X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
של מי הבית? [צילום: משה מילנר/לע"מ]
סטודנטים פונו מדירותיהם לטובת חיילים
אגף שלם במעונות הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע פונה באחרונה כולו, מהסטודנטים הרבים שהתגוררו בו, לטובת אכלוס חיילים.

באחרונה החליטה אוניברסיטת בן-גוריון על פינוי כל הסטודנטים שהתגוררו באגף שלם באגף המערבי של מעונות הסטודנטים, לטובת אכלוס חיילים. הדירות שפונו לטובת החיילים הינן דירות מהגדולות ומהמרווחות שמבין דירות המעונות. פינוי הסטודנטים למעשה נכפה עליהם כעובדה שאין לערר עליה ולא ניתנה להם אפשרות להישאר במעונות בהם התגוררו. הסטודנטים המפונים הועברו לדירות פחות גדולות ומרווחות משמעותית מהדירות שמהם פונו וקובלים על הרעת תנאי מגוריהם.
כמה מהסטודנטים החליטו בעקבות הפינוי הכפוי מדירותיהם ומסיבות אחרות, לא להמשיך במעונות. רבים מהסטודנטים המפונים הועברו למבנה במקום אחר של מעונות האוניברסיטה, שהדירות בו הן באופן מובהק הרבה פחות טובות ומרווחות מהדירות שפינו: הדירות שקיבלו הסטודנטים המפונים הן קטנות בשטחן לעומת הדירות שמהם פונו, ומכילות חדר שירותים אחד וחדר מקלחת אחד בלבד, לעומת שני חדרי שירותים ושני חדרי מקלחות שהיו להם בדירות שמהם פונו, בעוד מספר הסטודנטים בכל דירה נותר זהה (4 בדירה).
פינוי כפוי תוך תקופת מבחנים
כאילו לא די בכך, פינוי הסטודנטים נעשה תוך תקופת מבחנים שהינה עמוסה גם כך. לטענת הסטודנטים מעבר דירה (הדורש זמן ומאמץ רבים), שנכפה על הסטודנטים בעיצומה של תקופת מבחנים, הוא צעד מזלזל, לא מתחשב ואולי מלמד על היחס של אגף תפעול (שאחראי על המגורים במעונות) כלפי הסטודנטים שגרים במעונות.
הסטודנטים טוענים כי "טרם הכנסת החיילים למעונות הסטודנטים היו לסטודנטים חדרי מחשבים גדולים ומפוארים יחסית וחדר כביסה גדול שכעת הוקצו לטובת החיילים, והחלופה לסטודנטים היא חדר כביסה עם פחות מכונות כביסה ומייבשי כביסה ומכונת תשלום שלא מחזירה עודף.
הטיפול במעונות הועבר מהדיקאנט לאגף התפעול
יצוין כי הטיפול בנושא מגורי המעונות הועבר לאחרונה מדיקאנט הסטודנטים שדואג לסטודנטים לאגף התפעול של האוניברסיטה ששם במקרים רבים לנגד עיניו מקסום רווחים ושם דגש על "שיקולים כלכליים".
ברק דביר, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע מאשר שאכן הטיפול במעונות הסטודנטים הועבר מדיקנט האוניברסיטה לאגף התפעול. לדבריו הוא מודע לנושא פינוי הסטודנטים מאגף שלם במעונות, אולם לטענתו לא קיבל בעניין זה פניות או תלונות ספציפיות מסטודנט זה או אחר. בעניין פינוי המעונות, ברק דביר מבהיר: "אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון לא תאפשר מצב שבו לסטודנטים לא יהיה מקום לגור בו מכיוון שחיילים תופסים את מיטותיהם".
האם מעדיפה האוניברסיטה חיילים על פני סטודנטים?
מועלת טענה כי לאוניברסיטת בן-גוריון עדיף מבחינה כלכלית לשכן חיילים במעונות על פני סטודנטים, שכן חלק גדול מן הסטודנטים הגרים במעונות עוזבים אותם בחודשי הקיץ ולא משלמים על חודשים אלה, בעוד תשלום צה"ל עבור החיילים ישולם כנראה עבור כל השנה. סביר להניח כי האוניברסיטה מקבלת מצה"ל (משרד הביטחון) במצטבר דמי שכירות גבוהים יותר בעבור אכלוס החילים מאשר דמי השכירות הנגבים מהסטודנטים. כמו ייתכן שצה"ל משלם לאוניברסיטה תשלומים נוספים נלווים עבור מגורי החיילים.
דובר האוניברסיטה שמואל דברת דוחה טענה זו וכותב "אנו דוחים את הטענה בדבר מהלך שנובע משיקולים כלכליים שכן האוניברסיטה מקבלת עבור כל חדר בו ילונו חיילים בדיוק כמו שהייתה מקבלת לו היו גרים בו סטודנטים", אבל את דבריו אלה אפשר לבדוק רק כמובן אם האוניברסיטה תגלה שקיפות ותפרסם כמה היא מקבלת במצטבר פר חייל לעומת סטודנט.
