בספר במדבר פרק כ"ט פסוק א' אנחנו קוראים את ההוראה. "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי בְּאַחַד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶש יִהְיֶה לָכֶם, כָּל מְלֶאכֶת עֲבוֹדָה לֹא תַּעֲשׁוּ,
יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם". החודש השביעי הוא חודש תשרי. היום הראשון בחודש
תשרי הוא
ראש השנה. יום התרועה הוא גם חג ראש השנה. בספר ויקרא פרק כ"ג, פסוק כ"ד אנחנו קוראים: "בַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן
זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶש". כך שלראש השנה יש שם נוסף זיכרון תרועה.
המושג יום תרועה הוא גם ראש השנה וכן גם המושג זיכרון תרועה. הקראים נאמנים רק לכתוב המקראי. הם קוראים לחג יום תרועה. בפרק ד' הלכה א' במסכת ראש השנה בתלמוד ירושלמי אנחנו קוראים: "כתוב אחד אומר
יום תרועה וכתוב אחר אומר
זיכרון תרועה...." זיכרון מעורר אינטימיות והוא מביא אותנו לפני יתברך "וְנֲזְכַּרְתֶּם לִפְנֵי ה'..."
בי פועמת המשאלה, שנתברך רק בעתיד של שלום, ושנוכל כל ראש השנה להריע, כשחזון השלום קורם עור וגידים. אני מאחל לעם ישראל, שהעתיד ההיסטורי יעניק לו רק זיכרונות היסטוריים עדויים בשלום ובתרועות של שלום.אני מבקש ביום תרועה, ביום הזיכרון לברך בברכות של שלום את כל ברואי בצלם, החיים במרחבי הארץ אליה אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו בספר בראשית פרק י"ב פסוק א': "לֵךְ-לְךָ מֵאַרְצֵךָ וּמִמֹוֹלָדְתְךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אראך". אני מבקש במיוחד להביע את ברכתי בתרועה גדולה אל כל יוצאי חלציו של אברהם, שיזכו לברכה, שיועדה ליוצאי חלציו של אברהם בפסוקים ב'-ג' באותו פרק: "... וַאֲבָרְכֶךָ וַאֲגַדְּלָה שִמְּךָ והיה לִבְרָכָה, וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ..." אני מבקש להיאחז במשפט מפסוק ג' באותו פרק "...
וְנִבְרְכוּ בְךּ כָּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה". בהשראת הפתיחה לפרק י"ב בספר בראשית אני נושא את תפילתי במילים שלי ליום התרועה והזיכרון ב-א' תשרי תשפ"ג הבא עלינו לטובה:
אַבְרָהָם וְאִבְרָהים בְּלֶכְתָּם אַרְצָה כְּנַעַן
בִּקְּשׁוּ רָקִיעַ לָבָן בְּלִי מִמְטְרֵי עוֹרְבִים רְעֵבִים.
שָׁרָה וְהָגָר תּוֹעוֹת בְּמִדְבַּר בְּאֵר שֶׁבַע
עֵינַיִם שׁוֹאֲלוֹת חֵמַת מַיִם חַיִּים
שֶׁלֹּא יִכְרֶה קֶבֶר לַיֶּלֶד
שֶׁלֹּא יַמְטִיר נְשָׁרִים צְמֵאִים.
כְּשָׁכַּלּוּ הַמַּיִם וְהַיֶּלֶד תַּחַת אַחַד הַשִּׁיחִים
שָׁרָה וְהָגָר דּוֹמְעוֹת עַד הַיּוֹם
תְּנוּ לָנוּ רַק אֱלֹהֵי שָׁדַי פּוֹרֵחַ בָּאָבִיב
לֹֹא סְתָיו עָדוּי בֶּאֱלוֹהֵי צְבָאוֹת גָּדוֹל וְנוֹרָא
לֹא חֹרֶף נִצְחִי בֶּאֱלוֹהֵי מִלְחָמוֹת נוֹקִם וְנוֹטֵר
בָּהָר שֶׁאֵין בּוֹ בַּיִת
בָּהָר שֶׁהַדְּמָמָה בְּפִסְגָּתוֹ צוֹעֶקֶת:
שָׁלוֹם
סָאלָם.