X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: פליפה דאנה, AP]
הסרט אקסודוס והלוויה של המלכה
הקשר היחידי שלי עם המלכה זה שפעם אחת הזמין אותי השגריר הבריטי לחגיגת יום ההולדת של המלכה בביתו ברמת גן, או שזה היה השגריר הצרפתי ביום הבסטיליה בביתו ביפו

לכל אלה שעלולים לטעון שאני מחפש להיות חריג אקדים ואומר כי זה שאני לא צופה הרגע בלוויתה של המלכה, יחד עם מחצית האנושות, מציב אותי עם השבטים באמזונס ובפפואה ניו גיניאה לא פחות מאשר בקרב אלה הסולדים מפולחן אישיות, הכנעה בפני סמכות של אל, מלך או שליט, הליכה עם הזרם וסתם קונפורמיזם ועדריות.
זה לא שנעלבתי שלא הזמינו אותי. מעולם לא הייתי מקורב למלכות ואפילו בתה הנסיכה אן לא ביקרה בביתי, כפי שביקרה בבית אחי כשהיה בשבתון בלונדון. לא הייתי מנוי לשבועון על בתי המלוכה כמו אבי ז"ל, לא למדתי בתיכון במיסיון הסקוטי ועבדתי 30 שנה בחברה בריטית כמוהו. גם תמונות המלכה ומשפחתה לא קישטו את ביתי.
הקשר היחידי שלי עם המלכה זה שפעם אחת הזמין אותי השגריר הבריטי לחגיגת יום ההולדת של המלכה בביתו ברמת גן, או שזה היה השגריר הצרפתי ביום הבסטיליה בביתו ביפו. אני גם מכיר אדם חשוב שהוצג בפני המלכה, ומתבונן בפליאה איך מיליונים מחכים שעות לעבור על ארונה כדי להתבונן באלפי אבני היקר המקשטות את כתרה.
אך האמת שאני היום לא בדיוק במצב רוח של פילובריטיות אחרי שצפיתי אמש שוב במשך 3.5 שעות בסרט "אקסודוס", על מאבק היישוב היהודי נגד המנדט הבריטי, כשבפעם הראשונה צפיתי בו לפני 62 שנה בשנת 1960. אני קשור בצורה רגשית לסרט, כי זכיתי לראות במו עיניי את השחקנית הראשית אווה מריה סיינט בזמן ההסרטה.
היינו נערים בני 15 כשצבאנו על פתח מלון ציון בהדר הכרמל בחיפה לצפות בכוכבי אקסודוס. יש כאלה שאוהבים לצפות בלוויות, אנחנו הברזנו משיעור משעמם בגמנסיה ביאליק לצפות בשחקנים, בפעם אחרת עלינו וירדנו יום שלם בכרמלית כשרק התחילה לפעול, כשלא הלכנו ליומיות בגלאור. הכל במרחק שתי דקות. משעמם לא היה!
הוליווד בשכונה
אקסודוס הוסרט בחיפה, במרחק הליכה מהבית ומהגמנסיה, כמה סרטים כבר הוסרטו בחיפה? אבק של כוכבים ירד על ערנו המנומנמת, הוליווד בשכונה. לימים התארחתי במלון בוורלי הילס בזמן הרוד שאו של הנפקת אלביט שהובלתי, אך זה לא הרשים אותי כי מלון ציון אירח שחקנים לא פחת טובים מאלה ששחיתי לצידם בבריכת המלון.
ועוד איזה כוכבים! את אווה שלנו, אוויטה למקורבים, כבר הזכרתי. היא כיום בת 98 ומעניין אם היא זוכרת אותי מאז כפי שאני זוכר אותה. הייתה לה קריירה מפוארת ושלל פרסים, אך הטוב ביותר שהייתה נשואה באושר 65 שנה לאותו הבעל היהודי, הבמאי ג'פרי היידן, לשעבר רפאל לוין. היא גם זכתה באוסקר על חופי הכרך האגדי.
גורל פחות שפיר היה לסל מינאו. הוא ביצע בגאון את הפריצה לכלא עכו, פוצץ את מלון המלך דוד, שרד את אושוויץ, הכל בסרט כמובן, אך מת בזמן שוד, כשהשודד עוד שוחרר בשחרור מוקדם בתום 12 שנה בלבד. לעומתו חברתו בסרט ג'יל הייוורת הייתה גם חברתו בחיים, אך בסרט היא נרצחה על-ידי פורעים ערביים ואילו הוא שרד.
היוורת גילמה את סאלי בוולס בהפקה המקורית של קברט, וחברתה לסרט אלכסנדרה סטיוארט הפכה לבת זוגו של הבמאי הצרפתי לואי מאל. פול ניומן המעולה היה ברוגז עם הבמאי היהודי אוטו פרמינגר וזה ניכר היטב בסרט בו כמעט כל השחקנים משחקים משחק מאולץ, חובבני, בגלל הבימוי הנורא והתסריט הגרוע של דלטון טרמבו.