תגובת דובר האוניברסיטה
ביקשתי את תגובת דובר אוניברסיטת בן-גוריון לפינוי הכפוי של הסטודנטים מאגף שלם לטובת החילים. הוא שלח אלי את תגובתו. כותב הדובר:
"אוניברסיטת בן-גוריון בנגב גאה מאוד על השותפות עם צה"ל ויחידותיו במעבר לנגב. זוהי משימה לאומית עליונה ורבת חשיבות לפיתוח הנגב ואנו נחושים לתת בה את חלקנו ואת מלוא יכולתנו באקו-סיסטם הנבנה בבאר-שבע ובנגב. לפיכך, נענתה הנהלת האוניברסיטה לפניית צה"ל לשכן חיילים לתקופת ביניים עד שתושלם בניית מבני הקבע למגורים בסמוך לאוניברסיטה.
היענות האוניברסיטה באה לאחר עבודת מטה שווידאה כי אין ולא תהיה פגיעה במגורים לסטודנטים, בייחוד לאור השקת מעונות חדשים ומרווחים לכ-500 סטודנטים בשנה החולפת, שנוספו למעונות הקיימים, ולאור כוונת האוניברסיטה להשיק מעונות חדשים נוספים לכ-500 סטודנטים נוספים. מדובר סה"כ בתוספת של מעונות ל-1,000 סטודנטים בתוך שנה.
יתר על כן, המעונות המדוברים, מעונות (הדובר מציין את שמות המעונות א.א) אוכלסו בשנה החולפת ב-75% תפוסה. קרי, רבע מהמעונות עמדו ריקים באין דורש. מצב הרישום השנה עומד על 70% תפוסה מתוך הכמות הפנויה לסטודנטים. כך שבוודאי אין הסיוע לצבא בא על חשבון הסטודנטים".
לגבי הכנת המעונות לקליטת החיילים, כותב הדובר: "מדובר בתהליך ארוך שדרש משאבים רבים מהאוניברסיטה ומהצבא. בכדי לקלוט את החיילים בזמן, הוחלט על הכנת המעונות במהלך חופשת הסמסטר, אחרי סיום מועדי א' של תקופת המבחנים. לסטודנטים שעוד נותרו במעונות בתקופה זו ניתנו מספר חלופות: לעבור למעונות החדשים, היקרים יותר, בעלות זהה למגוריהם הישנים; לעבור למעונות זהים חינם עד לסוף התקופה; להשתחרר מהחוזה של המעונות ללא קנס. כאמור, כל המהלך בוצע מתוך רצון לסייע לצבא תוך שמירה על הצרכים והאינטרסים של הסטודנטים". עד כאן תגובת דובר האוניברסיטה .
סטודנטים מגיבים לדברי הדובר
הראתי את תגובת דובר האוניברסיטה לסטודנטים והם הגדירו אותה כתגובה עם אי-דיוקים. לטענתם הדובר הנכבד שוכח לציין כי בשנה שעברה והקודמת היינו בתקופת הקורונה וסטודנטים רבים נשארו בבתיהם ואולי זו הסיבה לכך שבשנה החולפת עמדה התפוסה במעונות הסטודנטים על 75%.
והשאלה המתבקשת היא מה יקרה במצב שבו נניח הביקוש של סטודנטים להתגורר במעונות יעלה ויגיע ל-100 אחוז (וסביר להניח שזה יקרה) ויצטרכו לפנות חיילים לטובת סטודנטים? האם הדבר יבוצע? סביר שאותם סטודנטים ייענו בתשובה "אין מקום, ויופנו לשוק הפרטי שבו המחירים בשמיים.
חשוב לציין שלמגורים במעונות יתרונות רבים בעבור הסטודנטים: קרבה לאוניברסיטה, מחיר מפוקח, שמירה ותיקון תקלות מהיר יחסית, וחלופה של מגורים בשוק הפרטי אינה מהווה תמיד חלופה הולמת. נכון להיום יש על-פי הערכה גסה בכל הארץ כ-25,000 מיטות בעוד יש 350,000 סטודנטים, כך ש-90 אחוז מהסטודנטים הם בלי סיכוי למגורים במעונות.
להכנסת חיילים למעונות הסטודנטים עלולות להיות השלכות רעות על ציבור הסטודנטים: פחות סטודנטים שירצו לגור במעונות שנה הבאה יוכלו לעשות זאת, וכי גם כך כבר יש מחסור ארצי במיטות פר סטודנט.
