוגר עליהם ממערב ונמצא בשטח שולט, לאלפי החיילים הרוסים יש סיכוי סביר ליפול בשבי או למות בקרב בשעות/ימים הקרובים
אורנה מרקוס בן-צבי
מסביבנו 'יהום הסער' כמילות השיר, ואנחנו נאחזנו בשגרה שלנו ובחיים הקטנים שלנו. כל זה עד אותו יום מקולל, לפני עשרים שנה, בחודש מאי 1944
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il