כל הכבוד לפרמינגר שעשה סרט ציוני לעילא, שהעז לשבור את החרם על הבמאים "האדומים" כטרמבו, אך היה עדיף אם היו משאירים את מלאכת התסריט בידיו האמונות של מחבר הרומן האמין לאון יוריס. אך פרמינגר לא אהב את התסריט שהיה יותר מדי אנטי בריטי ואנטי ערבי לטעמו ונתן לטרמבו לבשל דייסה פושרת ב-40 יום.
תקינות פוליטית
זה ממש פתטי לראות תקינות פוליטית במיטבה כשכולם טובים, למעט אולי הקצין הנאצי יועץ המופתי. מרוב זה שאמפתים לכולם מגיעים לסוף ההזוי שבו קוברים בקבר אחים את ג'יל הייוורת עם מוכתר הכפר השכן ג'ון דרק שנרצח כי הזהיר את חברו פול ניומן מההגנה מפני השחיטה שעמדו לבצע הפלשתינים ב-300 ילדי הקיבוץ.
הבריטים בכלל צדיקי הדור שמנסים לעשות סדר בבלגן, לא חס וחלילה "הפרד ומשול", ושומרים על איזון בין מיליוני הערבים המנושקים עד צוואר לבין קומץ היהודים, כשהם מחרימים את כמה הרובים המסכנים שהם מחביאים בסליקים. גם מצאו איזה מושל בריטי רלף ריצ'רדסון שמנסה לעזור לפליטי השואה האסורים בקפריסין.
לא שלא נמצאו מבקרי קולונע יהודים פוסט ציונים שסברו שלמרות הכל הסרט הוא יותר מדי פרו ציוני ועושה עוול לערבים. מרוב תקינות פוליטית יצא לפרמינגר סרט של 3.5 שעות (קח את הזמן, אוטו) שמתאר בניחותא אינספור מאורעות, משחרור האוניה אקסודוס בסרט, כשבאמת החזירו את כל הפליטים מחיפה להמבורג, ועד כ"ט בנובמבר.
אבל למרות הכל היה תענוג להיזכר בילדות, באווה היקרה, בשלל שחקנים יהודים לי ג'י קוב, דוד אופטושו, אסתר עופרים, שמוליק סגל, דן בן אמוץ ועוד. פרמינגר אפילו מצא תפקיד לפיטר לופורד הגיס של קנדי מחבורת פרנק סינטרה. איזה כיף שפרמינגר משלנו ואף נולד בוישניץ, אם היה עולה ארצה היה בטח הופך לקניבסקי או ליצמן.
אז מה הרייטינג שהשיג הסרט? 6-6.5 לכל היותר בממוצע, למרות שבזמנו הוא קיבל 10 אצלי, אבל הייתי משוחד וכיום ברטרוספקטיבה אני מסוגל לשפוט אותו על-פי ערכיו הקולנועיים שהם דלים למדי. אך לסרט הייתה השפעה חיובית אדירה על ישראל בעולם, הוא הציג לראשונה את היהודים כגיבורים ולא קורבנות ורק בשביל זה - תודה!

תאריך:  22/09/2022   |   עודכן:  22/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
מציאות בלתי הגיונית בעליל, בה הקצב האירני מורשה כניסה לארצות הברית, "השטן הגדול", מורשה לעלות על הבמה המרכזית העולמית ולרסס את הארס והרעל, לזהם את האוויר האנושי, לאיים שוב לבצע את שאיפתו למחוק את זכר מדינת ישראל מעל פני האדמה
משה ניסנבוים
להרים את השמים' מגיש לקוראים תובנות חיים מתוך כתביו של הרב שטיינזלץ, בשילוב ציורים יפהפיים    הרעיונות שמובאים מהווים צוהר לעולם שלם של יהדות חסידית שיש בה חיים והתחדשות
יאיר נבות
פתאום, בעקבות ההכרזה על גיוס חלקי, הפנים מעמד הביניים הרוסי בערים הגדולות כולל מוסקבה וסנט פטרבורג שאש המלחמה מלחכת בקרוב גם את רגליו שלו, ונבהל. הוא גם לא ממש זעם ויצא נגד המלחמה כשהתבררו הזוועות ופשעי המלחמה שביצעו החיילים הרוסים ברחבי אוקראינה. רק כשהמלחמה הפכה לאיום גם על שגרת חייו הרגילה, הוא נזכר להגיב - ולנסות לברוח
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס ניסה לנצל את האירועים האלימים בשכם לטובתו ליישם את תוכניתו לערער את יציבות הרש"פ בגדה. גורמים בכירים ברש"פ מאשימים את חמאס בניסיון להוביל למרי אזרחי ושפיכות דמים כדי לשרת את האינטרסים של בעלי בריתו האזוריים שהם אירן וחיזבאללה
רון בריימן
כאשר מנהיגות שתי מפלגות השמאל הקיצוני, זהבה גלאון שהוזעקה כדי להציל את מפלגתה השוקעת ושרת הבולענים והבולעניות העושה שמות בעברית ובתחבורה, דורשות מראש ממשלת השנאה ("השינוי") להיפגש עם מכחיש השואה מרמאללה, הן למעשה הזנב המכשכש בכלב. יש לקוות שלפחות אחת מהן תישאר במקומה הראוי, מתחת לאחוז החסימה, ואז - יש לקוות - ייפתח "אופק מדיני" ליהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il