בעניין טענתו של דובר האוניברסיטה כי לסטודנטים המפונים הוצעה חלופה לעבור למעונות זהים חינם עד סוף התקופה טוענים הסטודנטים, כי מעולם לא הוצעה להם חלופה כזו. סטודנטים שפונו מדירותיהם טוענים שהוצעו להם מספר חלופות ואלה הם - בחלופה הראשונה הנחה של 20% עד גמר החוזה ואולם זאת בתמורה לקבלת דירות שהן באופן מובהק הרבה פחות טובות כך שצריך לתהות על השימוש במושג "הנחה" בהקשר זה שכן מדובר על דירה הרבה פחות טובה ולכן הגיוני שתעלה פחות. חלופה נוספת שהוצעה לסטודנטים המפונים לעבור למעונות החדשים באוניברסיטה באותו מחיר של הישנים למשך חודשי החוזה שנותרו, אולם חשוב לציין, שבכדי להיות זכאי לאופציה הזו, צריך להירשם למעונות החדשים לשנה הבאה, שהם בחלק דירות סטודיו הרבה יותר יקרים משמעותית.
על פעילים חברתיים לבדוק את נושא המעונות ב"בן גוריון"
הסטודנטים מוסיפים כי דובר האוניברסיטה מתהדר בתגובתו שאוניברסיטת בן-גוריון השיקה מעונות חדשים ומרווחים לכ-500 סטודנטים בשנה החולפת, אולם חשוב לציין כי במעונות החדשים הנקראים "כפר הסטודנטים" בשכונת רמות, בוצעה העלאת מחירים משמעותית ביותר תוספת של מאות שקלים בהשוואה למחיר שנגבה במעונות הישנים יותר. המחירים ב"כפר הסטודנטים" יקרים מאוד בהשוואה למעונות סטודנטים חלק מהדירות שם הן דירות סטודיו לזוג ודמי השכירות יכולים להגיע ל2000 שקלים ויותר, ולא מדובר על הגדלת היצע הדיור לסטודנטים באותו מחיר ששילמו עד כה.
הסטודנטים טוענים כי זה מראה על רצון האוניברסיטה למקסם את רווחיה על חשבון אוכלוסיית הסטודנטים שהינה אוכלוסייה בעלת הכנסה כלכלית מוגבלת לרוב שגם מתמודדת עם יוקר מחייה גדול, והיה מצופה מצד האוניברסיטה לבוא לקראת הסטודנטים ולאפשר להם מגורים במחיר שווה לכל נפש במקום להרוויח על חשבון המצוקה שלהם.
סטודנטים רבים טוענים כי לדעתם, אוניברסיטת בן-גוריון דואגת יותר למצבה הכלכלי ושמה דגש על מקסום רווחים יותר מאשר רווחתם של הסטודנטים שלה. העברת הטיפול במעונות הסטודנטים מדיקאנט הסטודנטים למחלקת התפעול של האוניברסיטה, הוא להבנתם אחד מהביטויים המוחשיים לכך. ראוי שחברי כנסת ופעילים חברתיים יבדקו את נושא מעונות הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון כדי שלא תיווצר פגיעה בסטודנטים ובמיוחד בחלשים שבהם.

תאריך:  08/09/2022   |   עודכן:  08/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סטודנטים פונו מדירותיהם לטובת חיילים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
על-פי נתוני "הוועד להגנת העיתונאים" (CPJ) בין 1992 ל 2022 נהרגו ברוסיה 82 עיתונאים, רבים מהם נרצחו. חלקם היו עיתונאים חוקרים שנברו במידע וחשפו שחיתויות בדרגים שונים ברחבי רוסיה, ושילמו על כך בחייהם. חלקם התמקדו בסוגיות של זכויות אדם, ושילמו על כך בחייהם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - להזעיק את הכבאים, מי ינהיג את המפכה הנדרשת, איבדו את טוהר השלטון, תורמים, ולמה להזיז?    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)
איתן קלינסקי
קשה להבין מדוע השתרשו במערכת הרפואית הנוהג והנורמה, שרופא מתמחה, שבהחלטה כזו או אחרת הוא עלול לפגוע בחיי אדם, ניתן לדרוש ממנו לעבוד 26 שעות ברציפות
אלי אלון
בהרצליה בסמוך לכביש החוף, באזור המכונה הבאסה (הביצה) נמצאת מתחת לגבעות הכורכר מנהרה שנחפרה בתקופה הביזנטית    פתח המנהרה נושק ל"כביש החוף" ובמקום התהוותה מערה המכונה "מערת העטלפים"    לא רבים יודעים על קיומה ואת סיפורה של המנהרה והמערה ההיסטורית
עמנואל בן-סבו
ההנהגה הישראלית כוססת את ציפורניה, אגלי זיעה מכסים את עורפה בציפייה דרוכה לבחון האם לקיחת האחריות הזו מספקת את האמריקנים או שמא ידרשו גם לפתוח בהליכים פליליים נגד לוחמי צה"ל ומפקדיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il