X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שקד. כוונות טובות [צילום: מרק ישראל סלם]
תיקון שקד או סתם פיצוחים
התיקון, במקום, לפתור, יתרום לבוקה ובמבולקה בשוק הדיור, יגביר עוד יותר את אי-הוודאות, הן אצל יזמים, הן בעיריות השונות והן אצל רוכשי הדירות

אינני מערער לרקע קט על כוונותיה הטובות של שרת הפנים איילת שקד, אולם כמאמר המשורר "הכוונות הטובות מובילות לגיהינום". תיקון 136 לחוק התכנון והבנייה שאושר בחודש שעבר בכנסת, יוזמה של שקד, איננו רק "מכלום לכלום". אם זה היה כך, אז מילא. עוד פיאסקו בשורה של מחדלי הממשלה בכל הקשור לשוק הדיור.
הבעיה החמורה, לטעמי, הינה בעובדה שתיקון זה מסרס סופית, תרתי משמע, את ההזדמנות שהייתה להפוך את תמ"א 38, ובמיוחד תמ"א 38/2, לכלי יעיל להפוך את ההתחדשות העירונית לציר מרכזי ביותר בשוק הדיור, שלא לדבר על תוספת משמעותית של היצע לשוק הדיור. תיקון 136 מתיימר, כביכול לקצר הליכים ביורוקרטים וקובע זמנים קצובים לקידום פרויקטים. אולם מה שיקרה, לצערי הרב, תהיה תקיעת מאות פרויקטים קיימים שאמורים היו לצאת לדרך.
יתר מכך: התיקון, במקום, לפתור, יתרום לבוקה ובמבולקה בשוק הדיור, יגביר עוד יותר את אי-הוודאות, הן אצל יזמים, הן בעיריות השונות והן אצל רוכשי הדירות.
מחד-גיסא הוא יחסל סופית את התמ"א 38 שממילא מפרפרת בין חיים למוות זה שנתיים ויותר, תוצאה ישירה של גמגום מתמשך והחלטות משתנות אצל מקבלי ההחלטות החל ממנהל התכנון וכלה במשרדי הממשלה הרלוונטיים, ומאידך-גיסא התיקון אינו מייצר שום מודל חלופה ברור ויהיה בבחינת "חידת חמיצר" לכל עירייה וכל רשות ורשות.
למשל, האם בתיקון הזה ישנה הגדרות ברורות ומבנות לרשויות המקומיות הכיצד לנהוג בכל פרויקט ופרויקט? התשובה, לצערי הרב, הינה לאו רבתי. מערב למשפטים פומפוזיים כלליים, אין כאן שום מסר ברור. נהפוך הוא. התיקון, מן הסתם, יהפוך עד מהרה לאבן נגף של פרשנויות שונות ומשונות.
העובדה שמאז ההחלטה ב-2005 על תמ"א 38 כתכונית לאומית לחיזוק מבנים, נוהגת כל עירייה כ"מדינה בתוך מדינה" איננה מקרית. לממשלות ישראל יש כנראה רפלקס מותנה להאמין שכל מה שיחליטו בהינף יד, יתבצע מיידית. ובכן, יש לי חדשות לשרה שקד ולכל מי שהצביע בכנסת בעד תיקון 136: מה שיקרה זה בדיוק להפך!
סהדי שבמרומים. בשביל מה היה צריך, ובמיוחד לאחר שהתמ"א 38 החלה לזנק לפני שלוש-ארבע שנים ולהפוך להיות גורם של ממש בשוק הדיור, ולהגיע כבר היום לכרבע בקירוב מהתחלות הבנייה, בחרה איילת שקד ובחרה כנסת ישראל להעניק לתוכנית מוצלחת זו מות נשיקה?

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  08/09/2022   |   עודכן:  08/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
אגף שלם במעונות הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע פונה באחרונה כולו, מהסטודנטים הרבים שהתגוררו בו, לטובת אכלוס חיילים.
יאיר נבות
על-פי נתוני "הוועד להגנת העיתונאים" (CPJ) בין 1992 ל 2022 נהרגו ברוסיה 82 עיתונאים, רבים מהם נרצחו. חלקם היו עיתונאים חוקרים שנברו במידע וחשפו שחיתויות בדרגים שונים ברחבי רוסיה, ושילמו על כך בחייהם. חלקם התמקדו בסוגיות של זכויות אדם, ושילמו על כך בחייהם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - להזעיק את הכבאים, מי ינהיג את המפכה הנדרשת, איבדו את טוהר השלטון, תורמים, ולמה להזיז?    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)
איתן קלינסקי
קשה להבין מדוע השתרשו במערכת הרפואית הנוהג והנורמה, שרופא מתמחה, שבהחלטה כזו או אחרת הוא עלול לפגוע בחיי אדם, ניתן לדרוש ממנו לעבוד 26 שעות ברציפות
אלי אלון
בהרצליה בסמוך לכביש החוף, באזור המכונה הבאסה (הביצה) נמצאת מתחת לגבעות הכורכר מנהרה שנחפרה בתקופה הביזנטית    פתח המנהרה נושק ל"כביש החוף" ובמקום התהוותה מערה המכונה "מערת העטלפים"    לא רבים יודעים על קיומה ואת סיפורה של המנהרה והמערה ההיסטורית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il